Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera D
DAB
– vezi Digital Audio Broadcasting
Dailies
= material filmat zilnic, developat, nemontat, vizionat imediat după developare,
pe măsura avansării filmărilor; ajută la verificarea racordurilor, a recuzitei,
a sunetului etc.; vezi Rushes
Damages
= prejudicii, pagube; vezi Award
Dark
– 1) studio neutilizat
2) dark
day – în planul de producţie al filmului, ziua în care nu se filmează
3) dark
fibre = partea din reţeaua de fibre optice instalate dar neutilizate încă
Dark horse
= film independent sau film străin, nominalizat pentru un premiu renumit (Oscar
sau Globul de Aur); de ex. 'The full monty' 1997, 'The pianist' 2002
DAT
– vezi Digital Audio Tape
Data channel = servicii televizate constând în afişarea de
diverse informaţii în cifre (în special cele bursiere)
Day and date = ieşirea unui film simultan în mai multe
cinematografe, în mai multe oraşe şi mai multe teritorii
Day for night = noapte americană – procedeu de filmare în timpul
zilei cu filtre puternice, pentru a imita noaptea, foarte folosit în anii '50 –
'60, dar foarte rar în zilele noastre
Day player
= actor, angajat cu ziua având de rostit mai mult de 51 de cuvinte sau peste 5
rânduri de dialog; vezi Bit player, Contract player, Under five
Day time
– [în televizune] perioada între ora 9 dimineaţa şi 16:30 după-amiaza; vezi
Daypart
Daypart
= partea zilei care corespunde grilei de programe:
dimineaţa - morning (de la 7 la 10)
ziua - day time (de la 10 la 16:30)
după-amiaza - early fringe (de la 16:30 la 19)
începutul serii
- prime time access (de la 19 la 20)
seara - prime time (de la 20 la 23)
ştirile târzii -
late news (de la 23 la 23:30)
după ştirile
târzii - late fringe (de la 23:30 la
1)
noaptea - night time (de la 1 la 7 dimineaţa)
DBA
– vezi 'Doing Business As'
DBS
– vezi Direct Broadcasting Satellite
De minimis quantum (of originality) = original, principiu juridic consacrat
de Legea dreptului de autor şi a Copyright-ului
prin care orice operă intelectuală purtând expresia de originalitate, la nivel
minim chiar, beneficiază de protecţia Legii dreptului de autor; de ex. filmele colorizate din alb-negru sunt considerate opere noi, originale,
separat de opera iniţială; vezi Derivative work, Underlying work
Dead air
= pană de emisiune
Dead room
= sală izolată fonic
Deadpan
= tip de comedie în care faţa actorului rămâne fără nicio expresie de teamă sau
emoţie; ex. de tipologie: Buster Keaton
Deal
= înţelegere, negociere care poate include o combinaţie de elemente
(combinaţie denumită în domeniul cinematografiei
package): 1) drepturile (vezi)
property (scenariu original, roman, piesă, muzică sau concepţie creativă); 2)
vedete; 3) aranjamente privind distribuţia; 4) regizor; 5) finanţator (un
individ, un parteneriat limitat, o corporaţie finanţatoare, un studiou sau o
companie de distribuţie); 6) o persoană care să preia conducerea întregului proiect,
respectiv producătorul; vezi Producer
Deal memo
= document de tipul unui contract de colaborare prin care unui angajat temporar
i se garantează salariulşi timpul de lucru şi care este semnat de producător şi
angajat; vezi Memorandum of agreement, Headings, Head of agreement,
Letter of agreement
Deambulator boom = girafă, prăjină de mare dimensiuni pentru
microfonul de sunet, echipată cu o platformă pe care stă operatorul; vezi
Boom
Debt
= totalul datoriilor unei companii. Se calculează cu formula 'total active'
minus 'capitalul propriu' reprezentat de capitalul acţionarilor.
Debt retirement = rambursarea unei datorii
Debtor
= debitor, persoană sau firmă care are obligaţia de a rambursa o sumă de bani
Debt-to-equity ratio = într-o companie de producţie sau
distribuţie de filme este raportul dintre totalul datoriilor şi capitalul
propriu (totalul acţiunilor). Poate constitui un indicator al capacităţii
companiei de a-i plăti pe creditori, în cazul unui faliment.
