Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera R
R & B
= Rhythm and Blues - gen de muzică afro-americană
R & R
– vezi Residuals and Royalties Provision
R
(Restricted) – vezi Rating
Rack focus
(to) = a regla claritatea imaginii, în timpul deplasării unui subiect în cadru,
dinspre prim-plan spre fundal (throw focus) sau invers (pull focus)
Rack jobber = distribuitor şi vânzător angrosist de casete
video care aprovizionează şi gestionează raioanele video în unele magazine.
Este intermediarul dntre distribuitori şi marile magazine
Radio broadcast data system = tehnologie care permite staţiilor de
radio să difuzeze pe unde herţiene informaţii în afară de emisiunile lor
normale
Radio Keith Orpheum = una dintre marile companii de
producţie de filme, înainte de război, înfiinţată în 1928, la iniţiativa lui John
Davison Rockefeller,
prin fuziunea unui circuit de săli cu câteva firme de producţie aflate în dificultate. Cunoaşte succesul
începând din 1935 cu filmele lui John Ford, apoi cu cele ale lui Orson Welles.
Rag
= [în sens peiorativ] ziar
Raspberry Awards (Razzies) = premii
acordate pentru cea mai proastă performanţă, opuse premiilor Oscar. Golden
Razzies [Zmeura de Aur] a fost inventat de John Wilson în 1980 şi se acordă de
către membrii fundaţiei cu acelaşi nume, nominalizările şi decernarea premiilor fiind de regulă
efectuată cu o zi înaintea nominalizării şi acordării Oscar-ului. Zmeura a fost
aleasă pentru semnificaţia sa ireverenţioasă, însemnând şi gest de dispreţ şi
muştruluială. Premiul constă dintr-o statuetă în formă de zmeură având în vârf
o rolă de film de super 8 mm, vopsit cu spray auriu, având o valoare estimată
la 4, 75 dolari. Printre premiaţi se numără actori ca Bill Cosby (de 3 ori,
pentru film, ca scenarist şi ca interpret în 'Leonard Part 6'), Ben
Affleck (pentru rolurile din 'Gigli', 'Daredevil'
şi 'Paycheck'), Halle Berry ('Catwoman'), Kevin Costner cu 3 premii (în 'Robin
Hood', 'Wyatt Earp' şi 'The postman'), John Travolta ('Battlefield Earth'), Bruce Willis ('Armageddon'),
Roberto Benigni ('Pinocchio'), Jennifer Lopez ('Gigli'), Sir Laurence Olivier ('Inchon'),
Sylvester Stallone care a fost premiat de cele mai multe ori (10 ori) şi Madonna - de 9 ori. Dintre scenarişti Brian Helgeland a câştigat
în acelaşi an un Razzie pentru scenariul 'The Postman' şi un Oscar pentru'
L.A.Confidential'. Printre filmele care au primit Zmeura de Aur se numără 'Catwoman'
2004, 'Gigli' 2003, 'Battlefield Earth' 2001, 'The postman' 1998, 'Wild, wild,
west' 1999, 'Striptease' 1996), 'Indecent proposal' 1994, 'Star Trek: The final
frontier' 1989, 'Inchon' 1982.
Rate
= tarif, rată. 1) rate card = barem
de preţuri la spaţiile publicitare
2) rate scale = barem sindical
3) rate of return = rata de rentabilitate
Rating
– 1) cotă morală atribuită fiecărui film înainte de ieşirea în cinematografe de
către comisia de clasificare a Motion Picture Association of America (MPAA). Se
folosesc următoarele litere: G –
General, pentru audienţă generală (filme pentru toată familia), PG – Parental guidance, filme pentru
care trebuie cerut acordul părinţilor, PG
13 – cu acordul părinţilor pentru copii sub 13 ani, R – Restricted, în general interzis sub 18 ani conform regulii
stabilite de MPAA şi NC 17 – numai
pentru adulţi.
