Dictionar
englez-roman de termeni cinematografici - litera C
CAA – Creative Artists
Agency = una din cele mai importante agenţii de impresariat americane, de pe
coasta de vest; vezi William Morris, ICM, Intertalent
Cable
= cablu de transmitere a semnalelor de televiziune (imagine şi sunet); cablu de
alimentare electrică folosit pentru conducerea energiei electrice de la sursă
(de ex. generator) la echipament; vezi Pay cable, Pay per view, Pay TV,
Television şi Subscription television
Cable act
= lege federală americană din 1984 asupra regimului general de exploatare prin
cablu
Cable network = canal de televiziune disponibil în exclusivitate
pe reţelele de cablu (în contrast cu over-theair network), dar având o acoperire
naţională
Cable News Network - CNN = serviciu specializat în transmiterea
continuă de ştiri, reportaje şi emisiuni prin satelit, aparţinând lui Turner
Broadcasting System
Cable penetration = grad de pătrundere a reţelei de
cablu, număr de abonaţi în totalul menajelor echipate cu un televizor; vezi
Homes passed
Cable puller = cablist
Cable satellite public affairs network = serviciu de
televiziune prin satelit oferit pe cablu care difuzează în direct şedinţele
Congresului American
Cable system operator = operator de cablu; vezi
Multisystem operator
Cable television = televiziune pe cablu, transmitere prin cablu
coaxial sau fibră optică a imaginilor de televiziune către menajele echipate cu
televizoare; vezi Converter, Basic cable, Pay cable
Cable television administration and marketing society = asociaţie a
cadrelor administrative şi comerciale a întreprinderilor de cablu din SUA
Cablecast
(to) = a difuza prin cablu, spre deosebire de unde herţiene; vezi
Broadcast
Cabler
= operator de cablu, întreprindere care montează cablu
Cablese
= limbaj telegrafic; de ex. ASAP = as soon as possible, AKA = also known as,
FYI = for your information
Calendar house = sală de cinematograf care difuzează reluări de
filme şi care are un program prestabilit pentru atracţia publicului; vezi
Art house
Call
– 1) convocare la o audiţie sau întâlnire, apel telefonic
2) locaţia şi timpul pentru filmarea
din ziua sau noaptea următoare; vezi Call sheet
Call back
= audiţie repetată după prima audiţie; vezi Casting
Call boy
= comisionar la filmare
Call letters = indicativ, număr de înmatriculare acordat de FCC
(Comisia Federală a Comunicaţiilor din SUA) staţiilor de radio sau televiziune,
care începe tradiţional cu W la est de Mississipi şi cu K la vest; vezi
ID, Station identification
Call sheet
= convocator pe un formular tipărit, pentru ziua următoare de filmare. Este
înmânat actorilor şi echipei, clarifică programul de filmare şi specifică orele
(call time) la care personalul echipei trebuie să se prezinte la lucru, care
decor va fi folosit şi orice echipament neobişnuit de care este nevoie. Aceasta
ajută la menţinerea ordinii pe timpul filmării. Un convocator pentru fiecare zi
de filmare este de obicei distribuit cu o zi înainte. Este întocmit de al doilea
asistent de regie (vezi Second Assistant Director), după consultarea cu
primul asistent (vezi A.D.) şi cu directorul de producţie (vezi
Production Manager).
Call the shot = [în cinematografie] expresie care semnifică comandarea
planurilor, a lucrărilor
Calling card film/ video = bandă sau film de prezentare, 'bandă demo'
sau carte de vizită în imagini; sinonim cu resumé video; vezi
Demo tape, Showcase
Calling tree – [în marketing] se spune unei reţele organizate în
care personalul transmite sistematic un mesaj mai departe prin e-mail sau
telefonic
Call-ins
= apel primit de o staţie de televiziune în cursul unei emisiuni interactive; vezi
Actives
Camcorder
= aparat de filmat video pentru amatori
Cameo
(to), Cameo part
sau Cameo role
– [în filme] o singură apariţie, rol scurt interpretat de un actor foarte
renumit sau chiar de către regizorul filmului, de obicei pentru a spori
interesul faţă de film; vezi Bit
player
Cameo lighting = tehnică prin care se iluminează o singură
persoană (şi uneori câteva obiecte în spatele acestuia) care apare ca o siluetă
pe fundal negru
Camera
– 1) aparat de filmat
2) ordin dat de regizor pentru a începe acţiunea
la filmare; vezi Action, Rolling
Camera angle = unghiul de filmare (POV = point of view) în
funcţie de poziţia aparatului şi a subiectului filmat
Camera assistant = asistent al operatorului de imagine; sinonim
cu Second assistant cameraman
Camera car
= vehicul/ maşină sau platformă specială care îi poartă pe regizor, pe
directorul de imagine (DP) şi alţi membri ai echipei atunci când filmează un vehicul
în mişcare sau o persoană
Camera control unit = bloc de comandă a aparatului de
filmat
Camera crew (camera unit) = echipa de imagine în cazul unui
film
Camera equipment = materiale pentru aparatul de filmat
Camera grip = maşinist la aparatul de filmat; vezi
Camera operator
Camera loader = asistent al operatorului de imagine, care
răspunde de încărcarea peliculei în aparat
Camera log
= înregistrarea cadrelor la aparatul de filmare, la animaţie
Camera mount = dispozitiv special de prindere a camerei de
trepied, dolie sau macara
Camera movement = mişcarea aparatului de filmat, care include pan = panoramare, tilt = panoramare verticală, zoom
= apropiere depărtare, steadicam/ hand
held = filmare din mână etc.
Camera operator denumit şi Cameraman = operator la aparatul de
filmat sau a doua persoană de la imagine care răspunde de încadratură şi de
mişcarea aparatului în funcţie de dispoziţiile directorului de imagine
(operatorul-şef). La începerea unei şedinţe de filmare, după ce regizorul
secund - first A.D. – strigă 'Quiet on the set', adică linişte pe platou şi 'Roll camera',
adică porneşte aparatul, Camera
operator strigă 'Rolling' atunci
când porneşte înregistrarea. Vezi Director of photography
Camera package = închiriere aparat de filmat şi accesorii. Unii
directori de imagine preferă camera Panavision, alţii Arriflex. Deşi există
alte sisteme disponibile, cum ar fi Moviecam sau Ultracam, totuşi preferatele
sunt Panaflex sau Arri-BL. Preţul accesoriilor variază enorm, de ex. unele
obiective cu zoom de mare viteză pot să coste cât preţul de închiriere a
aparatului.
Camera platform = suprafaţă statică sau mobilă pe care se montează
aparatul de filmat
Camera rehearsal (CR) = repetiţie cu echipa de imagine, când este
cazul se menţionează CR în raportul de producţie sau planul de lucru
Camera report = formular al echipei de filmare a compartimentului
imagine, pe care se completează metrajul filmat, dublele trase cu indicaţia de copiere
şi developare, precum şi alte date privind emulsia peliculei, date despre
compania de producţie etc.
Camera tracks = şine de travelling, denumite şi dolly
tracks. Sunt confecţionate din metal şi permit alunecarea căruciorului dolie.
Cameraman
= cameraman; vezi Director of photography
Camp
(campy) = film de comedie-parodie în care situaţiile
convenţionale şi de intrigă sunt intenţionat exagerate până la absurd, pentru a
produce râsul
Campaign concept = se spune despre programul de publicitate şi reclamă
al unui film; vezi Advertisement
Campaign package = toate aspectele unei campanii de publicitate şi
reclamă ale unui film, care include ca materiale de bază: caietul de presă (conţine fotografii, sinopsisul
filmului, lista actorilor, calendarul
proiecţiilor, articole din presă despre film etc.), un film de prezentare sau
un scurt material montat
pe peliculă (forşpan din Vorschau
în germană, teaser/ trailer
în engleză, film annonce/ bande annonce în franceză), spotul
publicitar pentru televiziune şi radio şi fotografii alb/ negru (8/10); vezi
Press kit, One sheet, Teaser, Trailer
Can
– 1) cutie rotundă de peliculă, de 120, 300 sau 500 de metri
2) mic reflector la iluminare
Canadian Broadcasting Corporation – organismul federal – i se
mai spune Radio Canada - care reuneşte toate canalele de radio şi
televiziune naţionale
Canadian society of cinematographers = asociaţie
canadiană a responsabililor cu distribuţia actorilor
Candid camera = camera ascunsă
Canned music = muzică preînregistrată; vezi Library music
Cannes Festival – Festivalul de film de la Cannes (Franţa) şi târg
de filme, care are loc în luna mai, pe o durată de 12 zile; vezi
American Film Market, Film market, MIFED
Cans
= căşti audio
Canted shot = plan înclinat în filmare, i se mai spune Dutch
angle shot; de ex. imaginea unei case înclinate; vezi Dutch angle
Cap
= prag maxim de prelungire a termenului contractual, pe care îl poate negocia
un distribuitor cu un producător, într-un contract de distribuire a filmului
când nu şi-a încasat avansurile acordate
Caper
= film de capă şi spadă; vezi Swashbuckler
Captain
= denumire dată în producţia de filme persoanei responsabile cu transportul în
perioada de filmare; vezi Teamsters
Caption
– 1) subtitrare, text suprapus peste imagine, inserarea unei imagini într-o
altă imagine.
