vineri, 29 noiembrie 2013

Dincolo de blogosfera





Dincolo de blogosferă

Acest articol reprezintă tema pentru a 27-a probă a concursului SuperBlog 2013.

Proba 27. Puterea parteneriatului în blogosferă
Introducere: Multe colaborări, deopotrivă în online şi în offline, se datorează parteneriatelor. Competiţia noastră a ajuns, iată, la cea de-a 7-a ediţie, şi datorită partenerilor care ne-au susţinut şi le mulţumim tuturor pentru implicare.
Fiindcă voi, participanţii de astăzi, aţi putea fi partenerii de mâine ai SuperBlog, vă propunem o temă despre puterea parteneriatului în blogosferă.

Enunțul probei:
Scrieţi pe blogul vostru, într-un articol, cum vedeţi voi un parteneriat în blogosferă: cum ar trebui să se desfăşoare pentru a fi reciproc avantajos, ce potenţial prezintă, de ce sunt (sau nu) oportune, utile, relevante parteneriatele cu şi pentru bloggeri şi ce semnificaţie au acestea atât pentru voi, ca bloggeri, cât şi pentru colaboratorii voştri, actuali sau potenţiali, precum: alţi bloggeri, instituţii din mass-media, companii etc.

&&&

Motto: If your business is not on the internet, then your business will be out of business. (Bill Gates)        
         
          Am citit undeva că întotdeauna rămâi novice în ceea ce priveşte blogging-ul. Dau dreptate acestei afirmaţii, căci în fiecare zi de când am decis să-mi creez propriul blog învăţ câte ceva despre acest domeniu fascinant, şi câteodată greu de înţeles.
           
          Una din ideile de la care am pornit pe acest drum este aceea de a aplica în plan virtual principiile vieţii reale (net etiquette, planuri de marketing etc.). Ca şi în viaţa reală, atunci când încep o activitate nouă, cercetez foarte mult pentru a descoperi dacă-mi place sau nu, dacă merită sau nu, dacă mi se potriveşte sau nu. Răspunsurile fiind afirmative, am devenit o mică blogger-iţă acum 1 an şi jumătate. Dacă la început, am citit despre prejudecăţi şi mituri, acum sunt mai sigură pe mine în privinţa cunoştinţelor avute. Tot ce se regăseşte pe blogul meu este propria mea creaţie - aflată pe drumul perfecţiunii. Am petrecut şi încă petrec foarte multe ore pe YouTube vizonând videoclipuri realizate de bloggeri străini din domeniu, citesc bloguri celebre şi mai puţin cunoscute, am citit cărţi ... Am devenit cu 1% mai preocupată de aspectul tehnic (web design) decât de conţinutul efectiv al blogului. Nişa aleasă este foarte vastă, aşa încât ideile avute sunt pe măsură.       

Mă bucur nespus că am participat şi am devenit finalistă la SuperBlog 2013. Prima mea ‘întâlnire’ cu această competiţie s-a întâmplat datorită uneia din temele blogului meu: lumea coreeană. Căutând noi informaţii despre acest subiect pe site-ul TVR am dat de un anunţ în care se spunea că au început înscrierile la un concurs între bloguri/ bloggeri. Mai apoi am aflat de ce era prezent acel articol: pentru faptul că este unul din partenerii media ai acestuia. Pentru mine, o fată de nicăieri, cu un blog de nicăieri, ocuparea locului 27 (pentru 24 de probe) reprezintă una din satisfacţiile mele profesionale. Prima mea bucurie ‘online’ este mulţumirea făcută pe pagina sa de Facebook de celebrul violonist Alexandru Tomescu.
Despre cum percep la final această experienţă voi scrie un articol separat. Acum vreau să scriu cum ‘văd’ eu blogger-ii, blogging-ul, blogosfera şi legătura dintre aceşti termeni.

