duminică, 6 octombrie 2013

Toyota ... mai mult decât o maşină



Toyota ... mai mult decât o maşină ... un erou pe roţi


Acest articol reprezintă tema pentru prima probă a concursului SuperBlog 2013.
Sper să nu mi se scadă prea mult din puncte dacă anumite resurse sunt indicate într-o limbă străină.

Proba 1. Toyota Corolla. Frumoasa cu un scop precis
Introducere: Ştiati că Toyota Corolla este cea mai vândută maşină din toate timpurile? Să fie oare aspectul cel care seduce? Sau funcţionalitatea? Frumuseţea şi fiabilitatea se întâlnesc acum în noul model Corolla, lansat de curând şi pe piaţa din România.
Enunţul probei: Pornind de la sloganul ‘Frumoasa cu un scop precis’ al noului model Toyota Corolla, vă rugăm să comentaţi în ce măsură contează estetica şi fiabilitatea unei maşini în viaţa de zi cu zi.

Mesaj către d-na Ana Maria Toma, jurata acestei probe din partea sponsorului Toyota: Cu toate că articolul e destul de lung, insist să-l citiţi până la capăt. Iertaţi-mă dacă unele detalii tehnice sunt greşite. Vă mulţumesc pentru înţelegere.

&&&

Toyota ... mai mult decât o maşină

A venit iarna. Unii oameni, printre care şi eu, s-au reîntâlnit cu iarna pe 1 octombrie blocaţi în tren. O călătorie pe care în mod obişnuit o făceam într-o oră s-a transformat într-o odisee de 10 ore; parcă era un roman de Kafka în care autorităţile au fost create pentru a încurca vieţile oamenilor.
Dimineaţa, înainte să plec la drum, intrasem pe site-ul organizator să văd dacă se publicase prima temă. La ora 8 nu apăruse nimic nou, în schimb mi se răspunsese la articolul publicat pe blogul meu. La întoarcere, înainte să mă urc în tren, se afişase prima probă, pe care am citit-o pe telefonul mobil (destul de vechi). Urcându-mă în tren, mi-am zis că pot folosit timpul petrecut aici pentru a mă gândi la probă. Puteam ştii eu viitorul ?!
În timp ce din oră în oră eram anunţaţi că vom pleca, noaptea începea să ia locul zilei. La geam ninsoarea făcea schimb regulat cu ploaia, iar apa curgea pe geamul vagonului ca şi cum ar fi plâns. Aveam nevoie de un salvator: un EL – nu pe un cal alb – ci conducând o Toyota Corolla albă, un ajutor de erou pe roţi, fără să-i pese de frig, ceaţă, întuneric. Când noaptea s-a instalat de-a binelea şi frigul a venit să-i ţină companie, ‘lacrimile’ de la geam s-au transformat în flori de gheaţă. [Notă: despre calităţile - estetica şi funcţionalitate - acestui 'erou/ eroină pe 4 roţi' puteţi citi puţin mai jos.]
A fost un vis frumos. Am ajuns acasă şi după un lung repaus şi multe idei am început să răspund la prima temă a concursului, care îmbină: filme în care automobilul TOYOTA este parte dintr-un film, actriţe sau actori care fac reclamă la acestă marcă sau care deţin în propria colecţie automobile preţioase ... şi alte surprize. Am încercat să fie cât mai atractiv şi mai uşor de parcurs.