2) explicaţii în caseta de legendă asupra unui
afiş sau unei casete video
3) titlu într-un articol sau
explicaţii la sfârşitul unui contract asupra termenilor folosiţi; vezi
Headings
CARA
– vezi Classification and Rating Administration, MPAA, Ratings
Carpenter
= tâmplar/ dulgher
Carry-in
– [în televiziune] echipamentul mobil al regiei
Carry-out
= executarea unui contract, acţionarea conform clauzelor contractuale; vezi
Comply with (to)
CARS
– vezi Community Antenna Relay Service
Cartoon
= desene satirice apărute în presă, desene animate; vezi Comics, Animation
Cartoony
= desen animat schematic, stereotip
Cash basis payment = procedeu de plată în numerar
Cash cow
– [în cinema] se spune filmelor blockbuster care generează încasări foarte mari
Cash flow
= flux de numerar, analiza rulajelor care afectează contul bancar. În industria
cinematografică se foloseşte şi pentru a descrie ritmul în care se fac
încasările, cum sunt distribuite încasările filmului la box-office către investitori şi alţi participanţi la profit, ce
deducţii se fac şi de către cine.
Cash flow schedule = schema planului de finanţare, în
producţia unui film, într-un contract de finanţarea producţiei/ realizarea distribuţiei.
Reprezintă fluxul de bani necesari (săptămânal sau pe altă perioadă) pentru
producerea filmului şi plăţile pe care trebuie să le facă studioul finanţator/
distribuitor în acelaşi timp, către firma de producţie.
Cashier
= casier
Cash-in
(to) = a realiza profit într-o producţie de film; vezi Delivery, Halo
effect
Cassandra
= sistem de analiză a rezultatelor unei audienţe la programele distribuite în
sistem 'sindicalizat', difuzate pe pieţele televiziunilor locale; dispozitiv
creat de (vezi) Nielsen din 1980; (vezi) Syndicated programs,
Syndication
Cassette
= casetă de protecţie a benzii magnetice
Cast
(to) = distribuţia actorilor în roluri, selecţia actorilor, parte din generic
cu actorii
Cast list
= listă cu actorii care se prezintă sindicatului înaintea începerii filmărilor
Cast against type – se spune despre un actor care interpretează
un rol cu totul diferit de tipologia sa; de ex. Humphrey Bogart ca 'băiat bun'
în filmul 'Casablanca'
Cast and crew insurance = asigurarea care garantează pe
producător împotriva oricăror depăşiri de deviz datorate morţii sau
îmbolnăvirii unui membru al echipei de filmare sau al unui actor
Cast of thousands – 'mii de interpreţi', argument
publicitar în anii '50 – '60 la filmele cu figuraţie multă. Azi mulţimea se
creează cu mijloacele computerizate. Vezi CGI
Cast title
= genericul filmului cu rolurile
Castable
– se spune despre un proiect cu roluri bune pentru care se pot găsi uşor
interpreţi
Casting
= distribuirea rolurilor
Casting call = audiţie pentru alegerea actorilor
Casting director = regizor secund responsabil cu distribuţia
actorilor. Este specializat în găsirea celor mai buni actori pentru fiecare rol
şi negocierea contractelor acestora.
stunt-casting - distribuirea
rolurilor prin ataşarea la film a numelui uneia sau mai multor vedete care vor
face filmul mai atractiv în ochii finanţatorilor
casting ca tipologie:
Clark Gable - adoratul publicului, John Wayne - cowboy de western, Errol Flynn
- justiţiar şi fanfaron, Cary Grant - gentlemenul amorez, Arnold Schwarzenegger
- durul terminator); vezi Bankable star, Casting couch
Casting couch = divanul legendar din biroul producătorului care
constituia 'permisul' de liberă trecere pentru
vedetele doritoare să lucreze. Actriţa Frances McDormand a povestit în
glumă cum pentru rolul 'Fargo' a aplicat
metoda casting couch cu regizorul filmului, Joel Coen - soţul ei.
Casting Society of America – CSA = asociaţie a responsabililor cu
distribuţia, asociaţie profesională a directorilor de casting
Catalog
– pentru un distribuitor sau producător de filme constituie ansamblul
drepturilor asupra filmelor sau programelor aflate în proprietatea sa şi pentru
care deţine mandat de exploatare. Constituie cel mai valoros activ al companiei.
De ex. atunci când Turner i-a vândut MGM lui Kerkorian, el şi-a păstrat
drepturile naţionale asupra fabulosului catalog de filme al studioului.
Catch line
= slogan, lozincă; vezi Tag line
Catering
(service) = servicii de asigurat mâncarea la filmări, furnizor de alimente; vezi
Commissary
Cattle call – [literal = adunarea vitelor] se foloseşte în sens
peiorativ, când la filmare se face convocarea personalului, a actorilor[ cu
lipsă de respect faţă de aceştia]
CATV
– vezi Community Antenna Television
Cautionary tale – termen literar definind o poveste cu tâlc, cu
mesaj moral, despre consecinţele nefaste ale unor comportamente sau ideologii
sau tehnologii; de ex. 'Dr.Strangelove' despre nebunie, 'Planet of the apes'
1968, 'Wargames' 1983, 'Monty Pyton' 1983, serialul 'The evil dead' 1981, 'Gremlins'
1984
C-Band
= gamă de frecvenţă (3 la 6 GHz) utilizată de sateliţi în difuzarea directă;
vezi KU-Band, Microwave
CBC
– vezi Canadian Broadcasting Corporation
CBS
– vezi Columbia Broadcasting System
CC
– vezi Closed Caption
CCD
– vezi Charge-Coupled Device
C-Counties
= regiuni categoria 'C' - clasificare dată de compania A.C. Nielsen pentru
zonele din SUA cu populaţie de peste 40 mii de locuitori; vezi 'A'
counties, 'B' counties
CCTV
– vezi Closed Circuit Television
Ceiling
= plafon
participation
ceiling
= plafon de încasări ale unui film sau program
Celebrity
= personalitate cu merite
Celebrity special = program de excepţie organizat în
jurul unei personalităţi
Cels
= foaie transparentă de celuloid pe care se desenau imaginile la filmele de
desene animate pentru a fi apoi fotografiate; vezi Animation, Cartoon
Censor soother = persoană care, într-un studio sau într-o echipă
de filmare, are sarcina de a calma grupările de presiune susceptibile de a
chema cenzura; vezi Public relations
Censor's certificate = viza de cenzură
Censorship
= cenzură, procesul prin care se determină 'ce se poate şi ce nu se poate'
arăta într-un film; de ex. filmul 'Last tango in Paris' 1972 iniţial a fost
clasificat X, ca apoi să fie schimbat în NC-17, iar filmul lui Kubrick 'Eyes wide
shut' a fost proiectat cu multe scene blocate prin CGI în versiunile pe DVD pentru
a evita clasificarea NC-17
CEO
– vezi Chief Executive Officer
Certificate of authorship = certificat atestând paternitatea
autorului asupra unei opere (chitanţa unui depozit legal etc.).
