Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera P
P&A
– vezi Prints and advertising
P&D
– vezi Production and distribution
P&W
– vezi Pension and welfare
PA
– vezi Production Assistant, Press Agent, Public Address (portavoce); abreviere
pentru Personal Appearance of major stars în cazul unor vedete
Pace
= ritmul filmului dictat de către banda sonoră şi viteza dialogului, tipul
editării
Pack
= pachet de filme sau de programe
Pack shot
– defineşte un 'grosplan' al
produsului, în publicitate (în cinema - faţa personajului de la bărbie până
deasupra frunţii); vezi Beauty shot, Tombstone
Package
– 1) combinaţie de elemente care conţine tot ceea ce înseamnă realizarea unui film
2) combinaţie de elemente – aparatură şi
personal – care formează un pachet
de servicii, al unui compartiment; de ex.
camera package se referă la
aparatura de filmare şi la personal care se oferă împreună spre închiriere,
contra unei sume negociate; vezi Deal
Package deal = vânzare în pachet, vânzare grupată
1) tehnică de distribuţie a filmelor sau
programelor prin care distribuitorul cedează drepturile de exploatare pe un lot
de titluri - cel mai adesea filme neinteresante - grupate în jurul unui film
renumit, vânzarea efectuându-se indivizibil
2) acord între un agent-impresar şi un
producător, prin care agentul îi furnizează mai mulţi actori, pentru acelaşi
proiect de film; vezi Block booking, Locomotives
Packaging
= operaţie constând în scoaterea pe piaţă a unor bunuri şi servicii în loturi
indivizibile; vezi Package deal, Tie-ins
Pact
(to) – 1) a cădea de acord
2) acord, contract; vezi
Agreement, Contract
Pad
– 1) [în televiziune] secvenţă de rezervă, element al scenariului care se poate
adăuga la un program, fără să ocupe în întregime timpii de antenă
2) fond muzical, acompaniament sonor
Page three girl = fata care apare de obicei cu pieptul gol, pe pagina
a 3-a a unor cotidiene britanice de popularitate
Pageant
= defilarea clasică pe podium a fetelor pentru concursul de 'Miss', înlocuită
azi cu spectacolul televizat; vezi Parade
PAL
– vezi Phase Alternation by Line
Palimony
– din combinaţia între pal – în
sensul de prieten - şi alimony –
plata de bani. Reprezintă pensie alimentară plătită de concubin; noţiune de
drept, introdusă în legislaţia americană în urma procesului pentru pensie
intentat actorului Lee Marvin în anii '70.
Palooka
= personaj original, amestec între voinic şi imbecil, care câştigă o bătaie pe
care avea ordin s-o piardă; de ex. genul interpretat de Bruce Willis în 'Pulp
Fiction'
Pan
(to) = panoramare, deplasarea aparatului de filmat lateral, pe o axă fixă; vezi
Zap
Pan and scan = procedeu de încadrare a imaginii filmelor realizate
pe ecran lat pentru a fi difuzate la televiziune; procedeu de încadratură plan
cu plan a acţiunii principale la formatul 4/3 pierzându-se uneori porţiuni
însemnate din cadru; vezi Full screen, Letterboxing
pancake = fond de ten
în machiaj
PAR – vezi Paramount
Parade
= defilare la ocazii festive, a cărei retransmitere constituie un gen de
televiziune, tratat adesea minor în sens patriotic
Parallels
– 1) practicabile = platforme pe
care se montează aparatul de filmat sau aparatura de iluminat
2) acţiune de editare paralelă a 2 secvenţe
cu acţiuni desfăşurate în locaţii diferite şi posibil în perioade diferite
Paramount
– unul din marile studiouri istorice de la Hollywood - înfiinţat în 1913 - iniţial
ca un circuit de săli de cinematograf; condus la început de Alfred Zukor; compania ia amploare ca societate de
producţie şi în 1935 controlează un sfert din producţia de filme americane;
rezistă crizei din anii '50, dar ulterior cunoaşte un declin până la mijlocul
anilor '70, cunoscând o revigorare sub conducerea lui Eisener până la plecarea
acestuia în 1984 la Walt Disney; deţine propria arhivă de filme din 1948, iar
titlurile dinainte de 1948 sunt deţinute de MCA/ Universal, iar de câţiva ani
Paramount este o subsidiară a companiei Viacom Inc.
Paramount decrees = regula stabilită în 1948 de Curtea
Supremă a Statului New York, din SUA prin care se interzicea marilor studiouri
orice activitate proprie de exploatare a filmelor în cinematografe. Acest
principiu, care viza în fond înlăturarea monopolului asupra sălilor, a început
să fie trecut cu vederea începând din anii '80, odată cu diversificarea pieţei
şi intervenţiile exercitate pe lângă preşedinţia lui Ronald Reagan de către
MPAA; vezi TriStar case
Parasite marketing – se spune unei false sponsorizări a
acţiunii de publicitate
Pari passu
– [termen latin, care este preluat adesea şi în dreptul anglo-saxon] semnifică
împărţirea încasărilor între părţile participante de acelaşi nivel. Sintagma
este folosită pentru a descrie în cazul unui film relaţia dintre investitorii
şi participanţii la profit, când aceştia trebuie să-şi recupereze investiţia
sau să-şi încaseze partea ce le revine. Vezi Priority recoupment, Recoupment
by position, Recoup (to)
Parody
= parodie, film de comedie care imită sau ridiculizează filme existente prin
exagerarea caracteristicilor acestora
Part
– 1) rol
2) parte, episod în cazul unui film sau
program
Participant – 1) se spune persoanelor care intervin în
producţia unui film
2) persoană fizică sau juridică care
beneficiază de rezultatele financiare ale unui film sau program, semnatară a
unui contract de participare la beneficii sau co-proprietară a negativului
filmului
3) părţile care dispun de o parte din
încasările de pe urma exploatării unui film sau program; se spune 'gross sau net participation' în funcţie
de cota care se cuvine din încasările brute sau nete ale filmului
Partnership = parteneriat, asociere în afaceri
Pass
(to) = 'a trece peste' - expresie care, în cazul producţiei unui film, înseamnă
renunţarea la un proiect propus
Pass through – în cazul unui distribuitor care a acceptat o sub-distribuţie,
nu se percepe comision suplimentar producătorului; vezi Override
Passives
– se spune despre auditoriul unui post de radio sau televiziune, în cazul
emisiunilor interactive sau teleshopping, care nu răspunde invitaţiei de a juca
sau de a telefona etc., prin contrast cu actives
Past performance = concept folosit de către producători pentru a
ilustra activitatea performantă în trecut a distribuitorilor prezumtivi, care
se va răsfrânge pozitiv asupra filmului lor; vezi Similar pictures,
Track record
Paste up
= macheta unui document vizual (afiş, cutie video etc.)
Pattern
= siluetă, tipar, parte decupată dintr-un decor
Pattern of bias = repetarea cu consecvenţă a unei atitudini sau
prejudecăţi; vezi Unfavorable portrayal, Hidden agenda
Pay and cable television version = copie montată a unui film de
lungmetraj, potrivită pentru exploatarea la televiziunea pe cablu (cu şi fără
plată)
Pay and play = clauză contractuală prin care un producător se
angajează nu numai să plătească un actor sau regizor, dar şi să termine
proiectul. Se foloseşte de obicei când un regizor (realizator) aduce unui producător un proiect matur (care a
trecut de faza de dezvoltare) sau când o parte importantă din remuneraţie se acordă sub forma unei participări din
încasările filmului.
pay
or play
= clauză contractuală prin care un producător se angajează să plătească un
actor (sau un regizor), fie că filmul se realizează fie că nu
Pay cable
= ansamblu de canale de difuzare prin cablu pentru care trebuie plătit un
abonament distinct, în plus faţă de abonamentul de bază; vezi Basic
cable, Pay channel, Premium channel
Pay channel = canal cu plată, la care accesul este condiţionat
de plata unei taxe suplimentare, faţă de abonamentul de bază; vezi A la
carte, Basic cable, Pay cable
Pay hours
= total ore plătite. Pentru simplificarea calculului privind salariile de
plătit se presupune că un salariat care lucrează 12 ore, lucrează 8 ore program
normal şi 4 ore peste programul normal, iar aceste 4 ore peste program sunt
plătite dublu.
