luni, 29 octombrie 2012

Gandirea filosofica si sociologica in Coreea la sfarsitul secolului al XIX-lea – inceputul secolului al XX-lea


La inceputul secolului al XIX-lea, Coreea se transforma intr-o colonie a imperialismului japonez. Poporul tarii suferea de o dubla suprimare: feudala si coloniala. Conditiile istorice specifice formate la inceputul veacului al XX-lea au fost determinate in multe privinte de dezvoltarea luptei antifeudale si antiimperiale a maselor de tarani, de caracterul contradictoriu si complex al statornicirii capitalismului, de slabiciunea burgheziei nationale si, mai ales, de invazia economica, politico-militara si ideologica a tarilor capitaliste (Japonia, Franta).
In aceasta perioada, in Coreea clasa muncitoare era la inceputul formarii sale si nu reprezenta inca o forta de sine statatoare pe arena politica. Burghezia nationala, careia i se alaturau acei mosieri liberali care aveau vederi patriotice, era in fruntea luptei de eliberare nationala a poporului Correi si s-a manifestat in calitate de conducatorul lor ideologic in aceasta lupta.
Istoria gandirii filosofice in Coreea incepe in adanca antichitate. Inca in secolul al III-lea î.e.n. au fost facute primele incercari de interpretare critica al cultului primitiv al cerului si de explicare a tot ce exista prin interactiunea a 2 principii contrarii: lumina si intunericul.
La hotarul erei noi, cand in Coreea au inceput sa se nasca relatiile feudale si s-a conturat un anumit progres in dezvoltarea productiei si a stiintei, tendintele naiv-materialiste si spontan-dialectice s-au dezvoltat in continuare.
In acest timp, ideologii feudali incep sa adapteze la conditiile Coreei ideologia budismului si a confucianismului, mai sistematizate decat fostele religii primitive. Budismul ramane religia dominanta in Coreea feudala pana in secolul al XIV-lea.
In conditiile dominatiei budismului, lupta antifeudala a maselor populare s-a manifestat mai ales sub forma doctrinelor eretice care se opuneau  budismului traditional, iar lupta ganditorilor inaintati se exprima in negarea idealismului budist si in apararea cunostintentelor practice.
In secolele XII-lea – XIII-lea, ascutirea contradictiilor de clasa in sanul tarii si a ciocnirilor militare externe a pus bazele unei noi etape in dezvoltarii filosofice in Coreea. Ideologii feudalilor mici si mijlocii, care s-au ridicat impotriva aristocratiei feudale, au preluat ideile filosofice al diferitelor scoli din China perioadei Sun si au pornit lupta ideologica impotriva idealismului subiectiv budist. In cursul acestei lupte au fost create noi sisteme filosofice, bogate in elemente de materialism.
La sfarsitul secolului al XIV-lea, noi carmuitori feudali s-au indepartat de idealismul subiectiv budist si au inceput sapropage ca ideologie dominanta doctrina nonconfucianista a lui Ci Ju Si. In secolele al XV-lea – XVI-lea, in lupta impotriva idealismului obiectiv neoconfucianist apar diferite doctrine materialiste.
In secolul al XVII-lea, in Coreea a aparut o scoala filosofica materialista originala, sirhak, care a existat pana la inceputul secolului al XIX-lea. Lupta ei impotriva scolasticii neoconfucianiste, ideile patriotice si propaganda in favoarea unor prefaceri sociale au constituit un important jalon in istoria gandirii materialiste a poporului coreean.
In a doua jumatate a secolului al XIX-lea, Coreea paseste pe calea dezvoltarii capitaliste. Criza relatiilor feudale a dus in 1894-1895 la razboiul taranesc, care, la inceputul secolului al XX-lea, in urma transformarii Coreei intr-o colonie japoneza in 1910, s-a transformat intr-o puternica miscare armata antijaponeza de partizani, cu caracter de masa – Armata dreptatii.
O data cu miscarea antifeudala si antijaponeza de masa, la inceputul secolului al XX-lea s-a dezvoltat miscarea iluminista burgheza al carei principal scop era infaptuirea unor transformari social-economice, cu caracter burghez.
Ideile libertatii si democartiei, pe care le propagau iluministii coreeni, erau antifeudale prin caracterul lor si exprimau nazuintele burgheziei nationale in curs de formare.