Certified public accountant = expert contabil
CFO
– vezi Chief Financial Officer
CG
– vezi Character Generated
CGI
– vezi Computer Graphics (sau Generated) Imagery
Chain
= reţea, circuit de săli de cinematograf; vezi Theater chain (sinonim
cu exhibitor chain),
Circuit,
Loop
Chain of title = lanţ de drepturi asupra unei opera ce începe cu
proprietarul sau autorul de origine şi continuă cu persoana care este
cesionarul drepturilor
Chainbreak
= întrerupere de emisiune, mesaj publicitar inserat în pauză
Chanbara
= film japonez cu samurai
Change list = listă cu secvenţele schimbate întocmită de către
editorul (monteu-rul) şef, tipărită de către asistentul acestuia şi distribuită
editorului de sunet supervizor, editorului de dialoguri, editorului muzical şi
editorului de efecte sonore
Change over cue = semnul sau punctul în colţul din dreapta al
imaginii de film care îi semnalează proiecţionistului schimbarea de la un
aparat de proiecţie la altul
Change over day = zi de programare, zi în care exploatanţii decid
programarea pentru săptămâna viitoare
Changing bag = un sac din material de culoare neagră care nu
permite să treacă lumina prin el, folosit de persoana care se ocupă cu
încărcarea peliculei virgine (film
loader) pentru a încărca filmul într-o casetă (magazine)
Changing room = vestiar
Channel
= canal de televiziune, bandă de 6 MHz transmiţând un semnal de televiziune
Channel allotment = atribuire de frecvenţă
Channel capacity = număr maxim de canale pe care le poate primi un
sistem de difuzare pe cablu
Chapman
= marcă pentru macara de filmare
Chapter eleven = 'Capitolul 11' – referire la legea americană a
falimentului (Bankruptcy reform act 1978) ce reglementează redresarea judiciară
a firmelor; vezi Chapter seven
Chapter seven = 'Capitolul 7' din aceeaşi lege care reglementeză lichidarea
judiciară a firmelor
Character
= personaj într-un rol
main
character
= personaj principal
Character actor = actor de compoziţie specializat în roluri
arhetipice, de obicei rolul secundar cel mai important; de ex. Hattie McDaniel,
negresa din 'Alice Adams' şi 'Gone with the wind' 1939
Character arc = tensiune în evoluţia unui personaj într-un
scenariu; traiectoria între starea de la început şi cea de la sfârşitul rolului
Character driven (movie) = dramă psihologică
Character study = film care utilizează caractere cu puternică
personalitate susţinute de intriga şi subiectul poveştii; de ex. 'The seven samurai'
1954, 'Atlantic City' 1980, 'Dead man walking' 1995
Characterization = efort scenaristic care doreşte individualizarea
fiecărui personaj din scenariu
deep
characterization
= profunzime psihologică a personajelor
Charge-coupled device = componentă a camerei de filmat
digitale care converteşte fascicolul de lumină în semnale electronice şi
captează imaginile
Chart
= palmares muzical, listă periodică a celor mai bune vânzări de discuri
Chart
(to) = a figura în palmares; vezi Billboard
Chart topping – [în muzică] în fruntea palmaresului
Charter advertising = cumpărare de spaţiu publicitar
Cheater cut = rezumat scurt din filmul precedent, dat înaintea
unui nou episod de serial, pentru a vedea ce s-a întâmplat în episodul
precedent
Check print = copie de control, uneori i se spune copie
zero, reprezentând prima copie pozitivă trasă după negativul filmului montat,
care conţine imagine şi sunet; i se mai spune şi approval print; vezi
Grading print, Trial print
Checker
= controlor; [în animaţie] responsabil cu controlul planurilor după executarea
desenelor înaintea turnării
Cheer
(to) = aplauze, aclamări
Chemistry
(screen
chemistry) – se referă la performanţele a 2 actori perfect
complementari unul altuia. Exemple de complementaritate
perfectă: Spencer Tracy şi
Katharine Hepburn, Fred Astaire şi Ginger Rogers, Jack Lemmon şi
Walter Matthau, Elisabeth Taylor şi Richard Burton,
Stanley Laurel
(Stan) şi Oliver Hardy
('Ollie', Bran),
Mel Gibson şi Danny Glover, Paul Newman şi Robert Redford, Lauren Bacall şi
Humphrey Bogart, Errol Flynn şi Olivia de Havilland. Exemple negative: Leonardo
Di Caprio şi Kate Winslet în 'Titanic', Marilyn Monroe şi Laurence Olivier în 'Showgirl'
1957, Hugh Grant şi Andie MacDowell în 'Four weddings and a funeral' 1994
Cherry picker = platformă mobilă cu braţ pe verticală care se
ridică cu aparatul de filmat şi cameramanul, folosită la filmare (de tipul
celor folosite la montarea instalaţiilor electrice pe stâlpi)
Chest mike
= lavalieră, cravată mică; vezi Lavalier
Chick flicks (sau tearjerkers) = filme cu personaje feminine
populare sau în sens defavorabil folosit pentru marginalizarea filmelor cu prea
multe personaje feminine; de ex. 'Steel magnolias' 1989, 'Thelma and Louise'
1991
Chief cameraman = operator de film, responsabil cu stabilirea
cadrelor de filmat, uneori operator-şef
Chief executive officer = cea mai înaltă funcţie de conducere
superioară într-o companie, adica 'preşedinte - director general'
Chief financial officer = director financiar
Chief operating officer = Director general, vezi General
manager
Chinese
(to) = a face cu aparatul de filmat o panoramare în recul
Chinese Theater (Cinematograful
Gauman) = sală legendară de pe Hollywood Boulevard care a fost mult timp
sala de premieră a filmelor şi unde s-a ţinut de multe ori şi ceremonia de
acordare a premiului Oscar. Se ştie cã pe trotuarul din faţa sălii sunt
imortalizate în ciment amprentele marilor vedete.
Chippy
= tâmplar la echipa de filmare
Chop-socky
= film de karate, de kung fu
Chorus girl = dansatoare de cabaret
Chroma key
= procedeu de înlocuire a unei culori cu altă culoare din spatele acesteia, pe
ecran, prima devenind transparentă; i se mai spune color separation
overlay, greenscreen sau bluescreen. Este procedeul folosit la transmiterea
emisiunii meteo, când prezentatorul se află pe micul ecran în faţa unei hărţi,
în realitate el fiind în faţa unui ecran colorat; vezi Bluescreen, Cyc
Churn
– 1) raport între abonaţii cu contracte reziliate şi abonaţii noi la o
televiziune pe cablu sau televiziune cu plată
2) raport între telespectatorii care se
branşează şi cei care renunţă la un abonament într-o perioadă dată; vezi
Flip, Loyalty, Turnover
Chutzpah
= expesie care desemnează la Hollywood 'a avea tupeu', 'a avea totală
neruşinare' pentru a obţine success [scriere neclară (în idiş)]
Chyron
= subtitrare la baza ecranului de televiziune pentru a identifica persoana care
vorbeşte; Chyron este o marcă pentru generatorul de semne, caractere (litere); vezi
CG
Chyron operator = operatorul care creează titlurile şi/ sau textele
grafice
CIF
– vezi Cost, Insurance, Freight
Cinderella movie = film surpriză, care are mai mult succes decât se
aştepta; de ex. 'Pretty woman'; vezi Sleeper
Cine camera = aparat de filmat filme de ficţiune
Cineaste
= cineast, entuziast şi devotat al filmului; revistă cunoscută de cinema ('The
Cineaste Interviews')
Cinema
– semnifică de cele mai multe ori sala de cinematograf; cea de-a şaptea artă
Cinema verité – [termen francez] semnifică 'cinema al adevărului';
metodă sau stil de film documentar cu cadre foarte lungi, coordonare regizorală
şi de montaj minimă, realizat de regulă fără actori şi cu echipă tehnică
restrânsă, filmat cu camera din mână şi sunet în priză direct. A fost
popularizat în Franţa anilor '50; se mai numeşte free cinema în Anglia
sau direct cinema în SUA
Cinemascope = ecran lat, procedeu pus la punct de inginerul
francez Henri Chretien în 1925, care permite proiecţia de filme pe ecrane
panoramice, de 2 ori mai largi decât un ecran normal datorită anamorfozării
imaginii la filmare. Spyro Scouras cumpără tehnica pentru 20th Century
Fox din 1953 şi pune în evidenţă tehnica producând filme de mare spectacol.
Cinematic techniques – se spune metodelor folosite de
realizatorii filmului pentru a-şi comunica intenţiile şi a produce o reacţie
emoţională sau psihologică în rândul spectatorilor
Cinématographe – este considerat primul aparat de filmat (era
iniţial şi de proiecţie), inventat de fraţii Auguste şi Louis Lumière, cu care
s-a organizat prima proiecţie publică în scopuri comerciale. Se consideră
naşterea filmului ca având loc într-o cafenea pariziană denumită Salon Indien în 1895.
Cinematographer = operator-şef, director de imagine; vezi
Director of photography
Cinemax
= canal cu plată difuzat prin satelit şi cablu din 1980, specializat în prezentarea
de filme; vezi Home Box Office, Pay cable, Time Warner
Cinerama
= ecran foarte mare cu o curbură de 160 de grade, pentru filme realizate cu 3
camere şi proiectate cu 3 aparate de
proiecţie
Circuit
= circuit, ansamblu de săli de cinematograf cu aceeaşi programare şi aparţinând
aceleiaşi companii; vezi Loop, Theater chain
Circulation – 1) [în presă] difuzare
2) termen
desemnând numărul total de menaje care au privit o staţie de televiziune într-o
zi sau o perioadă dată
3) serviciu
al staţiilor de televiziune cu sarcina de gestionare materială a grilei de
programe şi a spaţiilor publicitare; vezi Traffic department
Clapboard
= clacheta pe care se înscriu însemnele filmului şi ale secvenţei şi cadrului
care se filmează, care se bate la începutul filmării fiecărui cadru, sunetul
fiind folosit la sincronizare în procesul de montaj. În prezent se folosesc tot
mai des clachete electronice.
