marți, 27 noiembrie 2012

Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera N


Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera N

'No string attached' – expresie care semnifică 'fără condiţii suplimentare şi fără rezerve', în cazul oferirii unui lucru sau 'fără niciun angajament', în cazul acceptării
NABvezi National Association of Broadcasters
Nabe – Cinematograf de cartier; vezi Grindhouse
NABETvezi National Association of Broadcast Employees and Technicians
Name drop = a face aluzie într-o conversaţie la numele unor personalităţi, cu intenţia de a impresiona interlocutorii
Name recall – [în publicitate] memorizare, marcă lăsată în amintirea publicului de un nume sau titlu sau un serial televizat etc.
Name-actor = actor cunoscut de către marele public; vezi Bankable (star), Marquee quality/ value, Star
NARASvezi National Academy of Recording Arts and Sciences
Narration = comentariu, naraţiune
Narration script = text al unui comentariu verbal din off
Narrative film = film care are o poveste lineară desfăşurată cronologic, cu introducere-cuprins-încheiere, în opoziţie cu filmul non narativ, poetic sau abstract
Narrow angle lens = obiectiv cu unghiuri de câmp mici de filmare
Narrow release – se spune despre o lansare restrânsă a unui film, distribuţia în săli cu tiraj redus de copii, doar pe câteva ecrane; vezi Release
Narrowcasting = politică de programare sau de poziţionare a unui canal care constă în orientarea emisiunilor pe centre de interes al unui public (grădinărit, bucătărie, jocuri video etc).
NASDAQvezi National Association of Securities Dealers Automated Quotation
Nashville – capitala statului Tennessee, considerat ca centrul industriei muzicale; vezi Tin pan valley
Nat sound= sunet natural, de la sursă
National Academy of Recording Arts and Sciences = Academia americană a artelor şi tehnicii înregistrării ce decernează premiile Grammy.
National advertising 
1)  campanie naţională de publicitate acoperind toată ţara
2)  [în televiziune] strategie publicitară constând în cumpărarea de ecrane de televiziune în toată ţara, fără a trece însă prin Network; vezi Network, National rate, Network advertising
National Association of Broadcast Employees and Tehnicians = sindicat al angajaţilor şi tehnicienilor din televiziune, cuprinzând cca 14.000 de membri. Controlează în special posturile Network şi este concurent cu IATSE.
National Association of Broadcasters = sindicat al difuzorilor americani; reprezintă şi apără interesele staţiilor de radio şi televiziune private; publică un cod deontologic (NAB Code) adresat membrilor săi, privind conţinutul emisiunilor.
National Association of Securities Dealers Automated Quotation = asociaţia naţională a dealerilor de titluri financiare, echivalentul lui RASDAQ din România
National Association of Television Program Executives = asociaţie americană a profesioniştilor programelor de televiziune (cumpărători, vânzători). Organizează în fiecare an o piaţă a programelor care reuneşte producătorii, distribuitorii şi canalele de televiziune din SUA şi multe ţări străine.
National Association of Theater Owners = federaţie a exploatanţilor de săli de cinema, asociaţie profesională care reuneşte societăţile ce gestionează reţelele de săli
National Cable Television Association = sindicat grupând pe toţi operatorii de cablu din SUA
National Film Registry = Registrul Naţional al Filmului, secţiune a Bibliotecii Congresului  American - înfiinţată prin lege în 1988 - care selecţionează anual până la 25 de filme de toate genurile  considerate deosebite, după 2 criterii: trebuie să fie semnificative d.p.d.v. cultural, istoric şi estetic şi trebuie să aibă cel puţin 10 ani vechime. Filmele sunt selecţionate după sugestia publicului de un grup de experţi de 40 de membri ai instituţiei sau cooptaţi. Până în prezent s-au selectat 400 de filme.
