marți, 27 noiembrie 2012

Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera P


Dictionar englez-roman de termeni cinematografici - litera P

P&Avezi Prints and advertising
P&Dvezi Production and distribution
P&Wvezi Pension and welfare
PA – vezi Production Assistant, Press Agent, Public Address (portavoce); abreviere pentru Personal Appearance of major stars în cazul unor vedete
Pace = ritmul filmului dictat de către banda sonoră şi viteza dialogului, tipul editării
Pack = pachet de filme sau de programe
Pack shot – defineşte un 'grosplan' al produsului, în publicitate (în cinema - faţa personajului de la bărbie până deasupra frunţii); vezi Beauty shot, Tombstone
Package – 1) combinaţie de elemente care conţine tot ceea ce înseamnă realizarea unui film
                  2) combinaţie de elemente – aparatură şi personal – care formează un  pachet de  servicii, al unui compartiment; de ex. camera package se referă la aparatura de filmare şi la personal care se oferă împreună spre închiriere, contra unei sume negociate; vezi Deal
Package deal = vânzare în pachet, vânzare grupată
1) tehnică de distribuţie a filmelor sau programelor prin care distribuitorul cedează drepturile de exploatare pe un lot de titluri - cel mai adesea filme neinteresante - grupate în jurul unui film renumit, vânzarea efectuându-se indivizibil
2) acord între un agent-impresar şi un producător, prin care agentul îi furnizează mai mulţi actori, pentru acelaşi proiect de film; vezi Block booking, Locomotives
Packaging = operaţie constând în scoaterea pe piaţă a unor bunuri şi servicii în loturi indivizibile; vezi Package deal, Tie-ins
Pact (to) – 1) a cădea de acord
                  2) acord, contract; vezi Agreement, Contract
Pad – 1) [în televiziune] secvenţă de rezervă, element al scenariului care se poate adăuga la un program, fără să ocupe în întregime timpii de antenă
           2) fond muzical, acompaniament sonor
Page three girl = fata care apare de obicei cu pieptul gol, pe pagina a 3-a a unor cotidiene britanice de popularitate
Pageant = defilarea clasică pe podium a fetelor pentru concursul de 'Miss', înlocuită azi cu spectacolul televizat; vezi Parade
PALvezi Phase Alternation by Line
Palimony – din combinaţia între pal – în sensul de prieten - şi alimony – plata de bani. Reprezintă pensie alimentară plătită de concubin; noţiune de drept, introdusă în legislaţia americană în urma procesului pentru pensie intentat actorului Lee Marvin în anii '70.
Palooka = personaj original, amestec între voinic şi imbecil, care câştigă o bătaie pe care avea ordin s-o piardă; de ex. genul interpretat de Bruce Willis în 'Pulp Fiction'
Pan (to) = panoramare, deplasarea aparatului de filmat lateral, pe o axă fixă; vezi Zap
Pan and scan = procedeu de încadrare a imaginii filmelor realizate pe ecran lat pentru a fi difuzate la televiziune; procedeu de încadratură plan cu plan a acţiunii principale la formatul 4/3 pierzându-se uneori porţiuni însemnate din cadru; vezi Full screen, Letterboxing
pancake = fond de ten în machiaj
            PARvezi Paramount
Parade = defilare la ocazii festive, a cărei retransmitere constituie un gen de televiziune, tratat adesea minor în sens patriotic
Parallels – 1) practicabile = platforme pe care se montează aparatul de filmat sau aparatura de iluminat
                   2) acţiune de editare paralelă a 2 secvenţe cu acţiuni desfăşurate în locaţii diferite şi posibil în perioade diferite
Paramount – unul din marile studiouri istorice de la Hollywood - înfiinţat în 1913 - iniţial ca un circuit de săli de cinematograf; condus la început de Alfred  Zukor; compania ia amploare ca societate de producţie şi în 1935 controlează un sfert din producţia de filme americane; rezistă crizei din anii '50, dar ulterior cunoaşte un declin până la mijlocul anilor '70, cunoscând o revigorare sub conducerea lui Eisener până la plecarea acestuia în 1984 la Walt Disney; deţine propria arhivă de filme din 1948, iar titlurile dinainte de 1948 sunt deţinute de MCA/ Universal, iar de câţiva ani Paramount este o subsidiară a companiei Viacom Inc.
Paramount decrees = regula stabilită în 1948 de Curtea Supremă a Statului New York, din SUA prin care se interzicea marilor studiouri orice activitate proprie de exploatare a filmelor în cinematografe. Acest principiu, care viza în fond înlăturarea monopolului asupra sălilor, a început să fie trecut cu vederea începând din anii '80, odată cu diversificarea pieţei şi intervenţiile exercitate pe lângă preşedinţia lui Ronald Reagan de către MPAA; vezi TriStar case
Parasite marketing – se spune unei false sponsorizări a acţiunii de publicitate
Pari passu – [termen latin, care este preluat adesea şi în dreptul anglo-saxon] semnifică împărţirea încasărilor între părţile participante de acelaşi nivel. Sintagma este folosită pentru a descrie în cazul unui film relaţia dintre investitorii şi participanţii la profit, când aceştia trebuie să-şi recupereze investiţia sau să-şi încaseze partea ce le revine. Vezi Priority recoupment, Recoupment by position, Recoup (to)
Parody = parodie, film de comedie care imită sau ridiculizează filme existente prin exagerarea caracteristicilor acestora
Part – 1) rol
            2) parte, episod în cazul unui film sau program
Participant – 1) se spune persoanelor care intervin în producţia unui film
                       2) persoană fizică sau juridică care beneficiază de rezultatele financiare ale unui film sau program, semnatară a unui contract de participare la beneficii sau co-proprietară a negativului filmului
                       3) părţile care dispun de o parte din încasările de pe urma exploatării unui film sau program; se spune 'gross sau net participation' în funcţie de cota care se cuvine din încasările brute sau nete ale filmului
Partnership = parteneriat, asociere în afaceri
Pass (to) = 'a trece peste' - expresie care, în cazul producţiei unui film, înseamnă renunţarea la un proiect propus
Pass through – în cazul unui distribuitor care a acceptat o sub-distribuţie, nu se percepe comision suplimentar producătorului; vezi Override
Passives – se spune despre auditoriul unui post de radio sau televiziune, în cazul emisiunilor interactive sau teleshopping, care nu răspunde invitaţiei de a juca sau de a telefona etc., prin contrast cu actives
Past performance = concept folosit de către producători pentru a ilustra activitatea performantă în trecut a distribuitorilor prezumtivi, care se va răsfrânge pozitiv asupra filmului lor; vezi Similar pictures, Track record
Paste up = macheta unui document vizual (afiş, cutie video etc.)
