Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera A
2D animator/ morpher = persoana care animă sau combină o
imagine bidimensională într-o altă imagine
A la carte
– 1) [în franceză] listă de bucate
2) se foloseşte pentru
desemnarea canalelor de televiziune cu abonament ce dau posibilitatea alegerii
programelor. Vezi Pay channel, Premium channel
AA
– 1) vezi Average audience
2) abreviere pentru Adult Accompaniament în clasificarea
filmelor. În
Anglia clasificarea a fost înlocuită din 1982 cu simbolul '15'.
AAAA
– se spune 'Four A' adică 4A, abrevierea pentru 'American Association of Advertising
Agencies' (Asociaţia americană a agenţiilor de publicitate) precum şi pentru 'Associated
actors and artists of America' (Asociaţia actorilor şi artiştilor din America),
o organizaţie ce grupează 7 sindicate profesionale printre care se află şi
Sindicatul actorilor de cinema (SAG)
AADA
– American academy of dramatic arts = Academia americană de arte dramatice, cea
mai veche şcoală de actorie, înfiinţată în 1884 la New York de către Franklin
Haven Sargent, cunoscută iniţial ca 'Şcoala liceală de teatru', iar mai târziu
ca 'Şcoala pentru actorie din New York'; ex. de cursanţi: Armand Assante, Lauren
Bacall, Anne Bancroft, Cecil B. de Mille, Danny De Vito, Kirk Douglas, Grace
Kelly, Robert Redford, Edward G. Robinson, Spencer Tracy
A/ B roll = tehnică de plasare
alternativă a scenelor pe 2 role de film şi rularea lor simultană pentru efectul
de anşeneu; pentru efecte suplimentare de supraimpresiune; se pot folosi mai multe
role (C, D); sinonim cu A and B cutting; vezi Fade in/ Fade out,
Dissolve
A-B blood
= sânge artificial folosit la efecte speciale, mai ales la teatru, alcătuit din
2 soluţii; de ex. una se unge pe pielea actorului, celalaltă pe cuţit, astfel
că prin combinare rezultă culoarea sângelui
A-B foam
= lichid pentru realizarea unei spume similar cu cea de bere, folosit la efecte
speciale
A-B smoke
= fum artificial produs din 2 lichide, folosit la efecte speciale
Aaton
= aparat de filmat cu cititor încorporat de bară de coduri şi pentru codul
numeric; vezi Keycode, Time code
ABC
– American Broadcasting Companies = reprezentă grupul industriei audiovizuale
americane care deţine şi exploatează reţelele 'ABC Television Network' cu
extindere pe tot teritoriul SUA. S-a
dezvoltat după 1946 odată cu vânzarea secţiunii Blue Network a reţelei NBC. Vezi
Alphabet Network, CBS
About face
= actul întoarcerii corpului pe jumătate în direcţia opusă; sinonim cu
half – turn
Abve the line
1) 'Deasupra liniei' [în cinematografie
şi televizune] este secţiunea dintr-un deviz de cheltuieli pentru producţia
unui film legată de aspectele de creaţie artistică, fie că este vorba de
personal (plata producătorului, regizorului, actorilor principali, a scenaristului,
a compozitorului pentru muzica originală, a desenatorului la filme de desene animate),
fie de elemente de creaţie intrisecă (dreptul de opţiune pentru un roman,
adaptarea, scenariul etc.). Denumirea indică capitolul unde se trec aceste elemente
de cheltuieli, spre deosebire de cheltuielile tehnice, care se trec 'sub
linie' (vezi Below the line) în a 2-a parte a devizului.
2) [într-un buget de marketing-publicitate]
indică partea din finanţare destinată cumpărării de spaţiu pentru publicitate
în mass-media
Above the title = vedetă din genericul unui film, al cărei nume se
trece deasupra titlului filmului. Această poziţie se negociază între
producător, realizatorul (regizorul) filmului şi actor. De obicei, ordinea
apariţiei este: numele societăţii distribuitoare, numele producătorului, numele
societăţii de producţie, numele regizorului (realizatorului), numele
principalilor actori, titlul filmului. Vezi Front credits, Top billing,
Top line
Abrasions
– se spune zgârieturilor de pe suprafaţa filmului
Abstract film = un film care exprimă, prin ritm şi designul
vizual, intenţii care sunt exclusiv non-narative. Forma abstractă este
prioritară faţă de conţinut.
AC
(alternating current) – 1) curent alternativ
2) clasificare
în televiziune însemnând Adult Content
(conţinut pentru adulţi)
Academy aperture = format al imaginii peliculei, de 1, 33/1 (4/3)
introdus de Motion picture arts and sciences
ca standard pentru filmele făcute la Hollywood în 1932, care corespunde cu
formatul standard al televiziunii. Este înlocuit tot mai des în ultima vreme cu
16/9 (ecranul lat). Vezi Aspect ratio, Screen ratio
Academy award = premiul acordat anual de către AMPAS în cadrul
unei festivităţi renumite, unde se acordă ca trofeu - statueta Oscar; în luna
ianuarie se trimit documentele de vot pentru cele 24 de filme selecţionate care
au avut premiera în anul precedent, membrilor Academiei, fiecăruia în domeniul
său (actorii votează pentru actori, regizorii pentru regizori etc.); votarea
finală a câştigătorilor dintre cei 5 selecţionaţi la fiecare categorie are loc
prin corespondenţă în februarie şi martie; cele mai bune 5 filme sunt votate de
către toţi membrii AMPAS cu drept de vot; pentru filmele în limbă străină ca şi
pentru filmul documentar şi de lung şi
scurt metraj, pentru machiaj şi pentru efecte speciale se numeşte o comisie
specială de vot, acestea neavând secţii corespondente
în cadrul Academiei; pentru efecte vizuale o comisie votează 7 filme, dintre
care se aleg cele 5 filme nominalizate; în votul general final toţi membrii pot
vota câştigătorii oricărei categorii, nu doar pe colegii de breaslă (cu
excepţia filmului străin şi documentar). Premiul pentru realizare ştiinţifică
se acordă de către Consiliul de Administraţie al Academiei înainte de ceremonia
oficială; cu excepţia Premiului pentru ştiinţă şi tehnică la care se inscripţionează
anul acordării (Martie anul ...) pentru
toate celelalte premii se trece anul precedent, an în care a avut loc
premiera filmului; vezi Oscar
Academy leader = amorsă de peliculă neagră impusă de AMPAS, care
se ataşează la începutul fiecărei role de film, notată cu numerele de la 10 la 2
în ordine descrescîndă şi indică momentul unde începe filmul; la numărul 2 se
aude un semnal sonor – beep, după care la numărul 1 începe filmul. În ultimul
timp este înlocuit cu un sistem nou introdus de SMPTE şi folosit în difuzarea
filmelor la televiziune şi cinema. Vezi Leader
Academy of motion picture arts and aciences - AMPAS = Academia
americană de film - înfiinţată în 1927 (cu 36 de membri, primul preşedinte fiind
Douglas Fairbanks Sr.) - reuneşte cca. 6000 de
membri, profesionişti din toate meseriile cinematografice, grupaţi în 14
organizaţii (scenariu, regie, imagine, actori, scenografie, montaj, muzică,
producători executivi, producători, sunet, film documentar, film de animaţie şi
de scurtmetraj, efecte vizuale şi relaţii publice), care acordă premiile (vezi
Oscar). Admiterea ca membru al Academiei se face pe baza propunerii Consiliului
Guvernatorilor în urma unui examen privind cariera şi meritele candidatului şi recomandarea
a cel puţin 2 membri. Consiliul poate accepta şi membri asociaţi (associate
members) care nu lucrează în domeniu (şi nu au drept la vot), precum şi membri
care lucrează în domeniu, dar nu aparţin uneia dintre cele 14 organizaţii
profesionale (members-at-large care au drept de a vota). Potrivit
regulamentului privind acordarea premiilor, distincţia supremă pentru cel mai
bun film al anului este atribuit producătorului.
