Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera M
'Me too' program/ film = program sau film care vrea să profite de
succesul unei producţii precedente, încercând să ia din încasările acesteia
'Movie must move' - Filmul înseamnă mişcare – axiomă a
începuturilor cinematografiei, devenită clişeu, pentru că exprimă diferenţa
esenţială între cinematografie şi celelalte arte ale imaginii
M&E – vezi
Music and Effects
MAD – vezi
Madison Avenue
Madcap comedy
= film de comedie uşoară cu personaje care frizează nebunia; de ex. 'It's
a mad mad mad world' 1963, 'The
nutty professor' 1996
Made for television = operă de ficţiune concepută pentru
televiziune, faţă de Feature film; vezi Movie-of- the-Week (MOW),
Theatrical release, TV movie
Made for video = film conceput pentru exploatare directă pe piaţa
video, fără a fi lansat în sălile de cinematograf
Madison Avenue = bulevard din New York unde se concentrază
agenţiile de publicitate; [prin metonimie] instituţie culturală şi profesională
care reprezintă simbolul publicităţii în SUA
Magazine
– 1) revistă periodică ilustrată
2) casetă cu peliculă care
se fixează pe cameră
Magic box
= cutie magică, nume dat decodorului universal; [simbolic] se spune proiectului
care permite intrarea în relaţie cu universul multimedia; vezi
Communication highway
Magic hour
= perioada din zi optimă pentru a filma scenele romantice datorită luminii blânde
în culori galben orange, de 30 de minute, în preajma apusului de soare (sinonim
cu golden hour)
Magnetic
= magnetic, sunet înregistrat pe pistă; vezi Optical track
Mailing
= expediere prin poştă de mesaje publicitare
Main title
= generic principal, care apare la începutul filmului sau programului.
Mains
= sector (electric)
Mainstream
– 1) marele public, care corespunde gustului marelui public (un gust de nivel
mediu)
2) film
realizat în Hollywood, cu vedete şi cu buget mare, cu atracţie mare la public; vezi
Middle of the road
Major distributors = marile firme distribuitoare din
industria americană a imaginii (corespund cel mai adesea cu Studiourile). Sunt
organizate în compartimente de distribuire în marile săli şi la televiziune. Vezi
Independent distributors, Majors
Major exhibition chains = principalele reţele de exploatare a
sălilor de cinema. În SUA anilor '90 existau următoarele reţele (ecrane):
(1)
UA Communication – 2517
(2)
AMC Entertainment – 160
(3)
General Cinema – 1504
(4)
Cineplex Odeon – 1120
(5)
Carmike – 960
(6)
Loews – 835
(7)
Cinemark – 839
(8)
National Amusement – 568
(9)
Act III – 544
(10) Cineamerica – 488
De
asemenea, Universal cooperează cu Cineplex Odeon, studiourile Columbia şi
TriStar sunt coproprietari la reţeaua
Loews, studiourile Paramount şi Warner au acţiuni la Cineamerica, iar Paramount
mai deţine acţiuni şi la Famous Players, una din cele mai mari reţele de exploatare
din Canada.
Major key
= zonă principală de distribuire, zonă cheie geografică studiată pentru
lansarea unui film. În SUA este vorba de o zonă mai mare de aglomeraţie sau de
un cartier cu peste 100 de mii de locuitori.
Major owned screen = ecran care aparţine unui 'studio' sau
sală de exploatant controlată de un circuit; vezi Studio
Majors
= 'Marile studiouri' istorice de la Hollywood.
