luni, 14 octombrie 2013

Când elefanţii zboară!



Când elefanţii zboară!

Acest articol reprezintă tema pentru a cincea probă a concursului SuperBlog 2013.

Proba 5. Când te gândeşti la Miez de Lapte, la ce te mai gândeşti?
Introducere: Suntem Fan Brânză. Întotdeauna am fost! Despre Miez de Lapte spunem că este cea mai inovatoare brânză lansată în România de 20 de ani încoace, iar consumatorii l-au votat 'Produsul anului 2013'. Cei mai multi îl mănâncă gol, dar copiii preferă 'branzica prinsa’n ac' (frigărui cu miez şi fructe) sau 'prăjitura cu miez' (adică miez cu puţină dulceaţă deasupra). Mămicile sunt încântate de cantitatea mare de calciu, iar pasionaţii de bucătărie au aperitive de invidiat în doar 10 minute … Mai mult decât atât, se zvoneşte că un fan din judeţul Cluj are o mândrie de grădină cu răsaduri crescute în paharele de Miez de Lapte.

Enunțul probei: Tu, când este vorba de Miez de Lapte, la ce te gândeşti? Preparat culinar, obiect decorativ, pitici jucăuşi, masă colorată, forme pentru castele de nisip…. Nu sunt limite aici. Vrem să aflăm de la tine ce iţi inspiră Miezul de lapte, unde te duce cu gândul şi ce poate fi mai puternic în această experienţă (poate fi reală, trăită deja sau doar imaginară).

&&&

Precizare: Când am ales să particip la acest concurs am făcut-o cu gândul ca cele 2 teme ale blogului: lumea cinematografică şi lumea coreeană. Pentru această probă am decis să nu le menţionez, ci să prezint o lecţie de management. Exemplu de caz: compania Delaco şi unul din produsele sale Miez de lapte

          Acest articol îl scriu ‘pe ne-mâncate’, în sensul că n-am gustat niciodată din aceste produse. Consider că asta îmi oferă un grad de obiectivitate potrivit pentru a putea scrie acest articol.
Am petrecut câteva zile cercetând acest fenomen numit ‘fan brânză. Nu e ceva rău în asta, fiecare dintre noi alege să fie/ devină fan la orice: persoană/ obiect/ idee. Dacă există ‘fan brânză’, de ce n-ar exista ‘Fan Club Brânză’?! E plăcut să vezi că însăşi compania este pasionată de brânză, pasiune continuată apoi de consumatori. 


 M-a uimit faptul că reţete cu Miez de lapte se regăsesc în număr mare pe internet. Fiecare site/ blog de nişă are postate cel puţin 1-2 reţete cu acest produs. 

Nu ştiam că ...
- cuvântul englez ‘cheese’provine din cel latin ‘caseus’ (brânză)
- cercetări arheologice au arătat că brânza a fost obţinută din lapte de vacă şi capră în Mesopotamia înainte de 6000-10000 î.e.n.
- în lume există mai mult de 400 de feluri de brânză şi poartă peste 2000 de nume
- brânza este una din cele mai concentrate surse de nutrienţi, incluzând calciu, proteine, fosfor şi vitaminele A, B12 şi D
- e nevoie de 10 livre de lapte pentru a rezulta 1 litru de brânză
- brânza a fost odată folosită ca monedă de schimb
- prima fabrică (comercială) producătoare de brânză a fost fondată la 3 februarie 1815 în Elveţia