Academy of television arts and sciences = asociaţie a
profesioniştilor din televiziune care îşi are sediul în California şi care
decernează anual premiile; vezi Emmy
Academy players directory = anuar ilustrat, în mai multe volume,
a actorilor membri de sindicat, publicat de AMPAS şi utilizat mai mult pe
coasta de vest a Americii
Academy standard flat = mască ce se pune pe obiectiv, având
dimensiunea de 1, 85/1, asemănător ecranului lat
flat - se referă la
imaginea filmată prin intermediul unei lentile anamorfozate (comprimarea
imaginii pe peliculă normală ca pe ecran lat); vezi Widesceen
Acceleration motion = filmare cu viteză mai redusă de 24 de
cadre/ secundă şi care rulează mai rapid cînd se proiectează la viteza normală;
opus lui slow motion
Access
= drept de acces al unui canal public pentru producătorii independenţi
(privaţi) la reţelele de difuzare prin cablu; vezi Public access; Public
rule = reprezintă regula emisă de Federal communications commission (Comisia
federală de comunicaţii) din SUA privind acest acces. Nu trebuie confundat
cu Prime time access rule care se aplică televiziunii herţiene.
Account
= cont, în contabilitate; [într-un buget de publicitate] indică clientul unei
agenţii
Account executive – [în publicitate] este personalul
comercial responsabil de relaţia cu clienţii
Accountant
= contabil; vezi Production accountant
Accounting
= evidenţă contabilă; contabilitate
Accounting service = servicii de contabilitate oferite de
firme specializate
Accounts payable = ordin de plată; document pe baza căruia se
execută o plată între unităţi, prin intermediul băncii
Acculturated = termen în marketing care descrie audienţa etnică,
bilingvă cu aplicaţie pentru culturi diverse
Ace
= proiector de 1000 de waţi echipat cu lentilă Fresnel
ACE
– vezi American Cinema Editors
ACE
– vezi American Cable Emmy
Acknowledgements = mulţumiri menţionate pe genericul filmului,
pentru contribuţii deosebite
A-Counties = conform clasificării companiei (vezi
Nielsen) sunt cele 25 de zone urbane cele mai populate din SUA ce constituie
cele mai importante ţinte de marketing
pentru lansarea unui film, precum şi barometrul cel mai sensibil al succesului
programelor de televiziune; vezi Platform release, ADI
Acquisition/ Distribution agreement = contract
scris între un producător de film şi o firmă de distribuţie după terminarea
filmului, prin care se stabilesc condiţiile în care firma va distribui filmul. Diferă
de contractul de producţie/ finanţare/ distribuţie deoarece nu asigură
finanţarea producţiei şi de contractul de cumpărare a negativului (negativ
pickup distribution deal) care se încheie de obicei înainte de terminarea
filmului. Vezi Negative pick up, Production financing/ distribution
agreement, Rent a distributor, Theatrical distribution contract
Acquisition agreement = contract prin care producătorul
achiziţionează drepturile de a folosi o operă literară sau altă operă în
producerea unui film
Acquisition of story rights
1) este primul act în producţia unui
film, constând în cumpărarea drepturilor de licenţă asupra unei proprietăţi
literare (roman, piesă de teatru etc.) constând în dreptul de a folosi, de a
ecraniza, de a difuza, opera preexistentă
2) contract scris între un producător de
film şi o firmă de distribuţie, prin care se stabilesc condiţiile de distribuire
a filmului. Se întocmeşte la terminarea filmului.
Act
= secvenţă care decupează acţiunea unui scenariu
Act break
= pauză între secvenţe filmate sau
la TV în timpul unui film sau program
Acting coach (teacher) = corepetitor,
persoană care repetă cu un actor rolul
Acting name = numele de scenă al unui actor, care poate fi cel
de naştere sau unul fictiv; de ex. numele actorului Michael Keaton este în
realitate Michael Douglas dar a trebuit să-l schimbe când a aderat la sindicatul
actorilor
Acting studio – altă denumire dată unei şcoli de învăţat
arta interpretării sau unei săli de repetiţii
Action
– 1) acţiune, jocul actorilor în faţa aparatului de filmat
2) Acţiune! (sau uneori – Motor)
= comandă pronunţată de regizor pentru începerea filmării (respectiv pentru începerea
mişcării şi a dialogului într-o scenă de filmat)
Action line = linia imaginară care leagă actorii în
interacţiune; aparatul de filmat poate acoperi toată acţiunea de o parte sau de
cealaltă parte a liniei
Action props = recuzită specială electronică confecţionată
pentru a crea impresia că obiectul respectiv funcţionează. De obicei această
recuzită întră în sarcina persoanelor care se ocupă cu efectele speciale.
Action safe area = suprafaţa din imaginea de televiziune care este
vizibilă pe micul ecran al televizorului
Action still = fotografie mărită a unei fotograme = cadru al
filmului
Action track = pelicula filmată, înainte de a se adăuga banda de
sunet – muzică, dialoguri, efecte sonore
Actives
– [în televiziune] în cazul emisiunilor interactive se spune audienţei care
intră în legătură cu staţia pentru a comanda, a participa la un joc sau a
răspunde la o întrebare; vezi Call-ins
Actor/ actress = actor/ actriţă, interpret care joacă rolul în
film; sinonim cu performer, player sau artist
Actor's craft = bagajul de cunoştinţe şi îndeletniciri pe care le
posedă un actor şi care-i folosesc în meserie
Actor's fee = onorariul unui actor
Actor's studio = şcoală de artă dramatică din New York creată
în1947 de către Elia Kazan, Cheryl
Crawford şi Robert Lewis, preluată din 1949 de către Lee Strasberg (1901-1982),
care îi învaţă pe studenţi un stil de joc denumit 'metoda lui Stanislavski' bazat
pe interiorizarea personajului. Printre absolvenţi se gãsesc nume celebre precum:
Marlon Brando, James Dean, Marilyn Monroe, Jane Fonda, Paul Newman, Robert
Redford, Al Pacino (despre care se spune că a fost preferatul lui Lee
Strasberg), Dustin Hoffman. Se identifică în prezent cu numele lui Lee
Strasberg.