În 2005 principalele mari studiouri cu subunităţile afiliate erau:
(1) 20th Century Fox cu Fox Searchlight
Pictures
(2) Metro Goldwyn Mayer cu United
Artists
(3) Paramount Pictures cu Paramount
Classics
(4) Columbia TriStar Motion Picture
Group cu Columbia Pictures-TriStar Ent. Sony Pictures Classics şi Screen Gems
(5) Vivendi Universal Entertainment cu Universal
Studios – Focus Features şi Studio Canal
(6) Warner Bros Pictures cu Warner Bros
Picture – Castle Rock Ent., New Line Cinema – Fine Line Features – HBO Films şi
Warner Independent Productions
(7) Walt Disney Studio Entertainment cu
Buena Vista Motion Picture Group - Walt Disney Pictures - Buena Vista Pictures,
Touchstone Pictures cu Hollywood Pictures şi Miramax Films – Dimension Films
Make good
= compensaţie; spaţiu publicitar suplimentar oferit de către un difuzor unui 'anunţător'
de publicitate pentru acoperirea unui deficit de audienţă în raport cu
rezultatele aşteptate de la un mesaj anterior; vezi Guaranteed air time
Make-up
= machiaj
Makeup artist = machior - este responsabil cu machiajul actorilor
(în general machiajul care se aplică pe cap, faţă, mâini şi picioare) şi poate
să supravegheze munca machiorului de corp - body makeup artist (care
aplică machiaj de la gât în jos), a coaforului - hairstylist şi a altor machiori
Make-up call = convocare pentru machiaj
Making of
(the ~) – denumire dată unui film documentar despre turnarea unui film; vezi
Featurette
Malpractice = neglijenţă, greşeală profesională
Man of the street – expresie pentru 'domnul oarecare',
cetăţeanul de condiţie medie
Managing Director = director general; vezi Chief
executive officer (CEO)
Manpower
= mână de lucru, tehnician
Marginal pictures = termen subiectiv carecaracterizează
filmele de la care nu se aşteaptă un mare succes, dar care pot fi un succes
financiar pentru distribuitor
Mark
= semnul sonor la clachetă pentru sincronul sunetului cu imaginea la montaj sau
semnul făcut pe podea, limită pentru actor la filmare
Mark it!
= 'Marchează asta'! – indicaţie dată de regizor pentru a indica o filmare bună
de copiat; vezi Print (to)
Market
= piaţă; zonă de exploatare, centru de audienţă, teritoriu comercial; vezi
Television market
Market share – 1) [în audiomat] – cotă parte din audienţă, parte
din public care priveşte un canal de televiziune din numărul total de cămine,
într-o perioadă dată
2) [în cinematografie] – o cotă parte din
piaţă
Marketability = totalul calităţilor comerciale ale unui film sau
program, atuurile comerciale
Marketing campaign = plan strategic
pentru promovarea unui film şi motivarea publicului de a-l viziona; vezi
Advertisement, Publicity, Release pattern
Marketing cost = cheltuielile cu realizarea creaţiei pentru
reclame, cu achiziţionarea spaţiului pentru publicitatea în media, realizareaşi
transportul copiilor de tiraj la sălile de cinema
Marketing mix [Mix de marketing] = ansamblul de mijloace de
promovare puse în acţiune pentru lansarea unui film prin strategia produsului (oferta),
a preţului, a distribuirii şi a comunicării. Este cunoscut şi sub forma
abreviată 4P: product (produs), price (preţ), placement (distribuire) şi promotion
(promovare).
Marquee quality/ value = calitatea pe piaţă a unui film care are un
afiş foarte bun, constând în notorietatea actorilor, a regizorului, a temei
tratate etc., care face impresie în faţa exploatanţilor. Califică de asemenea
un actor care are succes la public. Vezi Box office, Star
Married sound = pista sonoră indisociabilă imaginii
Masala movie = film tipic indian, foarte popular în Orient; se
mai spune pentru cea mai prolific cinematografie
mondială; (masala este un sos condimentat
Masher
= om de afaceri; [în sens peiorativ] personaj din lumea interlopă
Master –
1) copie originală pozitivă a unui film pe peliculă. Se obţine după developarea
mai multor copii de lucru care se prelucrează la culoare, contrast până se
obţine etalonajul corect şi pe care se transpune sunetul.
2) versiune finală a unei opere pe suport
video care se transmite la televiziune; vezi Broadcast master, Broadcast quality
Master antenna
television = reţea de distribuţie care utilizează o antenă colectivă
Master control
= regia finală
Master key drawings = desene-cheie executate de
responsabilul de atelier. Corespund în general desenelor care schimbă
atitudinea personajelor; vezi Animation, Extreme
Master of Business Administration – MBA [Maestru în afaceri] -
diplomă eliberată de şcoli superioare de comerţ americane (învăţământ răspândit
în toată lumea, inclusiv în România), privind cunoştinţe de afaceri.
