duminică, 26 mai 2013

Filme despre film

104 filme despre film
Filmografie selectiva comentata 1924-1974

Argument: filmul este o lume, lumea este un film

Nota: Lista urmatoare este preluata din volumul 'Autoportretele filmului' de Dana Duma, aparuta in anul 1993 la Editura Meridiane

1.      Sherlock Jr. (Sherlock Junior) 1924 SUA
Regia: Buster Keaton, scenariu: Clyde Bruckman, Jean Havez, Joseph Mitchell, imaginea: Byron Hovek, E. Lessley, distributia: Buster Keaton, Kathlen Mc. Guire, Ward Crane, Joseph Keaton, Horance Morgen
Buster Keaton transforma visul proiectionistului intr-un film vazut pe ecranul cinematografului. El il lasa pe protagonist (in visul sau) sa intre pe ecran si sa devina o parte componenta a filmului. Astfel, cu mare subtilitate, ne face sa acceptam povestea exterioara ca reala (si ca efect cinema), pentru ca trebuie sa consideram filmul exterior real ca sa admitem ca cel interior nu este real, ci visat. Aceasta este mai mult decat semantica vizuala, este epistemologie grafica'. (Rudi Blesh in 'Keaton', Ed. Fletcher and Son, 1966')        

2.      The cameraman (Malec operator) 1928 SUA
Regia: Edward Sedgwick, scenariu: Lex Lipton, Clyde Bruckman, Buster Keaton, imaginea: E. Lessley. R. Lenning, distributia: Buster Keaton, Marceline Day, Harold Goodwin, Sidney Bracy
O 'arta poetica' ce pledeaza pentru realismul cinematografic. 'Buster, un fotograf care aspira sa devina operator de actualitati, reuseste numai atunci cand pelicula sa inregistreaza evenimentele – si propriul sau in ele – cat se poate de direct si de simplu'. (Geoff Brown in 'Monthly Film Bulletin', vol. 44, nr 520, 1977)      

3.      Celovek s'kinoapparatom (Omul cu aparatul de filmat) 1928 URSS
Regia si scenariul: Dziga Vertov
O 'arta poetica' a regizorului si operatorului Dziga Vertov.
'Omul cu aparatul de filmat' constituie o aglomerare surprinzatoare, senzationala, de trucuri de filmare si montaj. Leyda remarca chiar ca Vertov pare sa considere aici aparatul de filmat drept izvorul tuturor adevarurilor. (John Howard Lawson in ' Film si creatie', Ed. Meridiane, 1968)

4.      The last command (Ultima porunca) 1928 SUA     
Regia: Joseph von Sternberg, scenariu: John F. Goodrich, Joseph von Sternberg, imaginea: Bert Glennon, distributia: Emil Jannings, Evelyn Brant, William, Powell, Michael Visaroff
O incursiune in 'culisele' realizarii unui film dezvaluie cateva aspecte inedite ale relatiei dintre interpret si rol. Meditatia despre conditia actorului de cinema este insotita de semnalarea unui pericol al meseriei: confuzia dintre realitate si fictiune.  

5.      Stand in (Dublura) 1937 SUA
Regia: Tay Garnett, scenariu: Gene Townes, Graham Baker dupa Clarence Buddington Kelland, imaginea: Charles Clarke, distributia: Leslie Howard, Joan Blondell, Humphrey Bogard, Alan Mowbray
Tot ce priveste ambianta studiourilor epocii este foarte reusit, va si filmul in film intitulat 'Sexul si diavolul', parodie atat a aventurilor exotice (o gorila rapeste vedeta in ajunul premierei) si a melodramelor unde eroina isi vede iubitul murind in zapada. (Dominique Rabourdin, in 'Cinéma 1977', nr. 228)       

6.      A star is born (S-a nascut o stea) 1937 SUA
Regia: William Wellman, scenariu: Dorothy Parker, Alan Campbell, Robert Carson, imaginea: W. Howard Greene, distributia: Janet Gaynor, Frederic March, Adolphe Menjou
Pelicula se prezinta ca o comedie realista, bogata in notatii psiho-sociale despre moravurile hollywood-iene dintre cele 2 razboaie. Cinematograful american se apleaca aici asupra propriului trecut cu o anume tandrete ironica, fara sa excluda cateva sarcasme. (Claude Beylie, in 'Ecran' nr. 21, 1974)      

7.      Hollywood cavalcade (Cavalcada Hollywood-ului) 1939 SUA
Regia: Irving Cummings, scenariu: Ernest Pascal, imaginea: Allen M. Davey, Ernest Palmer, distributia: Alice Fay, Don Ameche, Alan Curtis, Buster Keaton
Film muzical in scheciuri, inspirat de activitatea de creatie si viata mondena a Hollywood-ului. 'O amuzanta istorie a artei filmului de la mut la sonor.' (Mircea Musatescu in 'Filmul muzical', Ed. Meridiane, 1979)

8.      Helzapoppin 1941 SUA
Regia: H.C. Potter, scenariu: Mat Perrin, Warren Wilson, imaginea: Woody Bredell, distributia: Ole Olson, Chic Johnson, Martha Raye, Mischa Auer
'Helzapoppin' este gagul lasat in libertate, investit cu puteri depline, la modul 'fa ce-ti trece prin cap', si inchipuiti-va numai ce poate fi in mintea gagului. Actiunea si personajele sunt simple jucarii lasate pe mana acestei masinarii infernale de produs hazul. Nici macar filmul ca atare nu este iertat, gagul navalind de pe ecran in cabina de proiectie, producand catastrofele de rigoare si preluand in final conducerea operatiunilor, asa cum ii sta bine unei comedii fara limite si stapan. (D. I. Suchianu in 'Cinema' nr. 8, 1978)

9.      Sullivan's travels (Calatoriile lui Sullican) 1941 SUA             
Regia si scenariul: Preston Sturges, imaginea: John Seitz, distributia: Joel Mc Crea, Veronika Lake, William Demarest
Desi replicile si situatiile acestui film sunt strabatute de umor, regizorul Preston Sturges isi exprima prin el un crez artistic si isi formuleaza cateva pareri despre misiunea sociala a cinematografului.

10.  Le silence est d'or  (Tacerea e de aur) 1947 Franta
Regia si scenariul: René Clair, imaginea: Armand Thirard, distributia: Maurice Chevalier, François Perrier, Marcelle Derrien, Dany Robin
Secventele in care ii vedem pe domnul Émile si pe operatorul sau (filmand pe o zi caniculara o sumbra melodrama hibernala sau surprinzand, adapostiti sub o umbrela zbenguiala 'frumoaselor care se scalda' tp 1900, ii permit lui René Clair sa ne arate inca o data ca el considerã cinematograful ca pe o masina de inselat, pentru mistificarea spectatorului destul de naiv ca sa creada in el. (Q. J. in 'Image et Son' nr. 205, 1967)

11.  Sunset Boulevard (Bulevardul Amurgului) 1950 SUA           
Regia: Billy Wilder, scenariu: Charles Brackett, Billy Wilder, D. M. Marsham, Jr., imaginea: John Seitz, distributia: Gloria Swanson, William Holden, Erich von Stroheim, Buster Keaton
Hollywood-ul a avut perversitatea sa-si filmeze amaraciunile si incordatele desperari … In 'Bulevardul Amurgului', Erich von Stroheim, Gloria Swanson, doua ex-majestati regale ale cinematagrafiei, sunt aratati in plina decreptitudine, jucand pe ecran asfintitul real pe care-l traiau in viata. (D. I. Suchianu in 'Vedetele filmului de odinioara', Ed. Meridiane, 1968)

12.  Bellissima (Cea mai frumoasa) 1951 Italia
Regia: Luchino Visconti, scenariu: Cesare Zavattini, imaginea: Piero Portelupi, distributia: Anna Magnani, Alessandro Blasetti, Walter Chiari
Ce spune regizorul à propos de fenomenul cinematografic, descriindu-l in 'Bellissima'? Ca cinematograful fabrica leacuri miraculoase pentru fetite-minune si mame iubitoare hranite cu marfa proasta a reclamelor publicitare; ca ignoranta producatorilor nelamuriti si a regizorilor e gata acum sa recurga la formula actorului luat din viata pentru a fi inserat intr-o realitate cu care nu are nicio legatura, de niciun fel; ca pentru a face cariera in cinema trebuie sa-ti vinzi trupul, sa adulezi ierarhia superiorilor si sa smulgi recomandatii pentru cea mai mica cerere. (Pio Bardelli in 'I filmi di L. Visconti', ed. Lacaita, 1965)

13.  Valentino 1951 SUA
Regia: Lewis Allen, scenariu: George Bruce, imaginea: Harry Strandling, distributia: Eleanor Parker, Richard Carlson Patricia Medina, Anthony Dexter
Film biografic dedicat celebrului actor Rudolph Valentino. Fara sa neglijeze faptele reale, realizatorii au urmarit sa sugereze, in primul rand, dimensiunile mitului inspirat de personalitatea 'indragostitului latin'.