Unul dintre izvoarele conceptiilor filosofice si sociologice ale iluministilor l-a constituit traditia materialista nationala a scolii sirhak. Pentru iluministi sunt caracteristice indepartarea de speculatiile scolastice ale evului mediu si incercarile de a intelege intr-un mod nou situatia formata in Coreea la inceputul secolului al XX-lea, de a stabili caile dezvoltarii 'natiunii si statului'.
Unii iluministi coreeni se aflau sub influienta ideilor idealist-obiective ale scolii lui Van Ian-min a carui doctrina a fost timp de peste doua secole in opozitie cu dogmatismul neoconfucianist al lui Ci Ju Si, care domina in Coreea. Ei nu preluau insa intreg sistemul idealist-subiectiv al lui Van Ian-min, ci numai acele idei ale lui care erau direct indreptate impotriva dogmatismului neoconfucianist si exprimau respectul fata de libertate si fata de idealurile inalte ale omului.
La sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, in Coreea a inceput sa patrunda si filosofia burgheza vest-europeana: teoria evolutionista a lui Charles Darwin, teoriile iluministilor francezi, precum si pozitivismul.
De cea mai mare popularitate se bucurau traducerile lucrarilor: 'Contractul social' de Jean-Jacques Rousseau, 'Cercetari despre natura si cauza bogatiei popoarelor' de Adam Smith. Se bucurau de succes si 'Primele principii' ale lui Herbert Spencer si cartile lui Fukudzava Yukiti: 'Insemnari despre Europa occidentala' si 'Scurta expunere a teoriei iluminsmului si culturii'.
La inceputul secolului al XX-lea, in tabara neoconfucionsitilor s-a produs o sciziune. Reprezentantii aripei stangi a neoconfucianismului (In in Sek s.a.) au aderat la lupta antijaponeza armata a maselor taranesti, ceea ce a dus la o oarecare modificare a ideilor neoconfucianismului, care au inceput sa oglindeasca intr-o anumita masura interesele tranilor rasculati. Ei s-au dezis de rationamentele abstracte despre virtute, au afirmat spiritul original al poporului coreean, propovaduind necesitatea crearii unui stat infloritor si a unei armate puternice si insistand asupra transformarii sistemului feudal de caste. Aripa feudal-nobiliara, mai putin numeroasa, a neoconfucianistilor s-a rostogolit, ajungand pana la colaborarea cu colonialistii japonezi, si a tradarii nationale.
Perioada de avand a miscarii iluministe in Coreea a coincis cu intensificarea activitatii numeroaselor misiuni crestine si a misionarilor, mai ales celor americani.
In situatia politica interna si externa plina de contradisctii din acea vreme s-a desfasurat activitatea unor cunoscuti reprezentanti ai miscarii iluministe de la inceputul secolului al XX-lea – Pak În Sik si Sin Cihe Ho.
Cunoscutul ganditor, istoric si publicist coreean Pak În Sik (1850 - 1926) a fost unul dintre liderii miscarii iluministe. Creatia lui Pak În Sik este extrem de contradictorie: orientarea proconfucianista se imbina la el cu atasamentul fata de ideile progresiste ale scolii materialiste sirhak. Conceptia lui asupra dezvoltarii in natura si in societate se apropia de dialectica: 'Legea a tot ce exista (li) – spunea el – consta in aceea ca totul exista un anumit timp, iar apoi imbatraneste, totul se naste si moare; desi legile lumii pamantesti sunt nobile si drepte si sunt in stare sa actioneze in cursul unui timp indelungat, ele nu pot sa nu ajunga in cele din urma la propria lor pieire; pieirea lor aduce un rau care poate fi considerabil sau neinsemnat, dar ele nu vor mai reinvia'. In cazul de fata, termenul de li are, ca la majoritatea ganditorilor coreeni progresisti, semnificatia de lege obiectiva a dezvoltarii naturii, desi este imprumutat din filosofia neoconfucianista, unde li avea sens de principiu ideal absolut.
Din anul 1905, Pak În Sik a condus miscarea burgheza reformatoare spre confucianism care a fost incercare de a interpreta confucianismul in spiritul ideilor lui Van Ian-min si de a-l pune in slujba transformarilor burgheze in tara. El spera sa-si rezolve aceasta sarcina pe calea democratizarii confucianismului, imprimandu-i un caracter practic.