Master of ceremony = prezentator, animator
Master print = copia de lucru după ce a fost montată şi
etalonată, folosită ca model, după care se pot face (developa) duplicate negative (internegative)
Master scene – 1) scenă cheie a cărei acţiune este
indispensabilă dramaturgiei
2) scenă
de bază, acţiune principală care se realizează la montaj
Master script = forma finală a decupajului scenariului
Master shot – 1) plan principal la montaj (cu o durată
superioară tuturor celorlalte planuri ale secvenţei) în care se includ planurile
de detaliu, grosplanurile
2) master
= copie pozitivă principală etalonată, după care se fac copiile de tiraj
Match cut
= modalitate de trecere între planuri cinematografice fie în mişcare, astfel
încât mişcarea să pară continuă, fie planuri ale unor subiecte diferite sau
asemănătoare, astfel că dau impresia că se suprapun; de ex. în filmul 'North by Northwest' Cary Grant o
ridică pe Eva Marie Saint sus pe o râpă a
muntelui Rushmore, iar prin match cut el o ridică pe pat într-un
compartiment de tren sau în filmul '2001:
A space odyssey' se face asocierea între osul aruncat de maimuţa preistorică şi
planul cu trecerea navei cosmice
Matching the master/ negative = conformarea negativului original al
unui film sau program
Materials
= suporturi fizice ale imaginii şi sunetului; elemente materiale şi
documentaţia necesară punerii în exploatare a unui film; vezi
Advertising materials, Deliverables
Matinee idol = vedetă tânără, idol al tinerilor
Matte shot
= procedeu optic prin care se combină un fundal pictat, pe sticlă de obicei, cu
jocul actorilor. Se foloseşte şi la combinarea personajelor din desenele
animate cu actori; de ex. 'Who framed Roger Rabbit' sau oraşul de smarald din 'The
wizard of Oz'
May screenings (L.A. screenings) =
târg de programe care are loc anual între mai şi iunie la Los Angeles. Producătorii
îşi prezintă programele demonstrative (pilots). În această perioadă, marile
reţele = Network îşi stabilesc grilele de programe pentru sezonul următor
Mayflower Doctrine = teză potrivit căreia, pe baza unei
decizii a FCC din 1941, canalele de televiziune trebuie să se abţină de la a
lua poziţie partizană faţă de
evenimentele vieţii sociale sau politice şi să prezinte noutăţile sub forma
unor editoriale
MBA
– vezi Minimum Basic Agreement şi Master of Business Administration
MCA
– vezi Music Corporation of America
McGuffin
– termen al lui Alfred Hitchcock pentru definirea unui obiect, ţel, eveniment
care captează în film atenţia spectatorilor, este important pentru personajele
acţiunii, accentuează intriga filmului şi de cele mai multe ori este în final nesemnificativ;
de ex. 'identitatea greşită' din filmul 'North by Northwest'; 'secretul
guvernului', respectiv, uraniul din 'Notorious'; banii furaţi în 'Psycho';
statueta şoimului maltez din filmul 'The Maltese falcon'
MCS
– vezi Medium Closeup Shot
Meal penalty = penalizare pentru nerespectarea orelor de repaus;
indemnizaţie plătită tehnicienilor când orele de repaus nu se pot efectua
Mechanical rights (royalties) = drepturi de reproducere mecanică şi
de distribuire către public, acordate prin contracte de licenţă. Pentru aceste drepturi
se plătesc redevenţe (royalties). Vezi
Copyright Royalty Tribunal
Media
= mijloacele de comunicare către publicul general (televiziunea, radioul,
presa)
Media buys
= cumpărare de spaţii în mijloacele de comunicare în masă (televiziune, radio,
magazine, cotidiene)
Medium closeup shot = prim-plan mediu la filmare, între umeri
şi cureaua de la pantaloni
Media director = planificator media, responsabil cu planurile
media
Media stunt – [în publicitate] cumpărarea unui calup concentrat
de publicitate înaintea premierei filmului cu 2-3 săptămâni
Medium long shot – vezi American shot
Medium shot = plan mediu, de la creştet până la talie; sinonim
cu mid shot, waist shot
Megabuck
= de ordinul miliardelor de dolari; sumă foarte mare de bani
Megaphoner
= poreclă dată primului asistent al regizorului; asistent de regie care dădea indicaţiile
prin megafon actorilor pe vremea filmului mut; vezi Coach
Megaplex
– vezi Multiplex
MGM
– vezi Metro Goldwyn Mayer
Melodrama
– la origine era o dramă acompaniată de muzică. Se consideră un film cu intrigă
expresivă, cu emoţii puternice, fiind socotit ca film pentru sexul feminin.