2) [în audiometrie] indică
numărul de ascultători, numărul audienţei; vezi Audience, Penetration
Raves
= critică exaltată
Raw stock
= peliculă virgină, neexpusă
Raw tape
= bandă virgină
Razzmatazz
– se spune pentru efortul creativ, pentru originalitate
RCD
– vezi Remote Control Device
Re-ask
= tehnică de reportaj în televiziune ce constă în montarea la sfârşit - în
postproducţie - a unor planuri cu reporterul punând întrebări, însã deontologia
jurnalistică condamnă de obicei acest procedeu.
Reach
= audienţă; [în publicitate] reprezintă numărul de persoane sau de cămine având
cel puţin un contact pe unitatea de timp cu programul respectiv. Conform
regulii Federal Communications Commission (CNA-ul
american), nimeni nu poate poseda un grup de staţii de televiziune care să
atingă peste 25 % din audienţa populaţiei americane
Reaction shot = contraplan arătând reacţia unui personaj faţă de
ceea ce a arătat planul anterior; vezi Point of view, Nod shot
Reader
= cititor profesionist, salariat al unei firme de producţie, cu sarcina citirii
scenariilor, a treatment-ului, a
manuscriselor şi de a le evalua potenţialul; i se mai spune story
analist
Ready to book = speranţă; se spune despre un actor debutant, cu
potenţial, gata pentru lansarea pe piaţă
Real people = personaje jucate de către actori, spre deosebire
de personajele din desene animate; vezi Live action
Real rate of return = rata reală de recuperare a
investiţiei, corectată cu rata inflaţiei. Se practică în cinematografia
americană în estimarea câştigurilor realizate din difuzarea filmului.
Real time
– se referă la timpul real care nu coincide cu timpul filmat; de ex. în filmul 'High
noon' 1952 acţiunea a fost astfel corelată încât a coincis cu timpul real
Reality network – denumirea dată la origine staţiei Fox
Broadcasting Network, datorită stilului de programare a ştirilor privind
noutăţile; vezi Reality show
Reality show = gen de emisiune magazin, semi-documentar, semi-ficţiune
despre evenimente sau persoane reale; A
apărut ca urmare a grevei scriitorilor din Los Angeles în 1989. Vezi
Docudrama, Reenactment, Tabloid
Rear projection = procedeu special constând în combinarea unei
acţiuni reale vii în prim-plan cu o imagine de fond înregistrată în prealabil
filmării. Acţiunea reală se petrece în faţa unui ecran translucid pe care se
proiectează imaginea pozitivă de fundal din spatele ecranului.
Reasonable access = principiu al doctrinei 'egalităţii
şanselor' în baza căreia candidaţii la alegeri trebuie să beneficieze de
accesul rezonabil la mijloacele de comunicaţie în masă; vezi Fairness
doctrine, Equal time
Reasonable efforts clause = prevedere în contractele de
distribuţie a filmelor, în baza căreia distribuitorul se obligă să depună
eforturi rezonabile pentru distribuirea filmului; se preferă clauza 'celor mai
bune eforturi' (best efforts clause)
Recalcitrant Independent Producers of Feature Film = societate
secretă a producătorilor de film independenţi de la Hollywood
Recall test = probă de memorie ca măsură a amintirii lăsate de
un mesaj publicitar sau o emisiune de televiziune în memoria publicului. Se
poate verifica dacă spectatorul reţine numele, ora de transmisie, canalul.
aided
recall test
= test de memorare asistată (TMA)
Receipts
– [literal – reţete]; [în cinematografie] semnifică valoarea biletelor vândute,
sumă plătită distribuitorului de către
exploatant, de unde provine termenul de 'reţetă' a sălii sau bileterie (în terminologia franceză). În
general semnifică toate veniturile realizate de către un film sau un program.
gross
receipts
= veniturile brute ale unui film sau program, obţinute din vânzarea biletelor; conform unei definiţii variabile
care depinde de acordurile contractuale (în cazul veniturilor primite de către
distribuitor de la exploatanţi se vorbeşte de
rentals); vezi Box
office, Gross, Gross distributor
rentals, Income, Net distributor rentals, Revenues, Theatrical receipts
Receiver
– 1) post de televiziune, televizor
2) satelit
destinatar
3) aparat
de radio cu amplificator (sinonim cu amplituner)
Reciprocal trade outs (prescurtat – recips) = convenţie
comercială în televiziune prin care se oferă timpi de antenă contra unor
bunuri, servicii sau chiar contra unor drepturi de autor asupra unui film sau
program
Reckoning
= prospecţie (de recunoaştere a locurilor de filmare); vezi Location
scouting
Record advance – vezi Sound track album advance
Record royalties – [în contextul industriei filmului] sunt procentele
plătite pentru dreptul legat de coloana sonoră a filmului; vezi
Soundtrack albums
Record
(to) – 1) a înregistra pentru folosire ulterioară pe disc, bandă sau film
2) se spune în general pentru înregistrare,
menţiune într-un act, piesă de dosar sau proces verbal etc.
