marți, 27 noiembrie 2012

Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera A


Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera A

2D animator/ morpher = persoana care animă sau combină o imagine bidimensională într-o altă imagine
A la carte – 1) [în franceză] listă de bucate
                    2) se foloseşte pentru desemnarea canalelor de televiziune cu abonament ce dau posibilitatea alegerii programelor. Vezi Pay channel, Premium channel
AA – 1) vezi Average audience
          2) abreviere pentru Adult Accompaniament în clasificarea filmelor. În Anglia clasificarea a fost înlocuită din 1982 cu simbolul '15'.
AAAA – se spune 'Four A' adică 4A, abrevierea pentru 'American Association of Advertising Agencies' (Asociaţia americană a agenţiilor de publicitate) precum şi pentru 'Associated actors and artists of America' (Asociaţia actorilor şi artiştilor din America), o organizaţie ce grupează 7 sindicate profesionale printre care se află şi Sindicatul actorilor de cinema (SAG)
AADA – American academy of dramatic arts = Academia americană de arte dramatice, cea mai veche şcoală de actorie, înfiinţată în 1884 la New York de către Franklin Haven Sargent, cunoscută iniţial ca 'Şcoala liceală de teatru', iar mai târziu ca 'Şcoala pentru actorie din New York'; ex. de cursanţi: Armand Assante, Lauren Bacall, Anne Bancroft, Cecil B. de Mille, Danny De Vito, Kirk Douglas, Grace Kelly, Robert Redford, Edward G. Robinson, Spencer Tracy
            A/ B roll = tehnică de plasare alternativă a scenelor pe 2 role de film şi rularea lor simultană pentru efectul de anşeneu; pentru efecte suplimentare de supraimpresiune; se pot folosi mai multe role (C, D); sinonim cu A and B cutting; vezi Fade in/ Fade out, Dissolve
A-B blood = sânge artificial folosit la efecte speciale, mai ales la teatru, alcătuit din 2 soluţii; de ex. una se unge pe pielea actorului, celalaltă pe cuţit, astfel că prin combinare rezultă culoarea sângelui
A-B foam = lichid pentru realizarea unei spume similar cu cea de bere, folosit la efecte speciale
A-B smoke = fum artificial produs din 2 lichide, folosit la efecte speciale
Aaton = aparat de filmat cu cititor încorporat de bară de coduri şi pentru codul numeric; vezi Keycode, Time code
ABC – American Broadcasting Companies = reprezentă grupul industriei audiovizuale americane care deţine şi exploatează reţelele 'ABC Television Network' cu extindere pe tot teritoriul SUA.  S-a dezvoltat după 1946 odată cu vânzarea secţiunii Blue Network a reţelei NBC. Vezi Alphabet Network, CBS
About face = actul întoarcerii corpului pe jumătate în direcţia opusă; sinonim cu half – turn
Abve the line
1) 'Deasupra liniei' [în cinematografie şi televizune] este secţiunea dintr-un deviz de cheltuieli pentru producţia unui film legată de aspectele de creaţie artistică, fie că este vorba de personal (plata producătorului, regizorului, actorilor principali, a scenaristului, a compozitorului pentru muzica originală, a desenatorului la filme de desene animate), fie de elemente de creaţie intrisecă (dreptul de opţiune pentru un roman, adaptarea, scenariul etc.). Denumirea indică capitolul unde se trec aceste elemente de cheltuieli, spre deosebire de cheltuielile tehnice, care se trec 'sub linie' (vezi Below the line) în a 2-a parte a devizului.
2) [într-un buget de marketing-publicitate] indică partea din finanţare destinată cumpărării de spaţiu pentru publicitate în mass-media
Above the title = vedetă din genericul unui film, al cărei nume se trece deasupra titlului filmului. Această poziţie se negociază între producător, realizatorul (regizorul) filmului şi actor. De obicei, ordinea apariţiei este: numele societăţii distribuitoare, numele producătorului, numele societăţii de producţie, numele regizorului (realizatorului), numele principalilor actori, titlul filmului. Vezi Front credits, Top billing, Top line
Abrasions – se spune zgârieturilor de pe suprafaţa filmului
Abstract film = un film care exprimă, prin ritm şi designul vizual, intenţii care sunt exclusiv non-narative. Forma abstractă este prioritară faţă de conţinut.
AC (alternating current) – 1) curent alternativ
                                           2) clasificare în televiziune însemnând Adult Content (conţinut pentru adulţi)
Academy aperture = format al imaginii peliculei, de 1, 33/1 (4/3) introdus de Motion picture arts and sciences ca standard pentru filmele făcute la Hollywood în 1932, care corespunde cu formatul standard al televiziunii. Este înlocuit tot mai des în ultima vreme cu 16/9 (ecranul lat). Vezi Aspect ratio, Screen ratio
Academy award = premiul acordat anual de către AMPAS în cadrul unei festivităţi renumite, unde se acordă ca trofeu - statueta Oscar; în luna ianuarie se trimit documentele de vot pentru cele 24 de filme selecţionate care au avut premiera în anul precedent, membrilor Academiei, fiecăruia în domeniul său (actorii votează pentru actori, regizorii pentru regizori etc.); votarea finală a câştigătorilor dintre cei 5 selecţionaţi la fiecare categorie are loc prin corespondenţă în februarie şi martie; cele mai bune 5 filme sunt votate de către toţi membrii AMPAS cu drept de vot; pentru filmele în limbă străină ca şi pentru  filmul documentar şi de lung şi scurt metraj, pentru machiaj şi pentru efecte speciale se numeşte o comisie specială de  vot, acestea neavând secţii corespondente în cadrul Academiei; pentru efecte vizuale o comisie votează 7 filme, dintre care se aleg cele 5 filme nominalizate; în votul general final toţi membrii pot vota câştigătorii oricărei categorii, nu doar pe colegii de breaslă (cu excepţia filmului străin şi documentar). Premiul pentru realizare ştiinţifică se acordă de către Consiliul de Administraţie al Academiei înainte de ceremonia oficială; cu excepţia Premiului pentru ştiinţă şi tehnică la care se inscripţionează anul acordării (Martie anul ...) pentru  toate celelalte premii se trece anul precedent, an în care a avut loc premiera filmului; vezi Oscar
Academy leader = amorsă de peliculă neagră impusă de AMPAS, care se ataşează la începutul fiecărei role de film, notată cu numerele de la 10 la 2 în ordine descrescîndă şi indică momentul unde începe filmul; la numărul 2 se aude un semnal sonor – beep, după care la numărul 1 începe filmul. În ultimul timp este înlocuit cu un sistem nou introdus de SMPTE şi folosit în difuzarea filmelor la televiziune şi cinema. Vezi Leader
Academy of motion picture arts and aciences - AMPAS = Academia americană de film - înfiinţată în 1927 (cu 36 de membri, primul preşedinte fiind Douglas Fairbanks Sr.) - reuneşte cca. 6000 de  membri, profesionişti din toate meseriile cinematografice, grupaţi în 14 organizaţii (scenariu, regie, imagine, actori, scenografie, montaj, muzică, producători executivi, producători, sunet, film documentar, film de animaţie şi de scurtmetraj, efecte vizuale şi relaţii publice), care acordă premiile (vezi Oscar). Admiterea ca membru al Academiei se face pe baza propunerii Consiliului Guvernatorilor în urma unui examen privind cariera şi meritele candidatului şi recomandarea a cel puţin 2 membri. Consiliul poate accepta şi membri asociaţi (associate members) care nu lucrează în domeniu (şi nu au drept la vot), precum şi membri care lucrează în domeniu, dar nu aparţin uneia dintre cele 14 organizaţii profesionale (members-at-large care au drept de a vota). Potrivit regulamentului privind acordarea premiilor, distincţia supremă pentru cel mai bun film al anului este atribuit producătorului.