14.  The bad and the beautiful (Fata in fata) 1952 SUA
Regia: Vincente Minnelli, scenariu: Charles Schnee, dupa o nuvela de George Bradshaw, imaginea: Robert Surtees, distributia: Kirk Douglas, Lana Turner, Walter Pidgeon, Dick Powell, Barry Sullivan
Filmul lui Vincente Minnelli este una dintre cele mai sarcastice viziuni asupra lumii afaceristice a cinematografului american. Interpretat de Kirk Douglas, personajului producatorului devine prototipul acestui meserias hollywood-ian care stapaneste cu abilitate si cruzime 'uzina de vise'.

15.  Singin' in the rain (Cantand in ploaie) 1952 SUA
Regia: Stanley Donen, Gene Kelly, scenariu: A. Green, B. Comden, imaginea: Harold Rosson, distributia: Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds
Una dintre cele mai amuzante si alerte comedii muzicale realizate la Hollywood, aceasta pelicula placuta si profesionala este de asemenea o satira amabila privind modele si moravuri inematografice ale anilor '20. (Leslie Halliwell in 'Halliwell's Filmgoer's Companion, ed. Granada Publishing, 1980)

16.  La signora senza camelie (Dama fara camelii) 1953 Italia
Regia: Michelangelo Antonioni, scenariu: Suso Cecchi D'Amico, Michelangelo Antonioni, Francesco Maselli, imaginea: Enzo Serafin, distributia: Lucia Bosé, Andrea Cecchi, Gino Cervi
Poveste a unei actrite de cinema a carei viata este un esec atat artistic, cat si sentimental si care, renuntand la toate ambitiile, se multumeste sa fie vedeta comerciala. (René Jeanne si Charles Ford in 'Histoire illustrée du cinéma d'aujourd'hui', Ed. Robert Laffont, 1966)

17.  The star (Vedeta) 1953 SUA
Regia: Stuart Heisler, scenariu: Katherine Albert, imaginea: Victor Young, distributia: Bette Davis, Sterling Hayden, Natalie Wood, Warner Anderson
O privire sarcastica asupra mecanismului hollywood-ian de fabricat vedete. Povestea ascensiunii si decaderii unei stele de film este inspirata de fluctuatiile carierei actritei protagonsite, Bette Davis.

18.  A star is born (S-a nascut o stea) 1954 SUA
Regia: George Cukor, scenariu: Moss Hart, dupa o povestire de William Wellman, imaginea: Sam Leavit, distributia: Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charley Bickford
'S-a nascut o stea' editie 1954 trateaza chiar materialitatea cinematografului. Se vad, ce-i drept, putine detalii despre realizarea filmelor (repetitia unui dans si episodul 'incercarii' din tren). Arareori se ofera insa ocazia de a verifica atat de plenar capacitatea intrinseca a cinematografului de a se derula, capacitate pe care o mai are in esenta numi poezia. (Gérard Legrand in 'Positif' nr. 156, 1974)

19.  The barefoot contesa (Contesa desculta) 1955 SUA
Regia si scenariul: Joseph Mankiewicz, imaginea: Jack Cartiff, distributia: Ava Gardner, Humphrey Bogard, Edmund O'Brien, Rossano Brazii, Valentina Cortese
Film despre moravurile holyywood-iene, 'Contesa desculta' denunta consecintele tragice ale presiunii mecanismului publicitar asupra vietii personale a actorului de film. Pelicula demonstreaza cu precizie etapele fabricarii unei vedete si implicatiile umane ale acestui proces.

20.  The big knife (Cutitul cel mare) 1955 SUA
Regia: Robert Aldrich, scenariu: James Poe, dupa piesa lui Clifford Odets, imaginea: Ernest Laszlo, distributia: Jack Palance, Ida Lupino, Rod Steiger, Wendell Carey
O viziune critica asupra sistemului de productie hollywood-ian.
Plecand de la intentii laudabile, Robert Aldrich transforma rechizitoriul sau intr-un pamflet amar si ranchinos voit sarcastic, dar uneori instructiv. Dincolo de  partipris-ul muscator si satiric, Aldrich pare sa concluda nu fara regret: s-a terminat cu starurile. (Gilles Cebe in 'Ecran' nr. 67, 1978)

21.  Hollywood or bust (Hollywood-ul sau ruina) 1956 SUA
Regia: Frank Tashlin, scenariu: Erna Lazarus, imaginea: Daniel L. Fapp, distributia: Jerry Lewis, Dean Martin, Pat Cowley
Eroul pierde contactul cu realitatea, intreaga canava constand in incercarea 'reusita' de a adapta vicisitudinile vietii la solutiile oferite de cinemateca personala. Tot scopul actiunilor intreprinse de erou este gasirea straului divinizat, Graal-ul cinefilului – Parsifal american. (H. Dona in 'Magazin estival Cinema', 1979)

22.  The golden age of the comedy (Varsta de aur a comediei) 1957 SUA
Regia: Robert Youngson, scenariu: Mack Sennett, Hat Roach, distributia: Stan Laurel, Oliver Hardy, Jean Harlow, Ben Turpin, Carole Lombard
            Antologie de comedie americana. Secventele alese apartin in cea mai mare parte perioadei 'mute'.
Filmul este un graitor document al activitatii lui Mack Sennett, regizor, producator, actor, scenarist, personalitate marcanta a istoriei cinematografului.

23.  The man of a thousand faces (Omul cu 1000 de fete) 1957 SUA
Regia: Joseph Pevney, scenariu: Wright Campbell, Ivan Goff si Ben Robert, dupa o povestire de Ralph Wheelwright, imaginea: Russel Metty, distributia: James Cagney, Dorothy Malone, Jane Greer
Inspirata din biografia actorului Lon Chaney, pelicula prilejuieste o incursiune in 'culisele' realizarii filmului fantastic. O meditatie asupra raportului dintre fictiune si realitate.

24.  Days of thrill and laughter (Zile de fior si ras) 1960 SUA  
Regia si scenariul: Robert Youngson, distributia: Douglas Fairbanks, Pearl White, Charles Chaplin, Stan Laurel, Oliver Hardy, Mabel Normand, Harry Langdon, Ben Turpin
Antologie de comedie americana ce isi propune nu numai valorificarea unor secvente celebre ale 'marelui mut', ci si evocarea atmosferei entuziaste a inceputurilor cinematografului.

25.  La dolce vita 1960 Italia
Regia: Federico Fellini, scenariu: Ennio Flaiano, Federico Fellini, Tulio Pinnelli, imaginea: Otello Martelli, distributia: Marcelo Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Magali Nöel
Privirea critica asupra imoralitatii vietii 'high life'-ului roman in anii '60 cuprinde si cateva referiri la lumea cinematografului. Fellini analizeaza cu sarcasm unul dintre cele mai populare mituri ale timpului nostru, cel al vedetei.

26.  Vie privée (Viata particulara) 1961 Franta
Regia: Louis Malle, scenariu: Jean-Paul Rappeneau, Louis Malle, imaginea: Henri Decae, distributia: Brigitte Bardot, Marcelo Mastroianni, Ursula Kutler
Geneza unui mit cinematografic este ilustrata printr-o poveste inspitata de biografia celebrei actrite Brigitte Bardot. Filmul contine interesante observatii legate de moralitatea mediilor cinematografice in care viata particulara a interpretilor este exploatata in scopuri publicitare.
   
