Toyota ... mai mult decât o maşină ... un erou pe
roţi
Acest articol reprezintă tema pentru prima
probă a concursului SuperBlog 2013.
Sper
să nu mi se scadă prea mult din puncte dacă anumite resurse sunt indicate
într-o limbă străină.
Proba 1. Toyota Corolla. Frumoasa cu un scop precis
Introducere:
Ştiati că Toyota Corolla este cea mai vândută maşină
din toate timpurile? Să fie oare aspectul cel care seduce? Sau funcţionalitatea?
Frumuseţea şi fiabilitatea se întâlnesc acum în noul model Corolla, lansat de
curând şi pe piaţa din România.
Enunţul
probei: Pornind de la
sloganul ‘Frumoasa cu un scop precis’ al noului model Toyota Corolla, vă rugăm
să comentaţi în ce măsură contează estetica şi fiabilitatea unei maşini în viaţa
de zi cu zi.
Mesaj
către d-na Ana Maria Toma, jurata acestei probe din partea sponsorului Toyota:
Cu toate că articolul e destul de lung, insist să-l citiţi până la capăt. Iertaţi-mă
dacă unele detalii tehnice sunt greşite. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
&&&
Toyota ... mai mult decât o maşină
A venit iarna.
Unii oameni, printre care şi eu, s-au reîntâlnit cu iarna pe 1 octombrie
blocaţi în tren. O călătorie pe care în mod obişnuit o făceam într-o oră s-a
transformat într-o odisee de 10 ore; parcă era un roman de Kafka în care
autorităţile au fost create pentru a încurca vieţile oamenilor.
Dimineaţa,
înainte să plec la drum, intrasem pe site-ul organizator să văd dacă se
publicase prima temă. La ora 8 nu apăruse nimic nou, în schimb mi se răspunsese
la articolul publicat pe blogul meu. La întoarcere, înainte să mă urc în tren,
se afişase prima probă, pe care am citit-o pe telefonul mobil (destul de vechi).
Urcându-mă în tren, mi-am zis că pot folosit timpul petrecut aici pentru a mă
gândi la probă. Puteam ştii eu viitorul ?!
În timp ce din
oră în oră eram anunţaţi că vom pleca, noaptea începea să ia locul zilei. La
geam ninsoarea făcea schimb regulat cu ploaia, iar apa curgea pe geamul
vagonului ca şi cum ar fi plâns. Aveam nevoie de un salvator: un EL – nu pe un
cal alb – ci conducând o Toyota Corolla albă, un ajutor de erou pe roţi,
fără să-i pese de frig, ceaţă, întuneric. Când noaptea s-a instalat de-a
binelea şi frigul a venit să-i ţină companie, ‘lacrimile’ de la geam s-au
transformat în flori de gheaţă. [Notă:
despre calităţile - estetica şi funcţionalitate - acestui 'erou/ eroină pe 4
roţi' puteţi citi puţin mai jos.]
A fost un vis
frumos. Am ajuns acasă şi după un lung repaus şi multe idei am început să
răspund la prima temă a concursului, care îmbină: filme în care automobilul
TOYOTA este parte dintr-un film, actriţe sau actori care fac reclamă la acestă
marcă sau care deţin în propria colecţie automobile preţioase ... şi alte
surprize. Am încercat să fie cât mai atractiv şi mai uşor de parcurs.
&&&
Acum câţiva
ani am redactat o lucrare de diplomă pentru profilul economic ce avea legătură
cu Managementul Calităţii. Una din ideile care mi-a rămas de atunci este că
acest tip de management s-a născut în Japonia şi a fost preluat/ dezvoltat în
SUA. Mi-aduc aminte că am dat de ceva referinţe despre TOYOTA şi am fost impresionată de
filosofia companiei ce pleacă de la calitatea oamenilor pentru a ajunge la
calitatea produsului. M-am bucurat de faptul că prima probă a acestui concurs are în centru
această marcă auto deoarece mi-a întărit dorinţa de a-mi achiziţiona cândva un automobil Toyota.
Am lucrat o
perioadă într-un restaurant fast-food al unui hotel şi nu m-am putut implica
complet în procesul vânzării până nu am gustat aproape tot ce aveam de vândut.