Academy of television arts and sciences = asociaţie a profesioniştilor din televiziune care îşi are sediul în California şi care decernează anual premiile; vezi Emmy
Academy players directory = anuar ilustrat, în mai multe volume, a actorilor membri de sindicat, publicat de AMPAS şi utilizat mai mult pe coasta de vest a Americii
Academy standard flat = mască ce se pune pe obiectiv, având dimensiunea de 1, 85/1, asemănător ecranului lat
flat - se referă la imaginea filmată prin intermediul unei lentile anamorfozate (comprimarea imaginii pe peliculă normală ca pe ecran lat); vezi Widesceen
Acceleration motion = filmare cu viteză mai redusă de 24 de cadre/ secundă şi care rulează mai rapid cînd se proiectează la viteza normală; opus lui slow motion
Access = drept de acces al unui canal public pentru producătorii independenţi (privaţi) la reţelele de difuzare prin cablu; vezi Public access; Public rule = reprezintă regula emisă de Federal communications commission (Comisia federală de comunicaţii) din SUA privind acest acces. Nu trebuie confundat cu Prime time access rule care se aplică televiziunii herţiene.
Account = cont, în contabilitate; [într-un buget de publicitate] indică clientul unei agenţii
Account executive – [în publicitate] este personalul comercial responsabil de relaţia cu clienţii
Accountant = contabil; vezi Production accountant
Accounting = evidenţă contabilă; contabilitate
Accounting service = servicii de contabilitate oferite de firme specializate
Accounts payable = ordin de plată; document pe baza căruia se execută o plată între unităţi, prin intermediul băncii
Acculturated = termen în marketing care descrie audienţa etnică, bilingvă cu aplicaţie pentru culturi diverse
Ace = proiector de 1000 de waţi echipat cu lentilă Fresnel
ACEvezi American Cinema Editors
ACEvezi American Cable Emmy
Acknowledgements = mulţumiri menţionate pe genericul filmului, pentru contribuţii deosebite
            A-Counties = conform clasificării companiei (vezi Nielsen) sunt cele 25 de zone urbane cele mai populate din SUA ce constituie cele mai importante ţinte de  marketing pentru lansarea unui film,  precum  şi barometrul cel mai sensibil al succesului programelor de televiziune; vezi Platform release, ADI
Acquisition/ Distribution agreement = contract scris între un producător de film şi o firmă de distribuţie după terminarea filmului, prin care se stabilesc condiţiile în care firma va distribui filmul. Diferă de contractul de producţie/ finanţare/ distribuţie deoarece nu asigură finanţarea producţiei şi de contractul de cumpărare a negativului (negativ pickup distribution deal) care se încheie de obicei înainte de terminarea filmului. Vezi Negative pick up, Production financing/ distribution agreement, Rent a distributor, Theatrical distribution contract
Acquisition agreement = contract prin care producătorul achiziţionează drepturile de a folosi o operă literară sau altă operă în producerea unui film
Acquisition of story rights
1) este primul act în producţia unui film, constând în cumpărarea drepturilor de licenţă asupra unei proprietăţi literare (roman, piesă de teatru etc.) constând în dreptul de a folosi, de a ecraniza, de a difuza, opera preexistentă
2) contract scris între un producător de film şi o firmă de distribuţie, prin care se stabilesc condiţiile de distribuire a filmului. Se întocmeşte la terminarea filmului.
Act = secvenţă care decupează acţiunea unui scenariu
Act break = pauză între secvenţe filmate sau la TV în timpul unui film sau program
Acting coach (teacher) = corepetitor, persoană care repetă cu un actor rolul
Acting name = numele de scenă al unui actor, care poate fi cel de naştere sau unul fictiv; de ex. numele actorului Michael Keaton este în realitate Michael Douglas dar a trebuit să-l schimbe când a aderat la sindicatul actorilor
Acting studioaltă denumire dată unei şcoli de învăţat arta interpretării sau unei săli de repetiţii
Action – 1) acţiune, jocul actorilor în faţa aparatului de filmat
               2) Acţiune! (sau uneori – Motor) = comandă pronunţată de regizor pentru începerea filmării (respectiv pentru începerea mişcării şi a dialogului într-o scenă de filmat)
Action line = linia imaginară care leagă actorii în interacţiune; aparatul de filmat poate acoperi toată acţiunea de o parte sau de cealaltă parte a liniei
Action props = recuzită specială electronică confecţionată pentru a crea impresia că obiectul respectiv funcţionează. De obicei această recuzită întră în sarcina persoanelor care se ocupă cu efectele speciale.
Action safe area = suprafaţa din imaginea de televiziune care este vizibilă pe micul ecran al televizorului
Action still = fotografie mărită a unei fotograme = cadru al filmului
Action track = pelicula filmată, înainte de a se adăuga banda de sunet – muzică, dialoguri, efecte sonore
Actives – [în televiziune] în cazul emisiunilor interactive se spune audienţei care intră în legătură cu staţia pentru a comanda, a participa la un joc sau a răspunde la o întrebare; vezi Call-ins
Actor/ actress = actor/ actriţă, interpret care joacă rolul în film; sinonim cu performer, player sau artist
Actor's craft = bagajul de cunoştinţe şi îndeletniciri pe care le posedă un actor şi care-i folosesc în meserie
Actor's fee = onorariul unui actor
Actor's studio = şcoală de artă dramatică din New York creată în1947 de către  Elia Kazan, Cheryl Crawford şi Robert Lewis, preluată din 1949 de către Lee Strasberg (1901-1982), care îi învaţă pe studenţi un stil de joc denumit 'metoda lui Stanislavski' bazat pe interiorizarea personajului. Printre absolvenţi se gãsesc nume celebre precum: Marlon Brando, James Dean, Marilyn Monroe, Jane Fonda, Paul Newman, Robert Redford, Al Pacino (despre care se spune că a fost preferatul lui Lee Strasberg), Dustin Hoffman. Se identifică în prezent cu numele lui Lee Strasberg.