Pattern = siluetă, tipar, parte decupată dintr-un decor
Pattern of bias = repetarea cu consecvenţă a unei atitudini sau prejudecăţi; vezi Unfavorable portrayal, Hidden agenda
Pay and cable television version = copie montată a unui film de lungmetraj, potrivită pentru exploatarea la televiziunea pe cablu (cu şi fără plată)
Pay and play = clauză contractuală prin care un producător se angajează nu numai să plătească un actor sau regizor, dar şi să termine proiectul. Se foloseşte de obicei când un regizor (realizator) aduce  unui producător un proiect matur (care a trecut de faza de dezvoltare) sau când o parte importantă din remuneraţie  se acordă sub forma unei participări din încasările filmului.
pay or play = clauză contractuală prin care un producător se angajează să plătească un actor (sau un regizor), fie că filmul se realizează fie că nu
Pay cable = ansamblu de canale de difuzare prin cablu pentru care trebuie plătit un abonament distinct, în plus faţă de abonamentul de bază; vezi Basic cable, Pay channel, Premium channel
Pay channel = canal cu plată, la care accesul este condiţionat de plata unei taxe suplimentare, faţă de abonamentul de bază; vezi A la carte, Basic cable, Pay cable
Pay hours = total ore plătite. Pentru simplificarea calculului privind salariile de plătit se presupune că un salariat care lucrează 12 ore, lucrează 8 ore program normal şi 4 ore peste programul normal, iar aceste 4 ore peste program sunt plătite dublu.
pay hours – reprezintă 8 ore program normal + (4 ore peste program x 2) = 16 ore plătite
Pay per view = televiziune  cu plata pe bucată, sistem de difuzare prin cablu care permite recepţia unei emisiuni particulare (transmisii sportive, concerte, filme imediat după premieră, meciuri de catch, concerte rock) contra unei plăţi suplimentare în contul abonatului, pentru fiecare transmisie specială
Pay television license agreement = contract între un producător de film sau distribuitor şi un furnizor de programe de televiziune plătit de abonaţi
Pay TV = televiziuni prin abonament, cu acces condiţionat; se mai spune 'canal codificat'
Pay window = perioadă după care un film se poate difuza la televiziune (după difuzarea sa pe casete video)
Payback period = timp necesar pentru recuperarea unei investiţii în producţia unui film sau unui program
Payment schedule = calendar de plată sau de vărsăminte; vezi Terms of payment
Payoff – 1) deznodământ într-un film, scenă dramatică care justifică tot ceea ce a precedat-o
                2) profit, randamentul unei afaceri
Payola = bacşiş, bani negri
Payroll = stat de plată
Payroll and production accounting = contabilitatea legată de turnarea unui film şi gestiunea plăţii echipei tehnice; vezi Production accountant
Payroll services = companii specializate la care se poate apela pentru efectuarea plăţii salariilor
PBvezi Press Book
PBSvezi Public Broadcasting System
PDvezi Program Director
Peabody award = premiu acorda anual celor mai bune emisiuni de radio şi televiziune, de către Universitatea din Georgia; vezi Emmy Award
Peacock network – se spune postului NBS datorită păunului ales ca siglă
Peak out = a trece în uitare, după popularitate şi o carieră de succes, începerea declinului; vezi Entropy
Pedestal – 1) trepied cu cric vertical, pentru aparatul de filmat
                  2) pedestal (to) = deplasarea verticală a aparatului de filmat, pe trepied
Pen = [la figurat] a scrie, a fi autorul unui text; de ex. Robert Bloch, care a scris - penned – 'Psycho' şi-a vândut drepturile cu 750 de dolari şi n-a mai văzut niciodată niciun ban din încasările filmului
Penetration – [în televiziune] indicele de audienţă în raport cu mărimea pieţei; raportul dintre numărul de cămine racordate şi numărul care ar putea să fie; vezi Ratings
Pension and welfare = 'cotizaţia de pensie şi protecţie socială', post bugetar în care apar reţinerile salariaţilor
Peoplemeter = [în audiometrie] procedeu de măsurare a audienţei pus la punct de către agenţia Nielsen în 1987. Sistemul - care se aseamănă cu Mediamat al Mediametriei din Franţa - este baza dispozitivului de analiză a audienţei, prin care 4 000 de cămine au fost echipate cu aparatură ce permite urmărirea, minut cu minut, a vizionării de către cămine a postului de televiziune. Vezi Audimeter
Per Diem = diurnă
Per inquiry advertising = tip de acord prin care spaţiul publicitar cedat unei antene; este în funcţie de numărul de apeluri sau de comenzi primite de către anunţător în urma campaniei sale. Sistemul este aplicat în particular pentru vânzarea de spaţii la preţ redus (de exemplu în timpul nopţii) unor anunţători de talie redusă, care se mulţumesc adesea să prezinte în anunţ o fotografie a produsului însoţit de un comentariu şi un număr de telefon.
Percentage deal = acord pe bază de procent; formă de contract care dispune remunerarea unei părţi în funcţie de rezultatele exploatării unui film sau program şi nu pe bază de sumă prestabilită; vezi Backend (participation), Formula deal
Perf (prescurtare) = performanţă
Perform = a se produce în public
Performance – 1) şedinţă, reprezentare publică, executare
                          2) interpretare, numărul unui actor
                          3) realizarea obligaţiilor contractuale
Performance area – [în televiziune] podium pe care se instalează invitaţii pe un platou de filmare; vezi On screen
Performance rights = drepturi de reprezentare muzicală
performance society  = societate  de gestiune colectivă; de ex. în SUA American Society of Composers, Authors and Publisher, Broadcast Music Inc.
