Când elefanţii zboară!
Acest articol reprezintă tema pentru a
cincea probă a concursului SuperBlog 2013.
Proba 5. Când te gândeşti la Miez de Lapte, la ce
te mai gândeşti?
Introducere:
Suntem Fan Brânză. Întotdeauna am fost! Despre Miez de Lapte spunem că este cea mai inovatoare brânză lansată în
România de 20 de ani încoace, iar consumatorii l-au votat 'Produsul anului 2013'.
Cei mai multi îl mănâncă gol, dar copiii preferă 'branzica prinsa’n ac' (frigărui
cu miez şi fructe) sau 'prăjitura cu miez' (adică miez cu puţină dulceaţă
deasupra). Mămicile sunt încântate de cantitatea mare de calciu, iar pasionaţii
de bucătărie au aperitive de invidiat în doar 10 minute … Mai mult decât atât,
se zvoneşte că un fan din judeţul Cluj are o mândrie de grădină cu răsaduri
crescute în paharele de Miez de Lapte.
Enunțul
probei: Tu, când este vorba de Miez de Lapte, la ce te gândeşti?
Preparat culinar, obiect decorativ, pitici jucăuşi, masă colorată, forme pentru
castele de nisip…. Nu sunt limite aici. Vrem să aflăm de la tine ce iţi inspiră
Miezul de lapte, unde te duce cu gândul
şi ce poate fi mai puternic în această experienţă (poate fi reală, trăită deja
sau doar imaginară).
&&&
Precizare: Când am ales
să particip la acest concurs am făcut-o cu gândul ca cele 2 teme ale blogului:
lumea cinematografică şi lumea coreeană. Pentru această probă am decis să nu le
menţionez, ci să prezint o lecţie de
management. Exemplu de caz: compania Delaco şi unul din produsele sale Miez de lapte.
Acest
articol îl scriu ‘pe ne-mâncate’, în sensul că n-am gustat niciodată din aceste
produse. Consider că asta îmi oferă un grad de obiectivitate potrivit pentru a putea scrie acest
articol.
Am petrecut
câteva zile cercetând acest fenomen numit ‘fan
brânză. Nu e ceva rău în asta, fiecare dintre noi alege să fie/ devină fan la orice: persoană/ obiect/ idee. Dacă
există ‘fan brânză’, de ce n-ar exista ‘Fan Club Brânză’?! E plăcut să vezi că
însăşi compania este pasionată de brânză,
pasiune continuată apoi de consumatori.
M-a uimit
faptul că reţete cu Miez de lapte se
regăsesc în număr mare pe internet. Fiecare site/ blog de nişă are postate cel
puţin 1-2 reţete cu acest produs.
Nu ştiam că
...
- cuvântul englez ‘cheese’provine din
cel latin ‘caseus’ (brânză)
- cercetări arheologice au arătat că
brânza a fost obţinută din lapte de vacă şi capră în Mesopotamia înainte de
6000-10000 î.e.n.
- în lume există mai mult de 400 de
feluri de brânză şi poartă peste 2000 de nume
- brânza este una din cele mai
concentrate surse de nutrienţi, incluzând calciu, proteine, fosfor şi
vitaminele A, B12 şi D
- e nevoie de 10 livre de lapte pentru a
rezulta 1 litru de brânză
- brânza a fost odată folosită ca monedă
de schimb
- prima fabrică (comercială)
producătoare de brânză a fost fondată la 3 februarie 1815 în Elveţia
&&&
Pentru
a răspunde la întrebarea ‘Când este vorba de Miez de Lapte, la ce te gândeşti?’ am vrut să ştiu istoricul firmei
şi apoi acestui produs, trecutul, dar şi prezentul. Ca la orice afacere de
succes, începutul din 1996 a fost unul modest, dar în timp a crescut precum
Făt-Frumos din basmele pentru copii. Privită din exterior, conceperea – ca idee
– a brand-ului Miez de lapte a avut
loc în 2010 când a intrat în acţionariatul companiei unul din numele franceze
cele mai recunoscute pe piaţa mondială a brânzeturilor, Bongrain SA. Astfel
am înţeles de ce brânza calcică Miez de
lapte lansată pe piaţă în aprilie 2012 a devenit ‘Produsul anului 2013’ la categoria brânzeturi. Nu e nimic extraordinar în asta.