Actor's time sheet = fişa personală a unui actor cu
activitatea sa la echipa de filmare (orele de lucru, ora de masă, de odihnă,
penalizări etc.) semnată zilnic, cu o copie trimisă la SAG (sindicat)
Acts of God – vezi Force majeure clause
Actualité
= film documentar. Termenul era asociat în trecut lucrărilor de început ale
fraţilor Lumière, iar în prezent termenul defineşte filmul documentar cu
subiect unic, camera păstrând acelaşi unghi de filmare.
AD
– prescurtare cu mai multe semnificaţii
1) assistant
director (vezi) = asistentul regizorului
2) associate director (vezi) = regizor asociat în producţia
video
3) advertisement
(vezi) = reclama
Ad
= campaign – prescurtare pentru campanie publicitară
Ad–pub
= reclamă (advertisement) şi
publicitate; linie bugetară alocată unei campanii publicitare în devizul unui
film sau unui serviciu de publicitate dintr-o firmă
Ad-lib
= o linie de dialog, improvizaţie a unui actor, fără să existe în scenariu
Ad supported = finanţat de către publicitate. Este vorba de programele
de televiziune în care finanţarea provine din publicitate spre deosebire de
televiziuni cu abonament sau cu plata unei taxe pentru emisiune. Vezi
Basic cable, Barter
Adaptation
= adaptare; scenariu care a fost adaptat după o sursă scrisă: piesă de teatru,
roman, nuvelă sau biografie care a fost rescrisă sub forma unui scenariu
cinematografic. Best-seller – urile sunt principala sursă pentru adaptări, în
special datorită succesului comercial şi titlului deja consacrat; de ex. 'Cui
i-e frică de Wirginia Woolf'1966, 'Pe aripile vântului' 1939, 'Apocalypse now'
1979 etc.
Adaptation rights = drepturi de adaptare a unei opere
literare în cinematografie sau televiziune
ADC
– vezi Analog to digital conversion
Additional credit – se spune unei funcţii suplimentare trecute
pe generic; de ex. actorul are şi funcţia suplimentară de producător
Additional hire (s) = colaboratori; angajaţi temporar
ADI
– vezi Area of dominant influence
Adjacencies – [în publicitate] spaţiu publicitar între
programele de televiziune (spre deosebire de spaţiul din interiorul
emisiunilor)
Adjusted gross participation = cota de participare la încasările
brute, din care se scad anumite cheltuieli, cum sunt cele de publicitate şi cu
realizarea copiilor de tiraj; se mai numeşte 'Modified gross'
Admission
= numărul de spectatori într-o sală de cinematograf sau din perspectiva
analiştilor americani în economia filmului, volumul total al încasărilor brute
realizat de un film sau de un grup de filme
Admission price = preţul biletului de intrare în sala de
cinematograf; vezi Ticket price
ADO
– vezi Ampex digital optics
ADPIC
– vezi TRIPS
ADR
– vezi Automatic dialogue Rreplacement; Looping
ADR editor
= funcţia la echipa de filmare, care editează (montează) dialogurile de
postsincron
ADR recordist = funcţia la echipa de filmare care înregistrează
postsincronul de dialog
ADR mixer
= persoana care înregistrează şi mixează sunetele în timpul postsincronului
ADR studio
= studio de sunete pentru înregistrarea postsincronului
Adress track timecode – vezi LTC (Longitudinal
timecode)
Adressable convertor = decodor interactiv, pus în funcţiune
de un operator într-un sistem interactiv sau pentru emisiuni la comandă
Advance (s) =
sumă primită în avans de către producători de la un distribuitor, înainte de
difuzarea filmului şi care este recuperabilă din încasările brute ale filmului
Advance teaser campaign
= campanie pubicitară înainte de lansarea unui film constând din reclama la TV
sau în săli de cinema, pe internet, acţiuni pe viu – cum ar fi vizitarea
platorului de filmare, conferinţe de presă etc., – cu scopul creerii
fenomenului word of mouth
Advanced television
= televiziune la standarde avansate, de înaltă definiţie (HDTV)
Advanced television systems committee
= Comitetul sistemului avansat de televiziune – organism federal american care
coordonează, alături de puterea publică, fabricarea materialelor electronice
pentru realizarea televiziunii de înaltă definiţie în SUA
Advertisement
= orice formă de vânzare sau comunicare promoţională privind un film artistic.
Această formă poate fi plasată în orice spaţiu sau media şi este plătită - fie
de către producător, fie de către distribuitor, fie de către difuzorul sălii de
cinematograf - sau prin asociere de către aceştia la un loc. De obicei în
industria americană ea se numeşte 'reclamă' şi se referă la o activitate
plătită care implică un act de creaţie, este îndreptat către o ţintă precisă
(nu în general publicului larg) şi stă la baza actului creativ în promovarea
filmului, promovare efectuată prin forşpanuri = trailere, la televiziuni, la radio,
prin afişe, postere şi revistele
de specialitate. Spre deosebire de reclamă, publicitatea (vezi
Publicity) nu implică act de creaţie, ci doar anunţuri destinate a aduce la
cunoştinţă publică o ştire sau materiale menite să stârnească curiozitatea şi
interesul publicului şi la care se plăteşte doar spaţiul în care se comunică
ştirea.
Advertising trailer = reclamă comercială, difuzat în săli
despre un film viitor
Advertorial = termen creat din advertisement şi editorial şi
reprezintă redactarea mesajului publicitar astfel încât să semene cu un articol
de fond. Mulţi producători consideră modalitatea cea mai eficientă de a-şi face
publicitate în ziare şi reviste apariţia unui articol măgulitor în pagina de
editoriale.
AE
– vezi Account executive
Aerial cinematographer = operator care filmează din avion
Aerial photography = fotografii efectuate din plan aerian
Aerial shot = filmare din aer (de ex. dintr-un avion, elicopter
etc.)
AES
– vezi Audio Engineering Society
Affirmative grant = cesiunea explicită a drepturilor de
exploatare a unui film sau program, cedarea specială de către actori a drepturilor
asupra prestaţiei lor, respectiv dreptul de fixare, de reproducere şi
comunicare în public
AFI
– vezi American Film Institute
AFI/
Los Angeles international film festival = festival
pentru filme independente
AFM
– vezi American Film Market, American Federation of Musicians
AFMA
– vezi American Film Marketing Association
After markets = pieţele secundare, care urmează după sala de
cinematograf; vezi Ancillary markets
AFTRA
– vezi American Federation of Television and Radio Artists
Age requirements = limite de vârstă stabilite pentru actori de către
o agenţie sau cu ocazia participării la un film
Agency book = portofoliu de fotografii al unei agenţii de
impresariat
Agency card = carnet, agendă a unui actor cu preformanţele sale
profesionale; se mai numeşte composite card sau Z card
Agency deal = acord de vânzare sau cumpărare en gros, de spaţii
publicitare, încheiat între o agenţie şi o staţie de televiziune
Agency switching = schimbarea reprezentării de la o agenţie la alta,
din motive de carieră sau schimbarea domicilului
Agent
= agent; termen general reprezentând un impresar sau mandatar al unui terţ sau
o agenţie comercială. Astãzi constituie o condiţie a statutului profesional la
Hollywood, fiind un intermediar indispensabil între 2 elemente ostile - banul
şi talentul. În SUA în câteva state activitatea este reglementată prin lege,
agent artistic fiind denumită persoana care caută un contract sau un angajament
pentru unul sau mai mulţi artişti. Vezi Booker, CAA, ICM, Inter talent,
William Morris
AGMA
– vezi American Guild of Musical Artists
Agreement
= contract, acord convenit
Agregate deal (or contract) = cea mai simplă formă de acord de
rezervare a unui film ce prevede procentual onorariul pentru distribuitor
înainte de scăderea cheltuelilor sălii de cinema
Air
= câmp herţian, unde herţiene
Air time
= timp de antenă, orar de difuzare; vezi Airdate, On the air
Air to air
= filmare a unui obiect zburător dintr-un avion, helicopter etc.