Aşadar nu ştiu cum să vând - fie doar prin cuvinte - un produs, să comentez
despre estetica şi fiabilitatea unei maşini dacă eu am condus câteva ore în
viaţa mea, nu deţin un automobil, în cercul meu de interese nu fac parte ştirile
auto.
Am putea gândi că reprezentanţii mărcii conduc alte automobile decât Toyota?
N-ar avea credibilitate, nu-i aşa?
În schimb, voi
lăsa pe alţii să vorbească despre aceste lucruri.
Înainte
de a intra efectiv în soluţia problemei, vreau să scriu câteva cuvinte despre o
carte scrisă în limba engleză de Jeffrey K. Liker ‘The Toyota Way: 14
Management principles from the world's greatest manufacturer’.
În 365 de pagini sunt explicate principiile care stau la baza performanţelor avute
de TOYOTA. Pentru mine contează la fel de mult oamenii care stau la baza
creaţiei, ca şi creaţia însăşi.
Nu ştiam că ...
- într-un top ‘100 Greatest cars of all
time’ s-au plasat şi 4 modele Toyota: locul 38: Toyota Prius 2004, locul 83:
Toyota Corolla 1968, locul 96: Toyota Corolla AE86 1984, locul 98: Toyota Supra
Twin Turbo 1993.
- conform ediţiei 2013 a clasamentului
BranZ Top 100 ‘BrandZ Top 100 Most valuable global brands’
realizat de Millward Brown Optimor
Toyota a redevenit ‘cel mai valoros brand auto din lume’(2004), respectiv locul 23 dintre
toate firmele prezente.
- la Salonul Auto Frankfurt nu a fost
prezentă noua
Corolla, însă a fost prezentat în premieră mondială conceptul Yaris
Hybrid-R.
- începând cu data de 1 octombrie a.c.
pe pagina de socializare Toyota organizează
o campanie pentru organizaţii non-profit, oferind 100 de maşini în peste 50 de
zile.
&&&
Blogul meu având drept cuvinte-cheie
‘lumea cinematografică’ şi ‘lumea coreeană’, acest articol va avea, de
asemenea, aceeaşi bază. Sper că prin lecturarea lui veţi afla lucru pe care le
ştiaţi mai puţin despre automobilele Toyota, respectiv Toyota Corolla.
Compania
japoneză Toyota Motor Corporation
s-a înfiinţat în anul 1937, după ce s-a desprins din compania Toyota
Industries. Toyota Corolla este o linie de ‘maşini de familie’ şi ‘maşini de
oraş’(aşa am înţeles eu) produsă de Toyota. Introdusă în anul 1966, Corolla a
reuşit să devină cea mai vândută maşină la nivel mondial în 1974 şi de atunci
este una dintre cele mai vândute mărci. Denumirea de ‘Corolla’ nu este
întâmplătoare, ea făcând parte din tradiţionala numire a mărcii Toyota Crown
pentru automobilele sedan.
Cu o istorie de fabricaţie a 50 de
modele (?) de-a lungul a 47 de ani şi totalizând 39 de milioane de unităţi
(conform reprezentanţilor Toyota, la sfârşitul anului 2012), Toyota Corolla a
ajuns în anul 2013 la a 11-a generaţie. Marca niponă are o versiune americană –
prezentată la începutul lunii iunie a.c.
...
ce culoare ...
– şi una pentru Europa şi Australia.
Noua generaţie Corolla va fi distribuită în peste 150 de state şi va fi
fabricată în 16 locaţii diferite. În România, noua generaţie a modelului
Corrolla s-a lansat oficial în 18 septembrie, concomintent în toate showroom-urile
Toyota din ţară.
Are aspect
foarte avanrgandist şi elegant, dimensiuni mărite faţă de predecesoarea sa,
dându-i astfel un aspect atletic. Ceea ce o plasează ca lider de clasă este
capacitatea de antifonare a habitaclului.