3) disc
Recording – 1) înregistrare
recording mixer = mixer
la înregistrare (combină
sunetele cu imaginea)
recording
engineer
= inginer de sunet
2) operator la
magnetoscop (video)
Recording musician = muzician (compozitor sau executant)
de înregistrare, a cărui muzică se aude pe banda de sunet a unui film sau a
unui program
Recording studio = studio de înregistrare
Recordist
= operator de sunet
Recoup
(to) = recuperarea unor sume, revenirea într-o afacere
Recoupable expenses – [în cazul distribuitorului]
constituie costuri de distribuţie care se suportă de către producător şi care
se vor deduce din încasări (de ex. costul copiilor de tiraj)
Recoupable guarantee = avans recuperabil din încasări, în
cazul filmelor; avans 'minimum garantat' acordat producătorului de către distribuitor,
dedus din veniturile distribuţiei; vezi Pari passu, Priority recoupment,
Window
Recouped program/ movie – d.p.d.v. al investitorului, produsul [filmul] care în
realizarea economică a depăşit 'punctul
mort' din pragul de rentabilitate şi a început să realizeze profit. Pentru distribuitor
este filmul ale cărui venituri au depăşit avansul acordat producătorului şi ale
cărui încasări încep să se împartă cu acesta. Vezi Breakeven
Recoupment by position = recuperarea unor datorii în ordinea
creanţei (o parte nu-şi poate primi suma până ce nu s-a lichidat investitorul
predecesor)
Recurrents
– [în radio] titluri care au ieşit de pe lista programată; vezi Currents
Red band trailer = un trailer (forşpan
- filmuleţ de prezentare a filmului înainte de premieră) din categoria R, care se prezintă doar în sălile cu
filme clasificate cu R (restricted);
vezi Green band trailer, Trailer
Red eye
– se spune zborului de noapte între Los Angeles şi New York care permite
recuperarea fusului orar pentru a nu se pierde o jumătate de zi
Red herring – [literal] înseamnă 'scrumbie, hering afuma';
într-o intrigă dintr-un scenariu semnifică o pistă falsă propusă spectatorului
Red light
– 1) se referă la un film care iniţial a intrat în producţie dar s-a oprit din
lipsă de finanţare
2) [în
televiziune] ordin prin care se semnalează că se filmează pe platou; vezi
On-air
Red tape
= demersuri, formalităţi, uneori complicaţii administrative pentru
autorizaţiile de filmare, cererile de sprijin financiar
Redhead
= proiector portabil de joasă capacitate
Reduced distribution fee = taxă de distribuire a filmului mai
scăzută (de obicei se situează între 15 şi 40 %) cerută distribuitorilor care
preiau filmul după terminare (de tipul contractului rent-a-distributor) când el
nu a participat la producţia sau finanţarea distribuţiei
Reduction negative = un negativ mai mic, realizat după un
format mai mare (de 16 mm din 35 mm); vezi Blow up
Reduction plan = strategie dezvoltată de un studio/ finanţator al
distribuţiei şi compania producătoare constând în reducerea costurilor
producţiei unui film în curs de realizare, cu scopul încadrării în bugetul planificat şi a cheltuielilor neprevăzute
Reel
= bobină de film
Reenactment = reconstituire dramatică, formă de qvasi ficţiune
având la bază biografia unui personaj ('Nixon' 1995) sau emisiunile (vezi)
Reality show; vezi Docudrama
Reg
(Regulation) = reglementări
Registration = înregistrarea, depunerea unui dosar pentru
obţinerea unei autorizări de exploatare, viză etc.; vezi Red tape
Regular