Airdale
= figurant cu mustaţă
Airdate
= dată de difuzare
Airwaves
= unde herţiene
AKA
= Also Known As – 'Cunoscut cu numele de' …, menţiune care apare în faţa
numelui unei persoane care nu are o firmă legal constituită şi un nume
comercial; o altă variantă este DBA = Doing Business As = face afaceri
în calitate de...
Al fresco
= filmare în exterior; sinonim cu on location
Alan sau Allen Smithee film = pseudonim atribuit unui regizor
atunci când acesta nu vrea să apară ca realizator pe generic, deoarece
concepţia sa asupra filmului a fost schimbată de către producător contra
voinţei sale; de ex. 'Death of a gunfighter' 1969, 'Let's get Harry' 1986, 'The
shrimp on the Barbie' 1990, 'Burn Hollywood, burn' 1997
Album
– [ca în franceză] disc de 30 cm sau disc compact de 1 oră
Aleatory film = tehnica filmului aleator, adicã filmul care se
realizează prin folosirea unei tehnici care dezvoltă ideea sau forma - parţial
sau în întregime - la întâmplare. Se foloseşte la cinema verité, de către realizatorii care folosesc improvizaţia ca
element de regie sau de către documentarişti.
Alias
= nume de împrumut [sens literal]; [în cinematografie] creator de imagini pe
computer; vezi CGI
Aliasing
= distorsiune a imaginii video ca o ţesătură de linii. Apare la conversia din
digital în analog a semnalelor video, dar şi audio, astfel că pe ecranul
televizorului apare o reţea de linii cu deplasare aleatorie (cu reflexe de
moar).
All clear
= mesaj redat printr-un semnal sonor sau luminos ce anunţă că se poate intra
sau ieşi din platou întrucât nu se filmează
All media distribution agreement = contract de distribuţie a unui
film între un producător şi un distribuitor prin care acesta din urmă poate
distribui filmul în toate mediile, pe toate pieţele şi în toate limbile, de
obicei în toată lumea; vezi Worldwide distribution
Allegory
= alegorie, un tip de poveste, film sau piesă de teatru ale cărui decoruri,
personaje sau subiect reprezintă elemente mult mai importante, cu valoare
simbolică, decât subiectul narativ; ca temă literară transpusă în film
semnifică întâmplări sau personaje asemănătoare cu cele din viaţă; de ex.
'Animal
Farm' 1955, 'The Piano' 1993, 'The Matrix' 1999 sau filmele cu întâmplări din
Biblie sau despre viaţa lui Hristos
Alliance of motion picture and television producers = Asociaţia americană
a producătorilor de film şi de televiziune. Împreună cu (vezi) DGA = Directors
guild of America – care constituie sindicatul regizorilor din America – a
stabilit un program de pregătire a persoanelor care doresc să lucreze în
domeniu.
Allied rights = dreptul de a exploata produsele asociate unui
film anume, de ex. produsele de merchandising, romanul, banda sonoră
Allocation
– 1) repartizarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului pe articole
2) repartizarea
veniturilor şi cheltuielilor între deţinătoriii de drepturi într-o producţie; vezi
Cross-collateralisation; Package deal
All-sky camera = aparat de filmat cu obiectiv superangular (180
grade sau peste)
All time box office champ = film cu cele mai mari încasări din
toate timpurile; prescurtat: BO champ
Alpha numeric – [în televiziune] tot ce apare pe ecran în afară
de imagine, de ex. subtitrările, genericele; vezi CG, Chyron
Alphabet network – 'Canalul alphabet', respectiv ABC
Alphabetical order credit list = lista numelor pe un generic în
ordine alfabetică; o altă modalitate este în ordinea apariţiilor (order of appearance)
Alternate ending = final alternativ al unui film, refilmarea
finalului ca urmare a testelor de piaţă,
a rezultatului avanpremierelor sau ca urmare a deciziei producătorului,
eventual pentru a face un final fericit al filmului; de ex. pentru filmul lui
Sydney Pollack 'The interpreter' din 2005 cu Nicole Kidman şi Sean Penn s-au
filmat 2 finaluri; vezi Director's cut
AM
– vezi Amplitude MAodulation
Ambiance
(UK), ambience (SUA) = sunetul
existent în mediul înconjurător în timpul filmării; sinonim cu ambient
sound
Ambient light = lumina de ambianţă – de obicei blândă, caldă – în
jurul unui personaj; sinonim cu background lighting
Ambiguity
= ambiguitate – tehnică folosită în teatru şi cinema prin care acţiunea
dramatică şi comportamentul personajelor sunt concepute intenţionat neclare.
Inspiraţia pentru această abordare i-a fost atribuită parţial dramaturgului
Luigi Pirandello pentru 'Şase personaje în căutarea unui autor' 1921. Regizori
ca Jean Luc Godard şi François Truffaut sau românul Dan Piţa au prezentat pe
ecran personaje care - în manieră pirandeliană - sunt în căutarea propriei
identităţi. Prin conştientizarea mediului (teatru sau film) în care personajele
efectuează căutarea, se realizează un efect de ambiguitate. Atât 'căutarea', cât şi mediul dramatic de
expresie creează audienţei incertitudine, pentru că nu se înţelege ce este real
şi ce este acţiune dramatică.
Ambush journalism = interviu luat prin surprindere, numit
şi cold interview (la rece) luat de către o echipă de ştiri (reporter,
cameraman şi sunetist) unei persoane nepregătite pentru un interviu
American cable Emmy – premiu echivalent cu premiile (vezi)
Emmy, pentru cele mai bune producţii de televiziune pe cablu
American cinema editors = sindicat, asociaţie profesională
onorifică a monteur-ilor de film, unde înscrierea se face numai pe baza unei invitaţii
din partea asociaţiei
American federation of musicians = Federaţia muzicienilor americani
American federation of television and radio artists = Federaţia
sindicală americană a artiştilor de televiziune, video şi radio. Este o
asociaţie sindicală paralelă cu (vezi) Screen actors guild ce reprezintă
interesele tuturor celor a căror activitate este fixată pe suport magnetic sau comunicată
public pe unde herţiene.