pay
hours
– reprezintă 8 ore program normal + (4 ore peste program x 2) = 16 ore plătite
Pay per view = televiziune
cu plata pe bucată, sistem de difuzare prin cablu care permite recepţia
unei emisiuni particulare (transmisii sportive, concerte, filme imediat după
premieră, meciuri de catch, concerte rock) contra unei plăţi suplimentare în
contul abonatului, pentru fiecare transmisie specială
Pay television license agreement = contract între un producător
de film sau distribuitor şi un furnizor de programe de televiziune plătit de
abonaţi
Pay TV
= televiziuni prin abonament, cu acces condiţionat; se mai spune 'canal
codificat'
Pay window
= perioadă după care un film se poate difuza la televiziune (după difuzarea sa
pe casete video)
Payback period = timp necesar pentru recuperarea unei investiţii
în producţia unui film sau unui program
Payment schedule = calendar de plată sau de vărsăminte; vezi
Terms of payment
Payoff
– 1) deznodământ într-un film, scenă dramatică care justifică tot ceea ce a precedat-o
2) profit, randamentul unei afaceri
Payola
= bacşiş, bani negri
Payroll
= stat de plată
Payroll and production accounting = contabilitatea legată de
turnarea unui film şi gestiunea plăţii echipei tehnice; vezi Production
accountant
Payroll services = companii specializate la care se poate apela
pentru efectuarea plăţii salariilor
PB
– vezi Press Book
PBS
– vezi Public Broadcasting System
PD
– vezi Program Director
Peabody award = premiu acorda anual celor mai bune emisiuni de
radio şi televiziune, de către Universitatea din Georgia; vezi Emmy
Award
Peacock network – se spune postului NBS datorită păunului ales ca
siglă
Peak out
= a trece în uitare, după popularitate şi o carieră de succes, începerea
declinului; vezi Entropy
Pedestal
– 1) trepied cu cric vertical, pentru aparatul de filmat
2) pedestal (to) = deplasarea verticală a
aparatului de filmat, pe trepied
Pen
= [la figurat] a scrie, a fi autorul unui text; de ex. Robert Bloch, care a
scris - penned – 'Psycho' şi-a
vândut drepturile cu 750 de dolari şi n-a mai văzut niciodată niciun ban din
încasările filmului
Penetration – [în televiziune] indicele de audienţă în raport
cu mărimea pieţei; raportul dintre numărul de cămine racordate şi numărul care
ar putea să fie; vezi Ratings
Pension and welfare = 'cotizaţia de pensie şi protecţie
socială', post bugetar în care apar reţinerile salariaţilor
Peoplemeter = [în audiometrie] procedeu de măsurare a audienţei
pus la punct de către agenţia Nielsen în 1987. Sistemul - care se aseamănă cu Mediamat
al Mediametriei din Franţa - este baza dispozitivului de analiză a audienţei,
prin care 4 000 de cămine au fost echipate cu aparatură ce permite urmărirea,
minut cu minut, a vizionării de către cămine a postului de televiziune. Vezi
Audimeter
Per Diem
= diurnă
Per inquiry advertising = tip de acord prin care spaţiul publicitar
cedat unei antene; este în funcţie de numărul de apeluri sau de comenzi primite
de către anunţător în urma campaniei sale. Sistemul este aplicat în particular
pentru vânzarea de spaţii la preţ redus (de exemplu în timpul nopţii) unor
anunţători de talie redusă, care se mulţumesc adesea să prezinte în anunţ o
fotografie a produsului însoţit de un comentariu şi un număr de telefon.
Percentage deal = acord pe bază de procent; formă de contract care
dispune remunerarea unei părţi în funcţie de rezultatele exploatării unui film
sau program şi nu pe bază de sumă prestabilită; vezi Backend
(participation), Formula deal
Perf
(prescurtare) = performanţă
Perform
= a se produce în public
Performance – 1) şedinţă, reprezentare publică, executare
2) interpretare, numărul unui actor
3) realizarea
obligaţiilor contractuale
Performance area – [în televiziune] podium pe care se instalează
invitaţii pe un platou de filmare; vezi On screen
Performance rights = drepturi de reprezentare muzicală
performance
society = societate
de gestiune colectivă; de ex. în SUA American Society of Composers,
Authors and Publisher, Broadcast Music Inc.
Performer
= persoana care se produce în public; se mai spune actorilor dintr-un
film care au roluri cu replici; actor principal; vezi Player
Performer agreement = contractul încheiat cu un interpret
Performing arts = arta scenică, de interpretare pe scenă
Period movie = film istoric, de epocă
Perks
= avantaje băneşti în afara salariului, privilegii şi prerogative care se
adaugă la remuneraţie; se pot enumera: plata benzinei la maşina personală,
plata unui concediu după filmare, plata garderobei unui actor după filmare,
invitaţii gratuite la festivaluri, premiere etc.; vezi Fringe benefits
Perpetuity license = drept de cesiune permanentă, prin
care un producător cedează unui distribuitor drepturile de exploatare a unui
film, pentru totdeauna, contra unor redevenţe
Person using television – [în audiomat] telespectator, individ
care priveşte televizorul la un moment dat; noţiune utilizată în calculul
audienţei; vezi PVT, HUT
Person viewing television – [în audiomat] individ având acces la
un televizor (pornit sau nu); noţiune utilizată în calculul audienţei
persoanelor; vezi PUT, TVHH
Persona
– [în latină – mască] asociat cu imaginea de pe ecran a unui actor; sinonim
cu star
Personal appearance tours = turneu de promovare a unui film la
care participă actorii şi regizorul filmului sau programului; serviciu după
vânzare, care constă în general în apariţia la televiziune şi acordarea de
interviuri la televiziune, în presă şi la radio; vezi Junket, Press
tours, Showmanship
Personal casting = fază finală a strategiei de narrow casting, în care audienţa ţintă este aleasă din televiziune;
vezi Video on demand
Personal manager = director de personal, uneori impresar (agent)
care se ocupă numai de actori; vezi Business manager
Personal release = autorizaţie, aprobare semnată de o persoană a
cărui imagine sau nume este susceptibil să apară într-un film sau program
Petition in bankruptcy = cerere de faliment; sinonim cu
bust to go; vezi Chapter eleven, Chapter seven
Petty cash
= gestiunea unor sume mici; de obicei se spune pentru sumele cheltuite în
numerar la filmare; vezi Gratuities
P-F/
D agreement
– vezi Production financing/ distribution agreement
PG
(Parental guidance) – 'Cu aprobarea părinţilor', calificativ dat de MPAA, în
clasificarea filmelor înainte de premieră; vezi Rating
PG-13
– clasificarea 'interzis copiilor sub 13 ani fără însoţitori'; vezi Rating
PGA
– vezi Producers Guild of America
Phantom power = curent electric de voltaj scăzut, pentru alimentarea
microfoanelor pe platou
Phase alternation by line = procedeu de transmitere a imaginilor
color (625 de linii şi 50 Hz) folosit în Europa; vezi NTSC, SECAM
Philly
– prescurtare de la Philadelphia
Phone-in
= emisiune de radio sau televiziune la care spectatorii pot interveni telefonic
Photo call
– sinonim cu photo shoot, şedinţă foto
Photography = luarea de imagine, filmare; într-un film, tot ce
este legat de imagine
Photoplay
(retro) = cinedramă, sinonim cu scenariu
Pic
= picture
Pick, pack and ship = ridicare, împachetare, expediere; în
distribuţia video – servicii realizate de către distribuitorul de casete; vezi
Sales and distribution
Pickup
– 1) film sau program produs de către o firmă, iar distribuţia de către alta
2) racord, filmare de completare; scenă
filmată după terminarea filmărilor principale pentru asigurarea continuităţii
narative şi a coerenţei montajului; vezi Negative pickup, Pilot pickup,
Principal photography
Pickup price = avansul distribuitorului pentru un producător
înainte de terminarea filmului, în cadrul alegerii negativului, în cazul
cumpărării drepturilor asupra unui film; vezi Negative pickup
Pickup shot = fie terminarea filmării unei scene, fie
refilmarea unei anumite părţi dintr-o scenă care nu reuşeşte în întregime şi
este nevoie să se filmeze separat pentru a nu relua întreaga scenă. De foarte
multe ori însă cele 2 părţi filmate separat nu pot fi montate împreună fără a
crea o tăietură/ săritură în desfăşurarea acţiunii. Această tăietură care se
inserează în desfăşurarea acţiunii se numeşte (vezi) Cutaway shot
Picture
= imagine în general; se mai spune în mod curent filmului; se mai
spune moving picture pentru a
deosebi filmul în mişcare de fotografie; vezi Motion picture, Feature
film, Film
Picture editor = monteur de imagine; vezi Sound editor,
Editor
Picture in picture = imagine combinată, imagini multiple;
film în film; pe ecranul televizorului se pot vedea imagini din mai multe
posturi simultan; vezi Pix in pix
Picture level = luminozitate, iluminarea imaginii în funcţie de
deschiderea obiectivului
Picture negative = negativul developat al filmului
Picture negative report = raport de cameră, document de
producţie cu date despre pelicula utilizată, numărul de cadre, metrajul filmat,
etc. care se trimite la laborator. Se întocmeşte de către unul din asistenţii
de imagine şi se trimite la producţie Line producer-ului.