Actor's time sheet = fişa personală a unui actor cu activitatea sa la echipa de filmare (orele de lucru, ora de masă, de odihnă, penalizări etc.) semnată zilnic, cu o copie trimisă la SAG (sindicat)
Acts of Godvezi Force majeure clause
Actualité = film documentar. Termenul era asociat în trecut lucrărilor de început ale fraţilor Lumière, iar în prezent termenul defineşte filmul documentar cu subiect unic, camera păstrând acelaşi unghi de filmare.
ADprescurtare cu mai multe semnificaţii
1) assistant director (vezi) = asistentul regizorului      
            2) associate director (vezi) = regizor asociat în producţia video
3) advertisement (vezi) = reclama
Ad = campaign – prescurtare pentru campanie publicitară
Ad–pub = reclamă (advertisement) şi publicitate; linie bugetară alocată unei campanii publicitare în devizul unui film sau unui serviciu de publicitate dintr-o firmă
Ad-lib = o linie de dialog, improvizaţie a unui actor, fără să existe în scenariu
Ad supported = finanţat de către publicitate. Este vorba de programele de televiziune în care finanţarea provine din publicitate spre deosebire de televiziuni cu abonament sau cu plata unei taxe pentru emisiune. Vezi Basic cable, Barter
Adaptation = adaptare; scenariu care a fost adaptat după o sursă scrisă: piesă de teatru, roman, nuvelă sau biografie care a fost rescrisă sub forma unui scenariu cinematografic. Best-seller – urile sunt principala sursă pentru adaptări, în special datorită succesului comercial şi titlului deja consacrat; de ex. 'Cui i-e frică de Wirginia Woolf'1966, 'Pe aripile vântului' 1939, 'Apocalypse now' 1979 etc.
Adaptation rights = drepturi de adaptare a unei opere literare în cinematografie sau televiziune
ADCvezi Analog to digital conversion
Additional credit – se spune unei funcţii suplimentare trecute pe generic; de ex. actorul are şi funcţia suplimentară de producător
Additional hire (s) = colaboratori; angajaţi temporar
ADIvezi Area of dominant influence
Adjacencies – [în publicitate] spaţiu publicitar între programele de televiziune (spre deosebire de spaţiul din interiorul emisiunilor)
Adjusted gross participation = cota de participare la încasările brute, din care se scad anumite cheltuieli, cum sunt cele de publicitate şi cu realizarea copiilor de tiraj; se mai numeşte 'Modified gross' 
Admission = numărul de spectatori într-o sală de cinematograf sau din perspectiva analiştilor americani în economia filmului, volumul total al încasărilor brute realizat de un film sau de un grup de filme
Admission price = preţul biletului de intrare în sala de cinematograf; vezi Ticket price
ADOvezi Ampex digital optics
ADPICvezi TRIPS
ADRvezi Automatic dialogue Rreplacement; Looping
ADR editor = funcţia la echipa de filmare, care editează (montează) dialogurile de postsincron
ADR recordist = funcţia la echipa de filmare care înregistrează postsincronul de dialog
ADR mixer = persoana care înregistrează şi mixează sunetele în timpul postsincronului
ADR studio = studio de sunete pentru înregistrarea postsincronului
Adress track timecodevezi LTC (Longitudinal timecode)
Adressable convertor = decodor interactiv, pus în funcţiune de un operator într-un sistem interactiv sau pentru emisiuni la comandă
Advance (s) = sumă primită în avans de către producători de la un distribuitor, înainte de difuzarea filmului şi care este recuperabilă din încasările brute ale filmului
Advance teaser campaign = campanie pubicitară înainte de lansarea unui film constând din reclama la TV sau în săli de cinema, pe internet, acţiuni pe viu – cum ar fi vizitarea platorului de filmare, conferinţe de presă etc., – cu scopul creerii fenomenului word of mouth
Advanced television = televiziune la standarde avansate, de înaltă definiţie (HDTV)
Advanced television systems committee = Comitetul sistemului avansat de televiziune – organism federal american care coordonează, alături de puterea publică, fabricarea materialelor electronice pentru realizarea televiziunii de înaltă definiţie în SUA
Advertisement = orice formă de vânzare sau comunicare promoţională privind un film artistic. Această formă poate fi plasată în orice spaţiu sau media şi este plătită - fie de către producător, fie de către distribuitor, fie de către difuzorul sălii de cinematograf - sau prin asociere de către aceştia la un loc. De obicei în industria americană ea se numeşte 'reclamă' şi se referă la o activitate plătită care implică un act de creaţie, este îndreptat către o ţintă precisă (nu în general publicului larg) şi stă la baza actului creativ în promovarea filmului, promovare efectuată prin forşpanuri = trailere, la televiziuni, la radio,  prin  afişe, postere şi revistele de specialitate. Spre deosebire de reclamă, publicitatea (vezi Publicity) nu implică act de creaţie, ci doar anunţuri destinate a aduce la cunoştinţă publică o ştire sau materiale menite să stârnească curiozitatea şi interesul publicului şi la care se plăteşte doar spaţiul în care se comunică ştirea.
Advertising trailer = reclamă comercială, difuzat în săli despre un film viitor
Advertorial = termen creat din advertisement şi editorial şi reprezintă redactarea mesajului publicitar astfel încât să semene cu un articol de fond. Mulţi producători consideră modalitatea cea mai eficientă de a-şi face publicitate în ziare şi reviste apariţia unui articol măgulitor în pagina de editoriale.
AEvezi Account executive
Aerial cinematographer = operator care filmează din avion
Aerial photography = fotografii efectuate din plan aerian
Aerial shot = filmare din aer (de ex. dintr-un avion, elicopter etc.)
AESvezi Audio Engineering Society
Affirmative grant = cesiunea explicită a drepturilor de exploatare a unui film sau program,  cedarea specială de către actori a drepturilor asupra prestaţiei lor, respectiv dreptul de fixare, de reproducere şi comunicare în public
AFIvezi American Film Institute
AFI/ Los Angeles international film festival = festival pentru filme independente
AFMvezi American Film Market, American Federation of Musicians
AFMAvezi American Film Marketing Association
After markets = pieţele secundare, care urmează după sala de cinematograf; vezi Ancillary markets
AFTRAvezi American Federation of Television and Radio Artists
Age requirements = limite de vârstă stabilite pentru actori de către o agenţie sau cu ocazia participării la un film
Agency book = portofoliu de fotografii al unei agenţii de impresariat
Agency card = carnet, agendă a unui actor cu preformanţele sale profesionale; se mai numeşte composite card sau Z card
Agency deal = acord de vânzare sau cumpărare en gros, de spaţii publicitare, încheiat între o agenţie şi o staţie de televiziune
Agency switching = schimbarea reprezentării de la o agenţie la alta, din motive de carieră sau schimbarea domicilului
Agent = agent; termen general reprezentând un impresar sau mandatar al unui terţ sau o agenţie comercială. Astãzi constituie o condiţie a statutului profesional la Hollywood, fiind un intermediar indispensabil între 2 elemente ostile - banul şi talentul. În SUA în câteva state activitatea este reglementată prin lege, agent artistic fiind denumită persoana care caută un contract sau un angajament pentru unul sau mai mulţi artişti. Vezi Booker, CAA, ICM, Inter talent, William Morris
AGMAvezi American Guild of Musical Artists
Agreement = contract, acord convenit
Agregate deal (or contract) = cea mai simplă formă de acord de rezervare a unui film ce prevede procentual onorariul pentru distribuitor înainte de scăderea cheltuelilor sălii de cinema
Air = câmp herţian, unde herţiene
Air time = timp de antenă, orar de difuzare; vezi Airdate, On the air
Air to air = filmare a unui obiect zburător dintr-un avion, helicopter etc.