Performer = persoana care se produce în public; se mai spune actorilor dintr-un film care au roluri cu replici; actor principal; vezi Player
Performer agreement = contractul încheiat cu un interpret
Performing arts = arta scenică, de interpretare pe scenă
Period movie = film istoric, de epocă
Perks = avantaje băneşti în afara salariului, privilegii şi prerogative care se adaugă la remuneraţie; se pot enumera: plata benzinei la maşina personală, plata unui concediu după filmare, plata garderobei unui actor după filmare, invitaţii gratuite la festivaluri, premiere etc.; vezi Fringe benefits
Perpetuity license = drept de cesiune permanentă, prin care un producător cedează unui distribuitor drepturile de exploatare a unui film, pentru totdeauna, contra unor redevenţe
Person using television – [în audiomat] telespectator, individ care priveşte televizorul la un moment dat; noţiune utilizată în calculul audienţei; vezi PVT, HUT
Person viewing television – [în audiomat] individ având acces la un televizor (pornit sau nu); noţiune utilizată în calculul audienţei persoanelor; vezi PUT, TVHH
Persona – [în latină – mască] asociat cu imaginea de pe ecran a unui actor; sinonim cu star
Personal appearance tours = turneu de promovare a unui film la care participă actorii şi regizorul filmului sau programului; serviciu după vânzare, care constă în general în apariţia la televiziune şi acordarea de interviuri la televiziune, în presă şi la radio; vezi Junket, Press tours, Showmanship
Personal casting = fază finală a strategiei de narrow casting, în care audienţa ţintă este aleasă din televiziune; vezi Video on demand
Personal manager = director de personal, uneori impresar (agent) care se ocupă numai de actori; vezi Business manager
Personal release = autorizaţie, aprobare semnată de o persoană a cărui imagine sau nume este susceptibil să apară într-un film sau program
Petition in bankruptcy = cerere de faliment; sinonim cu bust to go; vezi Chapter eleven, Chapter seven
Petty cash = gestiunea unor sume mici; de obicei se spune pentru sumele cheltuite în numerar la filmare; vezi Gratuities
P-F/ D agreementvezi Production financing/ distribution agreement
PG (Parental guidance) – 'Cu aprobarea părinţilor', calificativ dat de MPAA, în clasificarea filmelor înainte de premieră; vezi Rating
PG-13 – clasificarea 'interzis copiilor sub 13 ani fără însoţitori'; vezi Rating
PGAvezi Producers Guild of America
Phantom power = curent electric de voltaj scăzut, pentru alimentarea microfoanelor pe platou
Phase alternation by line = procedeu de transmitere a imaginilor color (625 de linii şi 50 Hz) folosit în Europa; vezi NTSC, SECAM
Phillyprescurtare de la Philadelphia
Phone-in = emisiune de radio sau televiziune la care spectatorii pot interveni telefonic
Photo callsinonim cu photo shoot, şedinţă foto
Photography = luarea de imagine, filmare; într-un film, tot ce este legat de imagine
Photoplay (retro) = cinedramă, sinonim cu scenariu
Pic = picture
Pick, pack and ship = ridicare, împachetare, expediere; în distribuţia video – servicii realizate de către distribuitorul de casete; vezi Sales and distribution
Pickup – 1) film sau program produs de către o firmă, iar distribuţia de către alta
                2) racord, filmare de completare; scenă filmată după terminarea filmărilor principale pentru asigurarea continuităţii narative şi a coerenţei montajului; vezi Negative pickup, Pilot pickup, Principal photography
Pickup price = avansul distribuitorului pentru un producător înainte de terminarea filmului, în cadrul alegerii negativului, în cazul cumpărării drepturilor asupra unui film; vezi Negative pickup
Pickup shot = fie terminarea filmării unei scene, fie refilmarea unei anumite părţi dintr-o scenă care nu reuşeşte în întregime şi este nevoie să se filmeze separat pentru a nu relua întreaga scenă. De foarte multe ori însă cele 2 părţi filmate separat nu pot fi montate împreună fără a crea o tăietură/ săritură în desfăşurarea acţiunii. Această tăietură care se inserează în desfăşurarea acţiunii se numeşte (vezi) Cutaway shot
Picture = imagine în general; se mai spune în mod curent filmului; se mai spune moving picture pentru a deosebi filmul în mişcare de fotografie; vezi Motion picture, Feature film, Film
Picture editor = monteur de imagine; vezi Sound editor, Editor
Picture in picture = imagine combinată, imagini multiple; film în film; pe ecranul televizorului se pot vedea imagini din mai multe posturi simultan; vezi Pix in pix
Picture level = luminozitate, iluminarea imaginii în funcţie de deschiderea obiectivului
Picture negative = negativul developat al filmului
Picture negative report = raport de cameră, document de producţie cu date despre pelicula utilizată, numărul de cadre, metrajul filmat, etc. care se trimite la laborator. Se întocmeşte de către unul din asistenţii de imagine şi se trimite la producţie Line producer-ului.
Picture print = copie developată a filmului cu imagine şi fără sunet; vezi Print
Picture release negative = negativ al filmului conform cu copia standard, după care se realizează copiile de tiraj pentru cinematografe; vezi Answer print, Release print
Picture signal = semnal video
Piece = articol în presă, subiectul unui reportaj; vezi Segment
Piece of the action = a fi co-deţinător al unor drepturi asupra unui film sau program. Se spune în cazul participării la dividende, când se deţine un procent din capitalul social al unei companii.
Pied piper (se pronunţă paid paiper) = expresie care semnifică în contextul industriei cinematografice mirajul pe care-l produce faima asociată cu banii care se pot câştiga în industria filmului
Pigeons = paraziţi pe ecranul televizorului
Piggyback – semnifică un anunţ publicitar agăţat de un altul, fără a avea altă legătură decât acelaşi anunţător
Pilot = episod de 90 sau 120 de minute dintr-un film MOW (movie of the week), făcut pentru televiziune, în urma vizionării căruia staţia de televiziune decide dacă să facă sau nu un serial; vezi
Pilot pickup, May screenings
Pilot pickup = selecţia unui episod pilot, în vederea testării pentru a deveni un serial.
Pinup girl = tânără căreia i se afişeză portretul
PIPvezi Picture in picture
Pipeline = filieră
1) din punct de vedere al producătorului este reţeaua de difuzare a unui film                          
2) d.p.d.v. al distribuitorului este sursa de aprovizionare în filme; vezi Development
Piracy – 1) contrafacere, reproducere, distribuţie sau difuzare a unui film sau a unei opere intelectuale în contradicţie cu protecţia legală garantată de legea dreptului de autor
               2) branşare clandestină la o reţea de cablu sau antenă colectivă; vezi Bullet, Theft of service
Pitch – 1) prezentare orală pentru convingerea unui investitor de valabilitatea, calitatea, potenţialul comercial al unui proiect, totalitatea argumentelor de convingere
pitch meeting = întâlnire de prezentare la care un autor sau producător îşi prezintă proiectul unui film sau program investitorilor sau coproducătorilor potenţiali.