– se spune unui actor care are apariţii frecvente într-o emisiune
Regular employee = angajaţii unui film cu excepţia celor cu profesiuni
liberale
Rehearsal
= repetiţie, repetarea textului 'à l'italienne' cu hârtiile în mână
dress
rehearsal
= repetiţie de costume; vezi Dry run, Run through
Reissue
= relansarea unui film în săli, clauză prevăzută chiar în contractul iniţial de
distribuire al filmului
Re-issuing costs = costuri legate de relansarea filmului
Release
1) apariţie, ieşirea pe ecrane a
filmului
wide
release
= prima proiecţie
rerelease = reluarea
proiecţiei unui film
platform
release
= metodă de proiecţie a unui film prin care filmul este proiectat doar într-o
sală sau câteva săli, într-un teritoriu important cu intenţia testării pieţei
şi construirii unei audienţe, pentru ca după aceea să fie lansat în multe săli
2) press
release = publicaţie în presă despre film
3) autorizaţie, dispensă, exceptare, descărcare
semnată de către actori sau orice persoană a cărei imagine va fi transpusă pe
ecrane (sinonim cu consent and
release); vezi Exclusive,
General release, Limited engagement, National release, Affirmative
grant, Defamation
Release
(to) – 1) proiecţia unui film, activitatea pentru ca un film să iasă pe ecrane
2) a autoriza, a elibera pe cineva de
obligaţiile contractuale
Release advertisement = campania de publicitate pentru
ieşirea unui film, pe ecrane; mai strict – este ansamblul campaniei preventive
şi a campaniei din prima săptămână; vezi Cost of opening
Release commitment = garanţiile oferite de către un
distribuitor unui producător privind ieşirea unui film în sălile de cinema. Distribuitorul
se poate angaja pentru un număr de ecrane şi un volum de cheltuieli
promoţionale.
Release date = data premierei filmului
Release negative = o copie negativă a filmului destinată special
pentru a se face copiile de tiraj; vezi Print
Release pattern = strategie de programare pentru ieşirea unui film
în săli de cinema. O astfel de strategie are ca scop maximizarea numărului de
spectatori. Factorii care stau la baza unei astfel de strategii sunt: genul
filmului, clasificarea MPAA, calitatea filmului, costul copiilor de tiraj (în
funcţie de numărul lor), disponibilitatea sălilor de cinema, perioada optimă de
proiecţie, încasările anticipate şi tendinţa factorului 'word of mouth'.
Release print = copie de tiraj, care se proiectează în sălile de
cinema
Release sequence = ordinea planificată în care un film este
exploatat în diversele suporturi media şi teritorii. De ex. un film american va
fi întâi proiectat în sălile de cinema naţionale, urmate de pay per view (cablu preferenţial), apoi
sălile de cinema de peste hotare, urmat de home video, televiziunea cu plată,
televiziunea fără plată şi staţiile de televiziune regionale.
Release slots = timpul limitat în care un distribuitor se
angajează să distribuie filmele pe durata unui an. Astfel, în fiecare an marile
studiouri nu se angajează să distribuie mai mult de 24 de filme, deci se spune
că au 24 de goluri de umplut în fiecare an, într-o medie de un film la fiecare 2
săptămâni; or, cum marii producători realizează în medie 15 filme de calitate
anual, pentru a menţine relaţia strânsă cu exploatanţii, studiourile mari
(producătoare-distribuitoare) îşi completează diferenţa până la 24 luând filme,
pentru a le distribui, de la alţi producători.