Airdale = figurant cu mustaţă
Airdate = dată de difuzare
Airwaves = unde herţiene
AKA = Also Known As – 'Cunoscut cu numele de' …, menţiune care apare în faţa numelui unei persoane care nu are o firmă legal constituită şi un nume comercial; o altă variantă este DBA = Doing Business As = face afaceri în calitate de...
Al fresco = filmare în exterior; sinonim cu on location
Alan sau Allen Smithee film = pseudonim atribuit unui regizor atunci când acesta nu vrea să apară ca realizator pe generic, deoarece concepţia sa asupra filmului a fost schimbată de către producător contra voinţei sale; de ex. 'Death of a gunfighter' 1969, 'Let's get Harry' 1986, 'The shrimp on the Barbie' 1990, 'Burn Hollywood, burn' 1997
Album – [ca în franceză] disc de 30 cm sau disc compact de 1 oră
Aleatory film = tehnica filmului aleator, adicã filmul care se realizează prin folosirea unei tehnici care dezvoltă ideea sau forma - parţial sau în întregime - la întâmplare. Se foloseşte la cinema verité, de către realizatorii care folosesc improvizaţia ca element de regie sau de către documentarişti.
Alias = nume de împrumut [sens literal]; [în cinematografie] creator de imagini pe computer; vezi CGI
Aliasing = distorsiune a imaginii video ca o ţesătură de linii. Apare la conversia din digital în analog a semnalelor video, dar şi audio, astfel că pe ecranul televizorului apare o reţea de linii cu deplasare aleatorie (cu reflexe de moar).
All clear = mesaj redat printr-un semnal sonor sau luminos ce anunţă că se poate intra sau ieşi din platou întrucât nu se filmează
All media distribution agreement = contract de distribuţie a unui film între un producător şi un distribuitor prin care acesta din urmă poate distribui filmul în toate mediile, pe toate pieţele şi în toate limbile, de obicei în toată lumea; vezi Worldwide distribution
Allegory = alegorie, un tip de poveste, film sau piesă de teatru ale cărui decoruri, personaje sau subiect reprezintă elemente mult mai importante, cu valoare simbolică, decât subiectul narativ; ca temă literară transpusă în film semnifică întâmplări sau personaje asemănătoare cu cele din viaţă; de ex.
'Animal Farm' 1955, 'The Piano' 1993, 'The Matrix' 1999 sau filmele cu întâmplări din Biblie sau despre viaţa lui Hristos
Alliance of motion picture and television producers = Asociaţia americană a producătorilor de film şi de televiziune. Împreună cu (vezi) DGA = Directors guild of America – care constituie sindicatul regizorilor din America – a stabilit un program de pregătire a persoanelor care doresc să lucreze în domeniu.
Allied rights = dreptul de a exploata produsele asociate unui film anume, de ex. produsele de merchandising, romanul, banda sonoră
Allocation – 1) repartizarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului pe articole
                      2) repartizarea veniturilor şi cheltuielilor între deţinătoriii de drepturi într-o producţie; vezi Cross-collateralisation; Package deal
All-sky camera = aparat de filmat cu obiectiv superangular (180 grade sau peste)
All time box office champ = film cu cele mai mari încasări din toate timpurile; prescurtat: BO champ
Alpha numeric – [în televiziune] tot ce apare pe ecran în afară de imagine, de ex. subtitrările, genericele; vezi CG, Chyron
Alphabet network – 'Canalul alphabet', respectiv ABC
Alphabetical order credit list = lista numelor pe un generic în ordine alfabetică; o altă modalitate este în ordinea apariţiilor (order of appearance)
Alternate ending = final alternativ al unui film, refilmarea finalului ca urmare a testelor de piaţă,  a rezultatului avanpremierelor sau ca urmare a deciziei producătorului, eventual pentru a face un final fericit al filmului; de ex. pentru filmul lui Sydney Pollack 'The interpreter' din 2005 cu Nicole Kidman şi Sean Penn s-au filmat 2 finaluri; vezi Director's cut
AMvezi Amplitude MAodulation
Ambiance (UK), ambience (SUA) = sunetul existent în mediul înconjurător în timpul filmării; sinonim cu ambient sound
Ambient light = lumina de ambianţă – de obicei blândă, caldă – în jurul unui personaj; sinonim cu background lighting
Ambiguity = ambiguitate – tehnică folosită în teatru şi cinema prin care acţiunea dramatică şi comportamentul personajelor sunt concepute intenţionat neclare. Inspiraţia pentru această abordare i-a fost atribuită parţial dramaturgului Luigi Pirandello pentru 'Şase personaje în căutarea unui autor' 1921. Regizori ca Jean Luc Godard şi François Truffaut sau românul Dan Piţa au prezentat pe ecran personaje care - în manieră pirandeliană - sunt în căutarea propriei identităţi. Prin conştientizarea mediului (teatru sau film) în care personajele efectuează căutarea, se realizează un efect de ambiguitate.  Atât 'căutarea', cât şi mediul dramatic de expresie creează audienţei incertitudine, pentru că nu se înţelege ce este real şi ce este acţiune dramatică.
Ambush journalism = interviu luat prin surprindere, numit şi cold interview (la rece) luat de către o echipă de ştiri (reporter, cameraman şi sunetist) unei persoane nepregătite pentru un interviu
American cable Emmy – premiu echivalent cu premiile (vezi) Emmy, pentru cele mai bune producţii de televiziune pe cablu
American cinema editors = sindicat, asociaţie profesională onorifică a monteur-ilor de film, unde înscrierea se face numai pe baza unei invitaţii din partea asociaţiei
American federation of musicians = Federaţia muzicienilor americani
American federation of television and radio artists = Federaţia sindicală americană a artiştilor de televiziune, video şi radio. Este o asociaţie sindicală paralelă cu (vezi) Screen actors guild ce reprezintă interesele tuturor celor a căror activitate este fixată pe suport magnetic sau comunicată public pe unde herţiene.