Clapper person = clachetist, asistentul de cameră care scrie pe
clacheta de filmare şi bate clacheta la filmare pentru racorduri şi sunet şi
verifică cantitatea de peliculă (a patra persoană de la imagine); vezi Second
assistant camera operator
Clapsticks
= partea mobilă a unei clachete care este lovită cu zgomot; vezi Slate
Classification and rating administration = serviciu al (vezi)
MPAA (Motion Pictures Association of America) care efectuează clasificarea
filmelor înainte de ieşirea lor pe ecrane. Este o formă de cenzură morală în
industria audiovizuală. Clasificările sunt (vezi) G, PG, PG-13, R, NC-17
şi X. Vezi Code office
Claymation
= tehnică de animaţie imagine cu imagine ce utilizează personaje modelate în
plastelină sau alte aluaturi; de ex. 'Chicken Run' 2000
Clean acceptance = acceptarea fără rezerve a montajului final al
unui film sau program
Clear
(to) – 1) a fi transmis la televiziune
2) clear the rights = reglementarea
drepturilor juridice, în special a drepturilor de autor legat de producţia unui
film sau program
3)
Clear! - la filmare semnifică
ordinul de a elibera locul unde se filmează
Clearance
– 1) [referitor la distribuţia filmului în sala de cinematograf] reprezintă
perioada de exclusivitate acordată unui difuzor pe o anume piaţă, de obicei
pentru câteva săptămâni
2) [în
producţia de film] se referă la obţinerea aprobării de reproducere sau de
folosire a unui material cu drept de autor
3) [referitor la finanţarea unui film de către
un studio] termenul se referă la verificarea scenariului pentru eliminarea
interpretărilor defăimătoare la adresa cuiva pentru a evita o eventuală
acţionare în justiţie pentru calomnie; verificarea drepturilor de autor şi a
tuturor elementelor care ar putea fi asemuite cu persoane sau locuri existente
4) [în
televiziune] reprezintă pentru un program, acoperirea unui procentaj din
numărul de cămine dintr-un teritoriul geografic, în special în sindicalizare; vezi
Syndication
Clearance sale = vânzarea, lichidarea unui stoc sau a unui spaţiu
publicitar ieftin
Cleffer
= compozitor de muzică sau textier
Click track = bandă ritmică folosită în postsincron, în special
la dublaje ce indică actorilor textul de citit, banda defileând cu viteza cu
care trebuie citit; vezi Dubbing
Cliffhanger – 1) film de suspans
2) moment
cheie al unei intrigi în care acţiunea este lăsată în suspans; de ex. cliffhanger în serialul 'Dallas' – cine
l-a ucis pe J.R.
Climactic
= paroxistic, culminant
Climax
= punct culminant, moment forte al intrigii într-un film
Clio Award
– [în publicitate] premiu anual decernat celor mai bune opere de publicitate
audiovizuale (radio şi televiziune) de către American radio and television festival, sub patronajul publicaţiei
Ad Weekly
Clip
– 1) tăietură din presă
2) extras dintr-un film sau program
Clip bin/
Clip sheet
= locaţia unde se înmagazinează înregistrările vizuale şi sonore pentru
editarea nonliniară
Close
(to) = a încheia un contact
Close medium shot = plan american de filmare, plan mediu;
echivalent cu medium close up
Close shot
şi Close Up
= grosplan; de de ex. faţa unui personaj acoperă tot ecranul
extreme
close up
(ECU sau XCU) = plan detaliu – este un grosplan mai aproape, cu detalii de
obiecte mici sau părţi din obiecte mari
Closed bidding = procedeu prin care un distribuitor propune un
film unui exploatant fără ca acesta să cunoască condiţiile concurenţei; vezi
Blind booking
Closed caption = subtitrare codificată; urmărirea unei emisiuni cu
un decodor
Closed circuit television = televiziune cu circuit închis
Closed set
= platou interzis publicului; de ex. un platou pe care se filmează o scenă
erotică şi care este închis pentru majoritatea membrilor echipei pe timpul
filmării
Closed town = oraş cu un singur exploatant de săli de
cinematograf
Closing billboard = carton de final în genericul filmului
Closing titles = generic de final, generic tambur; vezi End
titles, Opening billboard
Clout
– în industria filmului, abilitatea celui care negociază pentru a obţine ceea
ce doreşte
CMS
– vezi Close Medium Shot
CNN
– vezi Cable News Network
Coach
– 1) antrenor în sport
2) [în cinematografie] persoană care
îl însoţeşte pe actor pentru a-l pregăti asupra unor aspecte ale rolului
dialogue
coach
– pentru replici sau dialecte
Coast
(the) – se spune pentru Los Angeles, California
Coax
(coaxial cable) = cablu coaxial
COD
– vezi Cost On Delivery
Coda
– [literal, în italiană – coadă] în cazul filmului se referă la epilog ori
partea de sfârşit care trage concluziile despre film; de ex. epilogul din filmul
'Shindler's list'
Code office – vezi CARA
Co-feature
= lungmetraj prezentat împreună cu un alt film, în pachet, în partea a doua; vezi
B pictures, Double billing
Coin
– [literal] bănuţ, bani în sens general
Cold reading = audiţie la care actorii citesc pentru prima oară
un text; vezi Line rehearsal, Table reading
Color absorption = capacitatea unor medii de a absoarbe unele culori
ale spectrului de lumină
Color chart = spectru de culori
Color correction = etalonare, stabilirea condiţiilor optime pentru o
imagine pozitivă, fără diferenţe de culoare şi densitate între planurile filmului,
pentru montajul final
Color system = codificarea culorilor. Se cunosc 3 procedee de
codificare a culorilor în televiziune; vezi NTSC, PAL şi SECAM
Color temperature = culoarea în grade Kelvin (K) a unei surse
de lumină, cu cât este mai ridicată temperatura de culoare cu atît lumina este
mai albastră şi cu cât este mai redusă, lumina este mai roşie
Color timer = funcţie care efectuează etalonarea peliculei
pozitive (echilibrarea culorilor pentru a nu exista diferenţe de densitate şi
culoare între planurile filmului) într-un laborator de prelucrare a pelicule
Colorization = procesul de colorare al filmelor alb negru,
realizat digital în anii '80
Colorizer
= tehnician cu colorarea filmelor alb-negru
Columbia Broadcasting System – CBS = mare grup multimedia american
din care face parte CBS Television Network. La origini s-a numit United
Independent Broadcasters, a fost cumpărat de William Paley în 1928, care i-a
dat numele actual şi l-a organizat în reţea de radio. Ca şi concurenţii săi (vezi
ABS, NBC, CBS) constituie o reţea de televiziune la sfârşitul celui de-al
doilea război mondial şi difuzează azi programele sale de televiziune pe tot
teritoriul SUA, prin staţiile asociate şi staţiile pe care le exploatează direct.
Vezi O & O
Columbia Pictures (Entertainment) – unul din marile studiouri istorice.
S-a născut în 1924 prin schimbarea numelui din C.B.C. Films Distribution
(aparţinând fraţilor Harry şi Jack Cohn şi Joseph Brandt) şi s-a dezvoltat sub
coordonarea lui Harry Cohn şi Frank Capra. Neavând lanţ de cinematografe, a
trebuit să realizeze filme de calitate pentru a le putea distribui (de unde
reputaţia profesională a producţiilor sale). Cultivă vedetismul în anii '50 şi
înfiinţează o filială de producţii de televiziune. Intră în declin la începutul
anilor '60, este cumpărat de Coca-Cola în 1981 şi fuzionează cu TriStar. Este
absorbit de Sony Corporation în 1989 şi devine un nucleu important al
imperiului comercial şi industrial japonez. Vezi Big six, Sony Pictures
Entertainment
Combination advertisement = publicitate care pune în valoare mai
multe filme în acelaşi timp
Combination
print
= pozitivul filmului cu imagine şi sunet
Combination shot = supraimpresiune; vezi Process shot
Comedian
(-enne)
= actor (-iţă) de comedie, comic
Comedy-variety show = emisiune de varietăţi care conţine
scheciuri, interviuri cu personalităţi şi în care apar cântăreţi şi formaţii
muzicale
Comer
= actor de viitor, speranţă
Comet
= urmă pe care o lasă pe ecranul de televiziune, prin efectul de remanenţă, o
mişcare mai rapidă
Comic relief = moment comic într-un film dramatic, cu scopul
relaxării tensionale sau punctării prin contrast a unui moment de tensiune
Comics
= benzi desenate; vezi Cartoon
Coming attractions = film anunţ; vezi Teaser,
Trailer
Command performance = performanţă deosebită, de referinţă a
unui actor într-un film
Commentative sound = sunet de acompaniament care nu se
află pe ecran. Opus lui (vezi) Source sound
Commercial
1) publicitate, anunţ publicitar
commercial
break
= pauză publicitară
non-air
commercial
= publicitate experimentală ce nu este destinat difuzării
2) adjectiv care califică activităţile
cu scop lucrativ; commercial television
– televiziune privată cu vocaţie comercială, spre deosebire de canalele publice
(vezi) Public channel sau
educative
Commercial protection = spaţiu de protejare, de regulă 10
minute, între mesajele publicitare concurente transmise la televiziune
Commissary
= cantină la filmare sau într-un studio
Commission
= comision ca plată pentru o activitate depusă
Commissioned work = operă de comandă. Regimul Legii Copyright-ului american consideră orice
operă comandată în mod expres şi plătită unui autor în scopul integrării
rezultatului într-o operă cinematografică - sau altă operă audiovizuală - ca
aparţinând comanditarului, respectiv în cazul nostru al producătorului [vezi
Legea americană a dreptului de autor - Copyright Act, 1976:17 USC, art.101 (2)].