&&&

Una din cele mai cuprinzătoare definiţii ale fenomenului a fost dată de Adrian Ciubotaru, unul din cei mai cunoscuţi bloggeri români, care spunea că:
- a fi blogger este o meserie totală
- blogger-ul trebuie să fie: scriitor, cititor, documentarist, antreprenor, entertainer, om de comunicare, om de vânzări, bun negociator, popular, manager, consultant, leadership, copywritter
- să fii blogger bun trebuie: să scrii bine, să fii activ (reactiv), să fii prezent în social media, să faci networking, să iniţiezi evenimente, să dezvolţi proiecte online, să ajuţi comunitatea, să oferi consultanţă, să găseşti/ să inventezi o nişă, să construieşti un brand personal, să ai abilităţi de public speaking
- mizele blogging-ului sunt: profesionalismul, generarea de poveşti, valoarea socială, accesarea unor experienţe noi, dezvoltarea personală, a lăsa ceva în urma ta, afi lider de opinie, a face bani (big money - few time)
- blogger-ii pot deveni: celebrităţi media, lideri de opinie (dincolo de blogosferă), viitori activişti, politicieni, consultanţi, antreprenori
          Am ţinut să public această concepţie deoarece m-a făcut să înţeleg ce înseamnă cu adevărat a fi blogger. 

Cum spuneam, dacă aplicăm principiile din viaţa offline în cea online, notorietatea şi puterea funcţionează la fel. Nu toţi oamenii care au notorietate sunt şi influienţi şi nici toţi oamenii influienţi au notorietate. Influienţa, una din sursele puterii, este capacitatea de a modifica opinii, atitudini, comportamente, prin intermediul comunicării.

O altă idee la care ţin este aceea de a ştii de unde pleci şi către ceea ce vrei să te întrepţi în viitor, respectiv ţelul pe care îl are continuu în minte un blogger.  Da, ceea ce îmi doresc eu este să devin care să devină ‘o putere’ printre site-urile din nişa aleasă, să fie perceput ca un loc unde pot fi găsite informaţii complete şi corecte, despre ‘teoria’ cinematografiei, şi mai puţin despre ‘practică’ (în sensul de comentarii, recenzii, bârfe despre subiectul în cauză). Să fie perceput ca un blog informativ, şi nu unul în care oricine discută despre orice.
            Vrând-nevrând, prin participarea mea la această competiţie, am intrat şi mai adânc în BLOGOSFERĂ (= mediul în care bloggerii îşi desfăşoară activitatea, vin cu idei, conlucrează şi influenţează aspecte ale societăţii). Indirect, colateral, am intrat într-un parteneriat cu SuperBlog. Asta nu este un lucru rău, nu-i aşa? Doar că a te decide să intrii într-un parteneriat online nu este un ‘gest’ pe care să-l faci orbeşte. 

          În videoclipul următor se explică diferenţa dintre web designer, web developer şi web partner.
                   


          Personal, consider că n-am ajuns la momentul să formez parteneriate de niciun fel. Ca-n viaţă, trebuie să dedici o parte din timp partenerului şi relaţiei respective. Trebuie să analizezi foarte bine avantajele şi dezavantajele uniunii, atât pentru tine, cât şi pentru vizitatorii/ clienţii tăi. Am evitat să mă implic în schimbul de link-uri şi banere, nu este un lucru sigur şi securizat (link-uri spam) – am înţeles că motoarele de căutare nu apreciază asta; m-am înscris în vreo 15 directoare româneşti şi străine (pentru că este metoda cea mai eficientă, rapidă şi ieftină de a creşte Page Rank-ul blogului şi de a obţine o poziţie mai bună în motoarele de căutare).


          Ceea ce vreau să se înţeleagă este faptul că nu ştiu prea multe despre parteneriatele online din simplul motiv că n-am găsit oportun pentru blogul meu crearea vreunui parteneriat. Asta nu înseamnă că nu mi-aş dori în viitor.

         
          Acelaşi motiv stă la baza neimplicării pe site-urile de social media, crearea de link-building sau social bookmarking. E evident că nu trebuie să fii Bill Gates ca să gândeşti că dacă ‘n-ai afacerea şi în plan online, nu exişti’, însă nu trebuie să îţi deschizi conturi pe acele site-uri doar din ambiţie.