American Film Institute - AFI = asociaţie cu scop nelucrativ creată din iniţiativa preşedintelui Lyndon Johnson în 1967 la Los Angeles, al cărei obiectiv principal este promovarea cinematografiei ca formă de exprimare artistică şi conservarea  patrimoniului de filme în SUA. Asociaţia oferă burse de studiu şi decernează din 1973 una dintre cele mai înalte distincţii din cinematografia americană 'Life achievement award' = Premiul pentru întreaga carieră. Începând din 1998 a înfiinţat lista 'celor mai buni 100', reprezentând clasamentul cu primele 100 cele mai bune filme americane pe genuri, cei mai buni actori, cele mai bune piese muzicale originale, cele mai renumite replici, cele mai importante personaje pozitive şi negative, iar din 2005 a fost introdusă Lista cu cele mai deosebite ('înălţătoare' = inspiring) filme americane, listă care va fi difuzată în iunie 2006 într-o emisiune în prime time la CBS.
            American film market = cel mai mare târg internaţional de filme de lungmetraj organizat în februarie la Los Angeles; vezi Acquisition/ Distribution agreement
American film marketing association = organizaţia profesională a distribuitorilor de film din SUA
 American music awards - AMA = premiu anual muzical decernat în februarie celor mai buni muzicieni americani, de toate genurile. A fost creat în 1973 de către postul de televiziune ABC pentru a concura premiile Grammy, pentru care îi expirase contractul.
American national standards institute = Institutul american pentru standardizare
American releasing company = companie pentru difuzarea filmelor, din care se va naşte în 1956 American international pictures (AIP), producătoarea unor filme cu bugete reduse având ca ţintă tineretul. A produs primele filme ale lui Jack Nicholson, F.F. Coppola, Robert De Niro.
American research bureau = instituţie particulară care măsoară audienţa, concurentă cu firma (vezi) Nielsen. Obişnuieşte să lucreze pe bază de jurnale de audienţă, cu un grup selecţionat de spectatori.
American shot = plan american de filmare, provenit din termenul criticii franceze plan américain. Este un plan mediu mai apropiat în care se văd toate personajele dintr-un grup, aşezaţi în semicerc - cei de la margine stau în profil, iar cei din centru stau cu faţa la aparat, pentru a se auzi clar dialogul fără mişcarea aparatului de filmat.
American society for the prevention of cruelty to animals = societate americană de protecţie a animalelor. Această societate desemnează un observator la filmările care se fac cu animale pentru a constata dacă se comit sau nu abuzuri în timpul filmărilor asupra acestora.
American society of cinematographers = societate profesională onorifică din care fac parte cei mai buni directori/ operatori de imagine din SUA
American society of composers, authors and publishers = societate de gestiune colectivă a drepturilor muzicale fondată în 1914, care repartizează drepturile de autor (vezi Royalties) în urma exploatării operelor musicale. Este echivalentul lui SACEM = Société des auteurs, compositeurs et editeurs de musique din Franţa şi Canada sau UCMR–ADA = Uniunea compozitorilor şi muzicologilor - Asociaţia pentru drepturi de autor din România.
American studio years – se spune perioadei dintre anii 1925 şi 1960 din cinematografia  americană în care studiourile dominau atât producţia, cât şi distribuţia filmelor. Producţia de film se realiza prin intermediul departamentelor, astfel că toate etapele procesului de producţie se desfăşurau în interiorul studiourilor. Producătorii supravegheau toate aspectele legate de producţia filmului – scrierea scenariului, regia, montajul şi distribuţia – şi îşi asumau, în unele cazuri, poziţia de autoritate deplină asupra filmului. Sistemul studiourilor a condus spre producţia de filme cu audienţă mare la public realizându-se producţii de o calitate tehnică excepţională şi formula producţiei de succes a fost repetată de la un film la altul. Din 1946 acest sistem a început să nu mai funcţioneze  atât de bine din mai multe motive, unul fiind o hotărâre a Curţii Supreme de Justiţie a SUA din 1948  (Antitrust law - Legea antimonopol) în urma căreia studiourile au fost deprivate de lanţurile de cinematografe prin care îşi difuzau filmele. Vezi Studio system
American television and communications = unul dintre cei mai mari operatori de cablu americani, din grupul Time Warner; vezi Multiple system operator, TCI
Amortization of negative cost = amortizarea costului filmului; procedeu contabil prin care costul de producţie al unui film (costul negativului) se deduce (recuperează) treptat din încasările filmului
AMPASvezi Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Ampere = amper, unitate a intensităţii curentului electric
Ampex digital optics = aparat în regia tehnică la televiziune, care permite efectele video numerice
Amplitude modulation = bandă de frecvenţă medie
AMTRAK = Căile ferate americane
Anachronism = anacronic, artefact aparţinând unei alte perioade istorice, de ex. în filmul despre războiul civil 'Glory' din 1989 un tânăr purta ceva asemănător cu un ceas Swatch, iar în filmul 'Lawrence of Arabia' 1962 se foloseşte o mitralieră Browning
Analog = analogic, orice semnal electronic care variază continuu în timp, de ex.  un set de ceasuri asemănătoare care arată orele în diferite oraşe ale lumii
Analog to digital conversion = trecerea de la analog la digital
Anamorphic lens = obiective anamorfozate – lentile optice care permit unei scene de o mărime considerabilă să poată fi filmată într-un cadru de mărime standard (care comprimă imaginea). Prin folosirea aceluiaşi tip de obiective şi la aparatul de proiecţie, imaginea restrânsă este mărită la un format de 2, 35:1 (sau 16:9), astfel rezultând o scenă care este de 2 ori mai mare; se mai spune şi cinemascope; vezi Widescreen
Anchor/ anchorman/ anchorwoman = prezentator de televiziune sau animatorul unei emisiuni pe un platou
Ancillary markets, rights = pieţe sau drepturi conexe, auxiliare; în cazul filmelor - pieţele video,  sau televiziunea pe cablu constituie pieţe conexe – auxiliare; în cazul drepturilor – desemnează  drepturile recunoscute artiştilor interpreţi şi executanţi, producătorilor de fonograme şi de videograme  precum şi întreprinderilor de comunicare audiovizuală
Angel = suporter, sponsor financiar al unei producţii teatrale sau cinematografice
Animal wrangler, handler = dresor/ achizitor, responsabil cu animalele; sinonim cu animal trainer
Animation = procedeu de creare a iluziei de mişcare în imagini, în desenul animat; vezi Live  action, Cartoon, Cels, Extreme, Layout, Master key, Drawing, Model-sheet, Pixillation, Rotoscoping, Stop motion, Time lapse
Animation camera operator = operator al aparatului de filmat pentru efecte animate; similar cu operatorul de trucaje
Animation checker = persoana care verifică aparatul de filmat şi aparatura de filmare a animaţiei.