Legături dintre Toyota Corolla şi lumea
cinematografică
Plecăm de la
ideea de product placement sau
embedded marketing, tradusă în
limba română ‘plasarea de produse’. Conform Uniunii Europene ea reprezintă ‘orice formă de comunicare comercială audiovizuală alcătuită prin includerea sau trimiterea la un produs, un serviciu sau a mărcii acestuia, astfel încât acesta să fie prezentat în cadrul unui program de 'plasament'; produsul iese în evidență ca o strategie de marketing, având importanţă 'contextul și mediul în care produsul este afișat sau utilizat'’. În timp ce plasarea de produse este mai riscantă decat publicitatea convenţională, aceasta a devenit o practică comună de a plasa produse și branduri în mass-media, inclusiv filme, etc.
limba română ‘plasarea de produse’. Conform Uniunii Europene ea reprezintă ‘orice formă de comunicare comercială audiovizuală alcătuită prin includerea sau trimiterea la un produs, un serviciu sau a mărcii acestuia, astfel încât acesta să fie prezentat în cadrul unui program de 'plasament'; produsul iese în evidență ca o strategie de marketing, având importanţă 'contextul și mediul în care produsul este afișat sau utilizat'’. În timp ce plasarea de produse este mai riscantă decat publicitatea convenţională, aceasta a devenit o practică comună de a plasa produse și branduri în mass-media, inclusiv filme, etc.
Ca spectator de filme, există 2
modalităţi de a percepe plasarea unui produs: când produsul respectiv este
parte a scenariului, se face referire explicită la el (presupun că fără bani)
sau când compania producătoare ꞌsponsorizeazăꞌ sau are loc plasare de produse
(cu bani.)
Să luăm cazul TOYOTA. E de la
sine înţeles că orice firmă respectabilă
face parte dintr-un 'sistem economic naţional', adică se implică în dezvoltarea
altei companii din aceeaşi ţară (părerea mea). E evident că TOYOTA s-a implicat
în industria cinematografică naţională, dar – neştiind limba japoneză – nu mi
s-a părut corect să scriu despre astfel de filme; în schimb voi menţiona filme
americane şi coreene, respectiv actori din SUA şi Coreea de Sud (limbi străine
în care mă descurc) cu care TOYOTA a creat legături.
Într-un top al
celor mai bune 100 de maşini din toate timpurile din filme şi TV ‘The 100 greatest movie and TV cars of all time’
marca
Toyota a ocupat 3 poziţii:
- locul 29: Toyota 4X4Xtra Cab Pickup
Truck / 1985 Toyota Pickup SR5, filmele: Back
to the future 1985 şi Back to future,
partea a 3-a 1990
- locul 47: Toyota Supra Turbo / Toyotas
Supra 2JZ, filmul: The fast and the
furious 2003
- locul 59: Toyota 2000GT Convertible,
filmul You only live twice 1967
Cine n-a auzit
de personajul fictiv literar transpus pe marele ecran James Bond ?! Ei bine, în
producţia din 1967 ‘You only live twice’ (majoritatea scenelor fiind filmate în
Japonia) cu Sean Connery în rolul titular, are loc una din primele apariţii ale
unei Toyota într-un film. Este vorba despre modelul Toyota 2000GT.
Cu toate că au produse în serie doar 351 de exemplare, doar 2 dintre ele sunt precum
decapotabila lui James Bond.
De fapt, nu James
Bond a condus-o, ci Aki (Akiko Wakabayashi), frumoasa agentă japoneză,
asistenta lui Bond. Prezentată public pentru prima dată în 1965 la Tokyo Motor
Show, 2000GT a fost construită de Toyota prin contract cu Yamaya, între anii
1967 şi 1970. A fost plasată pe locul 7 dintre cele mai bune maşini ce au
apărut în seria James Bond.
Alte apariţii remarcabile ale maşinilor
Toyota s-au petrecut în filmele:
aici chiar e
vorba de plasarea de produs
... un tribut
Toyotei Prius ...
Deşi acţiunea
filmului are loc în America de Sud, apar mai multe creaţii automobilistice ale
producătorului nipon. Pe genericul de final se recunoaşte finanţarea oferită de
producător la realizarea filmului.