Memorandum of agreement = memorandum de
acord, contract în formă scurtată; vezi
Head of agreement, Letter of agreement, Short form agreement
Mercato Internationale Film e Documentario = târg
internaţional anual al filmului organizat la Milano în luna octombrie
Merchandise (to) – [în sens general] a vinde pe piaţă; [în mod
specific] a pune în funcţiune toate operaţiile de promovare sau de vânzare a
produselor derivate ale unui film (cărţi, tricouri, şepci, jocuri, brelocuri
etc. cu logo-ul sau titlul filmului)
Merchandising = [în general] tehnicile şi operaţiunile de lansare
pe piaţă a unui produs
[în
cinematografie] reprezintă ansamblul operaţiunilor de confecţionare şi
comercializare (distribuire, cesionare, vânzare şi alte exploatări) a
personajelor, numelor şi altor elemente ale unui film, organizate în jurul
lansării principale a unui film sau a unui program (tricouri, cărţi, postere,
bijuterii, jocuri, păpuşi şi alte jucării); vezi Allied rights şi
Goodwill
Merchandising rights = drepturi de a confecţiona, a distribui,
a cesiona ori a exploata prin alte forme numele, personajele sau acţiunea dintr-un
film distribuit pe piaţă
Merchandising tie-ins = campanie promoţională realizată în
cooperare, între comercializarea unor
produse comerciale şi lansarea unui film, de ex. băuturi, anumite mâncăruri de
fast food, jocuri video
Merger
= unirea a 2 sau mai multe companii
Method acting = stil de interpretare descoperit de profesorul rus
A. Stanislavski la începutul anilor 1900 şi popularizat de Lee Strasberg
(1899-1982) în SUA în cadrul şcolii Actors Studio. Stilul se referă la jocul
liber cu gesturi şi modul de a vorbi ca în viaţa reală, iar actorii interpretează
cât mai natural bazându-se pe experienţa din viaţa personal. Vezi Actors
Studio
Metro
– vezi Metro Goldwyn Mayer
Metro Central Area – [în audiomat] zonă urbană care
reprezintă spaţiul teoretic cu cea mai mare densitate de spectatori potenţiali;
situat în centrul oraşului; vezi Designated market area, Area of dominant
influence şi television market
Metro Goldwyn Mayer = unul din cele mai mari studiouri
istorice de la Hollywood (abreviat – Metro) născut prin fuzionarea în
1924 a 3 studiouri: Metro Pictures, Goldwyn Pictures Corporation (afacerea lui
Samuel Goldwyn) şi Louis B. Mayer Pictures Company. Goldwyn a părăsit studioul
pentru a deveni independent, dar a fost de acord cu păstrarea patronimului. Faimosul
leu care rage a apărut ca logo abia în 1928. Dispunând de un circuit de săli mai restrâns decât
concurenţii, MGM a promovat o politică agresivă de producţie (filme cu
bugete mari precum 'Ben Hur') ca, după 1950, să intre în declin, iar în 1969 să
fie cumpărat de Kirk Kerkorian, care, pentru echilibrarea bilanţului, a trebuit
să vândă un mare număr de active şi să se lanseze în industria hotelieră. În
următorii ani -după cumpărarea companiei
United Artists - se produce o revigorare a producţiei, pentru ca în anii '90 să
cunoască o serie de instabilităţi financiare în care au fost implicaţi succesiv
Ted Turner, Giancarlo Paretti şi Credit Lyonais; vezi Big six
Mgr
– abreviere de la Manager
Micro-Majors – [în sens ironic] categorie de societăţi de
producţie sau de distribuţie de filme care se dau drept mari studiouri; vezi
Majors, Mini majors
Microwave
= microunde, unde herţiene de lungime inferioară unui metru şi fecvenţă
superioară a 2 GHz, pe care se fac comunicaţiile din studio, direct pe teren
echipelor de reportaje; vezi C-Band, ENG, KU-Band
Mid price
– vezi Nice price
Middle of the road – [literal] în mijlocul drumului
1) stil de muzică – niciodată prea
bătrân, niciodată prea tânăr, niciodată prea dur, nici prea blând
2) tip de programare radio care încearcă
să atingă audienţa cea mai largă din lume, evitând extremele; se mai spune
variety, general appeal sau diversified
[în sens peiorativ] înseamnă – banal,
fără originalitate
Midnight movies – vezi Cult movies (film)
MIFED
– vezi Mercato Internationale Film e Documentario
Mime
= actor de pantomimă, mai ales în filmul mut
Miniatures
= modele la scară redusă, filmate şi folosite la filmări combinate şi efecte, dând
iluzia dimensiunii naturale
Minicam
= aparat de filmat pe video de mică dimensiune
Minidoc
= subiect mai scurt decât un film documentar, mai lung decât un reportaj, dat
de obicei la finele telejurnalului
Minimum Basic Agreement = contract şi condiţiile de bază
negociate de către sindicate în audiovisual, de ex. sindicatul scriitorilor –
Writers Guild of America
Mini-Majors = termen neoficial, considerat depăşit, pentru a
caracteriza unele din firmele de producţie/ distribuţie fără posibilităţi
tehnice proprii, ceea ce le deosebeşte de 'marile studiouri' de la Hollywood