Studiu de caz: parteneriatele create în cadrul competitiei SuperBlog 2013
 
Notă: nu este o critică, ci doar simple observaţii şi sugestii

Din curiozitate am avut să aflu poziţiile blogurilor partenere în clasamentul Zelist.ro (la 28.11.2013) pentru a vedea dacă există vreo legătură între: a fi participant la SuperBlog, poziţia în Zelist şi poziţionarea pe Google.
Blogger-ul partener 2013 cu cea mai bună clasare este Robintel.eu – locul 238, apoi Spanac.eu – locul 242, Irealia.eu – locul 304, Mnealui.eu – locul 382, ArenaIt.net – locul 485, Irina.Bartolomeu.ro – locul 945. Se remarcat locul 17 ocupat de Super-blog.eu şi locul 542 – Zeilist.ro/blog.
Blogul meu, supermarketuldefilme.blogspot.ro, se clasează în prezent pe locul 41836, situaţie apărută şi din faptul că în această perioadă m-am ocupat exclusiv doar de această competiţie.
Cum spuneam, fiecare are viziunea sa privind propriul blog. Nu mă indispune prea mult faptul că ocup acest loc, atâta timp cât şi ocupantul locul 238 prezintă ca şi mine (aproape) acelaşi număr de rezultate pe Google.  
Dintr-o mică analiză au rezultat următoarele: pentru o clasare cât mai sus trebuie să creezi propriul domeniu (nu blogger sau wordpress), să-ţi faci o promovare foarte intensă, rezultatul să fie cât apariţia cât mai multor comentarii şi backlink-uri; clasarea de aici are / n-are prea multă legătură cu numărul de rezultate afişate de Google (de ex.).
Haotik.ro descrie (din punctul lui vedere) cum stă treaba ‘Eu cred că în ZeList este vorba despre influenţa pe care o ai în mediul înconjurător (înţelegând prin mediu înconjurător, blogosfera şi social media). Dacă faci lucruri faine, şi ai o oarecare influenţă oricât de mică în această blogosferă, atunci şi poziţia ta în Zelist creşte în urma articolelor şi a faptelor care le faci. ZeList e despre cum influenţezi pozitiv şi constructiv blogosfera. Că e vorba de o campanie socială, că e vorba de o leapşă făcută cu cap, că e vorba de un super articol genial care e preluat şi linkuit de alţii.

    Am vizitat site-urile partenerilor şi blogurilor partenere şi sunt câteva aspecte pe care nu le-am înţeles. Aş dori să mi se explice aceste lucru, căci poate în viitor aş putea deveni şi eu blog partener. Eu n-am înţeles:
- criteriile pentru care se acordă titulatura de blog partener sau cum se alege un partener media (după numărul de vizitatori ?)
- ce au de făcut ei în timpul parteneriatului

Mă gândesc că unul dintre motivele pentru care SuperBlog a creat parteneriate a fost promovarea imediată şi corectă a competiţiei, pentru creşterea numărului de participanţi. Dacă e aşa, simt că nu prea şi-au făcut treaba:
unele site-uri/ bloguri au şi nu prea au banere cu SuperBlog
anunţul despre începutul înscrierilor – e şi nu prea este scris corect, din punctul de vedere al detaliilor tehnice despre concurs
Pentru remedierea acestor probleme propun crearea unui banner special pentru partenerii (întru promovare) care să devină link către pagina de înscrieri, iar ‘anunţul’ să fie unul standard pentru toţi, care să fie postat pe aceste site-uri în prima zi a înscrierilor.
Mai departe de perioada înscrierilor, nu prea am simţit efectele acestor parteneriate.


Notă pentru juriu: La proba a 21-a i-am scris sponsorului că pentru mine a fost cea mai stresantă probă. Aceasta, a 27-a, este a doua care m-a pus în dificultate. Poate că am scris mult despre blogul meu, dar am făcut-o pentru a arăta că este vorba despre o muncă solitară, pentru că aşa-mi place şi pentru că nu mă simt pregătită să mă arunc în ‘oceanul blogosferic’. Pentru alţii, dincolo de blogosferă e viaţa reală, întâlniri cu alţi bloggeri şi parteneri, cunoştinţe şi prieteni care se ocupă cu blogger-itul. Nu este şi cazul meu (în prezent). Într-un interviu la Radio Lynx blogger-ul Spanac spunea că n-ar trebui să gândim despre o persoană că se comportă în viaţa reală precum o face pe blog. Nu prea sunt de acord cu el, de parcă blogul este o ‘mască’ socială. Dacă cineva foloseşte un limbaj ‘colorat’, plin de greşeli de ortografie, păreri controversate pe blog, asta înseamnă că este diferit în realitate?
Pentru mine, trebuie să fii tu însuţi oriunde, atât în offline, cât şi online.