National rate = tarif mai ridicat al publicităţii pe micul ecran, care se aplică atunci când campania se întinde în toată ţara; vezi Dual rate, National advertising
National release = lansarea unui film la nivel naţional, pe tot teritoriul sau lansarea unui film într-o ţară dată; vezi General release, Wide release
National sales manager = funcţie în difuzare care se ocupă de 'anunţătorii' de publicitate a căror campanie publicitară are o amploare la nivel naţional
National Television System Committee = organism profesional de normare, care a pus la punct în 1941 normele tehnice NTSC în televiziunea americană (525 linii şi 60 Hz), iar în 1963 în televiziunea color. Procedeul, folosit şi de japonezi, este incompatibil cu sistemul PAL şi SECAM utilizat în restul ţărilor din lume. După unele păreri ironice sigla semnifică 'Never twice the same color' ['niciodată aceeaşi culoare de 2 ori']. Vezi Color system
NATOvezi National Association of Theater Owners
Naturalistic (naturalism) = film care redă faptele din realitatea obiectivă, prin redarea fidelă, cu preferinţă pentru aspectele urâte, vulgare ale naturii omeneşti
Nature of license = natura drepturilor cesionate într-un contract de cesiune
NBC – National Broadcasting Corporation = una din cele 3 reţele de televiziune (Network) din SUA şi prima care s-a constituit în reţea (radiofonică) în 1926, sub conducerea lui David Sarnoff. Dispune azi de o reţea alcătuită din staţii asociate (afiliate) şi staţii în exploatare directă (O&O) care acoperă tot teritoriul american. A fost mult timp filiala lui RCA Corporation, iar azi aparţine de General Electric; mai este numită şi Peackock Network sau Thirty rock. Sigla semnifică - după unele păreri – 'Nothing but commercials' [nimic în afară de reclame]; vezi ABC, CBS
NC-17 = interzis sub 17 ani; una din categoriile de clasificare după cota morală, atribuită filmelor, înainte de lansare în exploatare în săli - acordată de Motion Picture Association of America. Această categorie a fost introdusă în 1990 pentru a permite filmelor care conţin scene erotice sau de  violenţă să poată evita clasificarea 'X' şi să poată fi exploatate în reţelele obişnuite. Vezi Rating
NCTAvezi National Cable and Television Association
Nearby location = exterior în apropiere, specificare în contractele cu sindicatele americane, desemnând filmări în exterior, dar aproape de studio, care permite revenirea acasă după filmare; vezi Location
Needle drop fees – expresie retro care înseamnă drepturi muzicale ce se plătesc de fiecare dată când 'acul se pune pe disc'. Se referă la drepturile de sincronizare, respectiv de reproducere a unei partituri muzicale, pe un suport audiovisual. Vezi Synchronisation rights
Neg = negativ
Negative
1) peliculă negativă nefolosită sau peliculă expusă având pe ea imaginile filmate, developată sau nu
2)  reprezintă prima concretizare materială a unei producţii cinematografice şi constituie proprietatea corporală a acesteia
Negative costs = cheltuielile de producţie angajate reprezentând totalitatea costurilor unui film sau program, până la realizarea negativului final; vezi Final cost statement, Production costs
Negative cutter = monteur negativ
Negative insurance = asigurarea negativului filmului, care acoperă toate riscurile de distrugere a peliculei expuse
Negative matching = montarea negativului filmului
Negative pickup = formă de contract conform căruia un distribuitor de filme se angajează faţă de un producător să preia filmul acestuia în distribuţie. Se deosebeşte de Contractul de achiziţie şi distribuire deoarece se încheie înainte de terminarea filmului, astfel distribuitorul contribuind la finanţarea producţiei; vezi Domestic pickup, Pickup price
Neighboring rights = drepturi (vecine) conexe ale dreptului de autor (pentru artiştii interpreţi). Spre deosebire de dreptul francez (şi legea română), sistemul de copyright al dreptului de autor american nu recunoaşte drepturile conexe ca atare, chiar dacă principiile generale ale dreptului la imagine sunt recunoscute. Vezi Consent and release, Release
Neorealism = mişcare iniţiată de Jean Renoir, în anii '40 - '50, cu originea în Italia, dar asociindu-se cu regizori precum Roberto Rossellini, Luchino Visconti şi Vittorio De Sica, care promova realizarea filmelor în afara studiourilor, cu filmări în locaţii naturale, uneori fără scenariu şi cu actori neprofesionişti, pentru a reduce cheltuielile şi a spori impresia de spontaneitate. Cel mai reprezentativ film este 'Ladri di biciclette' 1948 [The bicycle thief – 'Hoţul de biciclete'], regia: Vittorio de Sica, recompensat cu 19 premii dintre care Globul de Aur şi premiul de onoare al Academiei Americane de Film, pentru cel mai bun film străin în 1949.