27.  Harold Llyod's world of comedy (Lumea comica a lui Harold Llyod) 1962 SUA
            Regia: Harold Llyod, imaginea: Jack Murphy, distributia: Harold Llyod
Aceasta compilatie – cu un scurt comentariu si o partitura de mica intindere – da o imagine destul de justa despre creator si il plaseaza printre putinii foarte mari comici ai cinematografului. (R.V. in 'Monthly Film Bulletin, vol. 29, nr. 343, 1962)

28.  Two weeks in another town (Doua saptamani in alt oras) 1962 SUA
Regia: Vincente Minnelli, scenariu: Charles Schnee dupa romanul lui Irwin Shaw, imaginea: Milton Krascner, distributia: Kirk Douglas, Edward G. Robinson, Cyd Charisse, George Hamilton
Decrierea mediului cinematografic roman si evocarea turnarii unui film ce ar fi putut sa fie conventionale, daca miracolul 'Minnelli' nu ar fi transformat grosimea trasaturilor imputabile melodramei in stilizare, luciditate si frumusete. (Yves Boisset in 'Cinéma 1963', nr. 81)

29.  What ever happened to Baby Jane? (Ce s-a intamplat cu Baby Jane?) 1962 SUA         
Regia: Robert Aldrich, scenariu: Lucas Heller dupa romanul Henry Farrell, distributia: Bette Davis, Joan Crawford, Victor Buono
Declinul carierei de stea de cinema este zugravit in filmul lui Robert Aldrich – una din cele mai incitante reflectii asupra conditiei actorului de film – dintr-o perspectiva grotesca. Protagonistele, 2 foste vedete, traiesc la batranete cosmarul unei grave boli 'profesionale': confuzia dintre vis si realitate.

30.  Marilyn 1963 SUA
Prezentator: Rock Hudson, distributia: Marilyn Monroe, Cary Grant, Robert Mitchum, Bette Davis
Antologie de secvente din filmele lui Marilyn Monroe, evidentiind 'geniul super feminitatii ei dulce-agresiva si catifelat-supusa, irezistibila si parca inconstienta de forta sa, o super feminitate care golea capetele de idei si de ambitii si arunca publicul adorator intr-o stare de exaltare – cea mai favorabila pentru prosperitatea speciei.' (Ecaterina Oproiu in 'Un idol pentru fiecare', Ed. Meridiane, 1970)

31.  8 ½ 1963 Italia
Regia: Federico Fellini, scenariu: Ennio Flaiano, Federico Fellini, imaginea: Gianni di Venanzo, distributia: Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Sandra Millo, Claudia Cardinale, Rosella Falk
'Arta poetica' a regizorului Federico Fellini contine chinuitoare intrebari despre principiile morale ale meseriilor cinematografului, despre relatia dintre arta si viata. Patrunzand in intimitatea procesului de creatie al unui cineast, autorul isi exprima aici crezul sau artistic, intemeiat pe sincera dezvaluire a gandurilor despre om si lume si pe o estetica lipsita de prejudecati calofile.

32.  The great chase (Marea urmarire) 1964 SUA
Regia: Robert Youngson, scenariu: Harvey Court, distributia: Buster Keaton, Douglas Fairbanks, William S Kart, Lillian Gish, Pearl White
Film-antologie cuprinzand secvente din filme americane realizate intre anii 1910 – 1927. Momentul comun al momentelor selectionate este acela al urmaririi, caracteristic pentru 'marele mut', partizan al dinamismului.

33.  Miért rosszak a magyar filmek? (De ce sunt proaste filmele maghiare?) 1964 R.P. Ungara
Regia: Tamás, scenariu: István Csurka, imaginea: Barnabás Hegyi, distributia: Miklós Gábor, Ferenc Kállai, Zsuzsa Gorzon
Comedie inspirata de problemele de creatie si de productie ale cinematografiei maghiare. Cu amabilitate sau cu sarcasm sunt ironizate cliseele genurilor si lipsa de autencitate a unor ambiante sau interpretari actoricesti.

34.  Paris when it sizzles (Parisul pe caldura mare) 1964 SUA
Regia: Richard Quine, scenariu: George Axelrod, dupa o idee de Julien Duvivier si Henri Jeanson, imaginea: Charles Lang Jr., distributia: William Holden, Audrey Hepburn, Gregoire Aslan
'Parisul pe caldura mare' este teoretic de neinteles pentru cine nu cunoaste principalele genuri hollywood-iene. Toata actiunea are loc in conventiile stilistice ale filmului cu gangster, western-ului, filmului de groaza, musical-ului etc., printre care si secventa unei 'petreceri de tip Fellini'. (Margarett Tarratt, in 'Films and Filming', ian-febr. 1970)

35.  Darling 1965 Marea Britanie
Regia: John Schlesinger, scenariu: Frederic Raphael, imaginea: Ken Higgings, distributia: Julie Christie, Dick Bogarde, Laurence Harvey
Comentariu ironic asupra unuia dintre cele mai indragite mituri ale cinematografului, cel al Cenusaresei. Filmul este prilejul relevarii unor aspect mai putin cunoscute ale fabricarii vedetelor.

36.  Inside Daisy Clover (Daisy Clover) 1965 SUA
Regia: Robert Mulligan, scenariu: Gavin Lambert, imaginea: Charles Lang, distributia: Natalie Wood, Christopher Plummer, Robert Redford, Roddy McDowall
Adevaratul subiect al filmului nu este vedetariatul, mai mult sau mai putin consimtit, mai mult sau mai putin asumat, ci impostura, alienarea in toate stadiile ierarhiei succesului. (Claude Beylie, in 'Ecran', nr. 35, 1975)

37.  Harlow (Un destin la Hollywood) 1965 SUA
Regia: Gordon Douglas, scenariu: John Michael Hayes, dupa cartea lui Irving Schulman, imaginea: Joseph Ruttenberg, distributia: Caroll Baker, Martin Balsam, Raf Vallone, Red Buttons, Michael Connors
Inspirat de biografia actritei Jean Harlow, celebra 'blonda platinata' a ecranului american, filmul este un rechizitoriu al lumii afaceriste hollywood-iene. Demistificarea starului este insotita de dezvaluirea mecanismului de fabricat vedete.

38.  The Oscar (Oscarul) 1965 SUA
Regia: Russel Rouse, scenariu: H. Ellison, Russel Rouse, dupa romanul lui Richard Sale, imaginea: Joseph Ruttenberg, distributia: Stephen Boyd, Elke Sommer, Eleanor Parker, Joseph Cotton
'Oscarul' incepe in sala Civic Auditorium din Santa Monica in seara acordarii premiilor Oscar, cu Stephen Boyd sperand sa obtina unul, si se incheie in acelasi loc, cu protagonistul care nu il primeste. Intre acele 2 situatii este un larg flash-back descriind episoadele principale ale caderii si ascensiunii sale. (Henry Hart, in 'Films in review', nr. 4, 1966)

39.  Un home et une femme (Un barbat si o femeie) 1966 Franta
Regia si scenariul: Claude Lelouch, imaginea: Claude Lelouch, J. Collomb, P. Pouget, distributia: Anouk Aimée, Jean Louis Trintignant, Pierre Barouch, Valérie Lagrange
Desi secundar, personajul cascadorului apare in acest film intr-o lumina foarte favorabila, prezenta lui ingaduindu-i regizorului sa omagieze aceasta meserie spectaculoasa a cinematografului.

40.  The funniest man in the world (Cel mai mare comic al lumii) 1967 SUA
Regia si scenariul: Vernon P. Becker, povestitor: Douglas Fairbanks Jr., distributia: Charlie Chaplin, Mabel Normand, Chester Conklin, Fatty Arbuckle, Edna Purviance, Ben Turpin, Stan Laurel, Oliver Hardy
Povestit destul de inspirat, din pricina prieteniei cu tatal sau, de Douglas Fairbanks Jr., filmul reaminteste experientele timpurii ale lui Charlie Chaplin in vodevil si traseaza rapid accesiunea lui spre succes prin filmele pe care le-a facut pentru Mack Sennett, la 'Essanay' si 'Mutual'. Relationate cu numeroase scene familiar din aceste filme de inceput sunt fotografii si material din presa care completeaza dosarul Chaplin. (David Rider, in 'Film and Filming', ian. 1969)

41.  Un film cu o fata fermecatoare 1967 Romania
Regia: Lucian Bratu, scenariu: Radu Cosaşu, distributia: Stefan Iordache, Grigore Gonţa, Dorin Varga, Ileana Stana Ionescu, Victoria Medeea, Petre Gheorghiu
Atractia lumii cinematografice determina adesea pe tinerele aspirante la glorie sa incerce pe orice cale patrunderea in 'uzina de vise'. Cu ironie amara, autorii demonstreaza esecul unei asemenea tentative de ascensiune vedetistica si precaritatea unui mit foarte indragit, acela al Cenusaresei.