Această dispoziţie lărgeşte principiul
şi la sintagma (vezi) Work made
for hire, atunci când autorul nu este salariatul comanditarului operei
audiovizuale.
Committee on nationwide television audience measurement = organism
format în 1963 de către cele 3 mari reţele (vezi Networks) şi (vezi)
National association of broadcaster pentru a controla calitatea măsurării
audienţei
Common carrier = întreprindere de comunicaţii publice, termenul
desemnând serviciu de transmisie a informaţiei de la un punct la altul,
accesibil publicului conform unui tarif uniform, adică telefon, telegraf,
telex, cablu şi satelit, dar în cazul satelitului este vorba de întreprinderea care
deţine şi exploatează echipamentul tehnic şi facturează
acest serviciu. Nu este vorba de aceleaşi obligaţii legale ca ale firmelor
specializate în vânzarea semnalelor, cum este cazul canalelor de cablu. Vezi
Telcos
Communication highway = 'autostrăzi de comunicaţie'= reţele
în care se întâlnesc toate mediile de comunicaţie (cablu, telefon, reţele de
televiziune şi studiourile) accesibile instantaneu şi universal; vezi Infopike
(information highway), Magic box
Communications satellite corporation = organism
public care administrează serviciul de comunicaţie prin satelit. Reprezintă SUA
în (vezi) INTELSAT.
Community access – vezi Public access
Community antenna relay service = gamă de frecvenţă locată de (vezi)
FCC reţelei unei antene colective pentru transmiterea semnalelor de televiziune
Community antenna television – se spune sistemului de difuzare care
foloseşte o antenă de recepţie herţiană la care se racordează de ex. locuitorii
unui cartier; vezi Master antenna television
Comp (de
la Comprehensive) = schiţă de poster publicitar
pentru un film ce poate fi ulterior modificat
Compensation – 1) remunerare, despăgubire, venit global. Într-un
contract de muncă pe salariu conţine şi primele, comisioanele, avantajele în
natură, iar într-un contract de licenţă (vezi License) conţine nu numai sumele
vărsate sau minimumul garantat, dar şi totalul remuneraţiei datorat cedentului.
2) remuneraţia staţiilor de televiziune (vezi
Affiliate) în schimbul alipirii lor la o reţea; vezi Network, Network
compensation
Competitive programming/ scheduling = programare concurenţială, strategie
de programare a unui canal care se ghidează după grila canalelor concurente; vezi
Blunting, Counter programming, Defensive programming, Offensive programming,
Stunting
Compilation film = film alcătuit din secvenţe ale altor filme
Completed motion picture = un film terminat, pregătit pentru
proiecţia în săli
Completion
= completare, terminarea unui film sau program
upon
completion
– [la sfârşitul filmărilor], la terminarea copiei finale; clauză clasică a
contractelor din industria cinematografică şi audiovizuală
completion
bond
= poliţă de asigurare, garanţie de bun sfârşit al filmului; formă de asigurare
dată de o companie, pe care o încheie un producător pentru a se asigura contra
riscului de neterminare a filmului, iar garantul ia în sarcina sa producţia
filmului, în cazul unor perturbări la filmare care pun în pericol realizarea
proiectului; vezi Guarantor's fee, Producer and director undertakings
Completion bond documentation = sunt documentele solicitate de
compania de asigurări înainte de
începerea filmului pentru a analiza proiectul: scenariul; un buget detaliat al
filmului; planul calendaristic de realizare a filmului; cererea pentru
acordarea garanţiei de bun sfârşit; lista principalilor realizatori şi a actorilor; dovada obţinerii
drepturilor de autor şi a drepturilor conexe asupra scenariului; acordul
de colaborare încheiat de producător, regizor şi membrii echipei de
realizatori; acordul de finanţare a producţiei; poliţa de asigurare încheiată
de către producător ca o măsură suplimentară împotriva pierderilor; acordul
încheiat de către producător şi regizor cu actorii şi pentru respectarea
bugetului; un acord semnat de către regizor prin care asigură că bugetul şi
planul calandaristic al perioadei de filmare şi post producţie sunt realizabile şi că metrajul alocat de peliculă
negativă este suficient; contractele principalilor actori;
planul calendaristic al perioadei de post producţie (trebuie furnizat nu mai
târziu de 2 săptămâni înainte de ultima zi de filmare); acordul semnat privind
obţinerea tuturor drepturilor legale în cadrul bugetului;
acordul privind muzica; acordul semnat prin care toate cheltuielile care derivă
din acordul de distribuţie precum şi toate costurile legate de publicitate care
depăşesc bugetul aprobat se vor considera costuri de distribuţie şi nu vor
afecta cheltuielile de producţie; acordul pentru developarea peliculei într-un
laborator; acord semnat privind respectarea taxelor legale prevăzute în bugetul filmului; acordul
privind distribuţia filmului – dacă acesta există.
Completion bond fee = onorariul companiei de asigurări ce
reprezintă un procent din devizul total al filmului (care include taxele şi
cheltuielile neprevăzute de 10 %). Procentul poate fi între 1,5 % (la filmele
cu bugete mari) şi 6 %, uneori firma de asigurări cerând un procent din
încasările filmului.
Comply with (to) = a se conforma clauzelor contractuale, a
respecta un contract
Composer
= compozitor care realizează muzica în film
Composite
= o bucată din pelicula developată, pe care există combinarea imaginii cu
sunetul
Composite
(to) – [în procesul de filmare] a combina mai multe imagini într-una singură
Composite dupe negative = duplicat negativ de imagine
(contratip) obţinut de pe negativul întregului film - după pozitive sau
interpozitive - ce conţine imagine şi sunet şi care se foloseşte la executarea
tirajelor de copii pozitive necesare reţelei cinematografice
Composite master positive = copie pozitivă, standard etalon a
întregului film, folosită ca model pentru copiile de tiraj
Composite negative = copie negativă a întregului film
Composite print = o bucată din copia standard pozitivă, cu imagine
şi sunet
Composition = aranjarea subiectului în cadru ori selectarea
mărimii cadrului în funcţie de subiectul filmat
Comprehensive insurance = asigurare contra tuturor riscurilor
Compulsory license = licenţă legală obligatorie în SUA, autorizaţie
de a se utiliza operele protejate de legea dreptului de autor (Legea copyright-ului) fără acordul prealabil
al deţinătorilor de drepturi, doar prin simpla plată a unei redevenţe în cele 5
domenii de utilizare supuse acestei dispoziţii: retransmisia prin cablu,
reproducerea mecanică a operelor muzicale, retransmisia prin satelit, aparatele
care permit reproducerea muzicii şi difuzările prin reţeaua public. Regimul
licenţei legale a permis creşterea numărului de reţele prin cablu,
permiţându-le retransmisia programelor date pe canalele herţiene fără
negocierea drepturilor. Vezi Copyright Royalty Tribunal
Computer aided design = program de concepţie asistată pe
calculator
Computer generated imagery = procesul de prelucrare, adăugare,
modificare şi/ sau manipulare a imaginii digitale şi a materialului grafic.
Primele efecte CGI s-au folosit în filmul SF 'Futureworld' 1976, iar în 1981
s-a creat prima figură umană prin
CGI, în filmul SF al lui Michael
Crichton 'Looker'. Primul personaj
tridimensional (3D) creat prin CGI a fost creatura subacvatică extraterestă din
filmul 'Abyss'.