Remake
= versiunea nouă de producţie sau difuzare a unui film mai vechi
Remake rights = drepturi pentru o nouă versiune, o reluare,
pentru producţia unui film sau program nou, cu reluarea aceloraşi elemente
(scenariu, personaje, titlu)
Remit
(to) = acordarea, retrocedarea sumelor care i se cuvin unei persoane fizice sau
juridice, din rezultatele unui film sau program
Rembrandt lighting = tehnică de iluminare în clarobscur,
prin distribuirea gradată a umbrei şi luminii sau prin efecte de contrast
puternice
Remote
– la distanţă, prin telecomandă; califică o producţie realizată în exterior prin
legătură cu regia de studio; vezi EPF, ENG
Remote control device = telecomandă; vezi Zap, Zip
Remuneration = remuneraţie, plata pentru un serviciu
Renewal term = dată de reînnoire a drepturilor, scadenţă la care
cesionarul drepturilor (de autor, mandatar de comercializare) negociază
cesiunea drepturilor pentru continuarea exploatării
Rent
= chirie, pentru folosirea unor proprietăţi, plătibilă periodic
Rent a distributor = metodă de distribuire a filmelor de producţie
independentă prin care producătorul angajează un distribuitor care va asigura difuzarea
filmului, plătind de regulă cel mai redus comision (15 %); vezi
Acquisition distribution agreement, Negative pickup, Up front financing
Rent a major – vezi Rent a distributor
Rent a release – vezi Rent a distributor
Rental market = piaţă de închiriat casete video; vezi
Rentals
Rentals
– 1) partea din încasările unui film care se plăteşte de către sala de cinema
distribuitorului (conform unor studii statistice 'majorii' distribuitori
primesc cam 45 % din încasări ca venituri din partea sălilor)
2) casete video de închiriat, număr de casete
vândute dintr-un titlu; vezi Rental market, Sell through, Gross
distributor rentals, Net distributor rentals
Rep
(to) = reprezentant, reprezentarea intereselor unei persoane; vezi Agent
to
Rep firm
– 1) societate de intermediere comercială; societate care cumpără spaţii (de
ex. pentru televiziune Blair TV, Katz Communications, MMT Sales), care percep
un comision între 6 şi 10 % din suma tranzacţiei
2) [în cinema] reprezentant al intereselor
creatorilor (Talent agency, Agent); vezi Time buyer
Report
= raport de lucru
Report sheets = rapoarte despre ziua de filmare
Reportorial perspective – se spune despre luarea unei imagini
la filmare în care aparatul de filmat nu reprezintă punctul de vedere al nici unui
personaj; sinonim cu Objective perspective
Representant = mandatar, agent
Re-record
(to) – [în muzică] înregistrarea prin supraimpresiune, efectuarea mixajului
muzicii cu dialogurile şi zgomotele (efectele sonore)
Rerun
= redifuzarea unui film
Resale royalty right = dreptul de suită - la operele de artă
plastică, dreptul unui autor de a încasa o cotă parte din vânzarea operei sale,
după ce s-a desesizat de ea, uneori pentru un preţ modest; se stipulează şi în
unele contracte de scenariu; nu este recunoscut de Legea copyright-ului, dar se recunoaşte în legislaţia franceză, italiană,
belgiană, austriacă; vezi First sale doctrine, Residuals
Reserve for returns – [în distribuţia video] este marja de
securitate pe care distribuitorul şi editorul o iau înainte de plata
drepturilor, pentru a preveni eventualele returnări de casete de la vânzătorii
cu amănuntul
Reserve rights – [într-un contract de licenţă] drepturi reţinute
explicit de către cedent, faţă de cele pe care le cedează
Residual value = valoare reziduală; valoare marginală a unui film
sau unui program după epuizarea tuturor formelor de exploatare; vezi Lifetime
projection sales revenues
Residuals
= plăţi efectuate protagoniştilor unui film pentru fiecare reluare a
materialului filmat, de exemplu la televiziune
Residuals and royalties provision = clauză folosită în contractele
de distribuţie a filmelor
Residuals
= reprezintă plăţi (restante) efectuate actorilor ori scenaristului după reluarea
difuzării filmului la televiziune, efectuate fie după numărul de difuzări, fie
procentual din veniturile de la televiziune
Royalties
= redevenţe - reprezintă un procent plătit autorului muzicii sau proprietarului
pentru dreptul de-a folosi filmul, pentru fiecare copie din filmul vândut. Atât
plăţile restante, cât şi redevenţele în cazul distribuţiei se plătesc înainte
de a se efectua plăţile din profitul net participanţilor la realizarea filmului, iar în unele cazuri înainte de
recuperarea costului negativului (devizului) filmului. Dacă R&R nu fac
parte din cheltuielile de distribuţie, atunci se plătesc din cota
producătorului.