&&&

          Pentru a răspunde la întrebarea ‘Când este vorba de Miez de Lapte, la ce te gândeşti?’ am vrut să ştiu istoricul firmei şi apoi acestui produs, trecutul, dar şi prezentul. Ca la orice afacere de succes, începutul din 1996 a fost unul modest, dar în timp a crescut precum Făt-Frumos din basmele pentru copii. Privită din exterior, conceperea – ca idee – a brand-ului Miez de lapte a avut loc în 2010 când a intrat în acţionariatul companiei unul din numele franceze cele mai recunoscute pe piaţa mondială a brânzeturilor, Bongrain SA. Astfel am înţeles de ce brânza calcică Miez de lapte lansată pe piaţă în aprilie 2012 a devenit ‘Produsul anului 2013’ la categoria brânzeturi. Nu e nimic extraordinar în asta.
Paşii sunt clari: plăteşti o taxă de 100 Euro + Tva, înscrii un produs (sau mai multe) inovator lansat în România în ultimele 18 luni; după încheierea procesului de înscriere un Comitet Etic format din profesioniţti din industrie este invitat să revizuiască produsele înscrise pentru a se asigura de corectitudinea înscrierilor în categorii şi de îndeplinirea criteriilor de inovare. Apoi 4000 de corespondenţi răspund online la un studiu privind produsele înscrise. După achitarea unei taxe de licenţă, câştigătorii primesc dreptul de a folosi logo-ul Produsul Anului, timp de 1 an, în comunicarea TV, presă, produs, online etc.  Această acţiune poate creşte vânzările cu până la 25 %, chiar şi procesul de distribuţie.
          Declararea Miezului de lapte ‘Produsul Anului 2013’ stă la baza următorilor factori: ambalajul triunghiular cu porţii individuale de 75g, cel mai mare conţinut de calciu pentru o brânză proaspătă, alături de textură şi gust (între mozzarella proaspătă şi urdă). 
          Am menţionat mai sus producătorul şi distribuitorul de produse lactate Bongrain, mai nou acţionar la Delaco. Mi s-a părut cam uşoară creşterea brandului românesc şi am căutat mai departe răspunsuri. Probabil că prin această legătură economică, firma românescă  a primit ajutor din punct de vedere financiar, logistic, de marketing etc. E doar părerea mea (o nelămurire): există un produs spaniol sub denumirea de Burgo de Arias [compania Mantequerías Arias, aflată şi ea sub ‘umbrela’ franceză Bongrain] care se aseamănă destul de mult cu cel de pe piaţa românească. De ce oare par la fel?!






         
Şi de abia acum am ajuns la explicaţia titlului acestui articol, respectiv la răspunsul meu la întrebarea din enunţ.
Nimic în această lume nu e întâmplător, nimic în/ pe acest blog nu este întâmplător, niciun titlu de articol pentru concursul SuperBlog nu este întâmplător. Am formulat titlul Când elefanţii zboară! în momentul în care am descoperit pe YouTube o reclamă la produsul spaniol menţionat mai devreme. 


 Am o bănuială că cel care a a avut ideea creării acestei reclame este (în realitate) părintele unui copil ca cel din reclamă. Ce părinte n-a trecut prin asta: să se folosească de o minciună nevinovată pentru a-şi îndemna copilul să mănânce.
Se tot vorbeşte de Fan brânză, dar nimeni nu spune cum ajungi Fan Brânză, cum faci un copil să ia o înghiţitură, apoi alta, şi alta, de brânză. Minţindu-l, evident. Dar dacă copilaşul spune că va mânca doar atunci când va vedea un elefant zburând la fereastră (ca în spotul publicitar menţionat mai sus), ce faci? Convingi un elefant ‘să zboare’. Nimic nu e imposibil în această lume, nu numai în cea a copiilor!

Precizare: Gândurile de sus nu formează o teorie a conspiraţiei. Nicidecum nu vreau să provoc o controversă. Iniţial răspunsul pentru această temă a fost altul, dar atât de mult a ajuns să mă obsedeze această reclamă cu elefantul zburător – mi-a adus aminte de copilărie, când şi eu a fost ‘minţită’ într-un mod asemănător – încât doar scriind despre ea puteam să scap de obsesie. În concluzie: Miezul de lapte mi-aduce aminte de copilărie.

La final am păstrat o surpriză video. Nu durează decât un minut, dar vă asigur că veţi fi impresionaţi. Deşi a fost realizată pentru o anume marcă de brânză (care nu apare menţionată în acest videoclip), consider că se poate aplica şi cazul Miezului de Lapte.