Computer graphics = prelucrarea grafică la computer a
imaginii
COMSAT
– vezi Communications Satellite Corporation
Concept
= subiect, concept, idee de bază într-un scenariu care se poate formula în
câteva fraze. Când i se atribuie o conotaţie maliţioasă, reprezintă un proiect
original ce se remarcă prin formule originale, prin îndrăzneala subiectului,
ambiţiile estetice sau nivelul sofisticat al publicului căruia i se adresează; sinonim
cu High style; vezi Log line, Pitch
Cone lights = lumină abundentă care acoperă o mare suprafaţă
Confab
(to) = a discuta, a se reuni pentru o discuţie
Conform
– [în producţia de film] semnifică montarea negativului conform copiei
editorului-şef, iar în sens legal înseamnă a reproduce exact o copie a unui
document, certificat de un factor autorizat
Conkout
= întreruperea filmării datorită lipsei unor materiale
Consent
= autorizaţie
Consent and release = acord încheiat de către producător cu
persoana fizică a cărei imagine sau istorie se va transpune pe ecran. Acest
acord permite, în general, dreptul de a fixa, de a reproduce şi de a comunica
publicului prestaţia sau povestea respectivă. Vezi Affirmative grant,
Release
Consideration = [termen juridic] de obicei reprezentã o sumă de
bani sau orice altă valoare. Constituie raţiunea încheierii unui contract.
Construction
assistant
= asistent construcţii decor
Construction crew = echipa de constructori (pentru decoruri) la
o echipă de filmare
Construction department = departamentul compus din tâmplari/ dulgheri
= carpenter, vopsitori = painter, zugravi = plasterer, sudori = welder,
tapetari = paperhanger, persoane
care confecţionază articole de recuzită = prop
maker şi alţi muncitori - şi este condus de un maistru de platou = set construction foreman. Acest
departament este responsabil de construirea tuturor decorurilor în şi în afara
studioului.
Construction manager = conducătorul echipei de constructori
Construction props = recuzitã
Contact print = copiere în contact, prin expunerea peliculei
virgine în contact direct cu materialul de copiat
CONTAM
– vezi Committee On Nationwide Television Audience Measurement
Contestant
= concurent (la jocurile televizate)
Contiguous United States – noţiune din contractele de difuzare
desemnând teritoriul SUA fără Alaska, Hawaii şi Puerto Rico
Contingency – 1) [într-un deviz de film] sunt cheltuielile
neprevăzute, stabilite procentual (de regulă 10 %), din valoarea totală a
devizului; hidden contingency – semnifică repartizarea majorării cu această
cheltuială, prin repartizarea procentului pe fiecare articol de deviz, fiind
astfel mascată majorarea devizului
2) [la plural]
semnifică 'condiţii prealabile' care trebuie îndeplinite într-un contract
înainte de intrarea în funcţiune a contractului; vezi Incidentals
Contingent participation = remuneraţie calculată
sub formă de procent din încasările filmului ce se acordă după ce filmul sau
programul a atins un anumit nivel la rezultatele financiare (număr de
spectatori, nivelul profitului sau al
încasărilor, număr de casete
vândute etc.); vezi
Deferred payment, Escalating contingent compensation, Gross participant,
Net profit participation, Participant
Continuities = racordurile din scenariu, elemente de scenariu
care asigură legătura narativă între 2 secvenţe sau scene
Continuity
(editing)
= racord, coerenţă logică între diferitele planuri a unei opere audiovizuale
sau cinematografice; operaţie de urmărire a continuităţii scenariului, având în
vedere că scenele nu se filmează în ordinea naraţiunii
continuity
flow
= fluiditatea organizării estetice sau intelectuale ale unei opere
continuity
writer
= scenarist însărcinat cu adaptarea unui scenariu anterior
continuity
girl
= secretară de platou
continuity
shooting
= filmare conform decupajului de scenariu
continuity
shot
= plan racord
continuity
log
– [în scenariu] indicaţiile privind racordurile între cadre şi indicaţiile
realizatorului; ex. de lipsă de racord în filmul 'Pretty Woman': la micul dejun
Julia Roberts începe cu un croissant care devine în cadrul următor clătită, iar
în filmul 'Gladiator' la un car roman se poate vedea o butelie de gaz
Continuity breakdown sheets = decupaj al scenariului în secvenţe,
cadre, locuri de filmare, obiecte de filmare şi necesarul compartimentelor
pentru fiecare secvenţă (actori, decoruri, costume, accesorii, vehicule etc.)
Continuity person = persoană (funcţie) în devizul
filmului responsabilă cu urmărirea racordurilor la filmare; sinonim cu
script supervisor
Continuity script – 1) [în televiziune] conducător de
emisiune
2) versiunea finală a unui scenariu ce
conţine cuvânt cu cuvânt dialogurile şi acţiunea aşa cum apare în versiunea finală
de montaj
Contra-account advertising = publicitate compensată, sistem prin
care 2 companii media îşi fac publicitate reciprocă
Contract player = actor cu un contract de interpretare de cel puţin
13 săptămâni, chiar dacă
participarea
sa nu este menţionată în film sau serial; vezi Featured player, Player,
Principals
Contractor
– 1) antreprenor
2)
delegat al sindicatelor cu verificarea contractelor la filme
Contractual breakeven = prag de rentabilitate, respectiv
nivelul la care încasările acoperă cheltuielile, stabilit prin contract
Contractual overhead = cheltuielile generale ale firmei
distribuitorului de film ce nu se pot aloca direct filmului distribuit, dar
care se deduc din încasările totale ale acestuia
Contractually defined profit (terms) – se referă la faptul că - fără
o legislaţie care să definească clar
termenii de încasări brute, nete, profit net şi alţi termeni într-un contract de
distribuţie a filmului - este necesară
reglementarea lor contractual
Contrast
= diferenţa dintre partea cea mai luminoasă şi partea cea mai întunecoasă ori
între lumina maximă şi minimă, într-o imagine de film
Control figure = prag de intervenţie; nivel al încasărilor din
reţeaua de săli, fixat contractual între distribuitor şi un exploatant, sub
care se poate întrerupe difuzarea filmului
Control group = public folosit ca test pentru filme înainte de
lansarea lor; vezi Focus group
Controlled availability = strategie prin care se decide să nu
se difuzeze un film într-un teritoriu sau pe o anumită piaţă
Controller
– 1) director financiar
2) consolă electronică de
montaj, pupitru de regie; vezi chief financial officer
CONUS
– vezi Contiguous United States
Conventions – [în cinematografie] sunt elementele aşteptate de
la un anumit tip de film; de ex. un film
noir se aşteaptă să fie pesimist, cu subiecte despre trădare şi corupţie,
iar documentarele redau de obicei fapte reale etc.
Converter
= decodor de programe; dispozitiv care, conectat la televizor, transformă
electronic semnalele de televiziune transmise prin cablu în semnale; vezi
VHF
Convey
(to) = a livra sau a transfera către o altă parte
Coogan's law – se referă la legislaţia anilor '30 când – pentru
protecţia veniturilor unui actor-copil – sumele se depuneau în fonduri mutuale,
în administrarea justiţiei, pentru a fi retrase la majoratul acestuia.
Denumirea provine de la numele actorului-copil Jackie Coogan.
Cookie
= voleuri (din 2 sau 4 palete) de tablă vopsită în negru, în faţa aparatelor de
iluminat; vezi gobo
Cooling-off period = perioadă de graţie, de reflexie
într-un contract după care părţile pot reveni asupra semnăturii
Cooperative advertising – 1) [în televiziune] publicitate cu
costuri partajate, acţiune prin care un client local care doreşte să anunţe o
reclamă, se asociază cu un partener naţional
2) [în cinematografie] contract de
publicitate în care costurile se împart între exploatant şi distribuitor,
calculate săptămânal
Coproducer
= persoană fizică sau juridică care se asociază cu un alt producător pentru
realizarea unui film sau program; vezi Producer, Associate producer, Executive
producer, Line producer
Coproduction = asocierea între 2 sau mai mulţi producători
pentru realizarea aceluiaşi proiect, la care contribuţia lor este atât financiară,
cât şi în domeniul creaţiei
Copy
= text, tipografiere; ceea ce nu aparţine imaginii
copy
line
= linia unui text
Copyright
= dreptul de a copia, a reproduce şi a distribui o operă originală de către
autorul acesteia; drept patrimonial al dreptului de autor
Copyright act = legea americană a copyright-ului (ultima variantă este din 1976). Conform legii
actuale americane, protecţia pentru operele create după 1977 este pe durata
vieţii autorului, plus 50 de ani. În cazul operelor anonime publicate sub pseudonym
- realizate la comandă sau de un salariat - durata protecţiei este de 75 de ani
de la data publicării sau de 100 de ani de la data creării. Prin 'creare'
conform art.101 din lege se înţelege fixarea operei pe un suport. Legea s-a pus
în conformitate cu Convenţia de la Berna asupra dreptului de autor - la care
SUA a aderat la 1 martie 1989 -, dar nu se recunoaşte de jure decât dreptul
patrimonial, nu şi cel moral. În SUA se consideră că dreptul de autor este mai
curând o problemă de drept al afacerilor decât un drept de creaţie
intelectuală. Autorul care şi-a cedat dreptul de copyright nu mai poate obţine niciun beneficiu şi nu mai poate
controla modul în care opera sa este exploatată.