Innercarea lui Pak În Sik de a crea o religie noua 'democratizata', mai populara decat budismul sau crestinismul, ne atesta inconsecventa din conceptia despre lume, in genere progresista a lui Pak În Sik, si s-a dovedit inconsistenta in conditiile cresterii luptei revolutionare a maselor, pe care el e respingea.
Conceptiile lui Pak În Sik au fost influentate intr-o anumita masura de reformatorii chinezi Kan Iu-vei si Lean Ţi-ciao, precum si de ideile social-darwinismului imprumutate de la unii filosofi japonezi contemporani cu el. Pak În Sik, ca si multi alti iluministi coreeni, nu a putut sesiza faptul ca 'principiile evolutiei naturale' ale lui Herbert Spencer sunt o extindere a legilor dezvoltarii regnului animal asupra societatii umane si considera teoria lui Darwin, pe de o parte, si conceptiile sociologice ale lui Spencer, pe de alta, drept 2 parti constitutive ale aceleasi teorii. El scria in legatura cu aceasta: 'Potrivit parerii invatatilor din Occident, lupta pentru existenta este principiul evolutiei naturale si faptul ca cel mai puternic invinge, iar cel slab este invins. Aceasta parere constituie o idee indeobste recunoscuta si, in ultima instanta, justa. De ce insa aceasta este in opozitie cu reprezentarile despre omenie si dreptate? Se stie doar ca morala umanismului si dreptatii este prin ea insasi de asa natura, incat numai oamenii patrunzatori si intelepti, curajosi si indrazneti pot fi exponentii unei asemenea morale, iar ignorantii si prostii, lenesii si slabanogii nu pot poseda asemenea calitati'.
Pak În Sik a fost un adversar al perimatului sistem confucianist de instructiune, un partizan inflacarat al stiintei si tehnicii europene inaintate. Respectand conceptiile iluministe, el considera ca construirea unui stat independent puternic are loc pe calea raspandirii noii instructiuni si a desavarsirii morale a natiunii. El considera drept forte motrice ale dezvoltarii societatii progresul cunostintelor stiintifice care, potrivit parerii sale eronate, trebuie sa duca in mod inevitabil la lichidarea tuturor urmarilor feudalismului. 'Daca e sa vorbim – scria el – despre cauzele infloririi si decaderii natiunilor pe globul pamantesc, despre cauzele aparitiei si disparitiei statelor, se pune intrebarea: ce le-a dat viata si ce le-a ucis? Nu incape indoiala ca este vorba despre rezultatul infloririi si decaderii cunostintelor, de intensificarea si de slabirea inriuririi acestora'. Dupa parerea lui, 'daca oamenii nu ar poseda cunostinte, daca nu ar avea unelte, ei ar fi pierit de mult'.
O asemenea apreciere a rolului cunostintelor era, pe de o parte, inspirata de iluministii francezi, iar de pe alta parte, pornea de la constiinta necesitatii de a lichida inapoierea de veacuri a Coreei. Totodata, aceste teze erau legate de conceptiile idealiste ale lui Pak În Sik asupra societatii, potrivit carora constiintele sunt principalul izvor al dezvoltarii omenirii.
In conceptiile sale social-politice, Pak În Sik era iluminist: el apara ideea puterii politice a poporului, iar notiunea de popor cuprindea la el toate paturile sociale si toate grupurile populatiei. El afirma: 'Statul este poporul, civilizatia poporului este civilizatia tarii, bunastarea poporului este bunastarea tarii, de aceea independenta statului isi are inceputul in viata independenta a poporului … Statul care exista in numele unui guvern format din cativa oameni nu este un stat, statul este ceea ce stapanesc laolalta 20 de milioane de compatrioti …'.
Dar Pak În Sik, ca si multi alti iluministi, era indiferent fata de miscarea populara de partizani ce se desfasura pe vremea aceea, marginindu-si activitatea la sfera propagandei cunostintelor stiintifice. Caracterul contradictoriu al creatiei lui Pak În Sik, discrepanta dintre teorie si practica erau provocate de marginirea lui burgheza, precum si de lipsa de maturitate si de slabiciunea burgheziei coreene nationale ale carei interse le exprima el.