Animation editor = editor, monteur de imagini animate
Anime = stil distinct al filmelor animate având originea în Japonia, caracterizat prin fundaluri  stilizate, personaje cu feţe de copii, expresii faciale exagerate, cu ochii largi deschişi etc., denumite şi Japanimation
Ankle (to) = a abandona un proiect, a părăsi o filmare
Annenberg/ CPB Project = fond de finanţare a producţiei de emisiuni educative de televiziune
ANNvezi Announcer
Announcer – 1) prezentator
                       2) anunţător, cel care plăteşte spaţiul publicitar
Announcing booth = studio mic de sunet, cu pereţi izolaţi fonic în care anunţătorul sau prezentatorul citeşte textele
ANSIvezi American national standards institute
Answer back to the camera = dispoziţie a regizorului dată unui actor, de a privi spre obiectivul aparatului de filmat
Answer print = prima copie pozitivă etalon (realizată după negativ); copie combinată (sunet şi imagine) etalonată, pe care o realizează laboratorul după ce s-au făcut toate corecţiile de culoare şi lumină şi tratamentele chimice necesare pe alte 2 copii de lucru. În principiu copia includes toate elementele necesare pentru a se realiza copii în serie, care să ofere o proiecţie în sală de calitate superioară.
Antagonist = personajul negativ, antonimul pentru protagonist, reprezentând personajul individual sau colectiv al filmului, în conflict cu eroul principal
Anthropomorphism = tendinţa de a atribui personajelor - animale sau obiecte - din desenele animate, trăsături, calităţi sau comportamente umane
Anti-climax = moment din acţiunea filmului, după un moment puternic emoţional, care decepţionează şi scade emoţia, de ex. sfârşitul dansului lui Fred Astaire în filmul 'Swing time' 1936 când pur şi simplu actorul salută cu mâna dispreţuitor şi părăseşte scena
Aperture = obturatorul de la aparatul de filmat care deschide diafragma şi permite intrarea fasciculului de lumină
Aperture plate = mască dreptunghiulară pusã în faţa obiectivului aparatului de filmat pentru a împiedica intrarea luminii de pe margini
A - Picture = film de mare amploare, cu buget substanţial şi echipă renumită
Applaude meter = aparat de măsurat lungimea şi intensitatea aplauzelor
Applause track = bandă de sunet cu aplauze folosită în televiziune şi radio
Apple box = cutie din lemn/ podium folosit pentru a înălţa recuzita, lumina şi alte obiecte sau persoane
Appliances = accesorii; denumire generică a unor obiecte care sunt 'purtate' de actori; de ex. sunt denumite astfel măştile care acoperă în totalitate capul actorului
Application = operaţie tehnologică prin care se realizează pista de sunet optic pe pelicula cu imagine; vezi Composite print
Apprentice = practicanţi, studenţi sau alte persoane care fac parte dintr-un program de instruire şi se pregătesc practic pentru o anume meserie în cadrul unei echipe de filmare
Apprentice editor = ucenic, persoană care învaţă meseria de monteur
Aqua fire = combustibil fără fum şi fără a produce arsuri folosit în filmările cu efecte speciale
Aqua gel = soluţie netoxică care imită substanţele chimice or anumite lichide – cum ar fi fluidele de pe corpul animalelor extraterestre – folosită ca efecte speciale
Area of dominant influence – conform clasificării (vezi) Arbitron – sector geografic în care recepţionarea semnalelor de televiziune atinge un prag de calitate ridicat; vezi DMA
ARBvezi American research bureau
Arbitron = indice de audienţă stabilit de ARB
Arc light = arc voltaic (electric). Provine de la bateria electrică inventată de Volta.
Arc shot = filmare în care subiectul sau subiecţii sunt filmaţi prin mişcare rotativă a aparatului de filmat
Arhetip = personaj, locaţie sau obiect folosit drept model în filme; de ex. prostituata cu suflet mare din 'Diligenţa' 1939, şeriful fermier rasist din filmul 'În arşiţa nopţii' 1967, căutarea în junglă din 'Apocalypse Now' 1979
Armourer = armurier/ pirotehcian; persoana care este autorizată să lucreze cu arme de foc sau cu dispozitive care necesită folosirea explozibilelor
Arranger (music) = aranjor muzical; persoana care pregăteşte şi adaptează o melodie existentă pentru a o prezenta într-o nouă formă, alta decât cea originală. Deseori, pe baza indicaţiilor compozitorului, aranjorul compune partiturile pe care orchestratorul le atribuie apoi fiecărui instrument   şi/bsau voci. Alteori compozitorul poate să-şi realizeze singur atât aranjamentul muzical, cât şi orchestraţia.
Arriflex (Arri) = nume de marcă pentru un aparat de filmat distins cu premiul Academiei, fabricat de către compania germană Arnold and RichterCine Technick, primul aparat portabil pe 35 mm izolat fonic
Art department = departamentul artistic al construcţiilor decor. Se ocupă cu imaginea – look-ul – decorurilor şi recuzitei folosite în film. Conducătorul departamentului este scenograful producţiei – production designer – care este responsabil cu aspectul decorurilor şi al locaţiilor şi de felul în care apar pe peliculă. Scenograful producţiei, directorul de imagine şi creatorul costumelor sunt principalii responsabili de look-ul filmului.
Art director = scenograful responsabil cu unitatea estetică a filmului şi cu fiecare aspect al decorurilor şi al construcţiilor acestora; echivalent cu Director artistic; vezi Production designer
Art film = film de artă şi experiment; sinonim cu specialty film (movie)
Art house (theatre) = sală de cinematograf pentru filmele de artă şi experiment; se mai spune filmelor de artă în sine
Art work – [în publicitate] tot ceea ce nu este scris
Artbuster = film cu buget redus, destinat unei audienţe sofisticate, care devine mare success.  Termenul provine din combinarea dintre art house şi blockbuster.