             2) [în muzică] tonul înalt al unui sunet; perfect pitch – tonul perfect
             3) distanţa între rândurile de scaune dintr-un cinematograf
Pitch (to) = a vinde, a lăuda meritele unui scenariu, unui film, unui proiect; încercarea de a convinge pe cineva
Pitchman = vânzător
Pivotal character = personajul care face legătura între protagonist şi antagonist; personaj feminin care pivotează între 2 personaje masculine
Pixvezi Picture
Pix in pixvezi Picture in picture
Pixillation = procedeu de animaţie care constă în filmarea imagine cu imagine şi proiectarea iluziei de mişcare prin succesiunea fotogramelor
Pizzazz (creative) = exuberanţă creativă
PLvezi Private line
Plagiarism = plagiat, reproducerea parţială sau în totalitate a unei opere, fără menţiunea operei copiate şi fără autorizarea deţinătorului de drepturi; vezi Copyright
Plain vanilla – spune unei producţii de film banale, fără pretenţii
Platform release, platforming = strategie de exploatare a unui film prin care se prezintă la început doar în câteva săli şi câteva oraşe, cu scopul creării fenomenului de 'word of mouth', respectiv transmiterii zvonurilor despre film şi cu scopul atragerii atenţiei în diversele medii de comunicare, ca în faza a 2-a filmul să fie lansat la scară mai mare; vezi Breakout, Release, Wide release
Platinum = 'Discul de platină' – respectiv discul care a fost vândut într-un milion de exemplare
Play (to) – 1) a fi difuzat în săli, la televizor
                  2) pentru un actor, a-şi interpreta rolul
Play by play = difuzare şi comentariu în acelaşi timp ale unei întâlniri sportive
Play-back = acelaşi sens ca în română – preînregistrare sonoră
Playback operator = operatorul de sunet care efectuează preînregistrarea sonoră
Playdate = data prevăzută pentru proiecţia în cinematografe sau difuzarea la televiziune; vezi Airdate
Player = interpret, actor; profesionist implicat cu renumele sau cu banii în 'jocul producţiei';
Hollywood player – personaj activ al industriei de filme
Player agreement (deal memo) = acordul  de principiu dat de un actor pentru a juca într-un film sau program în care se trec elementele principale de negociere, care se vor extinde în contract (dacă e cazul); vezi Performer agreement
Playlist = lista de titluri care se programează zilnic sau săptămânal
Playoff = distribuţia unui film după premieră; vezi Release pattern
Playtime – 1) durata unei şedinte de proiecţie în sală
                   2) sesiune, perioadă particulară de exploatare a unui film, de ex. Christmas playtime (de Crăciun), summer playtime (toamna) etc.; vezi Window
Playwright = autor dramatic
Pledge (to) = gaj, garanţie, depozit sau a transfera o proprietate unui terţ creditor în contul unei datorii;
pledge program = emisiune în care se apelează la colectarea de fonduri, organizată periodic de către canalele de televiziune pentru solicitarea de sprijin financiar
Plot = intrigă, linia principală a unui scenariu. Dacă intriga (plot) se poate descrie în câteva cuvinte atunci se consideră un scenariu foarte bine scris.
Plug in (to) – se înscrie în participarea la încasările unui film sau program; vezi Participant, Participation, Position
POvezi Purchase order
Pocket client – pentru un impresar este clientul personal, care nu este oficial legat de agenţie
Pocketpiece – [în audiomat] publicaţie a companiei Nielsen, în format de buzunar, care redă piaţă cu piaţă audienţa săptămânală a programelor marilor reţele Network; vezi People meter, Overnights
Point of view = poziţia subiectivă a aparatului de filmat (abr. POV); plan urmat de contraplan; punct de vedere, perspectiva din care este spusă povestea filmului sau din care se filmează (a unui personaj, pentru a arăta spectatorilor scenele prin ochii acestuia etc.); vezi Nod shot, Over the shoulder, Reaction shot
Points = procente, unitate de calcul al părţilor care se cuvin participanţilor din încasările filmului sau programului; vezi Gross receipts, Net profits, Participant
Pole = prăjină
Polish = finisare, etapă finală de scriere a unui scenariu, recunoscută astfel de către Writers Guild of America, care dă dreptul la remunerarea autorului. Este vorba de o muncă de rescriere, limitată de obicei la revizuirea dialogurilor sau a unora din scene
- o finisare mai in extenso se numeşte revision
- o revizuire mai substanţială se transformă în draft; vezi Development, Revision
Polk award = premiul pentru cel mai bun telejurnal al anului
Poll = sondaj
exit poll = sondaj luat la ieşirea de la urna de votare
Pooling agreements = contractele exploatanţilor cu fiecare dintre afiliaţi, prin care sălile acestora, în mod normal în competiţie, sunt operate acum ca o singură unitate, condusă de un comitet sau de către unul din exploatanţi, cu împărţirea câştigului
Poop sheet – [în televiziune] fişă de informaţii al unui prezentator de programe asupra invitaţilor pe care-i foloseşte în cursul întrevederii
Pop culture = cultură populară, produs al industriei culturale – cinema, televiziune, radio, disc etc.
Popping = fenomen de saturaţie acustică
Porn – se referă la pornografie; vezi X, Hard core, Blue movie
Portfolio = album de prezentare a actorilor, manechinelor, a unor seturi de fotografii etc.; vezi Press book
Position = poziţie, loc, rând la dreptul de participare
in the first position – pe locul întâi, califică poziţia cea mai bună în fluxul de încasări
Position jump – [literal] poziţie sărită, racord fals, greşeală de montaj astfel că o mişcare în amorsă într-un plan nu se continuă în planul următor; vezi Jump cut
Positioning = poziţionare – tehnică în marketing care constă în plasarea unui film faţă de concurenţă pe un segment de piaţă, cu urmărirea unui public definit în campania de publicitate; vezi Image positioning
Positioning study – [în cercetarea pieţei] dezvoltarea unui plan de marketing în detaliu pentru fiecare etapă, doar pe baza scenariului sau a castingului
Positive = film alb-negru sau color copiat şi prelucrat după un negativ, care cuprinde imagini cu subiectul filmat
Possessory credit – menţionarea paternităţii publicitare, respectiv a unei sintagme care asociază un nume de titlul unui film sau program. Această menţiune se poate negocia contractual între producător şi actori sau autori. Se poate spune de exemplu 'a Tom Cruise movie' sau dacă Clint Eastwood va juca în film el va cere un 'possessory credit', adică filmul se va numi pentru presă şi televiziune 'a Clint Eastwood movie'.