American Film Institute - AFI = asociaţie cu scop nelucrativ
creată din iniţiativa preşedintelui Lyndon Johnson în 1967 la Los Angeles, al
cărei obiectiv principal este promovarea cinematografiei ca formă de exprimare
artistică şi conservarea patrimoniului
de filme în SUA. Asociaţia oferă burse de studiu şi decernează din 1973 una
dintre cele mai înalte distincţii din cinematografia americană 'Life achievement
award' = Premiul pentru întreaga carieră. Începând din 1998 a înfiinţat lista 'celor
mai buni 100', reprezentând clasamentul cu primele 100 cele mai bune filme
americane pe genuri, cei mai buni actori, cele mai bune piese muzicale
originale, cele mai renumite replici, cele mai importante personaje pozitive şi
negative, iar din 2005 a fost introdusă Lista cu cele mai deosebite ('înălţătoare'
= inspiring) filme americane, listă care va fi difuzată în iunie 2006 într-o
emisiune în prime time la CBS.
American film market = cel mai mare târg internaţional
de filme de lungmetraj organizat în februarie la Los Angeles; vezi
Acquisition/ Distribution agreement
American film marketing association = organizaţia
profesională a distribuitorilor de film din SUA
American music awards
- AMA = premiu anual muzical decernat în februarie celor mai buni muzicieni
americani, de toate genurile. A fost creat în 1973 de către postul de televiziune
ABC pentru a concura premiile Grammy, pentru care îi expirase contractul.
American national standards institute = Institutul
american pentru standardizare
American releasing company = companie pentru difuzarea filmelor,
din care se va naşte în 1956 American international pictures (AIP),
producătoarea unor filme cu bugete reduse având ca ţintă tineretul. A produs
primele filme ale lui Jack Nicholson, F.F. Coppola, Robert De Niro.
American research bureau = instituţie particulară care măsoară
audienţa, concurentă cu firma (vezi) Nielsen. Obişnuieşte să lucreze pe
bază de jurnale de audienţă, cu un grup selecţionat de spectatori.
American shot = plan american de filmare, provenit din termenul
criticii franceze plan américain.
Este un plan mediu mai apropiat în care se văd toate personajele dintr-un grup,
aşezaţi în semicerc - cei de la margine stau în profil, iar cei din centru stau
cu faţa la aparat, pentru a se auzi clar dialogul fără mişcarea aparatului de
filmat.
American society for the prevention of cruelty to animals = societate
americană de protecţie a animalelor. Această societate desemnează un observator
la filmările care se fac cu animale pentru a constata dacă se comit sau nu
abuzuri în timpul filmărilor asupra acestora.
American society of cinematographers = societate
profesională onorifică din care fac parte cei mai buni directori/ operatori de
imagine din SUA
American society of composers, authors and publishers = societate de
gestiune colectivă a drepturilor muzicale fondată în 1914, care repartizează
drepturile de autor (vezi Royalties) în urma exploatării operelor musicale.
Este echivalentul lui SACEM = Société des auteurs, compositeurs et editeurs de musique
din Franţa şi Canada sau UCMR–ADA = Uniunea compozitorilor şi muzicologilor -
Asociaţia pentru drepturi de autor din România.
American studio years – se spune perioadei dintre anii 1925
şi 1960 din cinematografia americană în
care studiourile dominau atât producţia, cât şi distribuţia filmelor. Producţia
de film se realiza prin intermediul departamentelor, astfel că toate etapele
procesului de producţie se desfăşurau în interiorul studiourilor. Producătorii supravegheau
toate aspectele legate de producţia filmului – scrierea scenariului, regia,
montajul şi distribuţia – şi îşi asumau, în unele cazuri, poziţia de autoritate
deplină asupra filmului. Sistemul studiourilor a condus spre producţia de filme
cu audienţă mare la public realizându-se producţii de o calitate tehnică
excepţională şi formula producţiei de succes a fost repetată de la un film la
altul. Din 1946 acest sistem a început să nu mai funcţioneze atât de bine din mai multe motive, unul fiind
o hotărâre a Curţii Supreme de Justiţie a SUA din 1948 (Antitrust law - Legea antimonopol) în urma
căreia studiourile au fost deprivate de lanţurile de cinematografe prin care
îşi difuzau filmele. Vezi Studio system
American television and communications = unul dintre
cei mai mari operatori de cablu americani, din grupul Time Warner; vezi
Multiple system operator, TCI
Amortization of negative cost = amortizarea costului filmului; procedeu
contabil prin care costul de producţie al unui film (costul negativului) se
deduce (recuperează) treptat din încasările filmului
AMPAS
– vezi Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Ampere
= amper, unitate a intensităţii curentului electric
Ampex digital optics = aparat în regia tehnică la
televiziune, care permite efectele video numerice
Amplitude modulation = bandă de frecvenţă medie
AMTRAK
= Căile ferate americane
Anachronism = anacronic, artefact aparţinând unei alte perioade
istorice, de ex. în filmul despre războiul civil 'Glory' din 1989 un tânăr
purta ceva asemănător cu un ceas Swatch, iar în filmul 'Lawrence of Arabia' 1962
se foloseşte o mitralieră Browning
Analog
= analogic, orice semnal electronic care variază continuu în timp, de ex. un set de ceasuri asemănătoare care arată orele
în diferite oraşe ale lumii
Analog to digital conversion = trecerea de la analog la digital
Anamorphic lens = obiective anamorfozate – lentile optice care
permit unei scene de o mărime considerabilă să poată fi filmată într-un cadru
de mărime standard (care comprimă imaginea). Prin folosirea aceluiaşi tip de
obiective şi la aparatul de proiecţie, imaginea restrânsă este mărită la un
format de 2, 35:1 (sau 16:9), astfel rezultând o scenă care este de 2 ori mai
mare; se mai spune şi cinemascope; vezi Widescreen
Anchor/
anchorman/
anchorwoman
= prezentator de televiziune sau animatorul unei emisiuni pe un platou
Ancillary markets, rights = pieţe sau drepturi conexe, auxiliare;
în cazul filmelor - pieţele video, sau
televiziunea pe cablu constituie pieţe conexe – auxiliare; în cazul drepturilor
– desemnează drepturile recunoscute
artiştilor interpreţi şi executanţi, producătorilor de fonograme şi de videograme precum şi întreprinderilor de comunicare
audiovizuală
Angel
= suporter, sponsor financiar al unei producţii teatrale sau cinematografice
Animal wrangler, handler = dresor/ achizitor, responsabil cu
animalele; sinonim cu animal trainer
Animation
= procedeu de creare a iluziei de mişcare în imagini, în desenul animat; vezi
Live action, Cartoon, Cels, Extreme,
Layout, Master key, Drawing, Model-sheet, Pixillation, Rotoscoping, Stop
motion, Time lapse
Animation camera operator = operator al aparatului de filmat pentru
efecte animate; similar cu operatorul de trucaje
Animation checker = persoana care verifică aparatul de
filmat şi aparatura de filmare a animaţiei.