&&&

Acum câţiva ani am redactat o lucrare de diplomă pentru profilul economic ce avea legătură cu Managementul Calităţii. Una din ideile care mi-a rămas de atunci este că acest tip de management s-a născut în Japonia şi a fost preluat/ dezvoltat în SUA. Mi-aduc aminte că am dat de ceva referinţe despre TOYOTA şi am fost impresionată de filosofia companiei ce pleacă de la calitatea oamenilor pentru a ajunge la calitatea produsului. M-am bucurat de faptul că prima probă a acestui concurs are în centru această marcă auto deoarece mi-a întărit dorinţa de a-mi achiziţiona cândva un automobil Toyota.
Am lucrat o perioadă într-un restaurant fast-food al unui hotel şi nu m-am putut implica complet în procesul vânzării până nu am gustat aproape tot ce aveam de vândut. Aşadar nu ştiu cum să vând - fie doar prin cuvinte - un produs, să comentez despre estetica şi fiabilitatea unei maşini dacă eu am condus câteva ore în viaţa mea, nu deţin un automobil, în cercul meu de interese nu fac parte ştirile auto. Am putea gândi că reprezentanţii mărcii conduc alte automobile decât Toyota? N-ar avea credibilitate, nu-i aşa?
În schimb, voi lăsa pe alţii să vorbească despre aceste lucruri.

          Înainte de a intra efectiv în soluţia problemei, vreau să scriu câteva cuvinte despre o carte scrisă în limba engleză de Jeffrey K. Liker ‘The Toyota Way: 14 Management principles from the world's greatest manufacturer’. În 365 de pagini sunt explicate principiile care stau la baza performanţelor avute de TOYOTA. Pentru mine contează la fel de mult oamenii care stau la baza creaţiei, ca şi creaţia însăşi.

Nu ştiam că ...
- într-un top ‘100 Greatest cars of all time’ s-au plasat şi 4 modele Toyota: locul 38: Toyota Prius 2004, locul 83: Toyota Corolla 1968, locul 96: Toyota Corolla AE86 1984, locul 98: Toyota Supra Twin Turbo 1993.
- conform ediţiei 2013 a clasamentului BranZ Top 100 ‘BrandZ Top 100 Most valuable global brands’ realizat de Millward Brown Optimor Toyota a redevenit ‘cel mai valoros brand auto din lume’(2004), respectiv locul 23 dintre toate firmele prezente.
- la Salonul Auto Frankfurt nu a fost prezentă noua Corolla, însă a fost prezentat în premieră mondială conceptul Yaris Hybrid-R.


- începând cu data de 1 octombrie a.c. pe pagina de socializare Toyota organizează o campanie pentru organizaţii non-profit, oferind 100 de maşini în peste 50 de zile.

&&&

Blogul meu având drept cuvinte-cheie ‘lumea cinematografică’ şi ‘lumea coreeană’, acest articol va avea, de asemenea, aceeaşi bază. Sper că prin lecturarea lui veţi afla lucru pe care le ştiaţi mai puţin despre automobilele Toyota, respectiv Toyota Corolla.

Compania japoneză Toyota Motor Corporation s-a înfiinţat în anul 1937, după ce s-a desprins din compania Toyota Industries. Toyota Corolla este o linie de ‘maşini de familie’ şi ‘maşini de oraş’(aşa am înţeles eu) produsă de Toyota. Introdusă în anul 1966, Corolla a reuşit să devină cea mai vândută maşină la nivel mondial în 1974 şi de atunci este una dintre cele mai vândute mărci. Denumirea de ‘Corolla’ nu este întâmplătoare, ea făcând parte din tradiţionala numire a mărcii Toyota Crown pentru automobilele sedan.
          Cu o istorie de fabricaţie a 50 de modele (?) de-a lungul a 47 de ani şi totalizând 39 de milioane de unităţi (conform reprezentanţilor Toyota, la sfârşitul anului 2012), Toyota Corolla a ajuns în anul 2013 la a 11-a generaţie. Marca niponă are o versiune americană – prezentată la începutul lunii iunie a.c. 

... ce culoare ...

– şi una pentru Europa şi Australia. Noua generaţie Corolla va fi distribuită în peste 150 de state şi va fi fabricată în 16 locaţii diferite. În România, noua generaţie a modelului Corrolla s-a lansat oficial în 18 septembrie, concomintent în toate showroom-urile Toyota din ţară.


 Are aspect foarte avanrgandist şi elegant, dimensiuni mărite faţă de predecesoarea sa, dându-i astfel un aspect atletic. Ceea ce o plasează ca lider de clasă este capacitatea de antifonare a habitaclului.