Post-break participation = dreptul la procentul din încasările unui film după ce a atins pragul de rentabilitate (încasările egale cu cheltuielile) sau după amortizarea costurilor de producţie
Postcard = fişa fotografică a unui actor (de format 10 x 15 cm), cu numărul de telefon, apartenenţa sindicală, aptitudinile etc.; se mai numeşte zed card sau (vezi) glosses care au dimensiune mai mare
Post-production = etapă de realizare a filmului sau programului, după terminarea filmărilor, alcătuită din ansamblul de lucrări de montaj (editing) al imaginii, al sunetului constând din muzica,  înregistrarea dialogurilor postsincron dacă este cazul (looping), al zgomotelor (sound effects), efectelor speciale (special effects) sau vizuale (visual effects), premixajul şi mixajul imaginii cu sunetul (mixing), lucrările de laborator (transpunerea sunetului pe peliculă, developarea copiei master a filmului)
Poster = afiş de cinema folosit de către exploatanţi în săli sau afiş publicitar al unui film
Potboiler – referinţă la filmul thriller-detectiv american (numit de asemenea 'pulp fiction' după filmul cu acelaşi nume sau 'dime novels') în care acţiunea, cu violenţă, sex şi crime, face să 'fiarbă oala'
Pour = serbare, serată, cocteil
Pow wow = reuniune, întâlnire la nivel înalt; vezi Confab
Powder work = efect pirotehnic, cu explozie – foc cât mai mare şi mai de lungă durată
Power house – 1) centrală electrică
                          2) casă de producţie/ cabinet de impresariat care domină piaţa
                          3) se spune uneori unui exploatant sau unui circuit de săli de cinema care produce şi controlează o parte importantă din încasări
Power meal = prânz de afaceri unde se iau decizii importante, unde se hotăreşte soarta unui proiect sau a unei cariere; sinonim cu Power breakfast, Power lunch, Power dinner; vezi Le Dome, Morton's, Noter
PPVvezi Pay per view
PRvezi Public relation
Practicals = practicabile (platformă din părţi pliabile la transport, folosită la filmare)
Praiser = [în sens ironic] profesionist care lucrează într-o agenţie de publicitate sau de relaţii publice
Pre-designing = muncă de concepţie, la decoruri, la efecte, desene, machete
Pre-feature entertainment – înainte de program, prima parte, orice proiecţie care precede marele film (desene animate, scurtmetraje, actualităţi etc.)
Pre-sale = prevânzare, vânzare anticipată; acord de vânzare a unui film în stadiu de producţie înainte de terminarea lui sau chiar înainte de începerea producţiei
Pre-buy = cumpărare anticipată; vezi Pre sale
Preem (to) – vezi Premiere
Preemptible time = spaţiu publicitar în televiziune, vândut mai ieftin, dar care riscă să fie luat dinainte de către un anunţător la un preţ mai ridicat
Preemption right
1) drept de preemţiune care dă dreptul unora dintre coproducători în unele contracte de coproducţie de a avea prioritate la cota parte din negativ la care alţii doresc să renunţe
2) drept de preemţiune, prioritate recunoscută unei persoane fizice sau juridice în achiziţionarea unui bun, pe care proprietarul se pregăteşte să-l cedeze.
3) în sistemul reţelelor americane (Network), facultate pe care o au staţiile afiliate de a nu retransmite unele emisiuni (feed), în schimbul unei programări locale
Prelight = iluminare de probă; perioadă alocată probelor de lumină pe platoul de filmare; vezi Keylight
Premiere = premiera filmului, prima prezentare publică oficială a unui film
red carpet premiere – este o prezentare cu mare fast şi publicitate
Premium channel = canal oferit ca supliment de către un operator de cablu, faţă de abonamentul de bază; vezi Basic cable, Pay cable, Pay channel, Premium price
Premium price – califică preţul casetelor video sau al discurilor vândute mai scump ca urmare a lansării pe piaţă şi a câştigării clientelei
Pre-opening advertising = perioada de publicitate dinaintea lansării filmului în premieră
Preparation/ Preproduction/ Prep = pregătire înaintea filmării; tot ceea ce trebuie făcut pentru ca filmarea să poată avea loc; prima etapă din perioada de producţie. Ea urmează etapei de dezvoltare  şi cuprinde toate activităţile dinainte de decizia de producere  a filmului: prospecţii pentru găsirea locurilor de filmare (location), definitivarea scenariului, întocmirea decupajului (breakdown sheet), întocmirea storyboard-ului (storyboard), alcătuirea planului calendaristic (shooting schedule), stabilirea distribuţiei rolurilor (casting), întocmirea bugetului de producţie (budget breakdown), angajarea echipei tehnice (crew) etc.
Pre-print laboratory work = activităţile legate de pregătirea prelucrării unui film la laborator, înainte de developarea negativului şi pozitivului filmului
Prequel = un film de lungmetraj care rulează după un film iniţial, dar a cărui acţiune, care are legătură cu filmul iniţial, se petrece înaintea poveştii din acesta; de ex.'The godfather partea a II-a' descrie povestea petrecută înaintea celei din partea I-a, de asemenea 'Star Wars - The phantom menace' 1999 şi 'Atack of the clones' 2002 redau poveştile întâmplate înaintea acţiunii filmului din 1977
Pre-rig (the location) = pregătirea din timp a locului de  filmare/ dotarea cu lumină etc. pentru a câştiga timp în ziua filmării (expresia este - the location is pre-rigged). Pentru acest lucru se formează  o echipă ajutătoare a electricienilor şi maşiniştilor – pre-rig crew - care întind cablurile şi instalează o parte din lumină şi aparatură pentru ziua următoare
Pre-sale agreement = contract de prevânzare, care se încheie înainte de terminarea filmului, uneori chiar înainte de începerea filmărilor; în baza lui se acordă un avans producătorului pentru realizarea filmului
Pre-sale financing = finanţarea producţiei unui film prin acordarea unei licenţe de către producător, pentru drepturile filmului într-un teritoriu sau un spaţiu media înainte de terminarea filmului; prevânzarea se poate folosi ca garanţie în obţinerea unor fonduri de finanţare a producţiei filmului; vezi Split rights deal
Pre-sale financing = finanţarea unui film sau unui program cu ajutorul banilor procuraţi din vânzarea sa anticipată către distribuitorii naţionali sau internaţionali
Pre-screening = proiecţia în avans a unui film în vederea obţinerii reacţiei preliminare a audienţei, ca ajutor pentru producător şi distribuitor în decizia de a schimba sau nu finalul filmului; vezi Focus group, Preview, Screening
Press agent = ataşat de presă; vezi Publicist
Press book = album cu tăieturi de presă, care serveşte ca document de prezentare pentru un film
Press conference = conferinţă de presă
Press coverage = ecouri din presă, articole în presă; vezi Public relations, Junket
Press junket = deplasarea presei la locul de filmare pentru reportaj etc.; vezi Junket
Press kit = componentă a campaniei de marketing care se oferă în media. În general conţine materiale de reclamă, sinopsisul scenariului filmului, lista de actori, biografiile regizorului şi ale actorilor, copii din articolele criticii, fotografii din film şi alte materiale promoţionale. Vezi Electronic press kit, Situationer
Press release = comunicat de presă
Press review = revista presei
Press screening = proiecţie pentru presă, prezentarea filmului pentru presă
Press tours = zi de activităţi promoţionale în media
Preview (screening) = avanpremieră, premieră în avans; vezi Sneak preview