Picture print = copie developată a filmului cu imagine şi fără
sunet; vezi Print
Picture release negative = negativ al filmului conform cu copia
standard, după care se realizează copiile de tiraj pentru cinematografe; vezi
Answer print, Release print
Picture signal = semnal video
Piece
= articol în presă, subiectul unui reportaj; vezi Segment
Piece of the action = a fi co-deţinător al unor drepturi
asupra unui film sau program. Se spune în cazul participării la dividende, când
se deţine un procent din capitalul social al unei companii.
Pied piper
(se pronunţă paid paiper) = expresie care semnifică în contextul industriei
cinematografice mirajul pe care-l produce faima asociată cu banii care se pot
câştiga în industria filmului
Pigeons
= paraziţi pe ecranul televizorului
Piggyback
– semnifică un anunţ publicitar agăţat de un altul, fără a avea altă legătură
decât acelaşi anunţător
Pilot
= episod de 90 sau 120 de minute dintr-un film MOW (movie of the week), făcut
pentru televiziune, în urma vizionării căruia staţia de televiziune decide dacă
să facă sau nu un serial; vezi
Pilot
pickup, May screenings
Pilot pickup = selecţia unui episod pilot, în vederea testării
pentru a deveni un serial.
Pinup girl
= tânără căreia i se afişeză portretul
PIP
– vezi Picture in picture
Pipeline
= filieră
1) din punct de vedere al producătorului
este reţeaua de difuzare a unui film
2) d.p.d.v. al distribuitorului este
sursa de aprovizionare în filme; vezi Development
Piracy
– 1) contrafacere, reproducere, distribuţie sau difuzare a unui film sau a unei
opere intelectuale în contradicţie cu protecţia legală garantată de legea
dreptului de autor
2) branşare
clandestină la o reţea de cablu sau antenă colectivă; vezi Bullet, Theft
of service
Pitch
– 1) prezentare orală pentru convingerea unui investitor de valabilitatea, calitatea,
potenţialul comercial al unui proiect, totalitatea argumentelor de convingere
pitch meeting = întâlnire de prezentare
la care un autor sau producător îşi prezintă proiectul unui film sau program
investitorilor sau coproducătorilor potenţiali.
2) [în
muzică] tonul înalt al unui sunet; perfect pitch – tonul perfect
3) distanţa între rândurile de scaune
dintr-un cinematograf
Pitch
(to) = a vinde, a lăuda meritele unui scenariu, unui film, unui proiect;
încercarea de a convinge pe cineva
Pitchman
= vânzător
Pivotal character = personajul care face legătura între protagonist
şi antagonist; personaj feminin care pivotează între 2 personaje masculine
Pix
– vezi Picture
Pix in pix
– vezi Picture in picture
Pixillation = procedeu de animaţie care constă în filmarea
imagine cu imagine şi proiectarea iluziei de mişcare prin succesiunea
fotogramelor
Pizzazz
(creative) = exuberanţă creativă
PL
– vezi Private line
Plagiarism
= plagiat, reproducerea parţială sau în totalitate a unei opere, fără menţiunea
operei copiate şi fără autorizarea deţinătorului de drepturi; vezi
Copyright
Plain vanilla – spune unei producţii de film banale, fără
pretenţii
Platform release, platforming = strategie de exploatare a unui film
prin care se prezintă la început doar în câteva săli şi câteva oraşe, cu scopul
creării fenomenului de 'word of mouth', respectiv transmiterii zvonurilor
despre film şi cu scopul atragerii atenţiei în diversele medii de comunicare,
ca în faza a 2-a filmul să fie lansat la scară mai mare; vezi Breakout,
Release, Wide release
Platinum
= 'Discul de platină' – respectiv discul care a fost vândut într-un milion de
exemplare
Play
(to) – 1) a fi difuzat în săli, la televizor
2) pentru
un actor, a-şi interpreta rolul
Play by play = difuzare şi comentariu în acelaşi timp ale unei
întâlniri sportive
Play-back
= acelaşi sens ca în română – preînregistrare sonoră
Playback operator = operatorul de sunet care efectuează
preînregistrarea sonoră
Playdate
= data prevăzută pentru proiecţia în cinematografe sau difuzarea la
televiziune; vezi Airdate
Player
= interpret, actor; profesionist implicat cu renumele sau cu banii în 'jocul
producţiei';
Hollywood
player
– personaj activ al industriei de filme
Player agreement (deal memo) = acordul de principiu dat de un actor pentru a juca
într-un film sau program în care se
trec elementele principale de negociere, care se vor extinde în contract (dacă
e cazul); vezi Performer agreement
Playlist
= lista de titluri care se programează zilnic sau săptămânal
Playoff
= distribuţia unui film după premieră; vezi Release pattern
Playtime
– 1) durata unei şedinte de proiecţie în sală
2) sesiune,
perioadă particulară de exploatare a unui film, de ex. Christmas playtime (de Crăciun), summer playtime (toamna) etc.; vezi Window
Playwright
= autor dramatic
Pledge
(to) = gaj, garanţie, depozit sau a
transfera o proprietate unui terţ creditor în contul unei datorii;
pledge
program
= emisiune în care se apelează la colectarea de fonduri, organizată periodic de
către canalele de televiziune pentru solicitarea de sprijin financiar
Plot
= intrigă, linia principală a unui scenariu. Dacă intriga (plot) se poate
descrie în câteva cuvinte atunci se consideră un scenariu foarte bine scris.
Plug in
(to) – se înscrie în participarea la încasările unui film sau program; vezi
Participant, Participation, Position
PO
– vezi Purchase order
Pocket client – pentru un impresar este clientul personal, care nu
este oficial legat de agenţie
Pocketpiece – [în audiomat] publicaţie a companiei Nielsen, în
format de buzunar, care redă piaţă cu piaţă audienţa săptămânală a programelor
marilor reţele Network; vezi People meter, Overnights
Point of view = poziţia subiectivă a aparatului de filmat (abr.
POV); plan urmat de contraplan; punct de vedere, perspectiva din care este
spusă povestea filmului sau din care
se filmează (a unui personaj, pentru a arăta spectatorilor scenele prin ochii
acestuia etc.); vezi Nod shot, Over the shoulder, Reaction shot
Points
= procente, unitate de calcul al părţilor care se cuvin participanţilor din încasările
filmului sau programului; vezi Gross receipts, Net profits, Participant
Pole
= prăjină
Polish
= finisare, etapă finală de scriere a unui scenariu, recunoscută astfel de
către Writers Guild of America, care dă dreptul la remunerarea autorului. Este
vorba de o muncă de rescriere, limitată de obicei la revizuirea dialogurilor
sau a unora din scene
- o finisare mai in extenso se numeşte
revision
- o revizuire mai substanţială se
transformă în draft; vezi
Development, Revision
Polk award
= premiul pentru cel mai bun telejurnal al anului
Poll
= sondaj
exit
poll
= sondaj luat la ieşirea de la urna de votare
Pooling agreements = contractele exploatanţilor cu fiecare
dintre afiliaţi, prin care sălile acestora, în mod normal în competiţie, sunt
operate acum ca o singură unitate, condusă de un comitet sau de către unul din
exploatanţi, cu împărţirea câştigului
Poop sheet
– [în televiziune] fişă de informaţii al unui prezentator de programe asupra
invitaţilor pe care-i foloseşte în cursul întrevederii
Pop culture = cultură populară, produs al industriei culturale
– cinema, televiziune, radio, disc etc.
Popping
= fenomen de saturaţie acustică
Porn
– se referă la pornografie; vezi X, Hard core, Blue movie
Portfolio
= album de prezentare a actorilor, manechinelor, a unor seturi de fotografii
etc.; vezi Press book
Position
= poziţie, loc, rând la dreptul de participare
in
the first position
– pe locul întâi, califică poziţia cea mai bună în fluxul de încasări
Position jump – [literal] poziţie sărită, racord fals, greşeală
de montaj astfel că o mişcare în amorsă într-un plan nu se continuă în planul
următor; vezi Jump cut
Positioning = poziţionare – tehnică în marketing care constă în
plasarea unui film faţă de concurenţă pe un segment de piaţă, cu urmărirea unui
public definit în campania de publicitate; vezi Image positioning
Positioning study – [în cercetarea pieţei] dezvoltarea
unui plan de marketing în detaliu pentru fiecare etapă, doar pe baza
scenariului sau a castingului
Positive
= film alb-negru sau color copiat şi prelucrat după un negativ, care cuprinde
imagini cu subiectul filmat
Possessory credit – menţionarea paternităţii publicitare,
respectiv a unei sintagme care asociază un nume de titlul unui film sau program.