Debut
– [pentru un film] premiera pe ecran
Deceptive advertising = publicitate mincinoasă
Decision-making continuum = referinţă la variantele în care un
producător poate încheia cu un distribuitor un contract pentru distribuirea
filmului:
-
contract cu un studio de producţie/ distribuire, caz în care studioul dezvoltă proiectul,
face filmul, finanţează producţia, suportă toate
riscurile distribuirii şi primeşte cel mai mare onorariu (30 – 40 % din
încasări) şi pe de altă parte cazul în care producătorul îi dă distribuitorului
un film terminat, fără riscuri financiare pentru distribuitor, dar şi cu
onorariu mai mic (15 %)
-
contract de preluare a negativului (negative pick up)
-
variante intermediare de contract de producţie finanţare/ distribuire, în care
distribuitorul
finanţează
un producător independent; vezi Distribution alternatives, Negative pick
up, Production financing/ distribution agreement, Rent a distributor
Decoupage
– termen [francez, sinonim în limba română] pentru aranjarea scenariului
literar în secvenţe, cadre, pe metraj util al acestora, filmări de interior, exterior,
filmări de zi şi noapte
Deep focus shot = plan filmat cu profunzime mare de câmp
Deep pockets = 'buzunare adânci' – aici în sensul de a deţine
importante resurse financiare
Defamation
= defăimare, calomnie, insultă (dreptul penal). Producătorii - pentru a preveni
orice plângeri ulterioare - trec pe genericul filmului precizări privind
caracterul de ficţiune al operei sau, dacă este cazul, semnează acorduri cu
persoanele care apar pe ecran. Vezi Disclaimer, Libel, Release, Slander
Default
– [financiar] neîndeplinirea obligaţiilor contractuale, incapacitate de plată
[juridic] neprezentare, pierderea
procesului prin lipsă
Defensive programming = programare defensivă, strategie de
grilă prin care se opune cel mai bun
program altui program foarte bun de la o staţie concurentă, pentru a atrage audienţa, într-o tranşă orară
anumită; vezi Blunting, Counter programming, Offensive programming,
Stunting
Deferred payment sau deferments
1) salarii plătite mai târziu, după
filmare sau uneori după premiera filmului
2) compensaţii băneşti în funcţie de
profiturile filmului plătite mai târziu. În cazul filmelor majore acestea nu
intră în discuţie, dar sunt foarte des folosite la filmele cu buget mic. Valoarea
şi condiţiile de plată sunt prevăzute într-un document scris, iar condiţiile de
plată se referă la momentul în care se face plata: înainte ca investitorii să-şi
primească banii investiţi sau înainte de plata actorilor sau după achitarea
depăşirilor de buget etc.
Deficit financing – [în televiziune] partea din bugetul
unui program rămas neacoperit, din cumpărarea drepturilor de difuzare de către
staţia de televiziune (Network) şi
care trebuie finanţat din alte surse.
Deliverables = materiale pentru exploatarea filmului care se
livrează conform contractului de distribuire şi care pe lângă suportul de film
(vezi Master, Release print) includ şi materialul publicitar (vezi
Advertising), lista de dialoguri (vezi Dialogue list), lista muzicii (vezi
Music cue sheet), documentaţia juridică asupra drepturilor
Delivery
– 1) [într-un contract de distribuire a filmului] reprezintă termenul la care
trebuie
livrate
de către producător (printr-un laborator) materialele pentru exploatarea
filmului către distribuitor
2) [în televiziune] to deliver one's demos - expresie ce
semnifică realizarea
audienţei
scontate; vezi Demographics, Elements, Laboratory access letter,
Materials, Laboratory letter
Demo
– 1) demonstraţie, machetă
2) manifestaţie
Demo rate
= cotizaţie sindicală a tehnicienilor din producţie care lucrează la filmele
care nu sunt destinate difuzării comerciale
Demo tape
– vezi Demonstration tape
Demographic (s) = măsurarea audienţei, caracteristicile unui
public, profil demografic al unei audienţe, care include printre altele vârsta,
sexul, nivelul venitului, educaţia; vezi Demos, Key demographics,
Profile, Projected audience
Demonstration tape = bandă de prezentare a filmului;
casetă de demonstrare a activităţii unei firme sau a unui tehnician
Demos
= rezultatele audienţei ca volum şi caracteristici obiective ale populaţiei
vizate
good
demos
= rezultat pozitiv al audienţei în populaţia vizată
Denouement
= deznodământ, urmat imediat după (vezi) climax, adesea scena finală din film
Department
= serviciu, compartiment
Depth of field = profunzime de câmp fotografic, mărime variabilă
care depinde de distanţa dintre subiect şi cameră, deschiderea diafragmei şi
lungimea focală a obiectivului
Derivate distribution rights = drepturi din distribuirea unui film
legat de re-editări sau seriale după filmul original, în cinema şi televiziune;
vezi Ancillary rights, Sequel
Derivative work = operă secundară, operă combinată care încorporează
o parte din opera preexistentă; de ex. adaptarea cinematografică a unui roman; vezi
Adaptation rights, Underlying work
Descriptive titles = titluri de filme care descriu până la
un punct tema filmului; vezi Movie with a message, Title treatment
Design and staging = post al devizului cu cheltuielile de
decorare, de construcţie şi de amenajare a platoului; vezi Production
design
Designated channel = canal pe care operatorul de cablu
este obligat să asigure difuzarea; vezi Public access
Designated market area – [în audiomat] piaţă teritorială
desemnată în clasamentul Nielsen; subdiviziune geografică a teritoriului
american trasată pe baza ponderii în fiecare zonă a canalelor locale ale
oraşului cel mai apropiat; vezi Metro central area, ADI
Desk
= birou, partea sedentară a redacţiei unui jurnal televizat, de ex. cei care nu
pleacă pe teren
Desk and sofa show = gen de emisiune de studio, cu momente
vesele, interviuri şi oaspeţi. Denumirea vine de la decorul nemişcat din platou ca la emisiunile 'Tonight Show' de