Legături dintre Toyota Corolla şi lumea cinematografică

Plecăm de la ideea de product placement sau embedded marketing, tradusă în
limba română ‘plasarea de produse’. Conform Uniunii Europene ea reprezintă ‘orice formă de comunicare comercială audiovizuală alcătuită prin includerea sau trimiterea la un produs, un serviciu sau a mărcii acestuia, astfel încât acesta să fie prezentat în cadrul unui program de 'plasament'; produsul iese în evidență ca o strategie de marketing, având importanţă 'contextul și mediul în care produsul este afișat sau utilizat'’. În timp ce plasarea de produse este mai riscantă decat publicitatea convenţională, aceasta a devenit o practică comună de a plasa produse și branduri în mass-media, inclusiv filme, etc.
Ca spectator de filme, există 2 modalităţi de a percepe plasarea unui produs: când produsul respectiv este parte a scenariului, se face referire explicită la el (presupun că fără bani) sau când compania producătoare ꞌsponsorizeazăꞌ sau are loc plasare de produse (cu bani.)
          Să luăm cazul TOYOTA. E de la sine înţeles că orice firmă respectabilă face parte dintr-un 'sistem economic naţional', adică se implică în dezvoltarea altei companii din aceeaşi ţară (părerea mea). E evident că TOYOTA s-a implicat în industria cinematografică naţională, dar – neştiind limba japoneză – nu mi s-a părut corect să scriu despre astfel de filme; în schimb voi menţiona filme americane şi coreene, respectiv actori din SUA şi Coreea de Sud (limbi străine în care mă descurc) cu care TOYOTA a creat legături.

Într-un top al celor mai bune 100 de maşini din toate timpurile din filme şi TV ‘The 100 greatest movie and TV cars of all time marca Toyota a ocupat 3 poziţii:

- locul 29: Toyota 4X4Xtra Cab Pickup Truck / 1985 Toyota Pickup SR5, filmele: Back to the future 1985 şi Back to future, partea a 3-a 1990


- locul 47: Toyota Supra Turbo / Toyotas Supra 2JZ, filmul: The fast and the furious 2003


 - locul 59: Toyota 2000GT Convertible, filmul You only live twice 1967

Cine n-a auzit de personajul fictiv literar transpus pe marele ecran James Bond ?! Ei bine, în producţia din 1967 ‘You only live twice’ (majoritatea scenelor fiind filmate în Japonia) cu Sean Connery în rolul titular, are loc una din primele apariţii ale unei Toyota într-un film. Este vorba despre modelul Toyota 2000GT. Cu toate că au produse în serie doar 351 de exemplare, doar 2 dintre ele sunt precum decapotabila lui James Bond.


 De fapt, nu James Bond a condus-o, ci Aki (Akiko Wakabayashi), frumoasa agentă japoneză, asistenta lui Bond. Prezentată public pentru prima dată în 1965 la Tokyo Motor Show, 2000GT a fost construită de Toyota prin contract cu Yamaya, între anii 1967 şi 1970. A fost plasată pe locul 7 dintre cele mai bune maşini ce au apărut în seria James Bond.



 După ani, maşina a fost achiziţionată de celebrul actor şi prezentator american Jay Leno.
 

Alte apariţii remarcabile ale maşinilor Toyota s-au petrecut în filmele:

The other guy 2010 

aici chiar e vorba de plasarea de produs
... un tribut Toyotei Prius ...


 Terminator 3: Rise of the Machines 2003


XXY 2007 
Deşi acţiunea filmului are loc în America de Sud, apar mai multe creaţii automobilistice ale producătorului nipon. Pe genericul de final se recunoaşte finanţarea oferită de producător la realizarea filmului.


 Toyota Corolla & Toyota Hilux

Psych 2006-2013 


 Toyota Echo, alintată 'The Blueberry'

Initial D 1995-2013 (manga japoneză)


Toyota Sprinter AE86 Trueno '8-6'

&&&

Relaţia dintre TOYOTA şi cinematografie a funcţionat şi în sens invers, adică s-a ‘folosit’ de nume importante de la Hollywood pentru a le face reclamă.