Animation editor = editor, monteur de imagini animate
Anime
= stil distinct al filmelor animate având originea în Japonia, caracterizat
prin fundaluri stilizate, personaje cu
feţe de copii, expresii faciale exagerate, cu ochii largi deschişi etc., denumite
şi Japanimation
Ankle
(to) = a abandona un proiect, a părăsi o filmare
Annenberg/
CPB Project
= fond de finanţare a producţiei de emisiuni educative de televiziune
ANN
– vezi Announcer
Announcer
– 1) prezentator
2) anunţător, cel care plăteşte spaţiul
publicitar
Announcing booth = studio mic de sunet, cu pereţi izolaţi fonic în
care anunţătorul sau prezentatorul citeşte textele
ANSI
– vezi American national standards institute
Answer back to the camera = dispoziţie a regizorului dată unui
actor, de a privi spre obiectivul aparatului de filmat
Answer print = prima copie pozitivă etalon (realizată după
negativ); copie combinată (sunet şi imagine) etalonată, pe care o realizează
laboratorul după ce s-au făcut toate corecţiile de culoare şi lumină şi
tratamentele chimice necesare pe alte 2 copii de lucru. În principiu copia
includes toate elementele necesare pentru a se realiza copii în serie, care să
ofere o proiecţie în sală de calitate superioară.
Antagonist
= personajul negativ, antonimul pentru protagonist, reprezentând personajul
individual sau colectiv al filmului, în conflict cu eroul principal
Anthropomorphism = tendinţa de a atribui personajelor - animale sau
obiecte - din desenele animate, trăsături, calităţi sau comportamente umane
Anti-climax = moment din acţiunea filmului, după un moment
puternic emoţional, care decepţionează şi scade emoţia, de ex. sfârşitul
dansului lui Fred Astaire în filmul 'Swing time' 1936 când pur şi simplu
actorul salută cu mâna dispreţuitor şi părăseşte scena
Aperture
= obturatorul de la aparatul de filmat care deschide diafragma şi permite
intrarea fasciculului de lumină
Aperture plate = mască dreptunghiulară pusã în faţa obiectivului
aparatului de filmat pentru a împiedica intrarea luminii de pe margini
A - Picture = film de mare amploare, cu buget substanţial şi
echipă renumită
Applaude meter = aparat de măsurat lungimea şi intensitatea
aplauzelor
Applause track = bandă de sunet cu aplauze folosită în televiziune
şi radio
Apple box
= cutie din lemn/ podium folosit pentru a înălţa recuzita, lumina şi alte
obiecte sau persoane
Appliances
= accesorii; denumire generică a unor obiecte care sunt 'purtate' de
actori; de ex. sunt denumite astfel măştile care acoperă în totalitate capul
actorului
Application = operaţie tehnologică prin care se realizează pista
de sunet optic pe pelicula cu imagine; vezi Composite print
Apprentice
= practicanţi, studenţi sau alte persoane care fac parte dintr-un program de instruire
şi se pregătesc practic pentru o anume meserie în cadrul unei echipe de filmare
Apprentice editor = ucenic, persoană care învaţă meseria de
monteur
Aqua fire
= combustibil fără fum şi fără a produce arsuri folosit în filmările cu efecte
speciale
Aqua gel
= soluţie netoxică care imită substanţele chimice or anumite lichide – cum ar
fi fluidele de pe corpul animalelor extraterestre – folosită ca efecte speciale
Area of dominant influence – conform clasificării (vezi)
Arbitron – sector geografic în care recepţionarea semnalelor de televiziune
atinge un prag de calitate ridicat; vezi DMA
ARB
– vezi American research bureau
Arbitron
= indice de audienţă stabilit de ARB
Arc light
= arc voltaic (electric). Provine de la bateria electrică inventată de Volta.
Arc shot
= filmare în care subiectul sau subiecţii sunt filmaţi prin mişcare rotativă a
aparatului de filmat
Arhetip
= personaj, locaţie sau obiect folosit drept model în filme; de ex. prostituata
cu suflet mare din 'Diligenţa' 1939, şeriful fermier rasist din filmul 'În
arşiţa nopţii' 1967, căutarea în junglă din 'Apocalypse Now' 1979
Armourer
= armurier/ pirotehcian; persoana care este autorizată să lucreze cu arme de
foc sau cu dispozitive care necesită folosirea explozibilelor
Arranger
(music) = aranjor muzical; persoana care
pregăteşte şi adaptează o melodie existentă pentru a o prezenta într-o nouă
formă, alta decât cea originală. Deseori, pe baza indicaţiilor compozitorului,
aranjorul compune partiturile pe care orchestratorul le atribuie apoi fiecărui
instrument şi/bsau voci. Alteori
compozitorul poate să-şi realizeze singur atât aranjamentul muzical, cât şi
orchestraţia.
Arriflex
(Arri) = nume de marcă pentru un aparat de
filmat distins cu premiul Academiei, fabricat de către compania germană Arnold
and RichterCine Technick, primul aparat portabil pe 35 mm izolat fonic
Art department = departamentul artistic al construcţiilor decor. Se
ocupă cu imaginea – look-ul – decorurilor şi recuzitei folosite în film. Conducătorul
departamentului este scenograful producţiei – production designer – care este
responsabil cu aspectul decorurilor şi al locaţiilor şi de felul în care apar
pe peliculă. Scenograful producţiei, directorul de imagine şi creatorul
costumelor sunt principalii responsabili de look-ul filmului.
Art director = scenograful responsabil cu unitatea estetică a
filmului şi cu fiecare aspect al decorurilor şi al construcţiilor acestora; echivalent
cu Director artistic; vezi Production designer
Art film
= film de artă şi experiment; sinonim cu specialty film (movie)
Art house
(theatre) = sală de cinematograf pentru filmele de artă şi experiment; se
mai spune filmelor de artă în sine
Art work
– [în publicitate] tot ceea ce nu este scris
Artbuster
= film cu buget redus, destinat unei audienţe sofisticate, care devine mare success.
Termenul provine din combinarea dintre
art house şi blockbuster.
Article twenty/ Articolul 20 al cartei angajaţilor la (vezi)
International alliance of theatrical and stage employees – care autorizează
marile studiouri să finanţeze filme şi programe ce se produc în afara regulilor
sindicale, cu condiţia să nu participe la deciziile privind creaţia filmelor; vezi
Taft – Harley
Artificial breakeven = [financiar] prag de rentabilitate
artificial, stabilit la costul filmelor în momentul în care încasările depăşesc
de 3 ori devizul de producţie
Artificial pick up = strategie în producţia marilor
studiouri prin care proiectul unui film produs de un independent este controlat
şi dezvoltat de studiouri care îşi rezervă drepturile de distribuire a filmului.