Johnny Carson, 'Late Night' cu David Letterman, 'Jay Leno Show' etc.; vezi
Comedy-variety show, Talk show
Devaluation = devalorizarea (scăderea valorii) monedei
naţionale în raport cu aurul sau cu alte monede din alte ţări sau creşterea valorii altor monede faţă
de moneda naţională; vezi Exchange rate
Development – [în cazul unui scenariu] se referă la toate
operaţiile care separă conceptul de scenariul final. În producţia de filme este
perioada iniţială de pregătire a proiectului în care se formulează ideea sau
conceptul despre film, se achiziţionează drepturile operei preexistente sau ale scenariului original, se perfecţionează
scenariul prin mai multe faze de refacere, până la forma finală pentru turnarea
filmului. Vezi Development process, Development stages, Packaging,
Pre-production, Step-deal
Development executive = cadru responsabil cu faza de
dezvoltare a proiectului filmului într-un studio sau mare societate de
producţie, până la decizia de intrare în producţie a filmului
Development hell = [în sens figurativ] stadiul în care se află unele
proiecte de filme care nu obţin niciodată autorizarea de intrare în producţie; vezi
Green light
Development process = seria de lucrări, activităţi şi
proceduri prin care trece o idee de scenariu
ori concept până la scenariul final; vezi Outline, Synopsis,
Treatment, First draft, Polish,
Revision, Rewrite, Shooting script
Development stages or steps = fazele de dezvoltare sau paşii pe
care îi parcurge un scenariu până la final, care pot costa un studio de la
câteva zeci de mii de dolari - primul pas (First step) - până la un milion de
dolari pentru tot procesul dezvoltării; vezi Development process,
Turnaround
DGA
– vezi Directors Guild of America
DGA trainee = practicant, stagiar propus de DGA
Dialogue coach = coordonatorul dialogurilor
Dialogue editor = monteur-ul dialogurilor, funcţie existentă în
sistemul tradiţional de la Hollywood (marile studiouri)
Dialogue list = lista cu dialogurile filmului, retranscrierea
cuvânt cu cuvânt a dialogurilor (cerut de distribuitorii străini pentru subtitraj
sau dublaj)
Dialogue track = pista de dialoguri
Diary
= jurnal, cea mai veche metodă de sondaj al audienţei (folosit de agenţia
Nielsen, din anii '50, pentru televiziune şi radio) bazat pe jurnalul pe care-l
ţine subiectul asupra consumului de televiziune şi radio; [în televiziune] ancheta
se efectuează pe un eşantion de 850 de menaje, timp de 13 săptămâni, subiectul
fiind obligat a marca un punct la fiecare 15 minute de vizionare a
televizorului; vezi Peoplemeter, Sweeps
Diegetic sound (diegesis) = elementele narative ale unui film
(dialogul vorbit, sunete, acţiunea) care apar şi sunt arătate în conţinutul
unui cadru filmat; vezi Non diegetic sound
Diffusion
= filtru de difuzie montat pe proiector pentru a îndulci intensitatea luminii
sau pe obiectiv pentru a produce o imagine ceţoasă
Digital audio broadcasting = sistem de radiodifuzare cu tehnologie
digitală
Digital audio tape = casetă audio digitală pe care se
montează sunetul filmului pentru a fi trimis la laboratorul de prelucrare a
peliculei în vederea transpunerii sunetului pe peliculă
Digital nonlinear editing = montaj digital nonlinear
Digital scene animation = storyboard
electronic, respectiv tehnică de simulare electronică a scenelor care se vor
turna pentru un film sau program; vezi Storyboard
Digital signal processing = procedeu de reproducere cu semnale
digitale
Digital video = transferul unui film sau program pe suport optic
digital (nu magnetic)
Digital video effect = trucaje video, prin mijloace digitale
Dimmer man
= operator la pupitrul de lumini sau la orga de lumini; vezi Boardman
Dink
= menaj, familie cu 2 salariaţi fără copii; segment de populaţie care
constituie ţinta pentru marketingul audienţei din televiziune şi cinematografie
Direct advertising (sau marketing) = contact direct cu
clientela, cu consumatorii în procesul de marketing
Direct broadcasting satellite = satelit cu difuzare directă, captat
de antenele parabolice individuale; vezi Bird, Direct to home, Dish, Geo
Direct cinema = echivalentul american al ciné-verité – ului
Direct costs = costuri directe, respectiv cheltuielile legate
strict de producţia filmului sau programului, spre deosebire de cele indirecte care reprezintă
cheltuielile generale ale companiei, care se menţin indiferent dacă se face
film sau un program (salariile
conducerii, cheltuielile cu întreţinerea
clădirilor etc.); vezi
Production overhead, Studio
Direct distribution expenses = cheltuielile ocazionate strict de
distribuirea filmului, între care predomină costul copiilor de tiraj (pentru
proiecţii în săli), costul licenţei, costul cu afişele, materialele publicitare
- caiet de presă, broşuri pliante, anunţuri în media scrisă şi audiovizuală,
cheltuieli cu transportul copiilor, asigurări, taxe, impozite, legate de
activitatea de distribuţie, precum şi orice alte cheltuieli care se specifică
explicit în contract
Direct to home = transmiterea televiziunii prin satelit, captat
direct cu ajutorul antenei parabolice la domiciliul beneficiarului; vezi
Direct broadcasting satellite, Dish
Direct to video
= reprezintã filmul a cărui exploatare se va face direct pe piaţa video fără a
se proiecta în săli (filme cu buget foarte mic sau care nu îi interesează pe
distribuitori); vezi Exploitation, Gore (movie), Speciaily film, X
Direct voice
– [în publicitate] vocea crainicului vizibil pe ecran, spre deosebire de vocea
din 'off''; vezi Voice-in
Director
1) regizor -
cea mai importantă funcţie artistică în industria audiovizuală, este
responsabil cu toate aspectele creative ale operei audiovizuale. La începerea
filmării, după ce s-a bătut clacheta care indică secvenţa cadrul şi numărul
dublei care se filmează, el strigă 'Action!' pentru a porni filmarea
propriu-zisă şi 'Cut!' pentru a anunţa sfârşitul filmării sau anularea acesteia.