Copyright assigment = contract de cesiune a drepturilor de copyright; vezi Grant of rights
Copyright certificate = document eliberat de către serviciul
federal de înregistrare (Copyright Office) care atestă depozitarea unui
exemplar din opera care a solicitat copyright-ul
Copyright infringement = violarea dreptului de autor,
contrafacere, piraterie
Copyright notice = menţiunea de copyright
trecută pe operele care solicită dreptul, obligatorie până în 1989 - neobligatorie
în prezent - pentru obţinerea dreptului. Ea trebuie să indice numele
deţinătorului, data primei publicări sau comunicări publice a operei şi
simbolul ‘©’ sau 'copy' ori 'copyright'
în litere.
Copyright office = serviciul federal din cadrul Bibliotecii
Congresului SUA unde se depozitează şi înregistrează operele în termen de 3
luni de la publicarea lor. Înregistrarea este facultativă şi se poate efectua
oricând în perioada de protecţie.
Copyright owner = deţinătorul dreptului de reproducere şi
reprezentare a unei opere, cesionar sau autor originar
Copyright Royalty Tribunal = organism federal american înfiinţat
prin Legea dreptului de autor în 1976 şi care
răspunde de vărsămintele de redevenţe (royalties),
datorate deţinătorilor de drepturi în
cadrul regimului licenţelor şi a redifuzării prin cablu.
Copyrighter = redactor responsabil cu textele (copy) unei
campanii publicitare
Core
= miez de plastic sau de metal pe care se înfăşoară filmul sau banda magnetică
Corporate advertising = publicitate de întreprindere
Corporate image = imagine de marcă, maniera în care publicul
percepe o firmă
Corporate support = acţiuni de sponsorizare sau mecenat
Corporate underwriting = subvenţionare, mecenat. Mari companii
susţin financiar prin subvenţionare programe la televiziuni ne-comerciale
(Exxon a finanţat 'Great performancies', 'Gulf' - National Geographics), fiind
excluşi - conform codului deontologic - producătorii de ţigări sau băuturi
alcoolice.
Corporation for public broadcasting = organism
public creat de Congresul SUA în 1967 pentru a ajuta finanţarea canalelor
ne-comerciale de radio şi televiziune precum şi a producţiei programelor
acestora
Cosmology
– [în televiziune] univers imaginar, ficţional, care se creează în jurul unei
serii de televiziune când durează suficient de mult; vezi Spin-off
Cost estimate = deviz de cheltuieli al unui film sau program; vezi
Budget breakdown
Cost of opening = costul premierei unui film format din costul
copiilor de tiraj şi costul cu celelalte materiale promoţionale; vezi
Prints and ads; Release advertisement
Cost overview = analiză a costurilor efectuate comparativ cu cele
din buget sau cele planificate a se cheltui
daily
hot cost,
weekly cost report = analiză
zilnică, săptămânală a costurilor
Cost on delivery = plata la livrare
Cost per thousand = cost per o mie; raportul dintre
costul unui mesaj şi audienţa utilă calculată la o mie de persoane sau menaje;
indicator folosit în marketing
Cost per unit = unitate de cost al mesajului publicitar; vezi
Rating
Cost to complete = totalul finanţării necesare pentru terminarea
filmărilor, la un moment dat al producţiei unui film
Cost,
Insurance,
Freight
= dispoziţie de preţ într-un contract care prevede că preţul cesiunii (unui produs
audiovizual) conţine asigurarea şi transportul materialului necesar exploatării
drepturilor
Costume designer = pictor de costume. Crează şi supervizează
realizarea tuturor costumelor în acord cu designul stabilit de regizor (şi
posibil stabilit de scenograful producţiei = Production designer).
Costumer
= costumier. Este responsabil cu întreţinerea costumelor pe perioada
filmărilor.
Couch potato = 'legumă pe canapea' - expresie pentru
telespectatorii care petrec toată ziua în faţa micului ecran; vezi Grazers
Counter-programming = strategie în televizune constând în încercarea
de a contracara succesul unui canal concurent prin atragerea audienţei
neglijate; vezi Defensive programming, Offensive programming, Stunting
Country
= termen desemnând muzica populară (a albilor) din sudul şi vestul SUA; vezi
Nashville
Courtesy of = 'prin amabilitatea …', 'cu autorizarea'
Covenant
= [juridic] acord, legământ, care include obligaţia de a face sau de a nu face
Cover
(to) = o nouă versiune
Cover shot
= plan de siguranţă, adesea filmat într-un unghi diferit faţă de cel original,
plan de completare tras în laborator dacă planul original nu convine
regizorului. Se filmează de multe ori cu obiectiv superangular pentru a acoperi
toată scena. I se mai spune safety shot; în televiziune este planul
filmat de o a 2-a cameră în afara câmpului de filmare.
Coverage
(development)
1) procesul de revizuire şi comentarii
folosit de majoritatea studiourilor în dezvoltarea scenariilor de film,
constând - în cazul unui scenariu selecţionat - în angajarea unei persoane
pentru lecturarea scenariului, după care cititorul redactează o notă = coverage care permite funcţiilor de
decizie ale studioului să determine dacă proiectul poate primi 'undă verde'
pentru stadiul următor de dezvoltare sau pentru finanţarea producţiei, iar în
cazul filmelor distribuite reprezintă procentul de pieţe pe care s-a difuzat
filmul
2) [în televiziune] reprezintă 'gradul
de acoperire' teoretică, adică procentul de menaje susceptibile de a primi un
program într-un spaţiu dat; vezi Story analyst
Cow-catcher = anunţ publicitar în campania dinaintea premierei
filmului; vezi Teaser
CPA
– vezi Certified Public Accountant
CPB
– vezi Corporation for Public Broadcasting
CPM
– vezi Cost Per Thousand
CR
– vezi Camera Rehearsal
Crab dolly
= dolie, cărucior pentru deplasarea aparatului de filmat; vezi Dolly
Crabbing
= deplasarea căruciorului cu aparatul de filmat lateral (ca mişcarea unui crab)
fără întoarcerea şasiului; vezi Truck to
Crack
(to) = a deschide un microfon
Craft service = organizatorii bufetului. Este o poziţie specială
în cadrul producţiei şi este de obicei compusă din 1 sau 2 persoane a căror
responsabilitate principală este să furnizeze un mic dejun rece dimineaţa şi
diverse aperitive şi băuturi reci sau calde în timpul zilei (sau nopţii) de
filmare.
Crane
= macara pe care se montează aparatul de filmat
Crane crew
= macaragiu, personal la echipa de filmare care manipulează macaraua de filmare
Crane driver = şofer pe auto macara. Este de obicei şi
operatorul macaralei.
Crane shot
= imagini filmate de pe macara ce dau o perspectivă similară cu planul general.
Crash zoom
= zoom rapid
Crawls
= generic ce defilează pe ecran, adesea cu supraimpresiune pe o scenă vizibilă;
mai general se spune pentru orice mesaj alfanumeric care defilează
Creative accountability = contabilitate creativă, termen
derogatoriu atribuit metodelor de contabilitate ale marilor sudiouri
distribuitoare, care procedează întotdeauna în favoarea lor la calcularea
veniturilor şi la negocierea drepturilor
Creative boutique = agenţie de publicitate specializată
în realizarea afişelor, reclamelor comerciale pentru televiziune, a trailerelor
la filme şi alte materiale publicitare la filme
Creative control = autoritate asupra aspectului artistic al
filmului, negociat de la început între producători şi distribuitori, privind
ultimul cuvânt asupra versiunii finale; vezi Final cut
Creative department = [într-un mare studio] serviciu de
evaluare a proiectelor, prin analizarea scenariilor indiferent de faza în care
se află
Creative differences = eufemism desemnând adesea diferenţele
de opinie dintre artişti, în procesul de creaţie; vezi Creative control
Creative executive – [într-un mare studio sau firmă de
producţie de filme] persoana care alege proiectele ce merită să fie reţinute şi
'dezvoltate'. Se spune despre el că are doar autoritatea să spună NU, deoarece
decizia pentru DA revine superiorilor.