Article twenty/ Articolul 20 al cartei angajaţilor la (vezi) International alliance of theatrical and stage employees – care autorizează marile studiouri să finanţeze filme şi programe ce se produc în afara regulilor sindicale, cu condiţia să nu participe la deciziile privind creaţia filmelor; vezi Taft – Harley
Artificial breakeven = [financiar] prag de rentabilitate artificial, stabilit la costul filmelor în momentul în care încasările depăşesc de 3 ori devizul de producţie
Artificial pick up = strategie în producţia marilor studiouri prin care proiectul unui film produs de un independent este controlat şi dezvoltat de studiouri care îşi rezervă drepturile de distribuire a filmului. Strategia permite reducerea cheltuielilor sub linie (below the line), foarte ridicate la studiouri datorită intervenţiei sindicatelor în sistemul de salarizare. Vezi Below the line (expenditures/ expenses)
Artist = [în sens foarte larg] defineşte orice activitate de creaţie în producţia unui film sau  program de televiziune şi include meseriile de scenarist, actor, regizor, director de cameră, scenograf şi pe toţi cei care au o contribuţie creativă artistică
ASA rating = Standardul american pentru sensibilitatea peliculei (Asociaţia americană a standardizării – ANSI)
ASCvezi American Society of Cinematographers
ASCAPvezi American Society of Composers, Authors and Publishers
Aside = situaţie în care un personaj 'sparge cel de-al 4-lea perete' într-un film (respectiv cel spre spectatori) şi se adresează direct audienţei cu un comentariu sau privire; de ex. privirea aruncată de Stan şi Bran spectatorilor în anumite momente comice sau personajul lui Ray Liotta din 'Good fellas' ce se adresează publicului în final pentru concluzii '
ASPCAvezi American Society for the Prevention of Cruelty to Animals
Aspect ratio sau image aspect = formatul peliculei; corespondent geometrico-dimensional reprezentând raportul dintre lungimea şi lăţimea imaginii. Practica cinematografică a împărţit formatul în: format normal – lăţime 35 mm; format îngust – pelicula cu lăţimea mai mică de 35mm respectiv de 16mm sau de 8mm; format lat sau superformat – pelicula mai lată de 35 mm respectiv de 55 mm, 65 mm şi 70 mm. Filmele pe 35 mm pot avea un format de 1, 85/1 (se poate scrie şi 1, 85:1) ceea ce înseamnă că imaginea proiectată este de 1, 85 de ori mai lungă decât înaltă. Ecranul lat 'ne-anamorfozat' nedeformat) sau 'flat' are formatul de 1, 66/1; 1, 75/1 şi 1, 85/1. Azi 1, 85/1 este formatul de ecran lat (flat) în SUA, în timp ce în Europa este 1, 66/1. Alte formate pot avea 1, 33/ 1 (4/3 - ecranul normal de televiziune), 2, 351 (Panavision) sau 2, 77/1 (Cinerama). Formatul de peliculă Super 16 a fost introdus la începutul anilor 1970 pentru a oferi o imagine care să poată fi mărită la 35 mm şi prezentată  pe ecranul lat de cinema (1,85/1) şi televiziune (1,78/1). Pelicula Super 35 este  folosită  de  obicei  pentru  a  se gonfla la formatul de 70  mm, pentru ecranul panoramic, cât şi pentru extragerea imaginilor destinate ecranului lat de televiziune (1,78/1). Pelicula de 65 mm este folosită de regulă pentru efecte speciale. Formatul în cazul unui film este ales de obicei de către producător, regizor şi directorul de imagine. Vezi Format, Pan and scan, Widescreen
Assembly (cut) = asamblare, prima operaţiune a montajului. Prin alegerea planurilor filmate şi lipirea lor într-o ordine provizorie se realizeazã montajul brut pentru a-i oferi regizorului prima înfăţişare a filmului.
Asset = activ (în contabilitate), bunuri care au valoare financiară sau de schimb, deţinute de firme sau persoane. În cinematografie asset value este un termen folosit de obicei în sens figurativ pentru a descrie valoarea arhivei de filme a unei companii de producţie sau - în cazul unui film - valoarea pe care o reprezintă vedetele. Vezi Catalog
Assign (to) = cedarea unui contract sau încredinţarea unei sarcini cuiva
Assistant accountant = contabil asistent
Assistant art director = asistent scenografie
Assistant cameraman = mecanic de cameră; vezi First assistant camerama
Assistant construction manager = asistentul maistrului de platou
Assistant director = asistentul regizorului; vezi First assistant director
Assistant editor = asistent montaj; membru al echipei de montaj care lucrează cu şeful de montaj la sincronizarea copiilor de lucru zilnice – dailies. De asemenea, se ocupă cu catalogarea, ţine copiile zilnice în ordine şi la îndemână, face lipiturile de peliculă şi menţine ordinea în cabina de montaj.
Assistant location manager = secundul asistentului de producţie (uneori numit director de locaţie) responsabil cu găsirea şi administrarea locurilor de filmare
Assistant make-up/ hairdresser = asistent machiaj/ coafură
Assistant P.O.C. = asistentul coordonatorului biroului de producţie – production office coordinator. Intervine numai în cazurile în care îndatoririle coordonatorului biroului de producţie sunt foarte multe şi dificile.
Assistant set dresser = asistent scenografie pentru decorarea platoului de filmare
Assistant special effects technician = asistentul operatorului de efecte speciale
Assistant still photographer = asistentul fotografului de platou
Assistant to designer = asistent scenografie pentru designul decorului
Assistant wardrobe designer = asistentul pictorului de costume pentru designul costumelor.
Associate director = asistent al regizorului sau regizor asociat - numai la producţiile video - , care coordonează operatorii la camerele video în timpul filmării
Associate producer = producător asociat. Semnificaţia acestui titlu diferă de la un film la altul. El poate să fie persoana angajată să supravegheze cheltuielile. Funcţia poate să fie atribuită chiar unei persoane cheie din 'pachet' cum ar fi unul dintre actorii principali sau poate fi pur şi simplu o persoană care să ajute producătorul să grăbească realizarea proiectului. Deseori este numai un titlu onorific acordat unuia dintre finanţatori sau persoanei care este responsabilă de obţinerea drepturilor asupra unei proprietăţi literare în numele producătorului sau care să supravegheze lucrările în postproducţie.  În Europa, producătorul asociat poate să îndeplinească toate îndatoririle producătorului sau poate să nu aibă nicio responsabilitate în producţie decât participarea la finanţare. În anumite cazuri, directorul de producţie sau regizorul secund (primul asistent al regizorului) pot îndeplini această funcţie. În televiziune, de obicei activitatea sa se concentrează în perioada de postproducţie, în coordonarea raporturilor între montaj, laborator, sunet, efecte speciale, cu o mare responsabilitate privind terminarea în timp pentru încadrarea în planificarea spaţiilor de emisie.
Aspirin hit = bile de mărimea unei pastile folosite ca gloanţe artificiale la efecte speciale de împuşcături, detonate electronic din spatele aparatului de filmat
ASTRA = reţea particulară de sateliţi de televiziune de putere medie, orientată spre Europa, prima funcţionând din 1989
ATvezi Advanced Television
ATCvezi American Television and Communications
Atmos track = pistă de efecte sonore, pe banda de sunet
Atmosphere – 1) temă emoţională principală a filmului sau a secvenţei
                         2) figuraţie folosită la filmare, pentru ca scena să pară cât mai credibilă
Atmosphere vehicle = orice autovehicul folosit într-o scenă de filmare, altul decât cele folosite de actorii cu rol şi care de obicei sunt conduse de figuranţi sau cascadori
Atmospheric – se spune în cinematografie efectelor speciale care produc vânt, ploaie, zăpadă, fum, ceaţă şi foc
Atmospheric technician = persoana care pregăteşte platoul de filmare şi foloseşte elementele efectelor speciale
ATSCvezi Advanced Television Systems Committee
Attendance = frecvenţa, numărul de spectatori în sălile de cinematograf
Attorney in fact = [juridic]) avocat, persoană autorizată să acţioneze în numele altuia
Audience = publicul spectator, numărul de spectatori folosit în măsurarea audienţei, 'expus' unui program la un moment dat, exprimat în procente; vezi Arbitron, Nielsen, Rating, TVHH, Primary audience
Audience builder = publicitate în avans, preventivă, vizând să mobilizeze publicul înainte de premiera filmului sau programului. The real audience builders for 'Forest Gump' were its trailers. – Adevărata publicitate în avans pentru filmul Forest Gump a constituit-o forşpan-ul.