42.  The legend of Lylah Clare (Legenda lui Lylah Clare) 1968 SUA
Regia: Robert Aldrich, scenariu: Hugo Butler, Jean Rouverol, dupa piesa cu acelasi nume de Robert Thorn si Edward De Blasio, imaginea: Joseph Biroc, distributia: Kim Novak, Peter Finch, Ernest Borgnine, Valentina Cortese
Filmul se intoarce pe teritoriul deja explorat in 'Cutitul cel mare' pentru a prezenta o viziune asupra Hollywood-ului, care este aici  mai detaliata si mai putin simplista decat batalia lui Clifford Odets, prin care si-a propus ca arta sa aplice un knock-out comertului. (Tom Milne, in 'Montly Film Bulletin', vol. 45, nr. 531, 1975)

43.  Targets (Ţintele) 1968 SUA
Regia: Peter Bogdanovich, scenariu: Peter Bogdanovich, dupa o piesa de Polly Platt si Peter Bogdanovich, imaginea: Laszlo Kovács, distributia: Boris Karloff, Tim O'Kelly, Nancy Hsuch, James Bown
Batranul actor Byron Orlok decide la inceputul filmului sa abandoneze cinematograful, caci el stie ca nu mai poate crede in aceasta imagine a fantasticului, ca stirile din ziare, si deci viata, sunt pline de orori care deapasesc aceasta fictiune. (Guy Bracourt, in 'Cinéma 1971', nr. 156)

44.  Valley of the dolls (Valea papusilor) 1968 SUA
Regia: Mark Robson, scenariu: Helen Deutsch, Dorothy Rinsley, dupa romanul lui Jaqueline Susan, imaginea: William H. Daniels, distributia: Barbara Parkins, Pathy Duke, Paul Burke, Sharon Tate
Melodrama al carei fundal este lumea de miraje si dezamagiri a Hollywood-ului, 'lumea aceea rapace si necrutatoare, in care totul e lupta si istovire si care ucide pe oricine se aventureaza in mijlocul ei.' (Eva Sîrbu, in 'Contemporanul' din 19 dec. 1969)

45.  Wszystko na sprzedaz (Totul de vanzare) 1968 Polonia
Regia si scenariul: Andrzej Wajda, imaginea: Witold Sobocinski, distributia: Andrzej Lapicki, Daniel Olbryscki, Elzbieta Czyzewska, Beata Tyszkiewicz
Unicul film din cinematograful polonez care este atat o confesiune personala a realizatorului despre propriile sale probleme si cele de creatie, despre raportul dintre fictiune si realitate, dintre adevar si creatie, cat si, in fine, despre propriul sau mediu si oamenii care il inconjoara. (Jacek Fuksiewicz in 'Le cinema et la TV en Pologne', Ed. Interpress, Varsovia, 1976)

46.  Reconstituirea 1969 Romania
Regia: Lucian Pintilie, scenariu: Lucian Pintilie, Horia Pãtraşcu, distributia: George Constantin, Emil Botta, George Mihãiţã, Vladimir Gãitan, Ernest Maftei
Urmarind etapele realizarii unui film documentar educativ, 'Reconstituirea' este o nelinistitoare meditatie asupra relatiei dintre cinematograf si viata si semnaleaza dificilele responsabilitati morale ale slujitorilor artei a saptea.

47.  Myra Breckinridge 1970 SUA
Regia: Michael Sarne, scenariu: David Giler, dupa romanul lui Gore Vidal, imaginea: Richard Moore, distributia: Mae West, John Huston, Raquel Welch, Rex Reed, Farrah Fawcett Majors
'Filmul trateaza destul de bine decaderea iremediabila a mediului cinematografic american si a produselor sale. Mai mult, implicita decadenta a star system-ului.' (F.L.P., in 'Cinema nuovo' nr. 214, 1971)

48.  Nacialo (Inceputul) 1970 URSS
Regia: Gleb Panfilov, scenariu: Evgheni Gabrilovici, imaginea: D. Dolinin, distributia:  Inna Ciurikova, Valentina Telicikina, L. Kuravliev
Printr-o suita de mici tuse, prin inlantuirea unor scene intimiste si grandioase, pe masura ce avanseaza filmul 'care se face', Panfilov il tese pe al sau, cu o degajare care tine loc rigorii dramaturgice. (Max Tessier in 'Ecran' nr. 4, 1974)

49.  The last movie (Ultimul film) 1971 SUA
Regia: Dennis Hopper, scenariu: Stewart Stern, imaginea: Laszlo Kovács, distributia: Peter Fonda, Samuel Fuller, Stella Garcia
Dennis Hopper se dedica unei meditatii despre cinematograf. 'Ultimul film' este unul dintre cele mai originale pelicule pe tema 'filmul in film'. (Claude Benoît, in 'Positif' nr. 183-184, 1976)

50.  The last picture show (Ultimul spectacol de cinema) 1971 SUA
Regia: Peter Bogdanovich, scenariu: Peter Bogdanovich dupa o nuvela de Larry McMurphy, imaginea: Robert Surtees, distributia: Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Ben Jonson, Cloris Leachman
Peter Bogdanovich, fost critic de film … si-a propus sa reinvie momentul in care televiziunea inlocuieste cinematograful. Nimic nu lipseste acestei evocari minutioase, de la Chevrolet la muzica lui Frankie Laine si Johnnie Ray, trecand prin secvente din 'Tatal miresei' si 'Râul rosu' de Howard Hawks. (Isabelle Jordan in 'Positif' nr. 139, 1972)

51.  Play it again, Sam (Mai canta o data, Sam) 1972 SUA
Regia: Herbert Ross, scenariu: Woody Allen dupa propria sa piesa TV, imaginea: Orwin Roizman, distributia: Woody Allen, Diane Keaton, Gerry Lacy, Jennifer Salt
Inonizand fetişizarea unor mituri cinematografice, comedia lui Herbert Ross descrie cu umor cateva moravuri ale cineastilor. Filmul isi propune insa si omagierea uneia dintre marile personalitati ale ecranului american, Humphrey Bogart.

52.  The way we were (Cei mai frumosi ani) 1973 SUA
Regia: Sidney Pollack, scenariu: Arthur Laurents, imaginea: Harry Strandling Jr., distributia: Barbra Streisand, Bradford Dillman, Patrick O'Neal
Situate pe fundalul vietii hollywood-iene, romantica poveste de dragoste se degradeaza sub socul puternic al evenimentelor din jur. Este vorba despre atmosfera de suspiciune a McCarthy-smului, epoca in care 'vanatoarea de vrajitoare' a facut multe victime printre meseriasii progresisti ai cinematografului.

53.  La nuit américaine (Noaptea americana) 1973 Franta
Regia: François Truffaut, scenariu: François Truffaut Jean-Louis Richard, Sussane Schiffman, imaginea: Pierre William Glenn, distributia: Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Jean-Pierre Léaud, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Aumont, François Truffaut
Turnand filmul, François Truffaut s-a degradat intr-un anume sens pana la rangul de executant, ca si regizorii filmelor americane, care … devin niste adevarate obiective, ba de-a dreptul niste simple obiecte (ca la John Ford), dar acest rang subordonat nu reprezinta pentru François Truffaut decat rigida supunere fata de o disciplina formal ape care sigur a dorit-o, iar peste munca sa de harnic si corect artisan se proiecteaza lumina înnobilantã a scopului artistic. (Pier Paolo Pasolini, in 'Cinema nuovo' nr. 231, 1974)

54.  Ártatlan gyilkosok (Farsa tragica) 1974 R.P. Ungara
Regia: Zoltán Várkonyi, scenariu: Gyula Maar, Peter Imre, dupa cartea lor intitulata 'Vegjatek', imaginea: Tamás Somló, distributia: Lajos Öze, Gyula Benkö, Sándor Suka
Falsa intriga politista a acestui film este pretextul unei demonstratii despre puterea cinematografului asupra vietii. Mimetismul adolescentilor face ca imitarea unor actiuni ale genului de suspans sa se transforme intr-o reala drama.