Surprinzătoare este asocierea Toyotei Corolla 1993 cu binecunoscuta familie animată Simpsons. 

Poate doar mie nu mi s-au părut destul de atrăgătoare (conceptul reclamelor) prezenţele lui Brad Pitt, 

respectiv Orlando Blooom alături de Corolla Altis 

  şi Eddie Murphy pentru Toyota Celica. 

 Să nu uităm de actriţa Kaley Cuoco în reclama Toyota creată pentru Super Bowl 2013



şi de perechea Idris Elba şi Ro Brooks pentru Toyota Avalon.


O inedită asociere este şi aceea dintre Toyota şi personajul feminin japonez de animaţie Miku Hatsune. 

 Şi mai neobişnuită găsesc crearea cu dedicaţie de către Toyota a unei maşini pentru actorul Shuichi Ikeda, faimos pentru rolul Char Aznable 

&&&

Dorinţa de a proteja mediul a făcut ca relaţia dintre TOYOTA şi Hollywood să se concretizeze şi sub forma achizionării de Toyota Prius. Printre eco-vedete le putem enumera pe: Calista Flockhart, Kate Bosworth, Leonardo di Caprio şi Orlando Bloom.


 

Până şi Family Guy conduce o astfel de maşină.


Legături dintre Toyota Corolla şi lumea coreeană

Era evidentă asocierea corporaţiei TOYOTA cu vedetele coreene.
Vedetele din (cunoscătorii ştiu ce înseamnă asta) sunt mai mult decât staruri de cinema, ele promovează prin prezenţa lor însuşi statul sud-coreean (politică de stat). Trecerea lor de pe micul/ marele ecran în publicitate este profitabilă pentru toate părţile implicate.


 Plăcută apariţia actorului Lee Min Ho, cunoscut publicului român pentru rolurile din serialele Boys Before Flowers 2009 şi City Hunter 2011, într-un serial web The one and Only, având ca ‘parteneră’ o Toyota Camry 2012. În realitate este vorba despre şir de reclame realizate pentru piaţa americană între anii 2011-2012. Serialul este prezentat cu subtitrări în limbile engleză, arabă, chineză şi vietnameză, devenind una din cele mai puternice reclame pentru maşini din istorie. Actorul Lee Min Ho este primul corean şi singurul model asiatic ales de corporaţia Totota Motor, sub-divizia nord-americană. S-a considerat că actorii Hallyu au mulţi fani pe Facebook şi pe alte site-uri de socializare, şi astfel prezenţa lor va influenţa consumatorii la nivel mondial.


 Pe parcursul a 8 episoade (2 serii) Lee Min Ho interprează în dublu rol 2 fraţi gemeni, unul bun şi unul rău. Joon (cel bun) se trezeşte brusc din comă, are amnezie şi singurul lucru care îi poate spune ceva despre el este cheia de la o Toyota Camry. Când intră în maşină, încep să-i revină din memorie imagini din trecut. După ce activează sistemul Eutune, începe o călătorie printre amintiri; zâmbeşte şi spune: 'Îmi amintesc!' Începe să descopere cum fratele său geamăn, Kwon, a fost creierul din spatele accidentului care i-a produs pierderea memoriei, doar pentru a-i lua prietena, Sohee, viitoarea soţie. Joon ajunge în momentul căsătoriei dintre cei doi, dar nimeni nu dă crezare identităţii sale ...  
   
Sezonul 1

Sezonul 2


Şi actriţa Kim Tae Hee a devenit imaginea Toyota Camry, iar cântăreţa HyunA interpretează cântec My color pentru o reclamă la Toyota Corolla, lansată în primăvara acestui an. 

 
Am lăsat la urmă o înregistrare a unor acorduri muzicale interpretate de roboţi creaţi de corporaţia Toyota.