(Atlantic, Alive, De Laurentiis, Lorimar, Cannon, Vestron, Island, Carolco,
TriStar, Cineplex-Odeon, Hemdale, Miramax, Cinecom, New Line, Regency,
Weintraub) şi al căror volum de afaceri este sub nivelul marilor studiouri; vezi
Independent producers, Majors, Micro-Majors, Studio
Mini-multiple – semnifică lansarea unui film în sălile de cinematograf,
într-un număr de săli cheie repartizate în regiunile importante; diferă de
exclusive release, dar şi de wide release; vezi Limited engagement,
Release, Platform release
Minimum guarantee = sumă stabilită la un nivel care nu
poate fi depăşit, plătită în avans de
către distribuitor
producătorului, în cadrul unui contract de distribuire a filmului sau
programului, care se va rambursa din
încasări, dacă încasările depăşesc pragul de rentabilitate al filmului
sau nu se mai rambursează, în cazul în care filmul are încasări modeste
Minimum rating = cotă morală, pe care regizorul se obligă faţă de
producător s-o obţină la clasificarea filmului pentru lansarea pe piaţă de
către comisia de clasificare; vezi Classification and rating administration
Minimums
(minimum wage
scale) = salariu minim stabilit de diversele sindicate din
cinematografia americană
Miniseries
= foiletoane scurte, de regulă de la 4 la 6 episoade
Miscast
(miscasting) = eroare de distribuţie, în alegerea
actorilor; de ex. John Wayne în rolul lui Gingis Han în filmul 'Conqueror'
1956, iar după unele păreri şi Barbra Streisand în 'Hello Dolly' 1969
Mise en scene – [provenit din franceză – mizanscenă] punere în
scenă de către regizor, desemnând activitatea acestuia în realizarea unei scene
de film. Contrastează cu montage, alt termen francez (editing în
engleză) care semnifică decuparea mai multor scene dramatice şi asamblarea lor
într-o succesiune rapidă, metodă preferată de Serghei Eisenstein.
Mitchell
= aparat de filmat pe 35 mm. Conform unei zicale la Hollywood, Mitch reprezintă în cinematografie ceea
ce Winch - abreviere de la puşca cu
repetiţie Winchester - reprezintă la graniţă.
Mittings
– [uilizat mai rar] aplauze
Mix
= mixaj, mixer, amestec
1) a face un mixaj al pistelor de sunet
2) (vezi) Marketing mix = mixul de marketing ca elemente promoţionale
combinate
Mixed session = fază a postproducţiei unde se asamblează toate
elementele promoţionale ale filmului
Mixer
= consolă de mixaj unde se amestecă sunetele filmului (zgomotele de fond cu
dialogul şi cu muzica)
MMDS
– vezi Multipoint Microwave Distribution System sau Multipoint
Distribution System
Mob-controlled distribution company = companie de
distribuire a filmului controlată de către structuri de crimă organizată. De
obicei se înfiinţează firme de distribuţie care, după colectarea veniturilor
filmului - dispar prin faliment - fără să-şi achite niciodată obligaţiile
Mobile unit – car de reportaj; vezi ENG, Truck, Fly pack
Mock-up
= decor reconstituit după realitate, macheta unei locaţii sau zone cunoscute
Mockumentary film = film de ficţiune, în stil burlesc,
care seamănă cu un documentar, redând fapte fictive cu intenţia deliberată de a
ironiza şi parodia filmul documentar şi subiectul pe care-l tratează
Model
= manechin
Model maker = machetist
Model-sheet = planşă desenată în care personajele unui desen
animat sunt reprezentate din toate unghiurile şi toate atitudinile, cu scopul
de a servi ca model desenatorilor animatori
Modern day classic = film de succes, lăudat de critic - realizat
în prezent - cu posibilitatea de a deveni un film classic; de ex. 'Saving private
Ryan' 1998, 'Groundhog day' 1993
Modified gross deal = contract de distribuire a filmului
prin care producătorul primeşte un avans,
iar distribuitorul împarte cu producătorul ce-i va rămâne din încasările
brute (dacă mai rămâne ceva), după ce îşi recuperează toate cheltuielile de
distribuţie din acest avans
Mogul
– [literal] patron atotputernic, magnat; li se spune marilor producători
de filme
Moment
– se spune fiecărei părţi cu conţinut dramaturgic dintr-un scenariu, film sau
program care se poate separa de celelalte
Momentum
(to show) – în cazul unui film înseamnă că a
obţinut o creştere a succesului la public
Monadic tests – în cercetarea pieţei, abordarea unui subiect
pentru a testa un singur element din marketingul filmului, de. ex un singur
titlu de film şi nu şi opţiunile altenative
Money laundering [spălare de bani] = se spune în cinematografia
americană despre filmele distribuite în teritorii externe controlate de grupuri
de interese aparţinând crimei organizate, de unde aceştia expediază în ţară
sume pretinse a fi încasări din exploatarea filmului. Aceste sume provin din
afaceri necurate şi sunt acoperite în raportări prin umflarea artificială a
încasărilor.