Nepotism – [ca în limba românã] nepotism sau favorizarea unei persoane pe criterii de rudenie, promovarea prin protecţia rudelor sau a prietenilor influenţi şi nu pe bază de merite
Net = semnifică rezultatul exploatării unui film sau program după scăderea tutoror taxelor, impozitelor, cheltuielilor şi a cotelor cuvenite participanţilor; vezi Gross, Net distributor rentals, Receipts, Net film rentals
Net box office receipts = încasările obţinute din biletele de cinema, după deducerea de către exploatant a unor cheltuieli din ajustarea cheltuielilor cu alte filme prezentate în aceeaşi perioadă, dar înainte de scăderea cotei care i se cuvine exploatantului
Net deal = contract de distribuţie în care distribuitorul îşi recuperează mai întâi toate cheltuielile sale, după care îi plăteşte producătorului suma rămasă sau un procent convenit din suma rămasă (care se consideră suma netă)
Net distributor rentals = încasările nete ale distribuitorului; totalitatea încasărilor din exploatarea filmului în săli, după deducerea tuturor cheltuielilor distribuitorului (cu copiile de tiraj, cu promovarea) şi cu onorariul acestuia; vezi Net film rental, Gross distributor rentals
Net film rental = încasările din sălile de cinema după deducerea cheltuielilor de distribuţie şi a onorariului distribuitorului.
Net income = venituri nete, sunt sumele rămase după scăderea tuturor cheltuielilor; i se mai spune profit net
Net profit participation = remunerarea procentuală din profitul net al filmului
Net profit(s) = profit net. Termenul este astfel definit în general în contractele de distribuire  a filmelor şi semnifică suma rămasă din încasările totale brute ale filmului după deducerea cheltuielilor cu distribuirea, a costului negativului cu toate taxele şi impozitele şi a plăţilor care se efectuează mai târziu pentru achitarea salariilor şi onorariilor restante. Vezi Net proceeds
Net proceeds – 1) profit (de obicei în numerar) obţinut în urma vânzării unei proprietăţi, în urma unui împrumut or vânzării unor titluri mobiliare, după deducerea costurilor tranzacţiei
                         2) este folosit deseori în contractele de distribuire a filmelor fiind sinonim cu net profits
Net receipts – uneori folosit astfel în loc de profit net, reprezintă suma rămasă după deducerea  din încasările totale brute, mai întâi a onorariului distribuitorului (distribution fees),  apoi a cheltuielilor  de distribuţie (copii de tiraj, publicitate şi promovare etc.)
Net weekly circulation – [în  audiomat] audienţa săptămânală netă. Termen de  analiză  cantitativă  a audienţei şi noţiune juridică cuprinzând numărul de cămine care 'urmăresc' o staţie de televiziune cel puţin 5 minute pe săptămână. Peste un anumit prag staţia devine 'semnificativă'  şi operatorul de cablu din zonă trebuie să o includă în gama sa de canale.