Toyota
Corolla & Toyota Hilux
Toyota
Echo, alintată 'The Blueberry'
Initial D 1995-2013 (manga japoneză)
Toyota Sprinter
AE86 Trueno '8-6'
&&&
Relaţia dintre TOYOTA şi cinematografie
a funcţionat şi în sens invers, adică s-a ‘folosit’ de nume importante de la
Hollywood pentru a le face reclamă.
Surprinzătoare
este asocierea Toyotei Corolla 1993 cu binecunoscuta familie animată Simpsons.
Poate doar mie
nu mi s-au părut destul de atrăgătoare (conceptul reclamelor) prezenţele lui
Brad Pitt,
respectiv Orlando Blooom alături de Corolla Altis
şi Eddie
Murphy pentru Toyota Celica.
Să nu uităm de
actriţa Kaley Cuoco în reclama Toyota creată pentru Super Bowl 2013
şi de perechea Idris Elba şi Ro Brooks
pentru Toyota Avalon.
O inedită
asociere este şi aceea dintre Toyota şi personajul feminin japonez de animaţie
Miku Hatsune.
Şi mai neobişnuită
găsesc crearea cu dedicaţie de către
Toyota a unei maşini pentru actorul Shuichi Ikeda, faimos pentru rolul Char Aznable.
&&&
Dorinţa de a proteja
mediul a făcut ca relaţia dintre TOYOTA şi Hollywood să se concretizeze şi sub
forma achizionării de Toyota Prius. Printre eco-vedete le putem enumera pe: Calista Flockhart, Kate Bosworth, Leonardo
di Caprio şi Orlando Bloom.
Legături dintre Toyota Corolla şi lumea coreeană
Era evidentă asocierea corporaţiei
TOYOTA cu vedetele coreene.
Vedetele din
(cunoscătorii ştiu ce înseamnă asta) sunt mai mult decât
staruri de cinema, ele promovează prin prezenţa lor însuşi statul sud-coreean
(politică de stat). Trecerea lor de pe micul/ marele ecran în publicitate este
profitabilă pentru toate părţile implicate.
Plăcută
apariţia actorului Lee Min Ho, cunoscut
publicului român pentru rolurile din serialele Boys Before Flowers 2009 şi City Hunter 2011, într-un serial web The one and Only, având ca ‘parteneră’ o Toyota Camry
2012. În realitate este vorba despre şir
de reclame realizate pentru piaţa americană între anii 2011-2012. Serialul este
prezentat cu subtitrări în limbile engleză, arabă, chineză şi vietnameză,
devenind una din cele mai puternice reclame pentru maşini din istorie. Actorul
Lee Min Ho este primul corean şi singurul model asiatic ales de corporaţia
Totota Motor, sub-divizia nord-americană. S-a considerat că actorii Hallyu au mulţi fani pe Facebook şi pe alte site-uri de socializare, şi astfel
prezenţa lor va influenţa consumatorii la nivel mondial.
Pe parcursul a
8 episoade (2 serii) Lee Min Ho interprează în dublu rol 2 fraţi gemeni, unul
bun şi unul rău. Joon (cel bun) se trezeşte brusc din comă, are amnezie şi
singurul lucru care îi poate spune ceva despre el este cheia de la o Toyota
Camry. Când intră în maşină, încep să-i revină din memorie imagini din trecut.
După ce activează sistemul Eutune, începe o călătorie printre amintiri;
zâmbeşte şi spune: 'Îmi amintesc!' Începe să descopere cum fratele său geamăn,
Kwon, a fost creierul din spatele accidentului care i-a produs pierderea
memoriei, doar pentru a-i lua prietena, Sohee, viitoarea soţie. Joon ajunge în
momentul căsătoriei dintre cei doi, dar nimeni nu dă crezare identităţii sale
...
Sezonul 1
Sezonul 2
Şi
actriţa Kim Tae Hee a devenit imaginea Toyota Camry, iar cântăreţa HyunA interpretează
cântec My color pentru o reclamă la
Toyota Corolla, lansată în primăvara acestui an.
Am lăsat la
urmă o înregistrare a unor acorduri muzicale interpretate de roboţi creaţi de
corporaţia Toyota.