Această menţiune se poate negocia contractual între producător şi actori sau
autori. Se poate spune de exemplu 'a Tom Cruise movie' sau dacă Clint Eastwood va juca în film el va cere un 'possessory
credit', adică filmul se va numi pentru presă şi televiziune 'a Clint Eastwood
movie'.
Post-break participation = dreptul la procentul din încasările unui
film după ce a atins pragul de rentabilitate (încasările egale cu cheltuielile)
sau după amortizarea costurilor de
producţie
Postcard
= fişa fotografică a unui actor (de format 10 x 15 cm), cu numărul de telefon,
apartenenţa sindicală, aptitudinile etc.; se mai numeşte zed card sau (vezi) glosses care au dimensiune mai mare
Post-production = etapă de realizare a filmului sau programului,
după terminarea filmărilor, alcătuită din ansamblul de lucrări de montaj (editing) al imaginii, al sunetului constând
din muzica, înregistrarea dialogurilor
postsincron dacă este cazul (looping), al zgomotelor (sound effects), efectelor
speciale (special effects) sau
vizuale (visual effects), premixajul
şi mixajul imaginii cu sunetul (mixing), lucrările de laborator (transpunerea
sunetului pe peliculă, developarea copiei master a filmului)
Poster
= afiş de cinema folosit de către exploatanţi în săli sau afiş publicitar al
unui film
Potboiler
– referinţă la filmul thriller-detectiv american (numit de asemenea 'pulp
fiction' după filmul cu acelaşi nume sau
'dime novels') în care acţiunea, cu violenţă, sex şi crime, face să 'fiarbă
oala'
Pour
= serbare, serată, cocteil
Pow wow
= reuniune, întâlnire la nivel înalt; vezi Confab
Powder work = efect pirotehnic, cu explozie – foc cât mai mare
şi mai de lungă durată
Power house – 1) centrală electrică
2) casă de producţie/ cabinet de impresariat
care domină piaţa
3) se
spune uneori unui exploatant sau unui circuit de săli de cinema care
produce şi controlează o parte importantă din încasări
Power meal
= prânz de afaceri unde se iau decizii importante, unde se hotăreşte soarta
unui proiect sau a unei cariere; sinonim cu Power breakfast, Power
lunch, Power dinner; vezi Le Dome, Morton's, Noter
PPV
– vezi Pay per view
PR
– vezi Public relation
Practicals
= practicabile (platformă din părţi pliabile la transport, folosită la filmare)
Praiser
= [în sens ironic] profesionist care lucrează într-o agenţie de publicitate sau
de relaţii publice
Pre-designing = muncă de concepţie, la decoruri, la efecte,
desene, machete
Pre-feature entertainment – înainte de program, prima parte,
orice proiecţie care precede marele film (desene animate, scurtmetraje,
actualităţi etc.)
Pre-sale
= prevânzare, vânzare anticipată; acord de vânzare a unui film în stadiu de
producţie înainte de terminarea lui sau chiar înainte de începerea producţiei
Pre-buy
= cumpărare anticipată; vezi Pre sale
Preem
(to) – vezi Premiere
Preemptible time = spaţiu publicitar în televiziune, vândut mai
ieftin, dar care riscă să fie luat dinainte de către un anunţător la un preţ
mai ridicat
Preemption right
1) drept de preemţiune care dă dreptul
unora dintre coproducători în unele contracte de coproducţie de a avea
prioritate la cota parte din negativ la care alţii doresc să renunţe
2) drept de preemţiune, prioritate
recunoscută unei persoane fizice sau juridice în achiziţionarea unui bun, pe
care proprietarul se pregăteşte să-l cedeze.
3) în sistemul reţelelor americane (Network), facultate pe care o au
staţiile afiliate de a nu retransmite unele emisiuni (feed), în schimbul unei programări locale
Prelight
= iluminare de probă; perioadă alocată probelor de lumină pe platoul de
filmare; vezi Keylight
Premiere
= premiera filmului, prima prezentare publică oficială a unui film
red
carpet premiere
– este o prezentare cu mare fast şi publicitate
Premium channel = canal oferit ca supliment de către un operator de
cablu, faţă de abonamentul de bază; vezi Basic cable, Pay cable, Pay
channel, Premium price
Premium price – califică preţul casetelor video sau al discurilor
vândute mai scump ca urmare a lansării pe piaţă şi a câştigării clientelei
Pre-opening advertising = perioada de publicitate dinaintea
lansării filmului în premieră
Preparation/ Preproduction/ Prep = pregătire înaintea filmării;
tot ceea ce trebuie făcut pentru ca filmarea să poată avea loc; prima etapă din
perioada de producţie. Ea urmează etapei de dezvoltare şi cuprinde toate activităţile dinainte de
decizia de producere a filmului:
prospecţii pentru găsirea locurilor de filmare (location), definitivarea scenariului, întocmirea decupajului (breakdown sheet), întocmirea
storyboard-ului (storyboard),
alcătuirea planului calendaristic (shooting
schedule), stabilirea distribuţiei rolurilor (casting), întocmirea bugetului de producţie (budget breakdown), angajarea echipei tehnice (crew) etc.
Pre-print laboratory work = activităţile legate de pregătirea
prelucrării unui film la laborator, înainte de developarea negativului şi
pozitivului filmului
Prequel
= un film de lungmetraj care rulează după un film iniţial, dar a cărui acţiune,
care are legătură cu filmul iniţial, se petrece înaintea poveştii din acesta;
de ex.'The godfather partea a II-a' descrie povestea petrecută înaintea celei
din partea I-a, de asemenea 'Star Wars - The phantom menace' 1999 şi 'Atack of
the clones' 2002 redau poveştile întâmplate înaintea acţiunii filmului din 1977
Pre-rig
(the location) = pregătirea din timp a locului
de filmare/ dotarea cu lumină etc.
pentru a câştiga timp în ziua filmării (expresia este - the location is pre-rigged). Pentru acest lucru se formează o echipă ajutătoare a electricienilor şi
maşiniştilor – pre-rig crew - care întind cablurile şi instalează o parte din
lumină şi aparatură pentru ziua următoare
Pre-sale agreement = contract de prevânzare, care se
încheie înainte de terminarea filmului, uneori chiar înainte de începerea
filmărilor; în baza lui se acordă un avans producătorului pentru realizarea
filmului
Pre-sale financing = finanţarea producţiei unui film prin
acordarea unei licenţe de către producător, pentru drepturile filmului într-un
teritoriu sau un spaţiu media înainte de terminarea filmului; prevânzarea se
poate folosi ca garanţie în obţinerea unor fonduri de finanţare a producţiei filmului;
vezi Split rights deal
Pre-sale financing = finanţarea unui film sau unui program
cu ajutorul banilor procuraţi din vânzarea sa anticipată către distribuitorii
naţionali sau internaţionali
Pre-screening = proiecţia în avans a unui film în vederea
obţinerii reacţiei preliminare a audienţei, ca ajutor pentru producător şi
distribuitor în decizia de a schimba sau nu finalul filmului; vezi Focus
group, Preview, Screening
Press agent = ataşat de presă; vezi Publicist
Press book
= album cu tăieturi de presă, care serveşte ca document de prezentare pentru un
film
Press conference = conferinţă de presă
Press coverage = ecouri din presă, articole în presă; vezi
Public relations, Junket
Press junket = deplasarea presei la locul de filmare pentru
reportaj etc.; vezi Junket
Press kit
= componentă a campaniei de marketing care se oferă în media. În general
conţine materiale de reclamă, sinopsisul scenariului filmului, lista de actori,
biografiile regizorului şi ale actorilor, copii din articolele criticii,
fotografii din film şi alte materiale promoţionale. Vezi Electronic
press kit, Situationer
Press release = comunicat de presă
Press review = revista presei
Press screening = proiecţie pentru presă, prezentarea filmului
pentru presă
Press tours = zi de activităţi promoţionale în media
Preview
(screening) = avanpremieră, premieră în avans; vezi
Sneak preview
Prexy
= preşedinte
Prez
= preşedinte de festival (sau de firmă); sinonim cu prexy
Prima donna = [în sens peiorativ] actor sau regizor cu capricii
şi vanităţi care pot dăuna filmului
Primary audience = audienţa ţintă principală în marketing, un segment
demografic considerat cel mai important pentru acel film
Primary campaign = campania pentru lansarea filmului; vezi
Lance
Prime playdate = dată optimă pentru premiera filmului în cinematografe,
care ţine cont de toate evenimentele din acea perioadă
Prime time
= tranşă orară între 20 şi 23 cu cea mai mare audienţă; duminica începe la ora
19; prime time access – perioadă
între orele 19 şi 20 în cursul săptămânii care
precede orele de
mare
audienţă
Prime time access rule = regulă a FCC conform cărei orele care
preced perioada de 'prime time' trebuie să fie rezervate în programarea locală
a staţiilor afiliate la un Network. Notă:
în cele 50 cele mai importante pieţe din SUA, staţiile asociate nu pot
retransmite, cu excepţia zilei de duminică, decât 3 ore zilnic din emisiunile
reţelelor Network. Vezi Prime
time
Priming
= ansamblu de procedee, de operaţii de promovare destinate să pregătească
publicul pentru difuzarea unui film sau a unui program
Principal
= [juridic] comitent, persoană care încredinţează cuiva un mandat prin care îl
împuterniceşte să săvârşească anumite acte sub controlul şi în numele său
Principal photography = filmarea scenelor unui film (fără
efecte speciale)
Principal players = actori care interpretează rolurile
principale dintr-un film sau show de televiziune
Principals
= rolurile principale într-un film sau actorul permanent dintr-un serial. Conform
unor sindicate se consideră ca principal orice actor care are mai mult de 11 rânduri
de replică într-un film. Vezi Contract player, Day player
Print
(to) = realizarea unei copii pozitive a filmului sau a unui material filmat
print
it
- de copiat, indicaţie a regizorului
pentru trimiterea unui material la laborator pentru developat şi realizarea
unei copii pozitive pentru vizionare
release
print
= copie de tiraj care se vizionează în cinematografe
Print costs = cheltuielile realizate cu copiile de film, în
procesul de lansare a filmului pentru marele ecran (costul unei copii se ridică
la cca 2000 dolari) şi depinde de numărul de copii realizate pentru difuzarea
în săli. Constituie capitolul cel mai costisitor din campania publicitară a
filmului.