55.  C'eravamo tanto amati (Ce mult ne-am iubit) 1974 Italia
Regia: Ettore Scola, scenariu: Age Scarpelli, Ettore Scola, imaginea: Claudio Civillo, distributia: Nino Manfredi, Vittorio Gassman, Stefano Satta Flores, Stefania Sandrelli, Giovanna Ralli, Aldo Fabrizzi
Originalitatea deosebita a scenariului, care il aseamana de altfel cu 'Noi femeile suntem facute asa' de Dino Risi, este de a fi inscris decadenta istorica in evolutia cinematografului italian, fiecare epoca fiind parca scandata de un fenomen cinematografic, pastişat cu indemanare de miza in scena: de la climatul neo-realist, purtator al unei incarcaturi cu adevarat revolutionare, cum spune Ettore Scola, de la 'Hotii de biciclete' se trece la fantasmagoria lui Federico Fellini, deja la marginea realitatii  si, in fine, la Michelangelo Antonioni, care 'este izolarea, alienarea, negarea colectivitatii in favoarea problemelor personale si burgheze' (Ettore Scola). (Michel Sineux, in 'Positif' nr. 182-183, 1977)

56.  The day of the locust (Ziua lacustei) 1974 SUA
Regia: John Schlesinger, scenariu: Waldo Salt, dupa un roman de Nathanael West, imaginea: Conrad Hall, distributia: Donald Southerland, Karen Black, Burgess Meredith, Geraldine Page
Mirajul Hollywood-ului pecetluieste destinul protagonisilor, care incearca din rasputeri sa-si croiasca o cariera in cinematograf. Divorturile dintre visurile lor de glorie si realitatea dezamagitoare ia forma unor situatii dramatice.

57.  Perche si uccide un magistrato (De ce este ucis un magistrat) 1974 Italia
Regia: Damiano Damiani, scenariu: Damiano Damiani, Fulvio Gicca-Palli, Enrico Ribulsi, imaginea: Mario Vulpiani, distributia: Franco Nero, Françoise Fabian, Pier Luigi Apra, Giancarlo Badessi
O intriga de suspans este pretextul unei demonstratii despre puterea cinematografului asupra vietii.

58.  Projection privée (Proiectie particulara) 1974 Franta
Regia si scenariul: François Leterrier, imaginea: Jean Badal, distributia: Françoise Fabian, Jean-Luc Bideau, Jane Birkin, Bulle Ogier, Jacques Weber
Povestirea sintetizeaza etapele pregatirii unui film si reuneste diferitele aspect fara romantism si fara indulgenta. François Leterrier nu este tandru cu regizorul pe care in arata dezorganizand si organizand lumea care il inconjoara in functie de fictiunea pe care o secreta, hranindu-se fara mila din altii si din sentimentele lor, devarand fiintele pentru ca el este devorat de film. (Alain Gersault, in 'Positif' nr. 156, 1976)

59.  That's entertainment (A fost odata un Hollywood) 1974 SUA
Regia si scenariul: Jack Haley Jr., imaginea: C. Polito, E. Laszlo, Metty Guarnier, distributia: Fred Astaire, Bing Crosby, Gene Kelly, Peter Lawford, Liza Minnelli, Donald O'Connor, Debbie Reynolds
'Filmul jubiliar al casei Metro-Goldwyn-Mayer: 50 de ani de film muzical. Proiectie panoramica si stereofonica. Opera care da un sens nou cuvantului capodopera.' (D.I. Suchianu in 'Cinema' nr. 8, 1975)

60.  Young Frankenstein (Frankenstein junior) 1974 SUA
Regia: Mel Brooks, scenariu: Gene Wilder, Mel Brooks, imaginea: Gerald Hirschfeld, distributia: Gene Wilder, Marty Feldman, Peter Boyle, Madeline Kahn, Cloris Leachman
' Frankenstein junior' nu este o satira. Ii lipseste obiectul: nu ataca niciun concept, nicio institutie, niciun personaj. Nu este nici o parodie, daca prin parodie se intelege distorsiunea unor opere preexistente, in scopul de a le ridiculiza. Acest film al lui Mel Brooks va fi deci definit mai bine ca o parafraza'. (Giannalberto Bendazzi in 'Mel Brooks, l’ultima follia di Hollywood'. Ed. Il Formichere, Milano, 1977)

61.  Inserts (Inserturi) 1975 SUA
Regia si scenariul: John Byrum, imaginea: John Clarck, distributia: Richard Dreyfus, Jessica Harper, Veronic Cartwright, Bob Hopkins
'Este vorba despre o reflectie in profunzime asupra cinematografului, tehnica, economia sa, anexele sale publicitare, mitologia sa, reflectie dusa pana la limita (dureroasa) de un stralucit mostenitor al traditiei Hollywood-iene.' (Claude Beylie, in 'Ecran' nr. 43, 1976)

62.  Nu filmam ca se-amuzam 1975 Romania
Regia: Iulian Mihu, scenariu: Alexandru Întorsureanu (in colaborare), distributia: Toma Caragiu, Gina Patrichi, Violeta Andrei, Flavia Bref, Aimée Iacobescu, Angela Chiuaru, Angela Stoenescu, Jean Constantin, Gheorghe Dinica, Jean Georgescu
Aventurile unei echipe de filmare care realizeaza o pelicula cu tema satirica dezvaluie cateva aspecte specifice ale meseriilor cinematografului. Povestea este un pretext pentru formularea unor opinii legate de rosturile comediei si relatia dintre film si viata.

63.  Raba liubvi (Sclava iubirii) 1975 URSS
Regia: Nikita Mihalkov, scenariu: Fridrh Gorenstein, Nikita Mihalkov, imaginea: Pavel Lebşev, distributia: Elena Solovei, Rodion Nakhapetov, Aleksandr Kaliaghin, Nikita Mihalkov
Povestea realizarii unui film mut in Rusia anului 1917 devine o refletie asupra relatiei dintre cinematograf si viata. Protagonostii care participa la realizarea unei fictiuni exotice se vad implicate brusc intr-un zguduitor eveniment al realitatii: Marea Revolutie Socialista din Octombrie. Un prilej de confruntare a constiintei artistice cu cea civica.

64.  The wild party (Petrecerea de pomina) 1975 SUA
Regia: James Ivory, scenariu: Walter Marks, dupa romanul lui Joseph Mocure March, imaginea: Walter Lassaly, distributia: James Coco, Raquel Welch, Perry King, Tiffany Booling
La origine, acest film este un roman de Joseph Mocure March, care poarta acelasi titlu si al carui context se refera mai mult sau mai putin deschis la scandalul lui Roscoe 'Fatty' Arbuckle, a carui faimoasa 'petrecere salbatica' din 5 septembrie 1921 s-a terminat tragic cu moartea unei invitate, Virginia Rapp, ceea ce a ruinat practic cariera fulguranta a lui Fatty … Critica interna a Hollywood-ului ramane putin ineficienta, dar James Ivory a stiut sa ne restituie o anume atmosfera care se poate gasi in romanele lui F. Scott Fitzgerald. (Max Tessier, in 'Ecran' nr. 54, 1977)

65.  A matter of time (Nina) 1976 SUA
Regia: Vincente Minnelli, scenariu: John Gay, dupa romanul 'Voluptatea de a fi' de Maurice Druon, imaginea: Geoffrey Unsworth, distributia: Liza Minnelli, Ingrid Bergman, Tina Aumont, Charles Boyer, Isabella Rosselini
'Lupta fara ragaz dintre fantasme si realitate, dintre viata de toate zilele si viata visata, suferinta continuta si euforia creatoare care se afla in inima operei si a gandirii lui Vincente Minnelli se regasesc aici admirabil stlizate.' (Claude Beylie, in 'Ecran' nr. 75, dec. 1976) 

66.  Bugsy Malone 1976 Marea Britanie
Regia si scenariul: Alan Parker, imaginea: Michael Seresin, distributia: Scott Baio, Jodie Foster, Florrie Dugger, John Casissi
Parodie a filmului negru american
In afara de o critica bogata in referinte istorice, proiectul inteligent a lui Alan Parker pune accentul pe simplificarile infantile ale scenariile de tip 'social' din care isi facea un orgoliu casa 'Warner'. El ne propune o radiografie a mitologiei naive a melodramelor sacadate, unde romantismul urban glorifica spiritul de initiativa.' (Michael Perez, in 'Positif' nr. 183-184, 1976)

67.  F, comme Fairbanks (F de la Fairbanks) 1976 Franta
Regia: Maurice Dugowson, scenariu: Jaques si Maurice Dugowson, imaginea: André Diot, distributia: Miou-Miou, Patrick Dewaere, Michel Piccoli, John Berry, Jean Michel Folon
Eroul, mai precis fiul de proiectionist, este inoxicat de cinema si se crede Douglas Fairbanks in 'Semnul lui Zorro' sau 'Hotul din Bagdad'. Eroina joaca teatru in piese de avangarda. Cand mastile cad, caderea va fi dura.' (Claude Beylie, in 'Ecran' nr. 47)     