Strategia permite reducerea cheltuielilor sub linie (below the line), foarte ridicate
la studiouri datorită intervenţiei sindicatelor în sistemul de salarizare. Vezi
Below the line (expenditures/ expenses)
Artist
= [în sens foarte larg] defineşte orice activitate de creaţie în producţia unui
film sau program de televiziune şi
include meseriile de scenarist, actor, regizor, director de cameră, scenograf
şi pe toţi cei care au o contribuţie creativă artistică
ASA rating
= Standardul american pentru sensibilitatea peliculei (Asociaţia americană a standardizării
– ANSI)
ASC
– vezi American Society of Cinematographers
ASCAP
– vezi American Society of Composers, Authors and Publishers
Aside
= situaţie în care un personaj 'sparge cel de-al 4-lea perete' într-un film
(respectiv cel spre spectatori) şi se adresează direct audienţei cu un
comentariu sau privire; de ex. privirea aruncată de Stan şi Bran spectatorilor
în anumite momente comice sau
personajul lui Ray Liotta din 'Good fellas' ce se adresează publicului în final
pentru concluzii '
ASPCA
– vezi American Society for the Prevention of Cruelty to Animals
Aspect ratio sau image aspect = formatul peliculei; corespondent
geometrico-dimensional reprezentând raportul dintre lungimea şi lăţimea
imaginii. Practica cinematografică a împărţit formatul în: format normal –
lăţime 35 mm; format îngust – pelicula cu lăţimea mai mică de 35mm respectiv de
16mm sau de 8mm; format lat sau superformat – pelicula mai lată de 35 mm
respectiv de 55 mm, 65 mm şi 70 mm. Filmele pe 35 mm pot avea un format de 1,
85/1 (se poate scrie şi 1, 85:1) ceea ce înseamnă că imaginea proiectată este
de 1, 85 de ori mai lungă decât înaltă. Ecranul lat 'ne-anamorfozat' nedeformat)
sau 'flat' are formatul de 1, 66/1; 1, 75/1 şi 1, 85/1. Azi 1, 85/1 este
formatul de ecran lat (flat) în SUA, în timp ce în Europa este 1, 66/1. Alte
formate pot avea 1, 33/ 1 (4/3 - ecranul normal de televiziune), 2, 351
(Panavision) sau 2, 77/1 (Cinerama). Formatul de peliculă Super 16 a fost
introdus la începutul anilor 1970 pentru a oferi o imagine care să poată fi
mărită la 35 mm şi prezentată pe ecranul
lat de cinema (1,85/1) şi televiziune (1,78/1). Pelicula Super 35 este folosită
de obicei pentru
a se gonfla la formatul de
70 mm, pentru ecranul panoramic, cât şi
pentru extragerea imaginilor destinate ecranului lat de televiziune (1,78/1).
Pelicula de 65 mm este folosită de regulă pentru efecte speciale. Formatul în
cazul unui film este ales de obicei de către producător, regizor şi directorul
de imagine. Vezi Format, Pan and scan, Widescreen
Assembly
(cut) = asamblare, prima operaţiune a montajului.
Prin alegerea planurilor filmate şi lipirea lor într-o ordine provizorie se
realizeazã montajul brut pentru a-i oferi regizorului prima înfăţişare a
filmului.
Asset
= activ (în contabilitate), bunuri care au valoare financiară sau de schimb, deţinute
de firme sau persoane. În cinematografie asset
value este un termen folosit de obicei în sens figurativ pentru a descrie
valoarea arhivei de filme a unei companii de producţie sau - în cazul unui film - valoarea pe care o reprezintă vedetele. Vezi
Catalog
Assign
(to) = cedarea unui contract sau încredinţarea unei sarcini cuiva
Assistant accountant = contabil asistent
Assistant art director = asistent scenografie
Assistant cameraman = mecanic de cameră; vezi First
assistant camerama
Assistant construction manager = asistentul maistrului de
platou
Assistant director = asistentul regizorului; vezi
First assistant director
Assistant editor = asistent montaj; membru al echipei de montaj care
lucrează cu şeful de montaj la sincronizarea copiilor de lucru zilnice – dailies. De asemenea, se ocupă cu
catalogarea, ţine copiile zilnice în ordine şi la îndemână, face lipiturile de
peliculă şi menţine ordinea în cabina de montaj.
Assistant location manager = secundul asistentului de producţie
(uneori numit director de locaţie) responsabil cu găsirea şi administrarea
locurilor de filmare
Assistant make-up/ hairdresser = asistent machiaj/ coafură
Assistant P.O.C. = asistentul coordonatorului biroului de producţie
– production office coordinator. Intervine numai în
cazurile în care îndatoririle coordonatorului biroului de producţie sunt foarte
multe şi dificile.
Assistant set dresser = asistent scenografie pentru decorarea
platoului de filmare
Assistant special effects technician = asistentul operatorului
de efecte speciale
Assistant still photographer = asistentul fotografului de platou
Assistant to designer = asistent scenografie pentru designul
decorului
Assistant wardrobe designer = asistentul pictorului de costume
pentru designul costumelor.
Associate director = asistent al regizorului sau regizor
asociat - numai la producţiile video - , care coordonează operatorii la camerele
video în timpul filmării
Associate producer = producător asociat. Semnificaţia
acestui titlu diferă de la un film la altul. El poate să fie persoana angajată
să supravegheze cheltuielile. Funcţia poate să fie atribuită chiar unei
persoane cheie din 'pachet' cum ar fi unul dintre actorii principali sau poate
fi pur şi simplu o persoană care să ajute producătorul să grăbească realizarea
proiectului. Deseori este numai un titlu onorific acordat unuia dintre
finanţatori sau persoanei care este responsabilă de obţinerea drepturilor
asupra unei proprietăţi literare în numele producătorului sau care să
supravegheze lucrările în postproducţie.
În Europa, producătorul asociat poate să îndeplinească toate îndatoririle
producătorului sau poate să nu aibă nicio responsabilitate în producţie decât
participarea la finanţare. În anumite cazuri, directorul de producţie sau
regizorul secund (primul asistent al regizorului) pot îndeplini această
funcţie. În televiziune, de obicei activitatea sa se concentrează în perioada
de postproducţie, în coordonarea raporturilor între montaj, laborator, sunet,
efecte speciale, cu o mare responsabilitate privind terminarea în timp pentru
încadrarea în planificarea spaţiilor de emisie.
Aspirin hit = bile de mărimea unei pastile folosite ca gloanţe
artificiale la efecte speciale de împuşcături, detonate electronic din spatele
aparatului de filmat
ASTRA =
reţea particulară de sateliţi de televiziune de putere medie, orientată spre
Europa, prima funcţionând din 1989
AT
– vezi Advanced Television
ATC
– vezi American Television and Communications
Atmos track = pistă de efecte sonore, pe banda de sunet
Atmosphere
– 1) temă emoţională principală a filmului sau a secvenţei
2) figuraţie
folosită la filmare, pentru ca scena să pară cât mai credibilă
Atmosphere vehicle = orice autovehicul folosit într-o scenă
de filmare, altul decât cele folosite de actorii cu rol şi care de obicei sunt
conduse de figuranţi sau cascadori
Atmospheric – se spune în cinematografie efectelor speciale
care produc vânt, ploaie, zăpadă, fum, ceaţă şi foc
Atmospheric technician = persoana care pregăteşte platoul de
filmare şi foloseşte elementele efectelor speciale
ATSC
– vezi Advanced Television Systems Committee
Attendance
= frecvenţa, numărul de spectatori în sălile de cinematograf
Attorney in fact = [juridic]) avocat, persoană autorizată să
acţioneze în numele altuia
Audience
= publicul spectator, numărul de spectatori folosit în măsurarea audienţei, 'expus'
unui program la un moment dat, exprimat în procente; vezi Arbitron,
Nielsen, Rating, TVHH, Primary audience
Audience builder = publicitate în avans, preventivă, vizând să mobilizeze
publicul înainte de premiera filmului sau programului. The real audience
builders for 'Forest Gump' were its trailers. – Adevărata publicitate în avans
pentru filmul Forest Gump a constituit-o forşpan-ul.