Print media = presa scrisă, faţă de presa electronică
(electronic media)
Prints and advertising = 'copiile şi publicitatea', capitol de
cheltuieli dintr-un buget de marketing al filmului, corespunzătoare
cheltuielilor de developare a copiilor de tiraj şi costului cu promovarea
(publicitatea şi reclama, planul media). În SUA include şi cheltuielile cu
studiul pieţei.
Priority recoupment = amortizarea sau rambursarea cu
prioritate a unei investiţii, ca parte a finanţării unui film sau program; vezi
Pari passu, Recoupment by position
Private line = linie internă de comunicaţie între regie şi
platoul de filmare
Pro rata
= proporţional cu unele norme sau standarde (cum ar fi de ex. dobânda încasată
de către investitori într-o asociere); vezi Pari passu
Process
= proiectarea filmului pe un ecran, în faţa unui public
Process projectionist = asistent al directorului de imagine,
lucrează cu primul asistent de cameră şi este responsabil cu alinierea axială
corectă şi sincronizarea aparatului de proiecţie la filmările cu frontproiecţie
şi retroproiecţie
Process shot = plan care prezintă un obiect imobil înaintea unui
fond în mişcare. În general imaginile filmate care se prelucrează pentru a li
se adăuga efecte special. Vezi Combination shot
Prod.
– prescurtare de la producător, mai rar de la producţie
Produce
(to) = a produce, a fi la originea realizării unui proiect de film sau program.
În industria americană a cinematografiei
şi audiovizualului, printre alte sarcini, a produce cuprinde:
selecţionarea unui proiect şi alegerea
pieţei pe care se va lansa în exploatare, dezvoltarea proiectului, angajarea
unui regizor, a autorilor, a actorilor,
supervizarea procesului de scriere a scenariului, stabilirea unui buget
detaliat şi supravegherea modului de cheltuire a acestuia, finanţarea
proiectului şi negocierea garanţiilor sau a compensaţiilor ce le revin
partenerilor financiari, controlarea condiţiilor de turnare şi angajarea
cheltuielilor, verificarea şi aprobarea montajului final, negocierea şi apoi
impunerea respectării condiţiilor de distribuţie, difuzarea şi promovare a
filmului sau a programului.
Producer
= producătorul este de obicei prima persoană într-un proiect de film, care
dezvoltă, finanţează şi supervizează producţia de la început până la sfârşit.
Dacă un regizor nu face parte din înţelegere (deal), atunci producătorul poate să aleagă unul. Atribuţiile sale
mai importante: (1) - este cel care iniţiază
un proiect prin întocmirea unei propuneri, obţine finanţarea, angajează
personalul necesar şi apoi conduce şi coordonează întregul proces de producţie
urmărind ca filmul terminat să atingă audienţa
propusă; (2) - asigură continuitatea proiectului de la un stadiu la
altul şi încearcă să realizeze consistenţa proiectului final; (3) - este un
administrator creator, care acţionează ca persoană de legătură între directorii executivi, managerii, directorii
financiari ai marilor studiouri, investitori sau distribuitori finanţatori,
pe de o parte, şi artiştii care le creează, pe de altă parte (artiştii
nu au timp sau nu sunt dispuşi sau nici nu este cazul să se ocupe de problemele
administrative); (4) - încearcă să creeze produse de înaltă calitate într-un
mod cât mai eficient cu putinţă şi încearcă să menţină echilibrul între nevoia
de exprimare a artistului şi necesitatea de a asigura în final profituri pentru
investitori şi participanţi (cei mai buni producători sunt persoanele care ştiu
să lucreze cu oamenii şi care, în orice situaţie, iau deciziile cele mai
potrivite); (5) - este cel care decide asupra cheltuielilor de producţie, iar
dacă proiectul depăşeşte bugetul trebuie
să decidă dacă activitatea trebuie oprită sau dacă este nevoie să se aloce bani
suplimentari. Producătorii se pot clasifica în cel puţin 2 principale categorii,
în funcţie de apartenenţa, natura şi mărimea responsabilităţilor lor:
producători angajaţi ca personal permanent şi producători independenţi. Aceştia din urmă sunt cunoscuţi cu diverse
denumiri cum ar fi: (vezi) executive
producer (producător executiv), (vezi) line producer (producător de linie, care este un fel de producător
delegat), (vezi) associate
producer (producător asociat), precum şi aşa-numiţii producători cu 'cratimă',
respectiv regizor-producător, interpreţi-producători sau scenarist-regizor-producător etc. Producătorii angajaţi fac
parte din rândul personalului angajat al companiilor de producţie audiovizuală,
începând cu directorul unui mare studio, 'nababul' în jargonul cinematografic, până la şeful unui departament de
producţie care gestionează,
monitorizează şi administrează unul sau mai multe proiecte de filme. În
televiziune, producătorii angajaţi pot lucra simultan în mai multe domenii, trecând
de la ştiri la sport sau reportaje. Producătorii angajaţi din cinematografie
pot fi şi ei specializaţi pe producţii de film artistic, documentar,
educaţional, sportiv sau industrial.
Producătorii angajaţi din domeniul producţiei de programe multimedia interactive şi jocuri pe computer
coordonează echipele de artişti, designeri, programatori, scenarişti pentru o
companie sau editură. Producătorii independenţi sunt categoria cea mai reprezentativă
ca profesie de credinţă în acest domeniu.
Ei sunt consideraţi 'ochiul şi urechile' marilor studiouri. Ei adună şi
vând ideile către studiourile producătoare, distribuitori, reţele de
televiziune şi sunt responsabili pentru cea mai mare parte a filmelor artistice
şi a programelor de televiziune de maximă audienţă care se lansează. Un producător
independent nu este angajatul permanent al niciunui studio sau companie de
televiziune, ci lucrează pentru un proiect specific ca liber profesionist, iar
rolul său este stabilit prin negocierea între participanţii la realizarea
proiectului filmului. Faptul că Academia de Arte şi Ştiinţe a Filmului (AMPAS)
din SUA a luat în considerare la decernarea premiilor Oscar pentru cel mai bun
film, încă de la prima statuetă acordată, doar funcţia de 'producător' - nu cel
executiv, nici cel asociat - îndreptăţeşte atestarea calităţii de cea mai
responsabilă funcţie în fabricarea filmului (prima statuetă s-a acordat în 1928
- Studioului Paramount pentru filmul 'Wings', iar în 2004 lui Clint Eastwood în
calitate de producător pentru 'Million Dollar Baby'). Atât la marile studiouri,
cât şi la unele companii independente mari mai poate funcţiona un producător
delegat angajat, el fiind însărcinat de către compania de producţie cu
supravegherea procesului derealizare a filmului. Producătorii delegaţi fac
legătura între companiile de producţie şi studiourile de producţie. Unele
companii desemnează câte un producător delegat pentru fiecare proiect, iar
altele câte un producător delegat la mai multe proiecte. Principala atribuţie a
acestuia este de a determina dacă producţia este realizabilă. El lucrează
strâns cu directorul de producţie şi raportează zilnic companiei de producţie
în ce fază se află filmul la studioul de producţie, sarcina sa principală fiind
de a garanta 'bunul sfârşit' al filmului. De multe ori funcţia este preluată
chiar de către directorul de producţie, în acest caz numindu-se şi 'delegat cu
realizarea producţiei'.