Un alt lider recunoscut al miscarii iluministe burgheze a fost cunoscutul istoric, publicist si militant social-coreean, Sin Cihe Ho (1879 - 1936). Acesta a fost un om cu o eruditie enciclopedica si care cunostea bine filosofia antica, occidentala, chineza si japoneza. El cerea ca problemele istorice sa fie rezolvate pornindu-se de la ansamblul tuturor proceselor economice, politice si ideologice din perioada respectiva, incerca sa gaseasca principiile si legile proprii procesului dezvoltarii istorice. Sin Cihe Ho se apropiase de ideea ca pentru explicarea proceselor dezvoltarii istorice este necesar studiul conditiilor materiale de viata ale societatii. 'Trebuie sa studiem – scrie el – in ce mod se reglemeteaza existenta omenirii in functie de conditiile materiale de viata (hrana, imbracaminte, locuinta), de progresul agriculturii, comertului si industriei, de reaparitia pamanturilor, de sistemul banesc si de alte institutii economice.
Dar in conditiile inapoierii economice a Correi, el nu s-a ridicat pana la interpretarea materialista a istoriei, nu a privit istoria prin prisma luptei de clasa. Sin Cihe Ho considera ca forţã motrice a dezvoltarii istorice lupta poporului in ansamblu, iar inegalitatea dezvoltarii istorice o punea in functie de avantul si de declinul acestei lupte. 'Istoria unui stat este expunerea conditiilor infloririi si decaderii poporului respectiv. Daca vom inlatura poporul, atunci istoria sa va disparea … ' – scria el in prefata la lucrarea sa 'Teoria neoficiala a istoriei statului'.
Intensificarea luptei antifeudale de eliberare nationala a poporului coreean impotriva cotropitorilor japonezi la inceputul secolului al XX-lea era considerata de Sin Cihe Ho drept o miscare a 'spiritului national', oglindirea necesitatii de a se consolida intreaga natiune in fata agresiunii japoneze, atat economice cat si militare.
Sin Cihe Ho cauta sa stabileasca legaturi cu miscarea antijaponeza de partizani si incerca sa fundamenteze din punct de vedere caracterul patriotic eliberator al luptei de partizani. Sin Cihe Ho considera ca forta motrice a dezvoltarii istorice nu anumite personalitati 'iluminate' si 'foarte inzestrate', ci masele populare. In aceasta privinta, el era superior unor reprezentanti ai miscarii iluministe ca Pak În Sik.
O data cu transformarea Coreei intr-o colonie a imperialismului japonez a inceput o perioada de crunta reactiune in toate domeniile vietii sociale a tarii. In aceste conditii, miscarea iluminista din Coreea, innabusita de colonialistii japonezi, a degenerat intr-o miscafre burghezo-mosiereasca moderata, iar unii dintre iluministi au pasit pe calea colaborarii cu colonialistii. Ideologia iluministilor si-a pierdut intr-o masura insemnata caracterul sau progresist. Dar cei mai inaintati dintre iluministi se ridicau ca si in trecut impotriva politicii japoneze de inabusire a culturii nationale.
In primul deceniu al secolului al XX-lea, intelectualitatea burgheza a Coreei se indeparteaza treptat de pozitivism. In Coreea, curentul filosofic cel mai la moda, devine, pana in deceniul al treilea, idealismul clasic german, care nu a lasat totusi radacini adanci in aceasta tara si, de fapt, nu a fost temeinic asimilat.
Aceasta perioada este inceputul actiunilor de clasa ale tanarului proletariat coreean, care nu cunostea inca teoria marxist-leninista si nu era inca organizat de catre un partid marxist.
Numai dupa Marea Revolutie Socialista din Octombrie si dupa miscarea intregului popor de la 1 martie 1919 in Coreea, cand pe arena luptei de clasa a pasit proletariatul, in tara au inceput sa se raspandeasca ideile marxist-leniniste.

Nota:  Textul este transcris intregral din volumul 'Istoria filosofiei', volumul V [din VI], Editura Stiintifica, Bucuresti, 1963, tradus din volume rusesti publicate in 1961
Nota: Deoarece traducerea a fost facuta din limba rusa [aceasta fiind facuta din limba coreeana], eu nu am certitutudinea ca numele de persoane s-a tradus corect. Cum am scris in Despre mine si despre blog invat limba coreeana, asadar voi incerca sa identific numele corecte pentru a da veridicitate traducerii.