2) director de
firmă, funcţie administrativă. Director
of Photography = director de imagine
– Operator-şef; denumit şi Cinematographer
- este persoana responsabilă de imaginile artistice ale producţiei operei
audiovizuale, inclusiv iluminare, încadrare/ cadrajul sau calitatea developării
peliculei fiecărei filmări. Există mai multe clasificări ale acestei meserii: DP first unit cinematographer =
şef de
departament, Aerial cinematographer
- pentru filmările din aer, Underwater cinematographer - pentru
filmări subacvatice şi Motion control
cinematographer - funcţie care filmează cadrele cu mişcări complexe, din
multe unghiuri şi care se prelucrează digital. DP are oricând opţiunea să filmeze direct cu aparatul de filmat,
îndeletnicire care-i revine operatorului de cameră, denumit şi
Cameraman. În practica americană există în acest compartiment, 17 categorii de
profesiuni, dintre care 5 sunt subspecialităţi ale directorului de imagine:
• Aerial
DP = operator-şef pentru filmări aeriene
• Documentary
ori Second unit DP = operator-şef al
echipei secundare (sau documentare)
• DP
first unit = operator-şef al primei echipe (cea principală) de filmare
• Motion
control DP = operator-şef cu sarcina livrării materialului filmat şi cu încadrarea
materialului; în parametrii vizuali
acceptaţi pentru realizarea de efecte speciale
• Underwater
DP = operator-şef pentru filmări subacvatice
Director's cast list
= lista actorilor prezenţi la filmare, care se trimite sindicatului actorilor
şi producţiei echipei de filmare
Director's cut
= montaj efectuat sub coordonarea
regizorului, versiune care se proiectează de obicei în avanpremieră (vezi
Sneak preview) sau la proiecţiile de testare a reacţiilor publicului (vezi
Test preview) care vor servi la montarea versiunii definitive. În producţiile
americane poate să nu fie versiunea finală a filmului, aceasta fiind efectuată
de către producător. Vezi Final cut
Director's finder = vizor multi focal
Directors Guild of America – DGA = asociaţia profesională a regizorilor
de film din America – sindicatul
regizorilor, fondatã în 1936. Sunt admişi ca membri viitori, prin cooptare, sub
rezerva îndeplinirii condiţiilor cerute, primii asistenţi ai regizorului şi
unii tehnicieni. Sindicatul cere respectarea unor condiţii, tuturor
producţiilor care doresc să lucreze cu membrii săi. Din 1948 decernează Premiul
pentru cel mai bun regizor al anului, care stă de obicei la baza alegerii
premiului Oscar al Academiei de Film. Vezi Assistant director, Production
manager, Signatories
Disaster movie = film catastrofă
Disclaimer
= refuz de responsabilitate
Disconnects = abandon, clienţi care nu-şi reînnoiesc
abonamentul la cablu
Discounted advance and profit participation = clauză
contractuală conform căreia una din părţile finanţatoare ale filmului sau
programului îşi primeşte înapoi sumele cu care a finanţat producţia acestora,
mărite cu dobânda în procentul convenit, după care îi vine rândul să încaseze
şi procentul care i se cuvine din încasările nete ale filmului
Discovery
(Channel)
= canal difuzat prin satelit şi cablu - creat în 1985 - specializat în filme
documentare şi programe educative
Discovery shot = mişcarea camerei într-un film prin care se
decoperă neaşteptat un obiect sau persoană ascunsă privirilor spectatorului
Discrimination = discriminare, tratament aplicat unei persoane sau
unui stat fără a se respecta meritele acestora; vezi Bias, Favorable
portrayal
Dish television household = cămine echipate cu antenă parabolică
de recepţionare directă; vezi Direct Broadcasting Satellite, Dish
Dish up
(to) = a trimite un semnal către un satelit, a difuza prin satelit; vezi
Beam (to), Bird (to)
Dish,
dishpan
= antenă parabolică; vezi Roof antenna
Disk Jockey (DJ; se pronunţă – deejay) = prezentator, animator
de muzică de obicei într-o discotecă
Diskery
= distribuitor de fonograme
Disneyfication – se referă la modul de a adapta cinematografic o
carte sau piesă în maniera familială, populară pentru marele public
Display advertising = publicitate în imagini pentru un film
sau program într-o revistă, ziar sau prin afişe, respectiv orice publicitate
efectuată în publicaţii; vezi Outdoor ad
Display art = macheta unui afiş de film, inclusiv desenul sau
fotografia, titlurile, menţiunile pe generic, un slogan (dacă este cazul); vezi
Base line, Copy
Dispute
= litigiu, contencios; sinonim cu grievance, lawsuit, settlement
Dissolve
= anşeneu, înlănţuire, trecerea graduală între 2 planuri cinematografice, o
imagine trece în negru (Fade out) şi
din negru apare o altă imagine (Fade in)
Distant signal = emisiune retransmisă printr-o reţea de cablu,
care nu se poate transmite prin unde
herţiene; (vezi) FCC denumeşte astfel semnalele care nu aparţin
teritoriului pentru care operatorul de cablu a obţinut licenţa; vezi
Local origination, Compulsory license, Copyright royalty tribunal, Exclusivity,