68.  Gable and Lombard (Gable si Lombard) 1976 SUA
Regia: Jordan S. Cronnenweth, scenariul si imaginea: Barry Sandler, distributia: James Brolin, Jill Claybourough, Allen Garfield, Red Buttons, Melanie Maynon
Film biographic inspirat de viata celebrului cuplu de actori Clark Gable – Carolw Lombard
'Scenaristul Barry Sandler urmeaza calea obisnuita a filmelor hollywood-iene despre Hollywwod, adaugand faptelor istorice o generoasa portie de sare.' (Geoff Brown, in 'Mounthly Film Bulletin' vol. 43, nr. 514, 1976)

69.  Hollywood, Hollywood 1976 SUA
Regia: Gene Kelly, scenariu: George Faultery, distributia: Fred Astaire, Gene Kelly, John Buchanan, Cyd Charisse, Nanette Fabray, Judy Garland, Eleanor Powell, Robert Taylor, Greta Garbo
'Filmul place, pentru ca fiecare secventa, chiar daca este mutilate prin montaj, este o placere a simturilor, dar dezamageste prin lipsa sa de articulatie la un gen care ar fi meritat altceva decat o acumulare de fragmente din filmele produse numai de Metro-Goldwyn-Mayer.' (H.N., in 'Positif' nr. 183-184, 1976)

70.  Hollywood on trial (Hollywood-ul in proces) 1976 SUA
Regia: David Helpern Jr., scenariu: Arnie Reisman, imaginea: Barry Abrams, distributia: Walter Bernstein, Alvath Bessie, Herbert Biberman, William Bullitt
Documentar artistic ce incearca sa reconstituie evenimentele perioadei McCarthy-ste. Depozitii ale unor cineasti ce au figurat pe 'lista neagra' sunt alternate cu declaratii ale unor colegi de breasla care au avut o pozitie discutabila in fata comisiei de anchetare a activitatii antiamericane. Reconstituind faptele, filmul este o reflectie asupra relatiei dintre cinematograf si viata si o pledoarie pentru o pozitie progresista a cineastilor.

71.  Hooray for Hollywood (Un ura pentru Hollywood)  1976 SUA
Regia si scenariul: Edward Show, distributia: W.C. Fields, Mae West, Cary Grant, Maurice Chevalier, Bing Crosby
Film-antologie continand secvente de musical realizate la studiourile Warner Bros, Fox, RKO, United Artists.
Ca si in 'A fost odata un Hollywood', scene de comedie pura alterneaza aici cu numere din musical. 'Un Ura pentru Hollywood' are insa o atractie suplimentara: el ne arata o serie de secvente din scurt-metraje autopublicitare realizate de marile companii, printre care multe in culori.' (Michel Perez, in 'Positif' nr. 183-184, 1976)

72.  Labirintus (Labirintul) 1976 R.P. Ungara
Regia si scenariul: András Kovacs, imaginea: Janos Kende, distributia: István Avar, Eva Ruttkai, Ferenc Kallai, Ilona Bencze
'O opera arida dar ataşantã, care tine mai degraba de eseu de povestirea traditionala. Este vorba despre un cineast catre trece printr-o criza de creatie.' (Barthélemy Amengual, in 'Positif' nr. 183-184, 1976)

73.  Silent movie (Comedie muta '77) 1976 SUA
Regia: Mel Brooks, scenariu: Mel Brooks, Rudy de Luca, imaginea: Paul Lohman, distributia: Mel Brooks, Marty Feldman, Dom DeLuise, Ann Brancroft, Paul Newman, Burt Reynolds, Bernardette Peters, Liza Minelli
Referindu-se adesea la filmul mut, ingenioasa comedie este prilejul unor observatii asupra tendintelor artei a saptea in zilele noastre. 'Am vrut sa spun cateva lucruri despre cinematograful de azi in limbajul de ieri', declarã Mel Brooks intr-un interviu acordat revistei 'Ecran' nr. 57, 1976.

74.  The last tycoon (Ultimul nabab) 1976 SUA
Regia: Elia Kazan, scenariu: Harold Pinter, dupa romanul lui F. Scott Fitzgerald, imaginea: Victor Kemper, distributia: Robert de Niro, Jack Nicholson, Robert Mitchum, Tony Curtis, Ray Milland, Jeanne Moreau
Ecranizare a unui roman de Scott Fitzgerald, filmul reconstituie atmosfera studiourilor hollywood-iene in anii '30. Destinul personajului principal este inspirat din biografia lui Irving Thalberg, producator temut al casei Metro-Goldwyn-Mayer. Asa cum declarã Elia Kazan, 'Ultimul nabab' este un adio adresat Hollywood-ului. (intr-un Interviu din 'Express' nr. 1344, aprilie 1977)

75.  Next stop, Greenwich Village (Statia urmatoare, Greenwich Village) 1976 SUA
Regia si scenariul: Paul Mazursky, imaginea: Arthur Ornitz, distributia: Lenny Baker, Shelley Winters, Ellen Greene, Lois Smith, Antonio Fargos
Personajul principal al filmului lui Paul Mazursky face parte din categoria tinerilor al carui destin este marcat de mirajul Hollywood-ului. Evolutia sa prilejuieste o incursiune in viata cinematografica americana a anilor '50.

76.  Nickelodeon (Din lumea cinematografului de altadata) 1976 SUA
Regia: Peter Bogdanovich, scenariu: Peter Bogdanovich, W.D. Richter, imaginea: Laszlo Kovacs, distributia: Ryan O'Neal, Burt Reynolds, Tatum O'Neal, Stella Stevens, Brian Keith
Evocare a epocii de pionierat a cinematografului american. Era pe timpul cand specatorii inca neblazati puteau, pentru 5 centi, sa se incante la reprezentatiile cu imagini animate … Era de asemenea vremea cand, pentru a-si pastra monopolul intact, marii producatori ai acestui noi comert ii urmareau pe 'independenti' care filmau sub nasul lor. (P.M., in 'Fiches du cinéma', nr. 586, 1977)

77.  Un sorriso, uno schiaffo, un baccio in bocca (Un suras, o palma, un sarut) 1976 Italia
Regia: Mario Morra, scenariu: Mario Morra dupa o idee de Enrico Lucherini, prezentator: Renato Pozzeto, distributia: Amedeo Nazzari, Ana Magnani, Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Vittorio de Sica, Vittorio Gassman, Lucia Bosé, Gina Lollobrigida
O trecere in revista nostalgica, punctata de o tandra autoironie, a unor foarte populare filme italiene si o colectie foarte bogata de ticuri cinematografice care i-au purtat pe spectatorii a 2 decenii intre un surâs bonom al lui Alberto Sordi, o palma rasunatoare data de Domenico Modugno si un sarut clasic, 'demonstrat' de Amedeo Nazzari, dar si intre neorealistul 'Orez amar', filmul lui De Santis, si 'Cei 2 colonei', filmul marelui Toto. (Rodica Lipatti, in 'Cinema' nr. 3, 1977)

78.  L'animal (Animalul) 1977 Franta
Regia: Claude Zidi, scenariu: Michel Audiard, Michel Fabre, Claude Zidi, imaginea: Claude Renoir, distributia: Jean-Paul Belmondo, Raquel Welch, Dany Saval, Charles Gérald
Spiritual comedie cu un protagonist cascador este pretextul ironizarii moravurilor din lumea cinematografului.