Prexy = preşedinte
Prez = preşedinte de festival (sau de firmă); sinonim cu prexy
Prima donna = [în sens peiorativ] actor sau regizor cu capricii şi vanităţi care pot dăuna filmului
Primary audience = audienţa ţintă principală în marketing, un segment demografic considerat cel mai important pentru acel film
Primary campaign = campania pentru lansarea filmului; vezi Lance
Prime playdate = dată optimă pentru premiera filmului în cinematografe, care ţine cont de toate evenimentele din acea perioadă
Prime time = tranşă orară între 20 şi 23 cu cea mai mare audienţă; duminica începe la ora 19; prime time access – perioadă între orele 19 şi 20 în cursul săptămânii care precede orele de
mare audienţă
Prime time access rule = regulă a FCC conform cărei orele care preced perioada de 'prime time' trebuie să fie rezervate în programarea locală a staţiilor afiliate la un Network. Notă: în cele 50 cele mai importante pieţe din SUA, staţiile asociate nu pot retransmite, cu excepţia zilei de duminică, decât 3 ore zilnic din emisiunile reţelelor Network. Vezi Prime time
Priming = ansamblu de procedee, de operaţii de promovare destinate să pregătească publicul pentru difuzarea unui film sau a unui program
Principal = [juridic] comitent, persoană care încredinţează cuiva un mandat prin care îl împuterniceşte să săvârşească anumite acte sub controlul şi în numele său
Principal photography = filmarea scenelor unui film (fără efecte speciale)
Principal players = actori care interpretează rolurile principale dintr-un film sau show de televiziune
Principals = rolurile principale într-un film sau actorul permanent dintr-un serial. Conform unor sindicate se consideră ca principal orice actor care are mai mult de 11 rânduri de replică într-un film. Vezi Contract player, Day player
Print (to) = realizarea unei copii pozitive a filmului sau a unui material filmat
print it - de copiat, indicaţie a regizorului  pentru trimiterea unui material la laborator pentru developat  şi realizarea  unei copii pozitive pentru vizionare
release print = copie de tiraj care se vizionează în cinematografe
Print costs = cheltuielile realizate cu copiile de film, în procesul de lansare a filmului pentru marele ecran (costul unei copii se ridică la cca 2000 dolari) şi depinde de numărul de copii realizate pentru difuzarea în săli. Constituie capitolul cel mai costisitor din campania publicitară a filmului.
Print media = presa scrisă, faţă de presa electronică (electronic media)
Prints and advertising = 'copiile şi publicitatea', capitol de cheltuieli dintr-un buget de marketing al filmului, corespunzătoare cheltuielilor de developare a copiilor de tiraj şi costului cu promovarea (publicitatea şi reclama, planul media). În SUA include şi cheltuielile cu studiul pieţei.
Priority recoupment = amortizarea sau rambursarea cu prioritate a unei investiţii, ca parte a finanţării unui film sau program; vezi Pari passu, Recoupment by position
Private line = linie internă de comunicaţie între regie şi platoul de filmare
Pro rata = proporţional cu unele norme sau standarde (cum ar fi de ex. dobânda încasată de către investitori într-o asociere); vezi Pari passu
Process = proiectarea filmului pe un ecran, în faţa unui public
Process projectionist = asistent al directorului de imagine, lucrează cu primul asistent de cameră şi este responsabil cu alinierea axială corectă şi sincronizarea aparatului de proiecţie la filmările cu frontproiecţie şi retroproiecţie
Process shot = plan care prezintă un obiect imobil înaintea unui fond în mişcare. În general imaginile filmate care se prelucrează pentru a li se adăuga efecte special. Vezi Combination shot
Prod. – prescurtare de la producător, mai rar de la producţie
Produce (to) = a produce, a fi la originea realizării unui proiect de film sau program. În industria americană a cinematografiei  şi audiovizualului, printre alte sarcini, a produce cuprinde: selecţionarea  unui proiect şi alegerea pieţei pe care se va lansa în exploatare, dezvoltarea proiectului, angajarea unui  regizor, a autorilor, a actorilor, supervizarea procesului de scriere a scenariului, stabilirea unui buget detaliat şi supravegherea modului de cheltuire a acestuia, finanţarea proiectului şi negocierea garanţiilor sau a compensaţiilor ce le revin partenerilor financiari, controlarea condiţiilor de turnare şi angajarea cheltuielilor, verificarea şi aprobarea montajului final, negocierea şi apoi impunerea respectării condiţiilor de distribuţie, difuzarea şi promovare a filmului sau a programului.
Producer = producătorul este de obicei prima persoană într-un proiect de film, care dezvoltă, finanţează şi supervizează producţia de la început până la sfârşit. Dacă un regizor nu face parte din înţelegere (deal), atunci producătorul poate să aleagă unul. Atribuţiile sale mai importante: (1) - este cel care iniţiază  un proiect prin întocmirea unei propuneri, obţine finanţarea, angajează personalul necesar şi apoi conduce şi coordonează întregul proces de producţie urmărind ca filmul terminat să atingă audienţa  propusă; (2) - asigură continuitatea proiectului de la un stadiu la altul şi încearcă să realizeze consistenţa proiectului final; (3) - este un administrator creator, care acţionează ca persoană de legătură  între directorii executivi, managerii, directorii financiari ai marilor studiouri, investitori sau distribuitori  finanţatori,  pe de o parte, şi artiştii care le creează, pe de altă parte (artiştii nu au timp sau nu sunt dispuşi sau nici nu este cazul să se ocupe de problemele administrative); (4) - încearcă să creeze produse de înaltă calitate într-un mod cât mai eficient cu putinţă şi încearcă să menţină echilibrul între nevoia de exprimare a artistului şi necesitatea de a asigura în final profituri pentru investitori şi participanţi (cei mai buni producători sunt persoanele care ştiu să lucreze cu oamenii şi care, în orice situaţie, iau deciziile cele mai potrivite); (5) - este cel care decide asupra cheltuielilor de producţie, iar dacă proiectul depăşeşte  bugetul trebuie să decidă dacă activitatea trebuie oprită sau dacă este nevoie să se aloce bani suplimentari. Producătorii se pot clasifica în cel puţin 2 principale categorii, în funcţie de apartenenţa, natura şi mărimea responsabilităţilor lor: producători angajaţi ca personal permanent şi producători independenţi.  Aceştia din urmă sunt cunoscuţi cu diverse denumiri cum ar fi: (vezi) executive producer (producător executiv), (vezi) line producer (producător de linie, care este un fel de producător delegat), (vezi) associate producer (producător asociat), precum şi aşa-numiţii producători cu 'cratimă', respectiv regizor-producător, interpreţi-producători sau scenarist-regizor-producător etc. Producătorii angajaţi fac parte din rândul personalului angajat al companiilor de producţie audiovizuală, începând cu directorul unui mare studio, 'nababul' în jargonul cinematografic, până la şeful unui departament de producţie care  gestionează, monitorizează şi administrează unul sau mai multe proiecte de filme. În televiziune, producătorii angajaţi pot lucra simultan în mai multe domenii, trecând de la ştiri la sport sau reportaje. Producătorii angajaţi din cinematografie pot fi şi ei specializaţi pe producţii de film artistic, documentar, educaţional, sportiv sau industrial.  