Iată câteva deosebiri între
modelul european şi cel american de producători independenţi. În
practica
europeană, după modelul francez este denumit producteur exécutif (dar cu alt sens decât la americani) şi este de
obicei persoana juridică (poate fi chiar un studio de producţie) care are
sarcina de a asigura 'fabricarea' filmului, el
fiind asimilat unui 'supermanager de
producţie'. Producătorul delegat
(Producteur délégué) este o funcţie
echivalentă cu executive producer-ul
american, el fiind producătorul general, supervizor, delegat de către ceilalţi
producători cu terminarea filmului. Producătorul asociat, fie în producţie, fie
în postproducţie, de obicei nu are niciun fel de funcţii sau responsabilităţi
asupra filmului, participând doar financiar sau cu alte mijloace la realizarea
acestuia.
Producer agreement = contract între firma care preia în
sarcina sa producţia unui film sau program (production
entitiy) şi pe de altă parte persoanele fizice care îşi vor exercita
funcţiile de producţie în Producer and director undertakings – angajamente personale pe care le pretind
firmele care asigură garanţia de bun
sfârşit al filmului din partea producătorului şi regizorului filmului
(producătorul garantează că finanţarea
este disponibilă şi se va folosi efectiv pentru realizarea filmului, în
limitele bugetului prevăzut, iar regizorul garantează că bugetul pe care îl are
la dispoziţie este suficient pentru realizarea filmului şi că amănuntele
privind producţia şi postproducţia sunt rezonabile şi că el va respecta
metrajul şi se va încadra în lungimea planificată a filmului).
Producer's advance = avansul plătit producătorului de
către un distribuitor, după semnarea contractului de distribuţie, dar înainte
de începerea filmărilor sau după livrarea filmului
Producer's controls = clauză a contractelor de distribuţie
care precizează operaţiile pe care distribuitorul nu le poate efectua fără
acordul producătorului (cu excepţia operaţiilor tehnice de verificare a
dublajelor şi a subtitrajului, fiind vorba de operaţiile privind campania de
promovare, planul media, strategia de
programare şi în cazul editării video – politica de preţ sau de lansare pe
piaţă)
Producer's fee – poate fi compensaţia plătită unui producător în
afara bugetului filmului sau poate lua forma unui avans pentru dezvoltarea
proiectului şi vânzarea lui unui studio, dar de cele mai multe ori reprezintă
remunerarea lui pentru producţia unui film, deoarece participarea la profitul
net este mult mai nesigură
Producer's Guild of America = asociaţie profesională a
producătorilor care în general este mediator între sindicatul scriitorilor (Writers
Guild of America) şi sindicatul regizorilor-realizatorilor (Directors Guild of
America). În 1983 şi-a pierdut statutul juridic, deoarece National Labour
Relations Board a considerat că producătorii nu pot avea un sindicat având în
vedere că funcţia este de esenţă managerial. Este adevărat pentru producătorii
independenţi, dar nu este valabil pentru producătorii angajaţi ai marilor
studiouri
Producer's net (profit) = banii
primiţi de către un producător din exploatarea unui film (peste onorariul său
pentru realizarea filmului)
Producer's presentation dossier = dosar de prezentare a filmului
sau programului de producţie. În linii generale cele 4 secţiuni cheie ale unui
astfel de 'dosar' sunt: (1) elementele de creaţie artistică meritul
artistic): scenariul, vedetele, regizorul, locurile de filmare; (2) elementele
care constituie factorii de promovare a filmului: vedetele, genul filmului, subiectul;
(3) elementele financiare pozitive:
notorietatea producătorului, structura financiară viabilă a devizului;
(4) potenţialul de vânzare al filmului: contract de distribuţie sau scrisoare
de intenţie de la unul sau mai mulţi distribuitori. În consecinţă un dosar
ar trebui să conţină, în linii generale, următoarele elemente principale pentru
atestarea legalităţii afacerii şi oportunităţile oferite investitorilor
potenţiali: (1) date despre producător
(filmele realizate, încadrarea în planul calendaristic şi deviz,
rezultate financiare obţinute); (2) un sinopsis al scenariului; (3) scenariul
integral şi un rezumat; (4) scrisoare de intenţie sau 'de interes' din partea actorilor
principali şi a regizorului; (5) date despre membrii principali ai echipei:
directorul de producţie, scenograful, directorul de imagine (operatorul); (6)
contract încheiat sau scrisoare de interes din partea unui distribuitor; (7)
planul calendaristic şi devizul detaliat al filmului; (8) planul de încasări cu
evaluarea recuperării investiţiei; (9) garanţia de bun sfârşit, din partea unei
instituţii specializate (completion bond)
cerute în majoritatea producţiilor cu valoarea de deviz peste un milion de
dolari; (10) strategia de marketing, desfăşurată pe secţiuni: elementele
promoţionale ale filmului (vedetele, regizorul, povestea); publicitatea şi
reclama (publicul ţintă, ce materiale se vor realiza), planul de distribuţie al
filmului (data premierei, număr de copii, festivaluri, cablu, televiziune).
Producer's royalty = plăţile făcute unui producător
cuvenite din exploatarea drepturilor conexe ale unui film (de ex. coloana
sonoră a filmului). Astfel contractul de distribuire a filmului poate prevede ca
2/3 din sumele provenite din avansul acordat de o companie de înregistrări sonore după scăderea costului producţiei şi editării albumului
sonor să se plătească producătorului, iar 1/3 să se plătească distribuitorului.
Vezi Royalties, Soundtrack albums
Producer's share = cota producătorului, termen definit în unele
contracte de distribuţie a filmelor ca fiind suma ce i se cuvine
producătorului, după deducerea cuantumurilor cuvenite distribuitorului (onorariul
şi cheltuielile cu distribuţia filmului) şi cele cuvenite participanţilor la finanţarea
filmului. Unele contracte de distribuţie prevăd obligaţia de plată a treimii ce
se cuvine actorilor participanţi la finanţarea filmului să fie plătită tot din
cota producătorului, de vreme ce el negociază cu aceştia, iar actorii nu
participă la distribuirea filmului.
Product glut – se spune când există un număr neobişnuit de mare
de filme produse şi disponibile pentru distribuţie, într-un an
Product placement = activităţi ale producătorilor de film
sau distribuitorilor prin care aranjează ca anumite produse să fie prezentate -
plasate în film cu scopuri promoţionale, contra unui onorariu plătit de firmele
cărora li se face astfel reclamă; de ex. telefonul lui Val Kilmer - Nokia Communicator - lansat în filmul 'Sfântul', maşina BMW Road
Star din filmul '007' condusă de Pierce Brosnan, diverse băuturi folosite în
filme, ceasuri purtate de actorii principali, localuri frecventate de eroii
filmului etc.
Production
(strip) board = tablou/ plan/ program/ calendar de producţie;
un program general întocmit şi folosit de primul asistent de regie (first A.D.) şi de directorul de
producţie (production manager).