Money maker = susceptibil de a 'produce' bani; vezi
Bankable
Money shot
= termen împrumutat din industria filmului pornografic care se referă la scene,
imagini sau momente de climax care oferă audienţei 'valoarea banilor cheltuiţi'
pentru a le filma, dar uneori pot fi şi cheia către succesul filmului; de ex.
scena transformării personajului în filmele horror; Darth Vader tăind mâna lui Luke Skywalker în 'The empire strikes
back' 1980; atacul cu bombe în 'Pearl Harbor' 2001 cu imagini subiective
d.p.d.v. al bombei sau Halle Berry
citind dezbrăcată o carte în 'Swordfish' 2001
Monitor
= ecran de control; monitor room –
cameră de control
Monogatari
(din limba japoneză) = un anumit gen narativ, termen care este des menţionat în
titlurile cinematografiei japoneze
Monopoly
= monopol, controlul producţiei şi distribuţiei de către o firmă sau un grup de
firme, interzis în SUA de Legea Sherman; vezi Oligopoly
Montage
= montajul filmului, tehnica de asamblare a imaginii cu sunetul într-o ordine
logică şi coerentă, conform scenariului
MOP
– Minute Of Program = unitate curentă în audiometrie pentru analiza cantitativă
a audienţei
Moppet
= copil între 6 şi 12 ani; vezi Tween, Teen
Moral rights – se referă la 'dreptul moral' din Legea dreptului
de autor, nerecunoscut oficial în Legea americană a copyright-ului
Morality tale (play) = poveste morală, folosită şi în filme care prezintă
judecarea binelui şi a răului în comportamentul uman şi accentuează lupta
dintre bine şi rău; de ex. filmul 'Intolerance' 1916, trilogia 'The lord of the
rings'
Moratorium
= moratoriu, respectiv o perioadă legală de aşteptare hotărâtă de autorităţi,
în îndeplinirea unei obligaţii, plata unei datorii etc.
Morgue
= depozit, fond de filme documentare, arhivă
Morning
– califică programarea matinală între orele 7 şi 10 ale dimineţii
morning
news
– telejurnalul de dimineaţă; vezi Daypart
Morning man = prezentatorul emisiunilor de dimineaţă
Morphing
= trucaj digital care transformă un obiect în altul, punct cu punct, într-o manieră
fluidă şi progresivă
Morton's – celebru bar-restaurant din Los Angeles
considerat de mulţi ani drept 'cantina
restaurant' a somităţilor din industria filmului şi a televiziunii; vezi
Le Dome, Power meal
MOS
– vezi Mute On Sound
Most favored nations clause – vezi Favored nations clause
Motif
= ilustraţie sonoră a unei scene; vezi Sting-Stingers
Motion capturing = efect special, prin care se combină procedeul CGI
cu filmarea expresiei feţei şi mişcării unui actor pentru a se crea un personaj
digital; de ex. personajul Gollum după figura actorului Andy Serkis din
trilogia 'The lord of the rings'
Motion picture = film cinematografic de regulă filmat pe peliculă
de 35 mm; vezi Feature film, Picture, Movie
Motion picture accountants = contabili sau firme de contabilitate
specializaţi în expertize şi auditări în domeniul cinematografiei
Motion picture acquisiton-distribution agreement =
contract de achiziţie-distribuire a filmului
Motion Picture Association = instituţie cu statut de Departament
de Stat - înfiinţată în 1945 - reprezintă pe plan global interesele industriei
audiovizuale americane - ca omolog al MPAA - ce apără interesele marilor
studiouri pe plan naţional. Denumită la înfiinţare Motion Picture Export Association, şi-a început activitatea iniţial
ocupându-se de exportul filmelor americane, ca în prezent să coordoneze
exportul tuturor produselor audiovizuale. Sponsorizează premiul Michel D'Ornano
creat în 1990 de către membri MPA pentru a-i onora pe scenariştii şi
distribuitorii francezi.