Paşii sunt
clari: plăteşti o taxă de 100 Euro + Tva, înscrii un produs (sau mai multe)
inovator lansat în România în ultimele 18 luni; după încheierea procesului de
înscriere un
Comitet Etic format din profesioniţti din industrie este invitat să revizuiască
produsele înscrise pentru a se asigura de corectitudinea înscrierilor în
categorii şi de îndeplinirea criteriilor de inovare. Apoi 4000 de corespondenţi
răspund online la un studiu privind produsele înscrise. După achitarea unei
taxe de licenţă, câştigătorii primesc dreptul de a folosi logo-ul Produsul
Anului, timp de 1 an, în comunicarea TV, presă, produs, online etc. Această acţiune poate creşte vânzările cu
până la 25 %, chiar şi procesul de distribuţie.
Declararea
Miezului de lapte ‘Produsul Anului 2013’ stă la baza următorilor factori:
ambalajul triunghiular cu porţii individuale de 75g, cel mai mare conţinut de
calciu pentru o brânză proaspătă, alături de textură şi gust (între mozzarella
proaspătă şi urdă).
Am
menţionat mai sus producătorul şi distribuitorul de produse lactate Bongrain,
mai nou acţionar la Delaco. Mi s-a părut cam uşoară creşterea brandului
românesc şi am căutat mai departe răspunsuri. Probabil că prin această legătură
economică, firma românescă a primit
ajutor din punct de vedere financiar, logistic, de marketing etc. E doar
părerea mea (o nelămurire): există un produs spaniol sub denumirea de Burgo de
Arias [compania Mantequerías Arias, aflată şi ea sub ‘umbrela’ franceză
Bongrain] care se aseamănă destul de mult cu cel de pe piaţa românească. De ce
oare par la fel?!
Şi
de abia acum am ajuns la explicaţia titlului acestui articol, respectiv la
răspunsul meu la întrebarea din enunţ.
Nimic în această lume nu e întâmplător,
nimic în/ pe acest blog nu este întâmplător, niciun titlu de articol pentru
concursul SuperBlog nu este întâmplător. Am formulat titlul Când elefanţii zboară! în momentul în
care am descoperit pe YouTube o reclamă la produsul spaniol menţionat mai
devreme.
Am o bănuială că cel care a a avut ideea
creării acestei reclame este (în realitate) părintele unui copil ca cel din
reclamă. Ce părinte n-a trecut prin asta: să se folosească de o minciună nevinovată pentru a-şi îndemna copilul
să mănânce.
Se tot vorbeşte de Fan brânză, dar
nimeni nu spune cum ajungi Fan Brânză, cum faci un copil să ia o înghiţitură,
apoi alta, şi alta, de brânză. Minţindu-l, evident. Dar dacă copilaşul spune că
va mânca doar atunci când va vedea un elefant zburând la fereastră (ca în
spotul publicitar menţionat mai sus), ce faci? Convingi un elefant ‘să zboare’.
Nimic nu e imposibil în această lume, nu numai în cea a copiilor!
Precizare: Gândurile de sus nu formează o teorie a
conspiraţiei. Nicidecum nu vreau să provoc o controversă. Iniţial răspunsul
pentru această temă a fost altul, dar atât de mult a ajuns să mă obsedeze
această reclamă cu elefantul zburător – mi-a adus aminte de copilărie, când şi
eu a fost ‘minţită’ într-un mod asemănător – încât doar scriind despre ea
puteam să scap de obsesie. În concluzie: Miezul
de lapte mi-aduce aminte de copilărie.
La
final am păstrat o surpriză video. Nu durează decât un minut, dar vă asigur că
veţi fi impresionaţi. Deşi a fost realizată pentru o anume marcă de brânză
(care nu apare menţionată în acest videoclip), consider că se poate aplica şi
cazul Miezului de Lapte.