Producătorii angajaţi din domeniul producţiei de programe   multimedia interactive şi jocuri pe computer coordonează echipele de artişti, designeri, programatori, scenarişti pentru o companie sau editură. Producătorii independenţi sunt categoria cea mai reprezentativă ca profesie de credinţă în acest domeniu.  Ei sunt consideraţi 'ochiul şi urechile' marilor studiouri. Ei adună şi vând ideile către studiourile producătoare, distribuitori, reţele de televiziune şi sunt responsabili pentru cea mai mare parte a filmelor artistice şi a programelor de televiziune de maximă audienţă care se lansează. Un producător independent nu este angajatul permanent al niciunui studio sau companie de televiziune, ci lucrează pentru un proiect specific ca liber profesionist, iar rolul său este stabilit prin negocierea între participanţii la realizarea proiectului filmului. Faptul că Academia de Arte şi Ştiinţe a Filmului (AMPAS) din SUA a luat în considerare la decernarea premiilor Oscar pentru cel mai bun film, încă de la prima statuetă acordată, doar funcţia de 'producător' - nu cel executiv, nici cel asociat - îndreptăţeşte atestarea calităţii de cea mai responsabilă funcţie în fabricarea filmului (prima statuetă s-a acordat în 1928 - Studioului Paramount pentru filmul 'Wings', iar în 2004 lui Clint Eastwood în calitate de producător pentru 'Million Dollar Baby'). Atât la marile studiouri, cât şi la unele companii independente mari mai poate funcţiona un producător delegat angajat, el fiind însărcinat de către compania de producţie cu supravegherea procesului derealizare a filmului. Producătorii delegaţi fac legătura între companiile de producţie şi studiourile de producţie. Unele companii desemnează câte un producător delegat pentru fiecare proiect, iar altele câte un producător delegat la mai multe proiecte. Principala atribuţie a acestuia este de a determina dacă producţia este realizabilă. El lucrează strâns cu directorul de producţie şi raportează zilnic companiei de producţie în ce fază se află filmul la studioul de producţie, sarcina sa principală fiind de a garanta 'bunul sfârşit' al filmului. De multe ori funcţia este preluată chiar de către directorul de producţie, în acest caz numindu-se şi 'delegat cu realizarea producţiei'.
Iată câteva deosebiri între modelul european şi cel american de producători independenţi. În
practica europeană, după modelul francez este denumit producteur exécutif (dar cu alt sens decât la americani) şi este de obicei persoana juridică (poate fi chiar un studio de producţie) care are sarcina de a asigura 'fabricarea' filmului, el  fiind asimilat unui 'supermanager de  producţie'.  Producătorul delegat (Producteur délégué) este o funcţie echivalentă cu executive producer-ul american, el fiind producătorul general, supervizor, delegat de către ceilalţi producători cu terminarea filmului. Producătorul asociat, fie în producţie, fie în postproducţie, de obicei nu are niciun fel de funcţii sau responsabilităţi asupra filmului, participând doar financiar sau cu alte mijloace la realizarea acestuia.
Producer agreement = contract între firma care preia în sarcina sa producţia  unui film sau  program (production entitiy) şi pe de altă parte persoanele fizice care îşi vor exercita funcţiile de  producţie în Producer and director undertakings – angajamente personale pe care le pretind firmele care  asigură garanţia de bun sfârşit al filmului din partea producătorului şi regizorului filmului (producătorul  garantează că finanţarea este disponibilă şi se va folosi efectiv pentru realizarea filmului, în limitele bugetului prevăzut, iar regizorul garantează că bugetul pe care îl are la dispoziţie este suficient pentru realizarea filmului şi că amănuntele privind producţia şi postproducţia sunt rezonabile şi că el va respecta metrajul şi se va încadra în lungimea planificată a filmului).
Producer's advance = avansul plătit producătorului de către un distribuitor, după semnarea contractului de distribuţie, dar înainte de începerea filmărilor sau după livrarea filmului
Producer's controls = clauză a contractelor de distribuţie care precizează operaţiile pe care distribuitorul nu le poate efectua fără acordul producătorului (cu excepţia operaţiilor tehnice de verificare a dublajelor şi a subtitrajului, fiind vorba de operaţiile privind campania de promovare,   planul media, strategia de programare şi în cazul editării video – politica de preţ sau de lansare pe piaţă)
Producer's fee – poate fi compensaţia plătită unui producător în afara bugetului filmului sau poate lua forma unui avans pentru dezvoltarea proiectului şi vânzarea lui unui studio, dar de cele mai multe ori reprezintă remunerarea lui pentru producţia unui film, deoarece participarea la profitul net este mult mai nesigură
Producer's Guild of America = asociaţie profesională a producătorilor care în general este mediator între sindicatul scriitorilor (Writers Guild of America) şi sindicatul regizorilor-realizatorilor (Directors Guild of America). În 1983 şi-a pierdut statutul juridic, deoarece National Labour Relations Board a considerat că producătorii nu pot avea un sindicat având în vedere că funcţia este de esenţă managerial. Este adevărat pentru producătorii independenţi, dar nu este valabil pentru producătorii angajaţi ai marilor studiouri
Producer's net (profit) = banii primiţi de către un producător din exploatarea unui film (peste onorariul său pentru realizarea filmului)
Producer's presentation dossier = dosar de prezentare a filmului sau programului de producţie. În linii generale cele 4 secţiuni cheie ale unui astfel de 'dosar' sunt: (1) elementele de creaţie artistică meritul artistic): scenariul, vedetele, regizorul, locurile de filmare; (2) elementele care constituie factorii de promovare a filmului: vedetele, genul filmului, subiectul; (3) elementele financiare pozitive:  notorietatea producătorului, structura financiară viabilă a devizului; (4) potenţialul de vânzare al filmului: contract de distribuţie sau scrisoare de intenţie de la unul sau mai mulţi distribuitori. În consecinţă un dosar ar trebui să conţină, în linii generale, următoarele elemente principale pentru atestarea legalităţii afacerii şi oportunităţile oferite investitorilor potenţiali: (1) date despre producător   (filmele realizate, încadrarea în planul calendaristic şi deviz, rezultate financiare obţinute); (2) un sinopsis al scenariului; (3) scenariul integral şi un rezumat; (4) scrisoare de intenţie sau 'de interes' din partea actorilor principali şi a regizorului; (5) date despre membrii principali ai echipei: directorul de producţie, scenograful, directorul de imagine (operatorul); (6) contract încheiat sau scrisoare de interes din partea unui distribuitor; (7) planul calendaristic şi devizul detaliat al filmului; (8) planul de încasări cu evaluarea recuperării investiţiei; (9) garanţia de bun sfârşit, din partea unei instituţii specializate (completion bond) cerute în majoritatea producţiilor cu valoarea de deviz peste un milion de dolari; (10) strategia de marketing, desfăşurată pe secţiuni: elementele promoţionale ale filmului (vedetele, regizorul, povestea); publicitatea şi reclama (publicul ţintă, ce materiale se vor realiza), planul de distribuţie al filmului (data premierei, număr de copii, festivaluri, cablu, televiziune).