Local Originating, Superstation
Distribute
(to) = a distribui, activitate prin care se exploatează comercial un film sau
program
Distribution = distribuirea, comercializarea şi gestionarea
drepturilor unui film sau program Distribution advance – [la distribuirea filmelor
în săli] este avansul dat de către distribuitor în
schimbul
dreptului de distribuire, denumit şi 'minimum garantat'
Distribution
fee
= comisionul distribuitorului
Distribution expences = cheltuielile de distribuire (copii de
tiraj, materiale publicitare etc.); vezi Syndication
Distribution agreement = contract de distribuire
Distribution alternatives = variatele modalităţi prin care se
poate distribui şi exploata un film. Din anumite analize rezultă 5 metode
prin care se distribuie filmele în SUA:
1) in
house production – filmele sunt produse şi distribuite de către marile
studiouri producătoare/ distribuitoare sau distribuitori independenţi cu
facilităţi subordonate de producţie/ distribuire
2) contracte de finanţarea producţiei/
şi distribuirea filmului – în care producători independenţi aduc proiectele lor
la marile studiouri distribuitoare, care le finanţează în schimbul obţinerii de
la producător a drepturilor de distribuire
3) negative
pickups (contract de preluare a negativului, respectiv a filmului terminat)
– contract încheiat înainte de începerea producţiei şi care va juca rol de
garanţie pentru producător în vederea obţinerii sumelor necesare producţiei din
partea unor finanţatori
4) acquisition
distribution agreement (contract de distribuire) încheiat după terminarea
filmului, prin care distribuitorul va finanţa şi va realiza distribuirea
filmului
5) rent
a distributor ('închirierea unui distribuitor') – situaţie în care un
producător independent finanţează producţia şi distribuirea filmului folosind
facilităţile distribuitorului contra unui comision; vezi Four-wall,
Self-distribution
Distribution channels – întreaga reţea de distribuire, cu
subdistribuitori, agenţii pentru străinătate; vezi Sub-distributor
Distribution costs (expenses) – vezi Direct distribution
expenses
Distribution fee sau distributor's fee – onorariul
distribuitorului = suma contractuală pe care o încasează firma distribuitoare a
unui film în săli sau a unui film de televiziune pentru serviciile depuse. Această
sumă este dedusă de regulă într-un cuantum stabilit contractual din încasările
brute (gross receipts) ale filmului şi variază între 15 % - 40 % în funcţie de piaţă.
Onorariul este destinat menţinerii funcţionării firmei şi se împarte în 2
categorii de activitate:
1) pentru distribuirea în săli sau
spaţii specifice (non-theatrical)
2) distribuirea pe pieţele auxiliare (ancillary markets); vezi
Ancillary markets, Markets,
Grossreceipts,
Non-theatrical markets, Outright sale, Royalty basis
Distribution guarantee = promisiunea făcută producătorului
unui film, de către o firmă distribuitoare, de a plăti pentru drepturile de
distribuire a filmului; angajamentul de a achita total sau parţial costurile de
producţie ale unui film, într-o perioadă delimitată (de regulă în 2 ani după
premiera filmului); vezi Advance, Output dea, Pre-sale financing
Distribution pattern – vezi Release pattern
Distribution plan = strategia producătorului de 'a face
rost' de un distribuitor; metodele utilizate de distribuitor pentru lansarea şi
exploatarea filmului; vezi Release pattern, Release sequence
Distribution risk
1) [d.p.d.v. al producătorului,
investitorului şi/ sau finanţatorului] termenul poate să însemne pericolul ca
un film să nu poată încheia un contract de distribuire pentru marele ecran
2) [d.p.d.v. al distribuitorului]
înseamnă riscul de a nu-şi recupera cheltuielile de exploatare în săli; vezi
Lenders risk, Risk
Distribution strategy – strategia distribuitorului = reprezintă
toate secţiunile planului pentru distribuirea filmului: strategia de reclamă şi
publicitate, durata şi perioadele exploatării, pe ce pieţe sau în ce oraşe şi
în ce ordine, cum să fie exploatarea – într-o singură sală sau simultan în mai
multe, cu publicitate agresivă sau moderată, precum şi activităţile legate de
negocierea cu sălile de cinematograf şi termenii de negociere a exploatării
Distribution term = termenul, perioada de timp în care se
face distribuirea filmului sau are valabilitate licenţa de exploatare într-un
teritoriu dat; vezi Territory
Distribution territories = zona geografică în care un
distribuitor îşi organizează activitatea cu sub-distribuitorii. Marile
studiouri vor încerca mereu distribuirea pe întregul teritoriu al globului. În
SUA există 33 de teritorii distincte. Vezi Territory
Distributor = persoana fizică sau juridică ca intermediar între
producătorul filmelor sau programelor şi clienţi – care pot fi săli de
cinematograf sau difuzori (canale herţiene, operatori pe cablu). La distribuţia