Creative producer – 1) [în cinema] producătorul artistic
ce aduce ideile, care intervine în creaţie, în procesul de creaţie
2)
[în televiziune] creatorul şi producătorul la origine al unei emisiuni sau
serial (se trece pe generic 'Created by') sau poate să-şi rezerve
responsabilitatea finală a liniei editoriale a magazinului sau emisiunii de
varietăţi
Creative properties = opere intelectuale folosite la
producerea unei opere cinematografice sau audiovizuale sau a unor elemente
dintr-un film sau program protejat de legea dreptului de autor; vezi
Copyright, Property
Creative talent = profesionist care participă la procesul de
creaţie al unui film sau al unui
program, respectiv 'autorii' în sensul tradiţional al dreptului de
autor, la care se mai adaugă şi producătorul în Legea Copyright-ului
Creator
= creator, autor
Credit sheet = fişă biografică, CV, filmografie; vezi
Resume
Credits
– 1) credit acordat de o bancă sau instituţie financiară
2) [în cinematografie] la plural semnifică
numele, poziţia şi mărimea numelor actorilor şi realizatorilor pe genericul de
început şi/ sau pe cel de final al filmului; vezi End credits, Front
credits
Creeper titles = [retro] sistem mecanic de defilare a titlurilor
de generic cu ajutorul unui tambur, pagină cu pagină; vezi Crawls
Creep-in
= mişcarea aparatului de filmat în travelling înainte foarte lent
Crew
= echipă de filmare
stand-by
crew
= ttâmplari, pictori etc. în cadrul platoului de filmare
floor
crew
= personalul platoului
crew
leader
= şef de echipă; vezi Below the line, Foreman, Shoot
Crew call
= convocarea echipei tehnice la locul de filmare
Crisis
– [într-un film] momentul de cea mai înaltă tensiune, chiar înainte de (vezi)
climax
Critics
sau Crix
= critica ca personal de specialitate; vezi Pundit
Crooner
= cântăreţ cu farmec
Cross collateralization = tehnică contabilă a distribuitorilor
de filme prin care profitul realizat la unele filme - în unele teritorii sau
medii de difuzare - se compensează cu pierderile altor filme din aceleaşi sau
alte teritorii ori medii de difuzare. Clauza se negociază între distribuitori
şi producători. Marile studiouri aplică
des în practică această metodă în contractele de distribuire pe plan mondial,
compensând rezultatele obţinute în diferite teritorii geografice.
Cross cutting (inter-cutting, parallel editing) = tehnica de
montaj prin care se intersectează 2 acţiuni narative, în locaţii diferite,
pentru a sugera acţiuni paralele
Cross dissolve = fondu înlănţuit (anşeneu de sunet), trecerea de
la o secvenţă la alta, de la un loc la altul al acţiunii, auditiv printr-o dispariţie
lină a sunetului, în timp ce peste el se suprapune sunetul secvenţei următoare;
vezi X Dissolve
Cross licensing = acord de schimb de drepturi între producători sau
distribuitori
Cross Media Star = vedetă multimedia, actor care îşi exploatează
renumele pe diferite suporturi, de ex. (muzică, televiziune şi cinematografie
Cross over
= procedeu prin care într-o serie apare personajul dintr-o altă serie, permiţând
folosirea notorietăţii pentru lansarea unui nou film; vezi Spin-off
Cross over
(appeal)
= un film făcut pentru audienţă, dar care câştigă şi alte segmente de
spectatori sau un actor destinat unui grup demografic şi de vârstă şi care
devine agreat şi de alte categorii de audienţă; ex. de filme: 'Monsoon wedding'
2000, regizor: Mira Nair, film indian care a cucerit audienţa internaţională şi
bariere multiculturale sau 'Barbershop' 2002,
'Finding Nemo' 2003; ex. de actorii 'cross over' Humphrey Bogart - în egală
măsură romantic şi bad guy sau James Cagney - cântăreţ şi dansator, dar şi
gangster
Cross over film = producţie care a fost iniţial planificată pentru
o anumită piaţă, dar a fost lansată pe alta; film al cărui succes depăşeşte
uneori, prin surpriză, publicul pentru care a fost conceput în mod special; vezi
Positioning
Cross ownership rules = reglementarea FCC de interzicere a
posesiei în aceeaşi piaţă, în acelaşi
timp, a unei staţii de televiziune şi a unui ziar, a unei staţii locale
şi a unei staţii pe cablu; se referă în special la intervenţia marilor reţele (vezi)
Networks şi a companiilor operatorilor de cablu; vezi Duopoly rules
Cross plug
= forme de promovare a unui film în diferite medii, cum ar fi scrierea unui
roman după scenariu sau 'licenţierea' titlului filmului pentru a fi folosit în
alte ocazii sau (vezi) merchandising
înainte de lansare
Cross promotion = promovare încrucişată; de ex. 2 staţii de televiziune
care anunţă reciproc programul lor
Cross talk
= interviu încrucişat, faţă în faţă
Cross-cut
= montaj încrucişat al aceleiaşi scene, plecând de la planuri cu unghiuri
diferite, filmate simultan (de obicei la filmarea exploziilor)
Crowd controller = coordonatorul figuraţiei
Crowd marshall = conducător/ ofiţer de armată, organizator pentru
figuraţie
CSA
– vezi Casting Aociety of America
CSC
– vezi Canadian Society of Cinematographers
C-SPAN
– vezi Cable Satellite Public Affairs Network
C-TAM
– vezi Cable Television Administration and Marketing Society
CU
– vezi CloseUp
Cue
= semnal, marcă, reper
cue
mark
= semnal de trecere
cue
light
= lampă de lanternă
cue
micro
= microfon de dat comenzi (instruction microphone)
cue
sheet
= foaie de minutaj
cue
track
= pistă de instrucţie
cue
card
= fişă mnemotehnică (prezentată în afara cadrului pentru a da o indicaţie, a
sufla un text); vezi Idiot card, Teleprompter
Cue dot
= semnal care apare într-un colţ al imaginii pentru a indica schimbarea bobinei
Cult films
(movie)
= filme de excelenţă pentru cunoscători, filme serial de succes cu audienţă
fidelă, de multe ori filme horror sau SF; vezi Trekkies, GWW
Cume
= cumulativ, măsurarea audienţei, termen de analiză a audienţei totale pentru prima
oară; cu alte cuvinte, telespectatorii care văd filmul sau programul de mai
multe ori sunt luaţi în calcul o singură dată); vezi Circulation; sinonim
cu Reach
Current assets = elemente ale patrimoniului, reprezentând averea
unei firme sau a unei persoane şi având 'valoare economică pozitivă' (terenuri,
clădiri, maşini şi utilaje, disponibil în bani, acţiuni sau obligaţiuni etc). În
cinematografie actorii, regizorii sau alţi creatori sunt consideraţi ca
principalele 'active' ale filmului.
Current economic realities = abordare realistă a mediului de
afaceri prezent. În cazul Legii antimonopol (Anti-Trust laws) marile studiouri
distribuitoare au argumentat convingător necesitatea acceptării din partea
justiţiei pe baza realităţilor economice, a unei schimbări în prevederile legii
antitrust ce le interzicea posesiunea unor săli de cinematograf, ceea ce s-a şi
întâmplat în procesul cu TriStar (1980 - 1987); vezi TriStar Case
Currents
= de actualitate, la ordinea zilei
Custom duties = taxe vamale care se percep la importul sau
exportul unor produse şi care fac parte din cheltuielile distribuitorului filmului;
vezi Distribution costs
Cut
= Tăiaţi! – ordin dat de regizor care marchează finalul luării de imagini,
oprirea aparatului de filmat, la filmare: 'Cut and hold'
Cut
(to) – 1) montaj negativ al filmului
2) procent din încasări
3) o porţiune de pe un disc
sau dintr-un cântec; vezi Director's cut, Edit, Final cut, Rough, Single
Cut-in
= insert
1) [în programul unui Network retransmis unei staţii]
substituirea unui mesaj local cu cel al programului
2) anunţ scurt între 2 programe, al
marilor titluri de actualitate care se vor transmite în următorul telejurnal
3) insert - la montaj - al unui
prim-plan într-un plan general; vezi Bumper
Cutaway shot (cutaways) – [în cinematografie] plan de legătură
care apare singur şi întrerupe pentru scurt timp imaginile anterioare; parte dintr-o
scenă care se filmează separat şi se inserează la montaj în desfăşurarea
acţiunii pentru a lega 2 părţi ale unui (vezi) pickup shot şi a pune în evidenţă detalii semnificative; de ex.
într-un film cu un accident de avion - este imaginea titlurilor dintr-un ziar
cu articolul despre accident etc.
Cutouts
= peliculă căzută, nefolosită la montaj; vezi Trims, Out takes
Cutter
– 1) monteur negativ
2) filtre montate pe rame
metalice folosite la absorbţia luminii
3) croitor la echipa de filmare
Cutting
= montaj negativ
Cyberpunk
= sub-gen de film SF despre societatea tehnologiei digitale; de ex. 'Johnny
Mnemonic' 1995, 'Strange days' 1995, 'Matrix' 1999
Cyc,
cyclorama
= fundal de dimensiuni mari înfăţişând peisaje din natură, cerul cu nori, etc.,
folosite la filmare în platouri
Czar
= titlu ironic dat unui mare patron de studio care decide totul în privinţa
producţiei filmelor (folosit mai rar la noi); vezi Mogul, Tycoon