Audience plan = parte din planul media al campaniei de
publicitate ce reprezintă obiectivele în privinţa publicului vizat
Audience plant = persoană plasată în rândul publicului audienţă cu
un scop precis, pentru a participa la spectacol or a încuraja audienţa,
aplauzele etc.; sinonim cu audience ringer
Audience walkout = persoanele din audienţă care părăsesc spectacolul
din nemulţumire, or alte motive fără a se mai întoarce
Audimeter
= aparat inventat în 1950 de compania Nielsen care, plasat sub televizor şi
conectat la telefon, înregistrează ora la care se aprinde aparatul, se
recepţionează canalul, momentul în care se schimbă programul şi timpul petrecut
în faţa micului ecran; vezi Peoplemeter
Audio animatronic = numele de marcă al procesului complex
de efecte speciale al Studioului Walt Disney pentru animaţia păpuşilor. Prima figurină
a fost creată în 1947 pentru un clip muzical al actorului Buddy Ebsen care
dansează şi cântă 'Swanee River'.
Audio console = pupitru de sunet
Audio control man = inginer de sunet, tehnician de sunet
Audio effects = efecte sonore/ audio; zgomote şi ambianţe
Audio engineering society = organizaţia profesională a
inginerilor de sunet din SUA
Audio hiss
= zgomot audio produs de o frecvenţă exagerat de înaltă
Audio hum
= zgomot audio produs de o frecvenţă foarte joasă
Audio promo – [în televiziune] anunţ verbal pe genericul final
al emisiunii care anunţă emisiunea ce urmează
Audio tape
= bandă magnetică audio, casetă audio
Audit
= verificare efectuată de către o firmă sau persoană specializată, pentru a constata
realitatea, sinceritatea legalitatea şi economicitatea operaţiunilor
economico-financiare precum şi
integritatea patrimoniului unei firme. Auditorii sunt numiţi de către
acţionari, iar raportul poate fi 'curat' când totul este în regulă sau 'calificat'
în cazul în care auditorii nu sunt satisfăcuţi. Nu trebuie confundat cu
controlul economic-financiar care este o parte a verificării de audit. În
cinematografie, costul auditării activităţii de realizare a filmului se suportă
din devizul de producţie al filmului, sub formă procentuală din valoarea
devizului.
Audition
= proba dată de un actor pentru a fi ales într-un rol. După probă poate fi called back – rechemat, pentru probe
suplimentare.
Auditor
= contabilul (sau uneori avocatul) care este autorizat să efectueze controlul
actelor; vezi Production accountant, Controller
Auditorium
= sală special sonorizată, în care se fac mixajele sau post-sincroanele la
filme.
Auteur
= autor [provine din franceză], fiind rezultat al teoriei introduse în anii '50
– '60 de către Franςois Truffaut şi editorii revistei Cahiers du cinéma şi extins de către criticul american Andrew
Sarris. Conform teoriei respective, regizorul trebuie considerat adevăratul
autor al filmului, având cea mai mare
responsabilitate şi cel mai direct control asupra realizării, iar un autor este
un regizor cu un stil unanim recunoscut. Autorul în industria audiovizuală este
persoana fizică care participă la elaborarea unui text scris sau la realizarea
unei opere audiovizuale. Vezi Writer, Screenplay writer
Author
= creator, autor. Conform legii americane a copyright-ului autorul este persoana angajată a celui care creează
opera. Vezi Work for hire
Authoring
= procesul prin care se introduc materialele în limbajul computerizat pentru a
se folosi cu un disc interactiv (DVD)
Auto assembly = asamblarea automată a montajului pe banda video,
în conformitate cu o listă de montaj (EDL), cu minimă intervenţie umană; vezi
Edit decision list
Automatic dialogue replacement = postsincron de dialoguri. Spre
deosebire de (vezi) Looping
acest procedeu presupune folosirea unei instalaţii electronice pe care se sincronizează
acte (bobine) întregi de material. Se asigură altfel deplasarea concomitentă a
copiei de lucru pozitive, a benzii perforate ghid şi a benzii magnetice
neînregistrate după un program dinainte stabilit şi introdus în memoria
instalaţiei. Pentru o secvenţă de dialog se introduc în memorie cifrele
corespunzătoare metrajului de început şi
celui de sfârşit, după aceea copia de lucru şi benzile magnetice pornesc şi se opresc exact la aceste repere
de metraj, mergând înainte, înapoi cu viteză normală sau mărită, în
cicluri continue sau o singură dată. La
final monteur-ul de dialoguri înlocuieşte banda originală de sunet cu banda
nouă sincronizată.
Availibility (abilities) = [literal] disponibilităţi
1) [în activitatea de distribuţie de
filme sau programe] – reprezintă inventarul drepturilor de exploatare ale unui
film sau program, libere pentru un teritoriu sau o piaţă media dată
2) [folosit la plural] semnifică
ansamblul de spaţii nevândute încă pentru publicitatea la radio şi televiziune.
Vezi Inventory
Avant garde – se referă la un film experimental, abstract, deschizător
de drumuri pentru un nou gen artistic. Este iniţiativa unui grup de regizori
germani şi francezi la începutul secolului XX şi a unor regizori americani, de
ex. Andy Warhol. Vezi Cinema verité
Average audience = nivelul mediu al audienţei
Average gross per screen = încasări medii per sală de
cinematograf, ca indice al eficacităţii distribuirii unui film în comparaţie cu
altul
AVID
= denumirea unei instalaţii digitale computerizate, de montaj video al imaginii
filmate care se transferă în hard, de pe casete Beta înregistrate prin
telecinema, după pelicula developată. Instalaţii ca Avid, Lightworks, D-Vision
sau Final cut pro folosesc timpul şi câmpurile ca unităţi de referinţă comune
elementelor de sunet şi imagine. Vezi Telecine
A-wind
= se spune peliculei virgine folosită în general pentru realizarea copiilor
pozitive care se difuzează în săli
Award
– 1) premiu, recompensă
award
advertising
= publicitate în jurul unui film sau program după ce a fost premiat la un
festival
2) [juridic] pagube, recompensă
Ax
(to) = a se debarasa de un proiect, a face să dispară un program de televiziune
Axis
(of action) = linie imaginară care leagă două
personaje care se confruntă. Notă: Pe
un platou de filmare regula cere ca toate aparatele de filmat să fie plasate de
aceeaşi parte a acestei linii, pentru a evita dezorientarea spectatorului.