video – este vorba de intermediari între editorul casetelor şi locurile de
vânzare sau de închiriere a casetelor; este responsabil cu marketingul de
promovare a filmului, participă adesea la producţia filmului, iar printre
factorii care stau la baza alegerii unui distribuitor de către un producător
sunt: cuantumul avansului acordat pentru producţia filmului, gradul de extindere a drepturilor
pe care le pretinde, implicarea în campania de
marketing, influenţa pe care o are în rândul exploatanţilor săli de
cinematograf, modul cum au decurs
relaţiile cu alţi producători, gradul de participare a producătorului în promovarea filmului; vezi Direct
distribution expenses, Track record
Distributor/ Exhibitor split = rata în care se împart
încasările nete, între firma de distribuţie şi sala de cinematograf; vezi
Box office gross, Film rentals, House nut, Ninety/ten deal, Sliding scale
Distributor commercial = orice material promoţional al
distribuitorului, plătit de acesta după premiera filmului - cum ar fi
avanpremiere la alte filme distribuite de el, produse sau servicii prestate
pentru promovarea filmului (vezi Product placement)
Distributor credit = orice prelungire a termenelor de
plată acordată de distribuitor subdistribuitorilor şi/ sau exploatanţilor
Distributor financing = finanţarea unui film de către un
distribuitor
Distributor incentives = stimularea distribuitorului, clauză
în contractele de distribuire a filmelor,
care încearcă stimularea distribuitorului, pentru o activitate mai
agresivă în desfacerea filmelor în sălile cele mai bune, cu copii cât mai multe
şi cheltuieli de promovare mari. Asemenea stimulente sunt cerute adesea de
către finanţatori, cum ar fi implicarea distribuitorilor în bugetul filmului
până la 25-50 %, acordându-i onorarii până la 32 %, în loc de 22 % obişnuit sau
acordându-i şi alte drepturi de difuzare în afară de sălile de cinematograf.
Distributor rentals – vezi Film rentals, Gross
receipts, Rentals
Distributor revenue = venitul total obţinut de către un
distribuitor de filme, din exploatarea unui film sau colectat din veniturile
celorlalte filme ale sale pe parcursul unei perioade date.
Distributor's film rentals – vezi Film rental, Gross receipts
Distributor's gross receipts = încasările totale ale
distribuitorului, din toate sursele de exploatare ale unui film sau filme; vezi
Film rentals
Diz Biz
= Disney Business – se spune despre imperiul comercial; vezi Walt Disney
DJ
– vezi Disk Jockey
DMA
– vezi Designated Market Area
Docudrama
= film documentar conţinând reconstituiri dramatice; film program sau secvenţă
în care actorii interpretează scene care reconstituie viaţa reală. Curtea
Supremă a SUA a luat poziţie asupra problemei atentatului la viaţa privată pe
care o ridică astfel de filme în cazul Davis contra Costa Gavras, în 1987,
pentru filmul 'Missing'. Vezi Reality show, Reenactment
Documentary = film documentar, care redă realitatea (nu este de
ficţiune), cu personaje reale (nu actori); i se mai spune direct cinema
sau docudrama; nu este sinonim cu cinema verité şi mockumentary. Termenul
a fost înfiinţat de către Robert Flaherty prin filmul despre viaţa zilnică a
unei polineziene, 'Moana' 1926.
Dog
= film sau program cu un succes relativ, dar care rămâne pe ecrane şi a cărui
distribuţie forţată (în săli, pe casete, la televiziune) încurcă piaţa
Dogma 95
(în daneză Dogme
95) – Colectivul de regizori întrunit în Danemarca în 1995, la
iniţiativa
regizorilor Lars von Trier şi Thomas Vinterberg, care au iniţiat curentul 'Dogme
95' a cărui filozofie nega furtuna tehnologică şi cosmetizarea hollywodiană şi 'propovăduia'
revenirea, prin 10 reguli denumite 'Jurământul de castitate' la formele
naturale ale cinematografiei (pe care în bună măsură nu le-au respectat nici
ei) astfel:
• Se filmează în locaţie. Decorurile şi
platourile nu trebuie aduse aici (Dacă e nevoie de un decor special, trebuie
aleasă o locaţie unde acest decor să poată fi găsit la faţa locului).
• Sunetul nu trebuie niciodată să fie produs
separat de imagini sau invers. (Nu se foloseşte muzică
decât
dacă apare acolo unde se filmează scena).
• Camera de filmat se ţine pe umăr. Orice
mişcare sau imobilizare accesibilă mâinii este permisă. (Filmul nu trebuie să
se întâmple acolo unde stă camera; filmarea trebuie să aibă loc acolo unde are
loc filmul).
• Filmul trebuie să fie color. Nu e admis
iluminat special. (Dacă e prea puţină lumină pentru expunere, scena trebuie
tăiată sau să se ataşeze la cameră o lampă simplă).
• Accesoriile optice sau filtrele sunt
interzise.
• Filmul nu trebuie să conţină acţiune
superficială (nu trebuie să apară crime, arme etc.).
• Îndepărtarea temporală sau geografică sunt
interzise (aceasta înseamnă că filmul are loc aici şi acum).
• Filmele de gen nu sunt admise.
• Pelicula trebuie să fie de 35 de mm.
• Regizorul nu trebuie să apară pe generic.