Resume
= curriculum vitae
Retail
= vânzare cu amănuntul
Retained profit = profit reţinut după plata dividendelor, în scopul
reinvestirii
Retake
= plan de racord; refilmarea unui plan; vezi Take, Cover shot, Principal
photography
Retournable = returnabil, casetă video returnată de vânzătorul
cu amănuntul furnizorului, într-un termen de 60 de zile
Retransmission rights = drept de retransmitere; dreptul de
transmitere la televiziune a unui spectacol sau a unui meci
Return
= randament pentru investiţie, câştigul de capital
rate
of return
= rata încasărilor sau beneficiul obţinut în urma unei investiţii
Revamp
(to) = renovare, înfrumuseţarea unei imagini de marcă sau a unei emisiuni
Revenue
= volumul total al veniturilor obţinute din exploatarea unui film, din toate
sursele creatoare de venituri (a nu se confunda cu receipts, care de
regulă sunt încasările numai din vânzarea biletelor)
Revenue sources = diferitele pieţe sau medii pe care se poate
exploata un film şi care sunt generatoare de
venituri (sălile de cinema naţionale şi străine, piaţa video, pay per view, televiziunea cu plată, televiziunea străină, reţelele de
televiziune fără plată, avioane, vapoare, campusuri, merchandising şi albumele cu muzica filmului
etc.)
Revenue stream = flux de venituri de pe pieţele de mai sus,
încasate de exploatant, care îi plăteşte cota subdistribuitorului şi/ sau
distribuitorului, apoi producătorului, participanţilor cu cote părţi la
finanţare şi finanţatorilor/investitori
Reversal print = copiere a filmului pe peliculă reversibilă, care
transferă pozitivul într-un alt pozitiv, fără folosirea unui internegativ
Reversal film stock = tip de peliculă reversibilă pentru
film, la care se developează şi negativul şi pozitivul pe aceeaşi peliculă
Reverse angle = contracâmp, încadratură corespunzătoare unui unghi
de filmare opus celui folosit în planul precedent (folosit la filmarea cu 2
personaje în dialog)
Reverse angle shot – [într-o scenă de dialog] cadru filmat
din direcţia opusă cadrului anterior, actorii fiind arătaţi alternativ
Reverse compensation = sumă care se varsă de către o staţie
locală de televiziune pentru a se afilia unei reţele Network; vezi
Network compensation
Reversion
= a face o nouă versiune a unui film sau program existent; de ex. NBdC, o companie
de producţie franceză, are o opţiune de a face o versiune a serialului
de la MTV The Real World, pentru piaţa franceză, aşa cum şi filme la origine
europene au fost refăcute în producţii americane
Reversion rights = puterea de a reachiziţiona drepturile de
dezvoltare, producere, distribuţie ori altă formă de exploatare, a unei
proprietăţi literare
Review
= examinare critică a unui film; vezi Blurb, Critics
Revision
= rescrierea scenariului, dar nu până la o fază mai cizelată; este una din
fazele recunoscute de Writers Guild of America în procesul de definitivare a
scenariului de filmare
Revival house = sală de cinema de artă şi experiment, pentru
acelaşi tip de filme şi care nu se proiectează în sălile obişnuite
Revolving credit = credit revocabil, care se reînnoieşte la
scadenţă; contract între o bancă şi un producător sau studio prin care banca
acceptă să acorde un credit pe o perioadă specificată (de regulă un an) pentru
finanţarea filmului
Rewrite
= rescriere a unui text de către un alt scenarist
RGB
(red, green, blue) – acronim folosit pentru roşu, verde, albastru, cele 3
culori de bază ale luminii
Rhubarb
= zgomot produs de o mulţime; sinonim cu Walla-walla
Rider
= amendament, act adiţional
Ridge pole
– [în televiziune] program pivot, element al strategiei de grilă care constă în
programarea unei emisiuni cu audienţă mare într-un moment cheie, în speranţa că
publicul va privi şi emisiunile mai slabe în jurul aceleiaşi ore; sinonim cu
Hammock
Rig
= cărucior
Rigger
= maşinist de platou
head
rigger
= maşinist-şef; vezi Floor, Grip, Hammer, Key grip, Schlep, Swing gang
Rigging
= pregătire, echipament de platou, montaj de decoruri
Right granted – [într-un contract de licenţă] drepturi cesionate
pentru exploatarea unui film sau program
Right of first consultation = drept la prima ofertă
Right of first negociation/ first refusal = Dreptul de a negocia primul. Este
o clauză contractuală în care părţile contractante asigură pe una din ele cu
dreptul de a face prima afacerea. Astfel, un distribuitor de film poate
dori să fie primul în achiziţionarea
dreptului de a publica o carte a filmului
(drept pe care-l are producătorul), cu precizarea că, dacă nu se vor
înţelege asupra temenilor, distribuitorul va avea dreptul la primul refuz; şi
exploatanţii pot încheia contracte cu
dreptul de a negocia primii difuzarea filmului. Este considerat ca un
impediment în calea negocierii libere a preţurilor.