Netcompvezi Network compensation
Network = reţea naţională de difuzare care leagă prin linie telefonică, cablu coaxial, satelit sau microunde un ansamblu de staţii de televiziune pe tot cuprinsul ţării şi transmite prin aceste staţii cu regularitate acelaşi program de seriale, ştiri, sport şi alte programe, produse de către alţii sau realizate cu mijloace  proprii. Definiţia a fost acordată de FCC pe baza volumului de programe furnizate săptămânal (15 ore), iar după 1991 definiţia s-a fundamentat numai pe programarea de mare audienţă (15 ore sau 5 seri a câte 3 ore). Vezi ABC, CBS, FOX, NBC
Network advertising = publicitate difuzată într-o emisiune a reţelei de tip Network; timpi de antenă cumpăraţi de un anunţător direct de la Network
Network compensation = remuneraţie anuală forfetară pe care o reţea Network o varsă staţiilor asociate la reţeaua sa, care retransmit programele sale. Suma se ridică la 10 % din veniturile staţiilor. Astfel, contrar unor idei false dar răspândite, nu staţiile locale îşi cumpără programele de la reţele, ci acestea din urmă îşi cumpără audienţa de la staţiile locale. Vezi Reverse compensation
Network cue = semnal prin care reţeua Network indică staţiilor asociate reluarea emisiunii.
Network feed = semnal emis de unul din reţelele Network, transmise de la New York, Chicago sau Los Angeles staţiilor asociate prin cablu telefonic, microunde sau releu de satelit
Network programming = programare oferită de o reţea Network staţiilor afiliate
New wave ['Noul val'] – are originea în Franţa, iniţiat de un grup de regizori şi producători netradiţionalişti,  printre  care  François Truffaut,  Jean Luc Godard,  Claude Chabrol,  Eric Rohmer,  Alain Resnais, care au început activitatea de critici la Cahiers du cinéma şi au expus principiile teoriei 'autorului de film'. Stilul noului val a fost caracterizat drept cinéma vérité.
News – 1) actalitate
             2) jurnal televizat, ştiri (Newscast)
             3) someone's news – actualitatea promovată de staruri
             4) That's – program de informaţii
News agency = agenţie de presă
News cinematographer = funcţie specifică compartimentului imagine, desemnat atunci când este necesară asigurarea unor imagini adecvate şi eficiente în cazul filmării unui eveniment; răspunde şi de calitatea tehnică a imaginii. Nu este personal de producţie al echipei, fiind angajat ocazional.
News sheet = buletin de informaţii
Newscast = telejurnal
Newscaster = prezentator de telejurnal
Newsreels = actualităţi cinematografice
Nice price – 1) [în marketing video şi audio] preţul casetelor sau discurilor vândute cel mai bine pe cea mai mare piaţă
                     2) preţ mediu; vezi Mid price, Premium price
Niche = strategie de producţie sau de programare constând în ocuparea 'de creneluri' specializate de audienţă
Nickelodeon – 1) 'Teatru de 5 parale' - denumire dată cinematografelor la începuturi (nickel este o monedă de 5 cenţi). Primul a fost deschis de către Harry Davis la Pittsburgh în 1905.
                         2) canal de cablu cu acoperire naţională specializat în emisiuni pentru tineret, aparţinând companiei Viacom
Nielsen = firmă americană privată de audiometrie, concurentă cu ARB, care se ocupă din anii '50 cu măsurarea audienţei în televiziune; vezi Overnights, Peoplemeter, Pocketpiece, Sweeps
Night time – califică programarea (şi grila) între orele 1 după miezul nopţii şi 7 dimineaţa
Nihilistic (nihilism) – vezi Dystopia
Ninety/ten deal = contract comercial între distribuitor şi exploatantul sălii de cinema, prin care părţile îşi împart încasările unui film sau unui program în proporţie de 90 – 10 % după scăderea cheltuielilor sălii. Se practică în mod curent în SUA, unde distribuitorul ia majoritatea, dar cu procentul săptămânal diminuat în fiecare săptămână cu 10 % până ajunge la un minim de 35 %.