Planurile menţionează numărul fiecărei secvenţe şi informaţii privind regimul
de filmare – interior/ exterior, zi/ noapte astfel încât să ofere cea mai
eficientă şi mai puţin costisitoare cronologie a filmărilor. Acest tablou
permite directorului de producţie şi regizorului secund să determine cât mai
exact cât timp va dura perioada de filmare şi de cine este nevoie la fiecare
secvenţă
Production/
distribution
agreement – vezi Production financing/ distribution agreement
Production accountant = contabil care conduce departamentul
de contabilitate care se ocupă cu evidenţele contabile şi devizarea activităţii
de producţie a filmelor; sinonim cu production auditor sau controller
Production assistant = asistent de producţie; sunt
persoanele care lucrează oriunde este nevoie (catch all) pe timpul producţiei filmului; vezi Runner
Production auditor = membru al echipei de filmare, angajat
prin contract, care efectuează auditarea activităţii cu producerea filmului; de
multe ori se confundă cu controlul financiar; vezi Audit
Production breakdown = decupaj de producţie, respectiv
modalitatea de desfacere, de separare, în mai multe părţi a unui scenariu şi rearanjarea
lor astfel încât să ofere varianta cea mai eficientă şi mai puţin costisitoare
de filmare
Production coordinator = coordonator de producţie, lucrează
pentru production manager -
directorul de producţie; responsabilitatea sa este de a face legătura între acesta
şi ceilalţi membri ai echipei pentru majoritatea lucrărilor birocratice ale
producţiei; vezi Production office coordinator
Production costs = costul realizării unui film, cheltuielile
efectuate în procesul de producţie pentru obţinerea negativului filmului. Aceste
cheltuieli se elaborează în devizul filmului şi conţin în general 5 faze:
achiziţionarea drepturilor pentru scenariu (story rights acquisition), preproducţia (pre-production), filmarea propriu-zisă (principal photography) şi post producţia (post-production); durata normală a producţiei se situează între un
an şi 18 luni, depinzând strict de complexitatea filmului (printre excepţii, se
citează de regulă realizarea filmului 'Spartacus' cu Kirk Douglas care a durat 10
ani). În general durata este determinantă pentru mărimea costului producţiei.
Production designer – denumire dată funcţiei de scenograf
general; este responsabil cu stabilirea modului în care va arăta filmul pe
ansamblu d.p.d.v. estetic (decoruri, costume, recuzită, machiaj) şi
supervizează designul vizual al producţiei. A fost creată ca funcţie în 1939
pentru a recompensa munca enormă depusă de William Menzies la filmul 'Gone with
the wind'; anterior funcţia pentru această activitate era Art director. Vezi Art director
Production executive = funcţia administrativă de conducere,
angajat al unui studio, care răspunde de interesele studioului în calitatea de
finanţator al producţiei unui film
Production financing = finanţarea producţiei unui film, aşa
cum se finanţează distribuţia (distribution
financing) sau etapa de dezvoltare a proiectului (development financing)
Production financing/ distribution agreement
= contract între un studio producător–distribuitor şi producătorul unui film de ficţiune, în
baza căruia se stabilesc condiţiile în care studioul va finanţa producţia în
schimbul dreptului de a distribui filmul, aceasta fiind una din principalele forme
de finanţare; în aceste condiţii distribuitorul va exercita un anumit control
asupra procesului de producţie.
Production loan = împrumut de la bănci pentru finanţarea producţiei
unui film
Production manager = director de producţie; poate de
asemenea să fie denumit Unit production
manager (UPM) şi este responsabil cu supervizarea logisticii, a tuturor
aspectelor financiare şi administrative ale producţiei, a cheltuielilor
prevăzute în buget, angajarea tuturor conducătorilor de departamente şi
supervizarea întregii echipe, menţinerea producţiei în limitele bugetului şi
ale programului
Production mixer = inginer de sunet; denumit şi sound recordist operează cu
echipamentul de înregistrare a sunetului. În timpul filmării, când se folosesc 2
sau mai multe microfoane, inginerul de sunet balansează nivelurile şi
egalizează sau mixează diferitele semnale. De asemenea inginerul de sunet
monitorizează înregistrările şi ţine un raport detaliat al sunetului. În
practica filmelor americane, la începutul unei filmări, după ce regizorul
secund (first AD) strigă 'Linişte' [Quiet
on the set] şi 'Porniţi aparatul (Roll
camera), cameramanul (camera operator)
îi răspunde 'Rolling', iar înginerul de sunet porneşte instalaţia de
înregistrare şi strigă ‘Speed'.
Production musician = muzician de repetiţie (faţă de recording musician - muzician de înregistrare); vezi Sideline musician
Production office coordinator = coordonatorul biroului de producţie;
uneori poate fi denumit, mai formal, secretar de producţie (production
secretary). El este important pentru că se ocupă cu pregătirea personalului în
ceea ce priveşte siguranţa pe platou. În Statele Unite, organizaţia denumită
Occupational Safety and Health Administration - OSHA - a revăzut şi cerut
urmărirea procedurilor privind siguranţa la locul de muncă şi investigarea
accidentelor de muncă. Aşadar tot personalul trebuie instruit din punct de
vedere al protecţiei la locul de muncă pentru folosirea în condiţii de
siguranţă a oricărui aparat sau obiect de lucru şi de acest aspect se ocupă
coordonatorul Biroului de producţie (POC), el întocmind de asemenea şi
documentele cerute de normele în vigoare.
Production overhead = cheltuieli generale (chirie birouri,
salarii funcţii de conducere, consum curent electric, căldură, cheltuieli
administrative) ale firmei de producţie
Production report = raport de producţie scris, bilanţul
zilei care cuprinde în general raporturile asupra sunetului şi imaginii,
comentarii asupra zilei de filmare (secvenţe filmate, minute utile sau metraj
util de filmare, metri totali de peliculă filmat ş.a.). După caz, producătorul
executiv, directorul de producţie sau regizorul secund pot face rapoarte complementare
asupra filmării cu elemente legate de logistica filmării d.p.d.v al bugetului
filmului. Vezi Line producer, Production manager
Production risk = pericolul ca un film să nu fie terminat în timp
şi în bugetul alocat; vezi Completion bond
Production schedule = planul de producţie al unui film ce cuprinde
durata filmării, locurile, zilele de filmare, pentru actori şi echipă
Production secretary = secretară de producţie
Production still – vezi Still
Production unit = echipă de filmare, constând din compartimentele
regie, imagine, sunet, scenografie, costume, producţie etc., capabilă să
funcţioneze independent, ca o
microîntreprindere, cu deosebirea că încheie activitatea la nivel de balanţă de
venituri şi cheltuieli, bilanţul fiind întocmit de firma de producţie
Production value – 1) valoarea cinematografică; evaluarea efortului
material şi uman care a contribuit la realizarea unui film sau program
2) contribuţia unui element la valoarea unui
film sau program; de ex: 'Am decis să filmăm scenele finale în Tibet datorită
imaginii cu adevărat dramatice, care a avut o mare valoare de producţie pe
ansamblul filmului'.
Professional budget = buget al unui film sau program
expertizat
Profile
– 1) [în audiomat] definiţia socio-demografică a audienţei
2) profil moral al unei persoane
3) faţada unui decor
Profit
– [în general] diferenţa dintre rezultatul din vânzarea produselor şi
serviciilor şi costul pentru producerea acestor produse sau servicii
[în cinematografie] este suma rămasă după ce
exploatantul, distribuitorul, producătorul
sau
finanţatorul şi-a achitat cheltuielile
Profit margin = diferenţa între veniturile brute obţinute din
încasări şi profitul net; vezi Net profit
Profit participation = procent de participare în mod
obişnuit din profitul net, din încasările unui film, definit astfel în
contractele de distribuţie; se plăteşte actorilor ori altor participanţi la finanţarea
producţiei filmului
Profit sharing = cotă parte din profiturile filmului; se poate
acorda drept compensaţie persoanelor care au adus o contribuţie majoră la
realizarea filmului sau persoanelor care au lucrat pe o remuneraţie redusă sau
fără remuneraţie dar cu cotă de participare din profit
Proforma invoice = factură proformă; document financiar pe baza
căruia se poate executa o plată înainte de a se emite factura fiscală – invoice
Program billing = poziţie în grilă, data şi ora de programare a
unei emisiuni
grid = grilă de programe
Program director = director de programe, de programare (abr.
PD)
Program fare = programare, stil de programare a unei grile;
ofertă de programe
Program
log
– [în televiziune] registrul oficial de programe, de emisiuni, inclusiv
publicitatea; lista sistematizată a
tuturor elementelor care trebuie să fie transmise cu indicarea duratei de
transmisie. (este lista verificată de FCC în SUA)
Program outline – [în televiziune] lista de programe
Program superviser = funcţie în organigrama unui canal de
televiziune, responsabil al unei unităţi de programe
Programmer
= programator
Programming executives = personalul responsabil de programare
Progressive = de avangardă; [în radio] califică în general o
emisiune axată pe muzica de ultima oră
Projected audience = numărul total de persoane care se estimează
că vor viziona un film pe o piaţă specifică
Projected overage = previziunefăcută pe parcursul
realizării unui film, care estimează cât de mult se vor depăşi costurile
devizului aprobat şi a cheltuielilor neprevăzute; în asemenea situaţii un mare
studio poate prelua producţia filmului pentru ca, împreună cu compania
producătoare iniţială, să întocmească un plan de reducere a costurilor
Projection
= proiecţie, ecran de proiecţie
Projectionist = proiecţionist
Projector
= aparat de proiecţie a filmului
Prologue
= discurs, prefaţă de introducere care precede acţiunea principală sau intriga
filmului
Promo
– vezi Promotion
Promotion
= promovare, acţiune care are scopul favorizării vânzării unui produs
1) [în televiziune] publicitatea pe care
un canal o face propriilor emisiuni
2) [într-o firmă de distribuţie sau un
studio] este serviciul responsabil cu lansarea pe piaţă a filmelor sau
programelor
3) Promotion
kit = dosar promoţional al unui film sau program destinat distribuitorilor
sau difuzorilor
Promotional quotes = extrase din critica elogioasă de
specialitate, folosită în campania de promovare a unui film; sinonim cu
blurb
Promotional tie-ins = campanie de promovare a unui film
care îmbină promovarea cu un produs (băutură răcoritoare, pizza sau lansarea de
tricouri, şepci, cărţi după scenariu, păpuşi cu eroii filmului etc.)