Doing Business As – face afaceri în calitate de... = menţiune care precede numele de afaceri al
unei persoane, fără o firmă legal constituită, dar cu nume comercial; vezi
AKA
Dolby
= dispozitiv electronic (poartă numele inventatorului – Ray Dolby) care îmbunătăţeşte
înregistrarea şi redarea sunetului prin reducerea zgomotelor şi a paraziţilor
de pe suport şi măreşte registrul suporturilor magnetice cu 2 octave şi
jumătate. Folosit la început în filmele muzicale (prima oară în Tommy - 1974) azi
cunoaşte - din motive estetice - o largă răspândire, sub stricta supraveghere a
firmei Dolby Laboratories. Sistemul Dolby Stereo reprezintă procesul de
reproducere stereofonică de pe o pistă
sonoră optică Sistemul Dolby Surround sau Pro-logic este o aplicare a
procedeului la tetrafonie (captarea şi
redarea sunetului pe 4 canale) şi foloseşte o codare analogică matricială
pentru a coda canalele faţă stânga - dreapta, centru şi surround într-un semnal stereo obişnuit. Dolby Digital este
standardul audio pentru DVD şi are semnalul decodat în 5 (sau mai multe) canale
individuale pentru a crea un sistem surround: faţă dreapta - stânga, spate
dreapta – stânga, centru şi subwoofer. Primul film care a folosit tehnologia
Dolby a fost 'A clockwork orange' ['Portocala mecanică'], regizor: Stanley
Kubrick 1971
Dollar house
1) se spune cinematografului de cartier
unde biletul este ieftin, de regulă un dolar
2) sală de cinematograf populară,
specializată în filme de mare succes
Dolly, Dolie = cărucior pentru deplasat camera (travelling) care rulează pe şine, pe
care se montează aparatul de filmat pentru a se filma scene în mişcare
Dolly grip
= maşinist la dolie ce operează şi întreţine dolia, şinele şi mişcă dolia în timpul filmării
Dolly zoom
= reglarea zoom-ului obiectivului aparatului simultan cu mişcarea căruciorului
de dolie, astfel că subiectul rămâne la aceeşi dimensiune în cadru; i se mai
spune Hitchcock zoom, Vertigo zoom, Sam Raimi cam sau Jaws shot. Efectul a
fost folosit printre alţii de către Alfred Hitchcock, regizorul Sam Raimi, de către Spielberg în 'ET'
şi 'Jaws' (scena în care şeriful – Roy Scheider are halucinaţii privind
oceanul), de către Scorsese în 'Good Fellas' în scena întâlnirii din final
între personajele interpretate de Robert De Niro şi Ray Liotta în restaurant,
când Liotta înţelege că este trădat sau
a fost folosit foarte frecvent de către Peter Jackson în seria 'The lord of the
rings'; un exemplu de combinaţie între acest efect cu grafica pe computer este
scena zborului lui Neo în 'The Matrix reloaded'.
Domestic
– propriu pieţei interne, piaţa naţională (se foloseşte pentru SUA şi Canada); antonimul
lui – International
Domestic pickup = selectarea filmului pe piaţa internă; se spune
despre un film care, după terminarea sa, a găsit un distribuitor ce se va ocupa
cu exploatarea pe teritoriul naţional; vezi Acquisition and distribution
agreement, Negative pickup
Domestic rights = dreptul de a distribui un film în SUA şi Canada; vezi
Theatrical distribution contract
Domsat
– Domestic satellite = satelit care emite pe teritoriul Americii de Nord
Don'ts and Be Carefuls – sintagmă care s-ar traduce prin '
interdicţiile şi faptele la care să fii atent' prin care se defineşte 'Codul de
morală în producţia de filme', emis în 1927 de Will Hays, directorul oficiului
de cenzură (vezi MPAA) de la Hollywood, care conţinea 37 de interdicţii.
A fost schimbat ulterior prin sistemul de clasificare a filmelor (vezi
Rating).
Dope sheet
– 1) raport cu cadrele filmate, fişă descriptivă a filmului sau reportajului,
destinată montajului şi comentariului
2) raportul de cameră (imagine) al filmului; vezi Take
Doppelganger – [provine din limba germană] în cinematografie
exprimă contrastul dintre 'binele' şi 'răul' dintr-o persoană; de ex. 'Strangers
on a train' 1951 de Alfred Hitchcock, 'Sisters' 1973 de Brian de Palma, 'Dead ringers'
1988 al lui David Cronenberg, 'The double life of Véronique' 1991 de Krzysztof
Kieslovski sau 'Fight Club' 1999 de David
Fincher
Double
= dublură, persoana care ţine locul temporar actorului în scenele mai
periculoase sau în probele filmate la care acesta nu este disponibil
Double add-back = clauză în contractul de producţie al filmului,
care prevede obligaţia, în cazul depăşirii devizului, de a se restitui
finanţatorului investiţia acestuia, într-o manieră accelerată (de 2 ori
cuantumul prevăzut în contract, de unde îi provine şi numele) până la
atingerea pragului de rentabilitate. Dde
obicei diferenţa se impută producătorului sau regizorului. Vezi Over
budget, Producer and director undertakings.