Motion Picture Association of America – denumită la
înfiinţare, în 1922, Motion Picture Producers and Distributors of America,
redefinită ulterior cu denumirea de azi, devine dintr-o instituţie iniţial de
cenzură, cea mai mare asociaţie profesională din industria americană a filmului
ce reuneşte de la început pe marii producători şi distribuitori de filme
americani. Exprimă şi apără în principal interesele marilor studiouri de la
Hollywood, pe plan intern şi internaţional şi aplică un cod de cenzură morală (rating) prin clasificarea filmelor
înainte de premieră, de către o comisie de clasificare (Classification and Rating Administration).
Motion Picture Experts Group = grup de experţi repezentând ansamblul
agenţilor economici din industria audiovizuală (domeniul electronicii, difuzori
şi producători de imagine) care studiază şi definesc normele de exploatare
(difuzare prin cablu, suporturi multimedia, televiziune de înaltă definiţie etc.)
Motion Picture Industry Encouragement Act = reglementare
emisă de guvernul jamaican care prevede scutirea totală de la plata impozitelor
pe profit timp de 9 ani companiilor care produc filme în Jamaica şi scutire de
taxe vamale la importul de utilaje (care nu se produc local) necesare construirii
unui studio sau folosibile în producţia de filme
Motion Picture Insurance = clauză contractuală în producţia de
filme, incluzând asigurarea aparaturii de filmare, a actorilor, a echipei, a
materialelor, contra oricăror pagube. Reprezintă de regulă 3 % din valoarea
devizului şi este complementară asigurării de bun sfârşit al filmului (completion bond).
Motown
1) Motor
Town – denumire dată oraşului Detroit, celebru pentru construcţia de maşini,
cu populaţie predominant afro-americană
2) numele celui mai mare editor de
muzică americană din 1959. Printre cântăreţii lansaţi se numără Stevie Wonder,
Diana Ross, Lionel Ritchie.
Mounting head = cap panoramic la aparatul de filmat
Move-over
= clauză în contractele de distribuţie prin care se prevede, cu permisiunea
distribuitorului, schimbarea sălii de proiecţie de către exploatant, care
deplasează filmul la o altă sală, în caz de succes sau de eşec la încasări
Movie house = sală de cinematograf
Movie lender = bancă sau instituţie financiară specializată în finanţarea
proiectelor cinematografice sau audiovizuale
Movie of the week = film de televiziune, dramatic, difuzat în tranşa orară în care, conform grilei, se difuzează filme unice (spre
deosebire de seriale); vezi Made for television, TV movie
Movie with a message = film care transmite un mesaj moral,
social etc. şi în care nu predomină doar divertismentul ca valoare de bază; de
ex. filmul 'JFK', regia: Oliver Stone - este considerat un film cu mesaj pentru
că încearcă să inducă spectatorului ideea că la baza conspiraţiei de ucidere a preşedintelui
Kennedy se află cercuri de interese din CIA şi din înalte sfere ale guvernului
şi nu neapărat din mafie aşa cum crede toată lumea
MOW
– vezi Movie of the Week
MPA
– vezi Motion Picture Association
MPAA
– vezi Motion Picture Association of America
MPAA
certificate
= viza de clasificare acordată de MPAA
MPAA
code seal
– echivalent cu MPAA certificate
MPAA rating = clasificarea filmelor pe categorii de vârstă, de
către comisia de clasificare a MPAA; vezi Rating
MPEG
– vezi Motion Picture Experts Group
MS
– vezi Medium shot
MSO
– vezi Multiple System Operator
MTV
– Music Television = canal de cablu specializat în difuzarea de clipuri
muzicale şi programe despre muzică, aparţinând companiei Viacom. Are o variantă
europeană - MTV Europe - cu sediul la Londra. Vezi Viacom
Mudkraker
= ziarist specializat în cazuri murdare, afaceri necurate; vezi Tabloid
Muff
(to) = a strica un rol (de către un actor)
Mug
(to) – [pentru un actor] a-şi forţa talentul
Mug shot
= fotografie portret, grosplan
Multi-part program = program a cărui difuzare este
împărţită în mai multe perioade sau episoade, dar al cărui ansamblu se prezintă
coerent; vezi Miniseries
Multi-tiered audience = audienţă eterogenă; spectatori ai
unui film sau program care aparţin unor categorii pe care analiza cantitativă
îi defineşte distinct şi care au motivaţii (dorinţe) diferite de a vedea filmul
Multi-track recording = înregistrare pe mai multe piste
Multimedia
– 1) care aparţine mai multor câmpuri de comunicaţie
2) [specific] ansamblu de produse care fac
apel la mai multe sisteme de comunicare în acelaşi timp (sunet, imagine, text,
informatică); tinde să se confunde cu noţiunea de 'interactivitate
Multiplay
= înregistrare de sunete în care diferitele părţi ale înregistrării sunt
efectuate pe piste distincte
Multiple spot = sistem de autopromovare de către o staţie de
televiziune care anunţă mai multe emisiuni într-un singur mesaj
Multiple system operator = mare societate de cablu care exploatează
reţele în mai multe zone geografice
Multiplex
= complex cinematografic cu mai multe săli. Definirea conceptului diferă în
funcţie de sursa de informare. Astfel, conform organismului Media Salles al
Uniunii Europene, sunt considerate ca atare cinematografele cu cel puţin 8 săli
de spectacol, dar şi cu amenajări suplimentare (magazine, restaurante
etc.), în timp ce Screen Digest ia în
considerare minimum 5 ecrane în aceeaşi clădire care se încadrează în categoria
cinematografelor 'multi săli'.