Property
= bun intelectual; se spune oricărei opere de spirit luate în
considerare d.p.d.v. al drepturilor de autor; se mai spune creative property, pentru a desemna o
operă literară (roman, nuvelă, scenariu etc.), aflată la baza unui proiect de
film sau a unui program
Property
(prop) master = recuziter; este responsabil cu obţinerea
şi plasarea tuturor obiectelor în decorul de filmare
Property buyer = merceolog/ achizitor/ responsabil cu procurarea
recuzitei şi mobilierului pentru filmare
Property damage policy = asigurare ce acoperă riscurile de
pagube materiale în urma filmărilor
Propman
= recuziter
Props
= recuzită; orice obiect 'care joacă' folosit într-o secvenţă sau care este
menţionat în mod expres în scenariu; de ex. scaunul pe care stă regizorul este
mobilier, dar dacă se vede în film sau
se face ceva cu el pentru că aşa cere scenariul, atunci este recuzită
Props sets and wardrobe insurance = asigurare acoperind riscurile
de pagube la decoruri şi costume
Prosthetic make-up artist = machior responsabil cu protezele
Protection
(security) = copie de siguranţă a filmului, executată
pentru cazul în care copia originală se distruge
Proxy
= delegare de competenţă, procură, mandat
Proxy holder – cel care a fost abilitat să semneze sau să voteze
în numele altuia
Prurient
= lasciv, senzual, criteriu după care se determină caracterul obscen al unui
material
PSA
– vezi Public Service Announcement
Psychographics – [în audiometrie] profil psihografic al unei
audienţe (se referă la stilul de viaţă şi comportarea în societate) în contrast
cu demographics; vezi Segmentation
Psycho killer = ucigaş psihopat, personaj aparţinând ficţiunii
americane, lansat şi dezvoltat în filmele anilor '90
PTAR
– vezi Prime time access rule
PTV
– vezi Public television
Public access = canal public. FCC îi obligă pe operatorii de
cablu care au mai mult de 3500 de abonaţi să-şi rezerve măcar un canal pentru
cetăţenii cu ocupaţii nelucrative, cu titlu de serviciu public (sinonim cu
community access).
Public address – 1) sistem de alertare publică cu care trebuie să
fie echipată orice reţea care numără peste 3500 de abonaţi
2)
loudspeaker = sistem de alertare pe
un platou de televiziune; se mai spune studio talkback
Public affairs = gen de emisiune consacrată întrebărilor de
interes general, dezbaterilor politice
Public approval rating = indice de satisfacţie în audiomat
Public broadcaster = canal necomercial de televiziune,
canal pentru serviciul public (abr. pubcaster); vezi Public Broadcasting
System, Public television
Public Broadcasting System = organism public american - fondat în
urma legii 'Public Broadcasting Act' - pentru a organiza producţia programelor
canalelor necomerciale de televiziune şi a gestiona fondurile publice alocate acestui
scop. De ex. staţiile necomerciale înseşi constituie un PBS. Notă: a) finanţarea provine 15 % de la
Corporation for Public Broadcasting, iar
restul din finanţarea staţiilor; această cooperativă de producţie,
fiind considerată prea liberală, a scăzut în putere în timpul administraţiilor
Nixon şi Reagan; b) reţeaua constituie un pionierat al relaţiilor prin satelit
şi al subtitrării codate (closed caption);
c) grila sa de programe este divizată în 3 tipuri de emisiuni: 'CC' (Children's
and Cultural), 'N & P' (News and Public Affairs) şi 'Acquisitions'
(programe cumpărate în întregime). Conform unor păreri ironice, sigla PBS ar
însemna 'Plenty of British Shows' sau în altă versiune 'Petrolieum Broadcasting
System' (datorită ponderii ridicate a pieselor de teatru englezeşti şi a
mecenatului companiilor petroliere); vezi Station Program Cooperative
Public channel = canal public
Public domain = domeniu public; ansamblu de opere originale neprotejate
de legea copyright-ului
Public exhibition = difuzarea unui film către un public
larg
Public figure = personaj public, ale cărui notorietate şi
activitate profesională publică fac obiectul unei atenţii speciale din partea
mediei. Conform jurisprudenţei americane, PF poate invoca atingerea dreptului
la viaţa privată. Vezi Invasion of privacy
Public interest review = anchetă de interes public la care apelează
FCC, în momentul de reînnoire a licenţei de exploatare a staţiilor de difuzare
a televiziunilor (din 5 în 5 ani)
Public relations = relaţii publice, gestiunea imaginii, efort
promoţional destinat acţiunii de comunicare publică în mijloacele media a
imaginii unei persoane sau a unei firme; vezi Image positioning,
Publicity
Public relations officer = funcţie însărcinată cu relaţiile
publice, ataşat de presă (sinonim cu press agent); vezi Unit publicist (în echipa de filmare)
Public service announcement = mesaj de utilitate publică
Public television = televiziune necomercială; ansamblu de
reţele şi staţii cu activitate nelucrativă
Publicist
= agent de publicitate/ relaţii publice
Publicity
– 1) rezultat al acţiunii de relaţii publice
2) ceea ce a fost adus la cunoştinţă publică,
ceea ce este comunicat public. A se face deosebire de 'advertisement'
(reclamă) ce implică şi procesul de creaţie. În general publicitatea - ca
factor promoţional - constă în achiziţionarea unui spaţiu într-o publicaţie sau
mijloc media pentru a se aduce la cunoştinţă
publică noutatea despre un produs. Datorită uzanţei publicităţii în
sistemul francofon termenul publicité
a ajuns să definească întregul proces de promovare a unui produs. În
cinematografia americană se face distincţie netă între cele 2 forme de
promovare, publicitate (publicity)
şi reclamă (advertisment).
Publicity material = material publicitar; ansamblu de
elemente psihologice utilizate pentru promovarea unui film sau a unui program
(afişe, fotografii, sinopsis etc.). Notă:
contractele de distribuţie detaliază în general materialul publicitar care
trebuie livrat în acelaşi timp cu elementele de exploatare propriu-zise. Vezi
Elements, Materials
Publisher
= editor
Puffed numbers = cifre umflate, rezultate exagerate
Puffery
= publicitate flatantă, exagerată
Pull focus
– sinonim cu rack focus
Pull the plug = a înceta susţinerea unui proiect, investirea în
realizarea lui
Pullitzer Prize = Premiul Pulitzer, recompensă de renume acordată
în fiecare an celor mai bune opere (scrise sau fotografice) ale jurnalismului
contemporan. Notă: Joseph Pulitzer
(1847 – 1911), patron al presei americane, este considerat drept creator al
jurnalismului 'modern'. Fundaţia care îi poartă numele a creat în 1912 şcoala
de jurnalism a Universităţii Columbia; premiile se acordă din anul 1917.
Punchline
= remarcă amuzantă, hilară sau glumă ca deznodământ al unei scene; contrastează
cu payoff
Pundit
– [de obicei] expert, lider de opinie
Purchase order = ordin de achiziţie, comandă pentru achiziţionarea
de materiale sau diverse obiecte. Aceasta se aprobă de factorii decidenţi, se
trimite furnizorului, iar după ce se primeşte oferta de preţ persoana care se
ocupă cu plăţile ataşează o copie a comenzii la ofertă şi o trimite şefului de
departament pentru aprobare şi apoi directorului de producţie pentru aprobarea
achiziţionării respectivului obiect
comandat.
Pure gross
= încasările brute realizate de către distribuitorul unui film, înainte de
orice deducere de taxe sau impozite, incluzând deducerile off the top
Pushover
= persoană care este uşor de convins sau de îndepărtat
PUT
– vezi Person Using Television
PVT
– vezi Person Viewing Television