Double billing = prezentarea a 2 filme în aceeaşi perioadă; 2
afişe; vezi Co-feature
Double booking = suprarezervare, procedeu prin care se rezervă mai
multe filme decât ecrane disponibile. Poate crea dereglări în programul de
exploatare pentru unii distribuitori dacă aceasta va determina amânarea proiecţiilor
filmelor. Vezi Exhibitor
Double distribution fees – se spune atunci când se folosesc
subdistribuitorii şi când distribuitorii şi subdistribuitorii îşi deduc
cheltuielile proprii din încasările filmului
Double exposure = procedură de expunere de 2 ori a filmului prin
aparatul de filmat pentru realizarea unor filmări combinate
Double take = situaţia în care un actor priveşte întâi la un
obiect, scenă, eveniment etc., apoi întoarce capul pentru a reveni imediat cu
privirea la acel obiect, dar cu expresie de dezgust sau bucurie,
sau surpriză
Down stage
= în josul scenei sau platoului
Down time
= pauză
Down under
– expresie desemnând Australia
Downlink
= staţie terestră, de recepţie a semnalelor de satelit; vezi Beam, Feed,
Link
Downloading – descărcarea filmului expus din caseta filmului, după
filmare
Downscale
= la baza scării sociale, public puţin cultivat sau cu mijloace modeste;
popular
Downside protection = elemente de
protecţie a 'dosarului' unui proiect de
film menite să reducă riscul pierderilor pentru investitori sau finanţatori,
cum ar fi actori renumiţi, contract de asigurare pentru terminarea filmului –'completion
guarantee', vânzarea în avans a drepturilor de distribuire; vezi
Completion bond
Downstream
– se spune despre o producţie audiovizuală care caută să se apropie de marele
public, să atragă cel mai mare număr de spectatori
DP
(sau DOP)
– vezi Director of photography
D-Person
= angajat al unui studio sau firmă de producţie care asigură continuitatea proiectelor
în dezvoltare (se spune D-Boy sau D-Girl)
Draft
= schiţă a scenariului, scrisă de scenarist cu sau fără regizor. Se disting mai
multe variante numerotate: First draft –
prima schiţă, second draft, third draft şi final draft, care este versiunea finală
a scenaristului principal, înaintea modificărilor eventuale ale regizorului,
ale altor scenarişti dacă sunt implicaţi sau ale producătorului; vezi
Polish, Shooting script
Draftsman
= desenator/ grafician
Draggy
= intrigă, scenă care trenează în lungime
Drama
= film de televiziune sau serial dramatic; vezi Series
Drawing
= desen
Dress
[în cinema] – 1) a îmbrăca un decor, a-i pune mobilier şi accesorii
2) a îmbrăca un actor
Dress
(the location) = amenajarea locului de filmare
Dresser
= costumier (ă)
Drive time
(la radio) = ore de mare audienţă, corespunzând orelor cu circulaţie rutieră
intensă [echivalentul lui Prime
time din televiziune]
Morning drive
time:
între orele 6 şi 10
Evening
drive time:
între orele 16 şi 20
Drive–in
= cinematograf deschis, de regulă pentru filme B, unde se vizionează din maşină
(pe cale de dispariţie); vezi Hard top, Ozoner
Driver
= şofer
Droit moral – [peluat din franceză] drepturi morale – moral
rights, în cadrul drepturilor de autor; vezi Moral rights
Drop
= perdea fundal neutră, fără culoare; vezi Limbo
Drop out
= [tehnic] pierdere de semnal, cădere de nivel
Dry run
– [în cinematografie] ultima repetiţie cu actorii sau dublurile fără mijloace
tehnice
[în televiziune] repetiţie fără întrerupere a
întregului program; vezi Rehearsal, Fax,
Walk
through
DSP
– vezi Digital Signal Processing
DTH
– vezi Dish Television Household
Dual rate
= tarifare a spaţiilor publicitare în funcţie de originea anunţătorilor, 'locali'
sau 'naţionali'; vezi National rate, Local rate
Dub
= copia unui film, casetă video sau audio; vezi Dupe, Looping, Mix
Dubbing
= dublare la un film, actul prin care la postsincron se sincronizează mişcările
buzelor unui actor cu vocea înregistrată sincron. Vocea poate aparţine altui actor
care poate vorbi într-o altă limbă. Vezi Automatic dialogue replacement
Ducats
= bilete de cinematograf; vezi Box office
Dunning
= procedeu de combinare a planurilor filmate în studio cu fundaluri filmate în
exterior
Duopoly rule = regulă a (vezi) FCC (Federal Communication
Commission) în SUA, care interzice posesiunea pe aceeaşi piaţă a mai mult de un
post de televiziune sau de radio
Dupe
(to) = duplicat, contratip, a face o copie a unui film negativ sau pozitiv
dupe
negative,
positive = duplicat negativ sau pozitiv,
contratip negativ-pozitiv
Duplex
= legătură care permite comunicarea simultană bilaterală între 2 posturi
telegrafice sau telefonice
Duplicate
(to) = a face o copie, duplicat, a contratipa
Dutch
(to) = a apleca aparatul de filmat, a filma pieziş
Dutch angle = unghi de filmare înclinat (o casă filmată este
înclinată faţă de linia orizontului); sinonim cu Canted angle
DVE
– vezi Digital Video Effects
Dystopia
– [antonim cu utopia] filme despre o societate dezumanizată rezultat al
unei crize mondiale după un război, de ex. filmele: 'Metropolis' 1927, 'A clockwork
orange' 1971, 'Mad Max 2' 1979, 'Blade runner' 1982