Right of privacy = dreptul la intimitate, la viaţa privată
Right of publicity = dreptul la imagine, la folosirea
propriei imagini publice. Din 1953, jurisprudenţa a extins acest drept alături
de imagine şi la respectarea numelui şi a vocii.
Right to work = califică legislaţia din unele state americane
care, în numele libertăţii muncii,
interzic 'monopolul corporatist' (closed corporation) şi permit
producătorilor de filme să angajeze tehnicieni peste baremurile sindicale
Ringer
= telegramă (figurat), după semnalul de clopoţel făcut de tele imprimatoare
(vechile aparate telegrafice)
Rip n'Read
= ştire urgentă, de ultim minut, transmisă la televizor
RIPOFF
– vezi Recalcitrant Independent Producers of Feature Film
Risk production costs – sintagmă care caracterizează costul
în continuă creştere a realizării unui film
RKO
– vezi Radio Keith Orpheum
Road block
– 1) baricadă (literal)
2) acţiune publicitară constând în
achiziţionarea în acelaşi timp de spaţii publicitare pe o stradă, pe o linie de
metrou etc., în vederea intensificării campaniei promoţionale
Road block advertisement = plasarea aceleiaşi reclame televizate
pentru un film pe mai multe canale de televiziune simultan
Road manager = director al unui turneu
Road movie
= gen al cinematografului american, care exploatează marile spaţii ale ţării,
în care eroii parcurg distanţe mari în maşină etc.; se mai spune truck
movie sau bike movie
Road show
= prezentarea publică a unui film în
avanpremieră (de cele mai multe ori pe
cheltuiala distribuitorului) într-un număr limitat de săli special alese
şi cu preţul biletelor majorat; vezi Four wall
Role
= rol de interpretat
Roll
= comanda 'motor', ordin lansat pentru pornirea aparatului de filmat; vezi
Action, Rolling
Roll
(to) – 1) a filma, a turna un film
2) derularea verticală a unui
generic sau unui text
Roll over
(to) – 1) a înlocui emisiunile - şi publicitatea acestora, furnizată de către
un Network printr-o programare locală
2) mişcarea
fondurilor de la o investiţie la alta; vezi Preemption right
Rollback
= dreptul de a primi retroactiv cotele din încasări, la un anumit nivel al
acestora determinat prin contract; vezi Participation, Contingent
participation
Rolling
= 'Funcţionează', răspuns dat de cameraman şi sunetist la comanda regizorului secund
sau regizorului, prin care asigură că aparatele funcţionează la viteza normală
şi sunt gata pentru filmare; sinonim cu running; vezi Action,
Roll, Sound
Rollout
= campanie pentru lansarea unui film în săli
Rollout
(to) = ieşirea unui film în săli; sinonim cu Unreel (to), Unspool (to)
Rolodex
= carnet de adrese sub forma unei role (la Hollywood se aude foarte des – unul
din cheile succesului în cariera de producător este un Rolodex plin cu numere
de telefon ale directorilor executivi de la marile studiouri cărora să le
telefonezi, să iei masa cu ei sau eventual să petreci un weekend împreună)
Roman à clef – [în franceză] semnifică un roman cu cheie,
respectiv un film în care personajele sau acţiunile sunt prezentate ca fictive,
dar cu o cheie sunt dezvăluite adevăratele caractere
Romantic comedy = comedie sentimentală, melodramă; sinonim cu
Tear jerker
Roof antenna = antenă de acoperiş
Room tone
= înregistrarea ambianţei dintr-o cameră în linişte, montată pe coloana sonoră
a filmului
ROS
– vezi Run-of-schedule
Rosters