79.  Czlowiek Z'Marmuru (Omul de marmura) 1977 Polonia
Regia: Andrzej Wajda, scenariu: Alexander Scibor Rylski, imaginea: Edward Klosinski, distributia: Jerzy Radziwilowicz, Krystina Janda, Tadeusz Lomnicki, Michal Tarkowski, Piotr Cieslek
Remarcabilul film al lui Andrzej Wajda este construit in forma unei anchete-reportaj pe care o face o tanara regizoare, tanara eleva a scolii sale de cinema, si care, ca in alte filme 'la moda' il sfatuieste pe 'operator sa filmeze din unghiuri mari sau cu  aparatul din mânã. (H.N., in 'Positif' nr. 208-2-0, 1978)

80.  The front (Paravanul) 1977 SUA
Regia: Martin Ritt, scenariu: Walter Bernstein, imaginea: Michael Chapman, distributia: Woody Allen, Zero Mostel, Herschel Bernardi, Michael Murphy
In afara de micul joc al referintelor, suntem nevoiti sa constatam ca subiectul listei negre, in afara de 2 aluzii ('Cei mai frumosi ani' si 'Omul maraton') nu a fost niciodata transpus pe ecran. Martin Ritt insa il ataca. Comedie patetica, melodrama realista, 'Paravanul' este unul dintre cele mai bune filme ale autorului sau.' ('Fiches du cinema nr. 527, 1977)

81.  High anxiety (Marea neliniste) 1977 SUA
Regia: Mel Brooks, scenariu: Mel Brooks, Ron Clarck, Rudy de Luca, Barry Levinson, imaginea: Paul Lohmann, distributia: Mel Brooks, Madeline Kahn, Cloris Leachman, Harvey Korman, Ron Carey, Howard Norris
Parodiind cliseele genului de groaza, 'Marea neliniste', omagiaza in acelasi timp maiestria asului suspansului, Alfred Hitchcock. Cinefilii pot recunoaste cu usurinta aluziile la unele dintre filmele semnate de regizor.

82.  The last remake of Beau Geste (Ultimul remake dupa 'Beau Geste') 1977 SUA
Regia: Marty Fieldman, scenariu: Marty Fieldman, Chris Allen, dupa un subiect de Marty Fieldman si Sam Bobrick, imaginea: Gerry Fisher, distributia: Ann Margret, Marty Feldman, Michael York, Peter Ustinov, James Earl, Jones, Trevor Howard, Henry Gibson
Parodie amuzanta a genului 'de capa si spada', alegand ca model celebrul film hollywood-ian' Beau Geste'.
'Exista destule referinte cunoscute de spectatori spre a oferi un cadru familiar si destule flou-uri in aceste referinte, pentru a se putea abate cu toata libertatea. Ceea ce realizatorii fac cu mare placere.' (Emmanuel Carrère in 'Positif' nr. 203, 1978)

83.  Stunts (Cascadorii) 1977 SUA
Regia: Mark L. Lester, scenariu: Dennis Johnson, Barney Cohen, dupa o povestire de M. Lofaro, imaginea: Bruce Logan, distributia: Robert Forster, Fiona Lewis, Joanna Cassidy, Darell Fatty
'Mark L. Lester a emailat filmul sau cu remarcabile ironii asupra productiei hollywood-iene (producatorul executiv este asasinul) sau cu caricaturi muscatoare (producatorul si starletele) si mai ales joaca cu virtuozitate cascade-pretext.' (C.V. in 'Positif' nr. 195-196, 1977)

84.  Valentino 1977 Marea Britanie
Regia: Ken Russel, scenariu: Ken Russel, Mardik Martin, dupa cartea 'Valentino, un expozeu intim al seicului' de Brad Steiger si Chaw Mank, imaginea: Peter Suschitzky, distributia: Rudolph Nureev, Leslie Caron, Michelle Philips, Carol Kane, Felicity Kendal
'Data fiind absenta a numeroase fapte din viata personala a lui Valentino (prima lui casnicie, de pilda) sau amploarea succesului sau, camera se opreste melancholic atunci cand incearca sa schimbe viteza intre defaimare ironica a exploatarii mediilor si stupiditatii unui public idolatru.' (Tim Pulleine in 'Monthly Film Bulletin', vol. 44, nr. 526, 1977)

85.  The world's greatest lover (Cel mai teribil amant al lumii) 1977 SUA
Regia si scenariul: Gene Wilder, imaginea: Gerald Hirschfeld, distributia: Gene Wilder, Carol Kane, Dom Deluise, Mark Silberman, Fritz Feld
O viziune ironica asupra mitului Valentino. … 'Desi se pretinde la inceput unic, eroul Rudy Hickman din ' Cel mai teribil amant al lumii' se confunda in curand cu toti ucenicii-vedeta imbracati in alb care viseaza glorie si viata usoara. Plecati sa cucereasca Hollywood-ul, sunt de fapt duplicate dependente de mit si dovedesc permanenta acestuia: imbracati la fel, ei recompun imaginea superficiala si arhetipica pe care Hollywood-ul vrea s-o dea despre stelele sale.' (Gilles Cebe, in 'Ecran' nr. 67, 1978)

86.  Zdjecia probne (Probe de filmare) 1977 Polonia
Regia si scenariul: Agnieska Holland, Pawel Kedzierski, Jerzy Domaradzki, imaginea: Jacek Zgygadlo, distributia: Daria Trafanowska, Andrzej Preczynska, Miroslawa Marcheluk, Ursula Modrzynska
O incursiune in atmosfera platourilor de filmare este prilejul unei atente analize a relatiei dintre cinematograf si viata. Autorii semnaleaza pericolul identificarii dintre interpret si personaj, fenomen care pune in pericol moralitatea meseriilor artei a saptea.

87.  Devocika, hoceşi igrati v filme? (Fetito, vrei sa joci in filme?) 1978 URSS
Regia: Adolf Bergunker, scenariu: Iuri Iakovlev, imaginea: Igor Vukovici, distributia: Marina Bulgakova, Nikolai Volkov, Tatiana Kisliarova, Ada Rogovţeva, Valentina Gaft
'Acest film ne face sa descoperim o lume minunata, uimitoare pentru novice, universul miraculos si putin nebunesc al studiourilor de filmare. Emotii inaintea filmarii, agitatia scenelor de masa, zgomotele turnarii in plin aer …' (Nela Zorkaia, in 'Film soviétique' nr. 6, 1978)

88.  Fedora (Mitul Fedorei) 1978 R.F.Germania – Franta
Regia: Billy Wilder, scenariu: Billy Wilder, I.A. Diamond, dupa nuvela 'Crowned heads' de Thomas Tryon, imaginea: Gerry Fischer, distributia: William Holden, Marthe Keller, José Ferrer, Hildegard Knef, Michael York
Un film nostalgic care nu este nicioclipa 'retro': imposibil de un detaliu sau de a remarca un indiciu irefutabil. Wilder evoca trecutul, sigur, dar acest trecut nu este numai o epica, cu este un stil, o estetica. Astfel, el nu numai ca asaza solid legenda Fedorei, dar isi marturiseste un atasament foarte personal fata de cinematograful pe care l-a facut toata viata. (Christian Viviani, in 'Positif nr. 210)

89.  Hooper (Cascadorul Hooper) 1978 SUA
Regia: Hal Needham, scenariu: Bill Kerby, Thomas Rickman, imaginea: Bobby Byrne, distributia: Burt Reynolds, Jean Michael Vincent, Sally Field, Breen Keith
'Cascadorul Hooper' reuseste sa ne convinga cu argument forte – printre care personajul regizorului, plictisit de atata faima si blazat de atatea auccese, plin ochi de ifose, dar gol pusca de idei, – filmul, spun, ne convinge ca in cazul 'boom'-urilor cinematografice, rasunatoare de impuscaturi si orbitoare de explozii, zdrobitoare prin salturi cu masina peste prapastii de 100 m largime, importanta ramane echipa. (Rodica Lipatti, in 'Cinema' nr. 7, 1980)

90.  A little romance (Mica romanta) 1979 SUA
Regia: George Roy Hill, scenariu: Allan Burns, dupa romanul 'E = MC², mon amour' de Patrick Cauvin, imaginea: Pierre William Glenn, distributia: Laurence Olivier, Thelonius Bernard, Sally Kellerman, Diane Lane
Puterea cinematografului asupra constiintelor adolescentilor este demonstrata aici in sensul unei pledoarii pentru nevoia de romantism a tinerelor generatii cinefile. Referirea permanenta a protagonistilor la fictiunea filmica ii prilejuieste autorului o amuzanta trecere in revista a propriilor sale creatii.