Multipoint distribution system = serviciu de distribuţie prin
legături herţiene în microunde, care alimentează un oraş sau un cartier
Multiset
(household) = cămin dotat cu mai multe posturi de televiziune
Multisystem operator (sau multiple system
perator) = operator de cablu (societate de cablu) care acoperă o
suprafaţă largă de localităţi; de ex. Time Warner sau TCI
Murphy's law = Legea lui Murphy, al cărei postulat de bază,
citat în mod repetat în domeniul producţiei de filme este: 'Tot ceea ce nu
trebuie să funcţioneze, nu va funcţiona.'
Musco
(light) = proiector cu grup electrogen propriu,
cu mare putere de iluminare (min. 144 KW furnizaţi de 15 lămpi HMI la capătul
unui braţ mobil de cca 20 metri),
folosit la evenimente desfăşurate pe suprafeţe mari, de ex. cu ocazia
unui centenar au fost suficiente 2 pentru a lumina Statuia Libertăţii. În
varianta Mini-Musco (putere de 55 KW dată de 6 lămpi HMI) este folosit în televiziune
şi cinematografie, compania primind un premiu Emmy şi un Oscar pentru
contribuţia deosebită adusă în cele 2 domenii.
Music and effects (track) =
bandă de sunet internaţională la filme, care conţine muzica şi efectele sonore,
dar fără dialoguri; vezi Dialogue track
Music clearance = permisiunea de folosire a muzicii. Pentru
folosirea unei compoziţii muzicale cu drept de autor se plăteşte o taxă de
folosire către deţinătorul dreptului de autor.
Music Corporation of America = societate de producţie de filme şi
programe de televiziune, din care s-a născut studioul Universal. La origine a
fost un cabinet de agenţi specializat în reprezentarea marilor orchestre de
jazz şi mai târziu a oamenilor de teatru. În 1990 compania este cumpărată de
grupul industrial japonez Matsushita cu 6, 1 miliarde de dolari.
Music cue
= compoziţie muzicală scrisă pentru a acompania o scenă
music
sheets
= fişe cronologice care indică unde trebuie să intervină muzica în derularea
unui film sau program, cu indicarea duratei partiturii, a autorului şi a
editorului
Music director = responsabil de orchestraţie, responsabilul cu
muzica unui film; uneori şeful de orchestră
Music editor = monteurul muzical ce răspunde de sincronizarea
muzicii înaintea mixajului
Music publisher = cel care public/ editează partitura muzicală
Music superviser = supervizor muzical, colaborează cu compozitorul
şi monteurii pentru ansamblarea generală a muzicii filmului. Uneori este
responsabil şi cu negocierea drepturilor muzicale. Sinonim cu musical
director.
Music video = clip muzical
Musical
= comedie muzicală
Must–carry rule = reglementare controversată a FCC prin care se obligă operatorii de cablu la
retransmiterea pe reţelele lor a canalelor locale herţiene difuzate pe o rază
de 200 km faţă de reţeaua de cablu; declarată neconstituţională în 1985,
ulterior s-a găsit un compromis pentru aplicarea ei
Mute
= film doar cu imagine, fără sunet; vezi MOS
Mute on sound = filmare fără sunet sau din germană Mit out
sprechen; vezi Wild scene
Muzak
– denumire dată firmelor care difuzează contra abonament o muzică lentă,
modulată în funcţie de perioada zilei şi nevoile clienţilor, în săli de
aşteptare, magazine, incinte mari cu lume; [utilizată însens peiorativ]
înseamnă muzică insipidă, care te adoarme; sinonim cu easy listening – gen
de muzică melodioasă care se ascultă fără efort