Audience plan = parte din planul media al campaniei de publicitate ce reprezintă obiectivele în privinţa publicului vizat
Audience plant = persoană plasată în rândul publicului audienţă cu un scop precis, pentru a participa la spectacol or a încuraja audienţa, aplauzele etc.; sinonim cu audience ringer
Audience walkout = persoanele din audienţă care părăsesc spectacolul din nemulţumire, or alte motive fără a se mai întoarce
Audimeter = aparat inventat în 1950 de compania Nielsen care, plasat sub televizor şi conectat la telefon, înregistrează ora la care se aprinde aparatul, se recepţionează canalul, momentul în care se schimbă programul şi timpul petrecut în faţa micului ecran; vezi Peoplemeter
Audio animatronic = numele de marcă al procesului complex de efecte speciale al Studioului Walt Disney pentru animaţia păpuşilor. Prima figurină a fost creată în 1947 pentru un clip muzical al actorului Buddy Ebsen care dansează şi cântă 'Swanee River'.
Audio console = pupitru de sunet
Audio control man = inginer de sunet, tehnician de sunet
Audio effects = efecte sonore/ audio; zgomote şi ambianţe
Audio engineering society = organizaţia profesională a inginerilor de sunet din SUA
Audio hiss = zgomot audio produs de o frecvenţă exagerat de înaltă
Audio hum = zgomot audio produs de o frecvenţă foarte joasă
Audio promo – [în televiziune] anunţ verbal pe genericul final al emisiunii care anunţă emisiunea ce urmează
Audio tape = bandă magnetică audio, casetă audio
Audit = verificare efectuată de către o firmă sau persoană specializată, pentru a constata realitatea, sinceritatea legalitatea şi economicitatea operaţiunilor economico-financiare precum şi   integritatea patrimoniului unei firme. Auditorii sunt numiţi de către acţionari, iar raportul poate fi 'curat' când totul este în regulă sau 'calificat' în cazul în care auditorii nu sunt satisfăcuţi. Nu trebuie confundat cu controlul economic-financiar care este o parte a verificării de audit. În cinematografie, costul auditării activităţii de realizare a filmului se suportă din devizul de producţie al filmului, sub formă procentuală din valoarea devizului.
Audition = proba dată de un actor pentru a fi ales într-un rol. După probă poate fi called back – rechemat, pentru probe suplimentare.
Auditor = contabilul (sau uneori avocatul) care este autorizat să efectueze controlul actelor; vezi Production accountant, Controller
Auditorium = sală special sonorizată, în care se fac mixajele sau post-sincroanele la filme.
Auteur = autor [provine din franceză], fiind rezultat al teoriei introduse în anii '50 – '60 de către Franςois Truffaut şi editorii revistei Cahiers du cinéma şi extins de către criticul american Andrew Sarris. Conform teoriei respective, regizorul trebuie considerat adevăratul autor al filmului, având cea   mai mare responsabilitate şi cel mai direct control asupra realizării, iar un autor este un regizor cu un stil unanim recunoscut. Autorul în industria audiovizuală este persoana fizică care participă la elaborarea unui text scris sau la realizarea unei opere audiovizuale. Vezi Writer, Screenplay writer
Author = creator, autor. Conform legii americane a copyright-ului autorul este persoana angajată a celui care creează opera. Vezi Work for hire
Authoring = procesul prin care se introduc materialele în limbajul computerizat pentru a se folosi cu un disc interactiv (DVD)
Auto assembly = asamblarea automată a montajului pe banda video, în conformitate cu o listă de montaj (EDL), cu minimă intervenţie umană; vezi Edit decision list
Automatic dialogue replacement = postsincron de dialoguri. Spre deosebire de (vezi) Looping acest procedeu presupune folosirea unei instalaţii electronice pe care se sincronizează acte (bobine) întregi de material. Se asigură altfel deplasarea concomitentă a copiei de lucru pozitive, a benzii perforate ghid şi a benzii magnetice neînregistrate după un program dinainte stabilit şi introdus în memoria instalaţiei. Pentru o secvenţă de dialog se introduc în memorie cifrele corespunzătoare  metrajului de început şi celui de sfârşit, după aceea copia de lucru şi benzile magnetice  pornesc şi se opresc exact la aceste repere de metraj, mergând înainte, înapoi cu viteză normală sau mărită, în cicluri  continue sau o singură dată. La final monteur-ul de dialoguri înlocuieşte banda originală de sunet cu banda nouă sincronizată.
Availibility (abilities) = [literal] disponibilităţi
1) [în activitatea de distribuţie de filme sau programe] – reprezintă inventarul drepturilor de exploatare ale unui film sau program, libere pentru un teritoriu sau o piaţă media dată
2) [folosit la plural] semnifică ansamblul de spaţii nevândute încă pentru publicitatea la radio şi televiziune. Vezi Inventory
Avant garde – se referă la un film experimental, abstract, deschizător de drumuri pentru un nou gen artistic. Este iniţiativa unui grup de regizori germani şi francezi la începutul secolului XX şi a unor regizori americani, de ex. Andy Warhol. Vezi Cinema verité
Average audience = nivelul mediu al audienţei
Average gross per screen = încasări medii per sală de cinematograf, ca indice al eficacităţii distribuirii unui film în comparaţie cu altul
AVID = denumirea unei instalaţii digitale computerizate, de montaj video al imaginii filmate care se transferă în hard, de pe casete Beta înregistrate prin telecinema, după pelicula developată. Instalaţii ca Avid, Lightworks, D-Vision sau Final cut pro folosesc timpul şi câmpurile ca unităţi de referinţă comune elementelor de sunet şi imagine. Vezi Telecine
A-wind = se spune peliculei virgine folosită în general pentru realizarea copiilor pozitive care se difuzează în săli
Award – 1) premiu, recompensă
award advertising = publicitate în jurul unui film sau program după ce a fost premiat la un festival
               2) [juridic] pagube, recompensă
Ax (to) = a se debarasa de un proiect, a face să dispară un program de televiziune
Axis (of action) = linie imaginară care leagă două personaje care se confruntă. Notă: Pe un platou de filmare regula cere ca toate aparatele de filmat să fie plasate de aceeaşi parte a acestei linii, pentru a evita dezorientarea spectatorului.