91.   Amator (Amatorul) 1979 Polonia  
Regia si scenariul: Krzysztof Kieslowski, imaginea: Jacek Petrycki, distributia: Jerzy Stuhr,
            Malgorzata Zabkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyzewski
'Amatorul' este un film dedicat regizorului, deci personajului angajat chiar in probleme lui Krzysztof Kieslowski. Diferenta de situatie consta in faptul ca nu este vorba despre mediul profesionistilor, ci despre lumea unui mic oras situate in Polonia anilor' 70. Lumea lui Filip Mosz, cineast amator, are deci valori obisnuite, nimic exceptional. Dar experientele sale, legate de intrarea sa in mediile artistice, ale publicitatii, ale circulatiei sociale, ale informatiei, il conduc la descoperirea lumii in mod simplu si evident.' (Sczepan Zaryn, in 'Film polonais' nr. 5-6, 1979)

92.  Bojecki muzi s'klikou (Acei oameni minunati cu aparatele lor de filmat) 1979 Cehoslovacia
Regia: Jiři Menzel, scenariu: Oldrich Vlek, Jiři Menzel, imaginea: Jaromir Safr, distributia: Jiři Menzel, Vladimir Mensik, Blazena Holisova, Hanna Buresova
'Filmul lui Jiři Menzel este un omagiu adus celor 80 de ani de cinematograf cehoslovac. Un omagiu nu inseamna neaparat ceva care tocmai a inghitit un stâlp de inalta tensiune, asa incat  Jiři Menzel si-a permis sa-l gandeasca si sa-l priveasca duios, tandru dar si picant, dar si cu zambetul pe buze, dar si scaldat in valuri de umor, amor si autoironie.' (Eva Sîrbu, in 'Cinema' nr, 2, 1980)

93.  Expresul de Buftea 1979 Romania
Regia: Haralambie Boroş, scenariu: Matty Aslan, imaginea: Alexandru David, distributia: Sebastian Papaiani, Dem Radulescu, Jean Constantin, Nae Roman, Coca Andronescu
Antologie a comediei cinematografice romanesti.
Un omagiu adus celor mai talentati interpreti ai registrului umoristic.

94.  The lady vanishes (Doamna disparuta) 1979 Marea Britanie
Regia: Anthony Page, scenariu: George Axelrod, dupa romanul 'Roata se-nvarteste' de Ethel Lina White, imaginea: Douglas Slocombe, distributia: Elliot Gould, Cybill Shepherd, Angela Lansbury, Herbert Lom, Arthur Lowe
'Un omagiu cu zambetul pe buze pentru cel care n-a uitat nicio clipa ca una dintre conditiile pastrarii bunului simt este pastrarea umorului: Alfred Hitchock.' (Rodica Lipatti, in 'Cinema' nr. 5, 1980) 

95.  Nea Mãrin miliardar 1979 Romania
Regia: Sergiu Nicolaescu, scenariu: Vintila Corbul, Eugen Burada, Amza Pellea, imaginea: Nicolae Girardi, distributia: Amza Pellea, Draga-Olteanu Matei, Jean Constantin, Stefan Mihailescu-Braila, Sebastian Papaiani, Stela Popescu
Parodie a filmelor politiste, 'lucrata senin, la vedere, cu trimiteri usor de recunoscut, dar cu efect sigur si pentru cel care nu sesizeaza adresa la 'Colombo' ori citatul din Sennett – omagiu amical al proaspetilor profesionisti ai hazului pentru cei mai vechi in bransa. (Alice Mãnoiu, in 'Cinema' nr. 2, 1979)

96.   Hero at large (Capitanul razbunarii) 1980 SUA
Regia: Martin Davidson, scenariu: A.J. Carother, imaginea: David M. Walsh, distributia: John Ritter, Ann Archer, Burt Convy, Kevin Mc Carthy
Ingenioasa demonstratie a puterii cinematografului asupra vietii, 'Capitanul razbunarii' este si o satira la adresa miturilor cinematografice comerciale lansate de cinematograful american, ca de pilda, cel foarte popular al 'Superman-ului'.

97.  Kojak Budapesten (Kojak la Budapesta) 1980 R.P. Ungara
Regia: Sándor Szalkai, scenariu: Istvan Kallai, imaginea: Ivan Lakatos, distributia: Lászlo Inke, Cecilia Estergályos, Gabor Harsány, Lajos Öze
Parodie a cunoscutului serial de televiziune avandul ca protagonist pe locotenentul Kojak. Filmul inventariaza cu umor clişeele genului politist.

98.  The man with Bogart's face (Omul cu fata cu Bogart) 1980 SUA
Regia: Robert Day, scenariu: Andrew J. Fenady, dupa propriul sau roman, imaginea: Richard C. Glonner, distributia: Robert Saachi, Herbert Lom, Victor Buono, Sybil Danning, Yyvonne de Carlo
Parodie a filmului de actiune american, care face aluzie la peliculele avandu-l ca protagonist pe Humphrey Bogart. Trimiterile istorice nu atenueaza insa sensul de omagiu al acestui film, inspirat de cariera unuia dintre cei mai celebri actori ai ecranului.

99.  O lacrima de fata 1980 Romania
Regia: Iosif Demian, scenariu: Petre Sãlcudeanu, imaginea: Iosif Demian, Constrantin Chelba, distributia: Dorel Visan, George Negoescu, Luiza Orosz, George Bossun, Dragos Pîslaru
De multe ori, privind filmul, am avut impresia unei radiografii din interior a cinematografului. In acest sens, asez filmul, ca valoare si mesaj, langa 'Noaptea americana' a lui François Truffaut, desigur, pe o formula diferita, cu foarte multe valente originale. (Dan Stoica, in 'Cinema' nr. 12, 1980)       

100.                      Stardust memories (Amintiri de praf de stele) 1980 SUA
Regia si scenariul: Woody Allen, imaginea: Gordon Willis, distributia: Woody Allen, Charlotte Rampling, Jessica Harper, Marie-Christine Barrault
Genul pe care Woody Allen l-a ales si in care el inscrie 'Amintiri de praf de stele' este acela de opera de cineast 'in criza', criza creatoare sau chiar existential. Nu au lipsit nici implicitele referiri la '8 ½', chiar daca esteticeşte impumuturile provin mai degraba din 'La dolce vita' sau 'Amacord' … Ajungi chiar sa te intrebi daca Woody Allen nu a evitat pana acum intentionat sa abordeza frontal caricatura mediilor cinematografice sau cinefile, daca nu cumva el pastra aceasta tema pentru un film fara urgenta: un autoportret de regizor. (Olivier Assayas, in 'Cahiers du cinema' nr. 319, 1981)

101.                      Fade to black (Dizolvat in negru) 1981 SUA
Regia si scenariul: Vernon Zimmerman, imaginea: Alex Phillips jr., distributia: Dennis Christopher, Linda Kerridge, Tim Thomerson, Morgan Paull
'Filmul este povestea unui tanar singur si nefericit a carei unica consolare este cinematograful si care intr-o buna zi intalneste sosia perfecta a actritei Marilyn Monroe'. (Alessandro Spinaci, in 'Radiocorriere' nr. 31, august 1982)

102.                      La terazza (Terasa) 1981 Italia
Regia si scenariul: Ettore Scola, imaginea: Pasqualino de Santis, distributia: Marcello Mastroianni, Vittorio Gassman, Jean-Louis Trintignant, Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli
Portretul unei generatii de cincuagenari cuprinde si cativa profesionisti ai cinematografului. Autorul foloseste acest prilej pentru discutarea unor probleme de constiinta ale cineastilor.   

103.                      Non stop 1981 Romania
Regia si scenariul: Manole Marcus, distributia: Mitica Popescu, Catrinel Dumistrescu, Toma Caragiu, Tora Vasilescu, Iurie Darie, Enikö Szilágyi, Dem Radulescu
O antologie a filmului musical romanesc
'Ceea ce te face insa sa fii retinut si sa lasi critica pentru altadata este reintalnirea – si emotionanta si chiar nostalgica – cu unii dintre actorii care nu mai sunt si a caror prezenat, simpla lor prezenta, dadea un magnetism special, ascunzand chiar si incinsistenta ei funciara'. (Mircea Alexandru in 'Contemporanul' nr. 3, 15 ianuarie 1982)

104.                      Secvente 1981 Romania
Regia si scenariul: Alexandru Tatos, imaginea: Florin Mihailescu, distributia: Geo Barton, Ion Vîlcu, Mircea Diaconu, Luminita Gheorghiu, Emilia Dobrin, Alexandru Tatos, Dragos Pîslaru, Nicolae Budescu
Ca mai toate filme de 'arta poetica', 'Secvente' se preocupa in principal de analiza raportului cinematograf-viata. Spre deosebire de François Truffaut, Alexandru Tatos acorda celui de-al doilea termen al relatiei o mai mare pondere. Cunoasterea si intelegerea nuantata a realitatii este in conceptia autorului o datorie elementara a cineastului care vrea sa-si investeasca arta cu inalte intelesuri morale.