Nitrate film = film pe bază de nitrat de celuloză inflamabil, utilizat până în anii '40, înlocuit cu filmul pe bază de acetat
Nobu = restaurant din New York al oamenilor de cinema; vezi Morton's, Le Dome
Nod shot – [îm televiziune] contraplan al interlocutorului, cadru pe faţa lui
No-hitter = film fără succes comercial
Nollywood – semnifică cinematografia care ia tot mai mult amploare ca producţie ieftină, dar profitabilă în Nigeria (similar cu Bollywood pentru Bombay – India)
Nominal payment = plată simbolică făcută de un producător unui regizor, în schimbul unei scrisori de intenţie a acestuia
Nomination = nominalizare, selecţie în finală. În cazul premiilor Oscar, finaliştii sunt aleşi de  către profesioniştii din branşa respectivă şi sunt votaţi de către toţi membrii Academiei de Artă şi  Ştiinţă  a Filmului
Nominee = finalist, persoană sau producţie selecţionată pentru un premiu
Non-actor = amator, actor neprofesionist
Non-broadcasting rights – se referă la drepturile de exploatare care nu sunt legate direct de trecerea la difuzarea prin 'antenă' (video, merchandising etc.)
Non-duplication = regulă a FCC care obligă operatorii de cablu să mascheze emisiunile unui canal extern pieţei retransmise pe reţeaua lor, atunci când acelaşi program este oferit simultan de un canal herţian local; vezi Superstation, Syndicated program exclusivity
Non-regulatory states = state din SUA în care nu se aplică Legea concurenţei neloiale, care se practică adesea în distribuţia şi exploatarea filmelor; vezi Blind bidding, Blind booking, Block booking
Non-theatrical = toate formele de exploatare cinematografică necomercială, în afara circuitului tradiţional de săli, care include proiecţi  în avioane, hoteluri, trenuri, pe vapoare, în şcoli, biblioteci,  baze militare, cluburide afaceri, închisori, muzee, biserici, campusuri, baze turistice, şantiere de construcţii etc.
Non-traditional casting = (vezi) casting al actorilor coordonat de programul Non Traditional Casting Project care promovează diversitatea în practicile şi standardele de angajare a actorilor cu folosirea în egală măsură a actorilor de culoare, ca şi a celor cu defecte fizice; de ex. rolul lui Dumnezeu interpretat de Morgan Freeman în filmul 'Almighty' 2003. A nu se confunda cu (vezi) Miscast sau Cast against type
Non-union film = film de lungmetraj a cărui producţie nu cade sub incidenţa nici unei legi sindicale. Se mai spune şi filmelor care folosesc actori membri ai sindicatului actorilor, dar la care personalul 'sub linie' nu este membru al unui sindicat.
Non-cross – se referă la forma de înregistrare contabilă a încasărilor filmelor, fără a se aplica principiul compensării încrucişate a cheltuielilor, prin care depăşirile unor filme se compensează cu profitul altor filme
Non-el = dispozitiv fără detonator electric, folosit în pirotehnie
Non-diegetic sound = orice sunet care provine dintr-un spaţiu din afara acţiunii de pe ecran (comentariul povestitorului, efecte sonore pentru a mări tensiunea, muzica de ambianţă şi motivul muzical original al filmului). În general contribuie la crearea atmosferei în film.
Non-theatrical (markets) = orice exploatare cinematografică (proiecţia filmelor) cu caracter necomercial, în afara circuitelor tradiţionale (avioane, spitale, şcoli, baze militare)
Noseroom – [la încadrarea în imagine = 'spaţiu de respirat'] spaţiu lăsat între un obraz încadrat din profil şi marginea cadrului
Novelization = adaptare literară după un film sau un program (invers ca la scenariu)
Novelization of a screenplay = adaptare literară după un scenari. Aceasta poate oferi noi surse de venituri pe lângă exploatarea filmului, într-un contract de distribuţie - exploatare.
NR – noise reduction = reducerea zgomotului; filtre audio de reducere a sunetelor parazite
NSMvezi National Sales Manager
NTSCvezi National Television System Committee
Nudie cutie = film 'dezbrăcat'
Nudity rider = anexă, act adiţional la contractul de angajare al unui actor privind condiţiile în care poate filma nud
Nudity clause = clauză trecută în contractul unui actor care precizează condiţiile în care poate filma nud
Number = 'număr' - se spune într-un spectacol sau film muzical scenelor în care apar un mare număr de actori
          Nut (house nut) = costurile de exploatare a unei săli de cinema, care se recuperează din încasări; vezi House nut