= liste cu membri de sindicat disponibili, care se dau de către sindicate la
echipele de filmare, pentru a fi angajaţi
Rostrum
= practicabil (aici platformă mobilă pe care se instalează aparatul de filmat
sau proiectoarele), tribună
Rotation
= frecvenţa de difuzare a spoturilor publicitare la televiziune. Notă:
un spaţiu cumpărat On Rotation
prevede ca publicitatea să fie difuzată fie la ore diferite în aceeaşi zi
(Vertical rotation), fie în zile diferite la aceeaşi oră (Horizontal rotation)
Rotoscoping = tehnică într-un film de animaţie constând în
re-desenarea imagine cu imagine a unei secvenţe din film cu un personaj viu; vezi
Animation
Rotten Tomatoes – denumirea unui site renumit - înfiinţat de un iubitor al filmului Senh Doung în
1998 - cu o audienţă de 5,4 milioane cititori lunar, care datorită notorietăţii
a devenit un renumit lider de opinie în lumea filmului. Expresia care literal
semnifică 'roşie zdrobită, stricată' a fost inspirată conform autorului de la
obiceiul manifestat de mulţi spectatori cărora nu le place un spectacol de a-şi
manifesta nemulţumirea aruncând cu roşii stricate în actori.
Rough
– 1) prima schiţă la animaţie sau story board
2) rough
cut = primul montaj al filmului
3) rough
lighting = iluminare de probă
Round up
= a rezuma, a concluziona, a face o sinteză cu ce s-a discutat; sinonim cu
Wrap up
Routine
= evoluţie, număr pe scenă, într-un spectacol; sinonim cu Schick
Royalties
= redevenţă, remuneraţie cuvenită deţinătorului de drepturi de autor, ca urmare
a exploatării operei sale; vezi Fair use, Residuals
Royalties basis (on a) – Remuneraţie
care se plăteşte procentual; vezi Participation
Royalty
= free rights – drepturi pentru care nu se plăteşte redevenţă
royalty - free music - muzica pentru care nu se plătesc drepturi de autor cum
este cea aflată în proprietate publică sau
compusă special pentru un film, de către o companie specializată în astfel de
muzică
Run
– 1) ca verb - în industria filmului semnifică 'a proiecta un film'
2) ca substantiv - semnifică exploatarea
continuă a unui film într-o zonă geografică dată sau un număr de săli de cinema, pentru o perioadă de timp
determinată
3) run
through = repetiţie cu costume şi tehnică
Run
of the book
= publicitate care nu are asigurată plasarea în media scrisă
Runaway
– [literal] fugar
[în
cinematografie] se spune producţiilor realizate în afara Hollywoodului, în ţări
cu costuri de producţie mai mici
Rundown sheets = listă cu elementele unui program de televiziune
în ordinea trecerii lor pe ecran, cu indicarea duratei; reproduce decupajul pe
minute; vezi Show format
Runner
= curier într-o echipă de filmare
Running
= 'A pornit', răspunde operatorul de sunet sau cameramanul de imagine la
comanda 'Sound' şi 'Camera'; sinonim cu Rolling sau Speed
Running time = timp de proiecţie în minute, lungimea totală a
unui film proiectat într-o sală de cinema (de regulă între 90 şi 120 de
minute); vezi Feature length
Run-of-schedule = califică un anumit tip de contract de cumpărare
de spaţiu publicitar conform căruia difuzorul îşi rezervă dreptul la libertatea
de programare a spoturilor cumpărate în limitele unei tranşe orare fixe prin
contract; vezi Floating time
Runway
= podium pentru defilarea modei
Rushes
– defineşte pelicula nemontată, developată zilnic, imediat după filmare, pentru
a fi vizionată; vezi Dailies