Producer's royalty = plăţile făcute unui producător cuvenite din exploatarea drepturilor conexe ale unui film (de ex. coloana sonoră a filmului). Astfel contractul de distribuire a filmului poate prevede ca 2/3 din sumele provenite din avansul acordat de o companie de  înregistrări sonore după scăderea  costului producţiei şi editării albumului sonor să se plătească producătorului, iar 1/3 să se plătească distribuitorului. Vezi Royalties, Soundtrack albums
Producer's share = cota producătorului, termen definit în unele contracte de distribuţie a filmelor ca fiind suma ce i se cuvine producătorului, după deducerea cuantumurilor cuvenite distribuitorului (onorariul şi cheltuielile cu distribuţia filmului) şi cele cuvenite participanţilor la finanţarea filmului. Unele contracte de distribuţie prevăd obligaţia de plată a treimii ce se cuvine actorilor participanţi la finanţarea filmului să fie plătită tot din cota producătorului, de vreme ce el negociază cu aceştia, iar actorii nu participă la distribuirea filmului.
Product glut – se spune când există un număr neobişnuit de mare de filme produse şi disponibile pentru distribuţie, într-un an
Product placement = activităţi ale producătorilor de film sau distribuitorilor prin care aranjează ca anumite produse să fie prezentate - plasate în film cu scopuri promoţionale, contra unui onorariu plătit de firmele cărora li se face astfel reclamă; de ex. telefonul  lui Val Kilmer - Nokia Communicator  - lansat în filmul 'Sfântul', maşina BMW Road Star din filmul '007' condusă de Pierce Brosnan, diverse băuturi folosite în filme, ceasuri purtate de actorii principali, localuri frecventate de eroii filmului etc.
Production (strip) board = tablou/ plan/ program/ calendar de producţie; un program general întocmit şi folosit de primul asistent de regie (first A.D.) şi de directorul de producţie (production manager). Planurile menţionează numărul fiecărei secvenţe şi informaţii privind regimul de filmare – interior/ exterior, zi/ noapte astfel încât să ofere cea mai eficientă şi mai puţin costisitoare cronologie a filmărilor. Acest tablou permite directorului de producţie şi regizorului secund să determine cât mai exact cât timp va dura perioada de filmare şi de cine este nevoie la fiecare secvenţă
Production/ distribution agreementvezi Production financing/ distribution agreement
Production accountant = contabil care conduce departamentul de contabilitate care se ocupă cu evidenţele contabile şi devizarea activităţii de producţie a filmelor; sinonim cu production auditor sau controller
Production assistant = asistent de producţie; sunt persoanele care lucrează oriunde este nevoie (catch all) pe timpul producţiei filmului; vezi Runner
Production auditor = membru al echipei de filmare, angajat prin contract, care efectuează auditarea activităţii cu producerea filmului; de multe ori se confundă cu controlul financiar; vezi Audit
Production breakdown = decupaj de producţie, respectiv modalitatea de desfacere, de separare, în mai multe părţi a unui scenariu şi rearanjarea lor astfel încât să ofere varianta cea mai eficientă şi mai puţin costisitoare de filmare
Production coordinator = coordonator de producţie, lucrează pentru production manager - directorul de producţie; responsabilitatea sa este de a face legătura între acesta şi ceilalţi membri ai echipei pentru majoritatea lucrărilor birocratice ale producţiei; vezi Production office coordinator
Production costs = costul realizării unui film, cheltuielile efectuate în procesul de producţie pentru obţinerea negativului filmului. Aceste cheltuieli se elaborează în devizul filmului şi conţin în general 5 faze: achiziţionarea drepturilor pentru scenariu (story rights acquisition), preproducţia (pre-production), filmarea propriu-zisă (principal photography) şi post producţia (post-production); durata normală a producţiei se situează între un an şi 18 luni, depinzând strict de complexitatea filmului (printre excepţii, se citează de regulă realizarea filmului 'Spartacus' cu Kirk Douglas care a durat 10 ani). În general durata este determinantă pentru mărimea costului producţiei.
Production designer – denumire dată funcţiei de scenograf general; este responsabil cu stabilirea modului în care va arăta filmul pe ansamblu d.p.d.v. estetic (decoruri, costume, recuzită, machiaj) şi supervizează designul vizual al producţiei. A fost creată ca funcţie în 1939 pentru a recompensa munca enormă depusă de William Menzies la filmul 'Gone with the wind'; anterior funcţia pentru această activitate era Art director. Vezi Art director
Production executive = funcţia administrativă de conducere, angajat al unui studio, care răspunde de interesele studioului în calitatea de finanţator al producţiei unui film
Production financing = finanţarea producţiei unui film, aşa cum se finanţează distribuţia (distribution financing) sau etapa de dezvoltare a proiectului (development financing)
Production  financing/ distribution agreement = contract între un studio producător–distribuitor   şi producătorul unui film de ficţiune, în baza căruia se stabilesc condiţiile în care studioul va finanţa producţia în schimbul dreptului de a distribui filmul, aceasta fiind una din principalele forme de finanţare; în aceste condiţii distribuitorul va exercita un anumit control asupra procesului de producţie.
Production loan = împrumut de la bănci pentru finanţarea producţiei unui film
Production manager = director de producţie; poate de asemenea să fie denumit Unit production manager (UPM) şi este responsabil cu supervizarea logisticii, a tuturor aspectelor financiare şi administrative ale producţiei, a cheltuielilor prevăzute în buget, angajarea tuturor conducătorilor de departamente şi supervizarea întregii echipe, menţinerea producţiei în limitele bugetului şi ale programului
Production mixer = inginer de sunet; denumit şi sound recordist operează cu echipamentul de înregistrare a sunetului. În timpul filmării, când se folosesc 2 sau mai multe microfoane, inginerul de sunet balansează nivelurile şi egalizează sau mixează diferitele semnale. De asemenea inginerul de sunet monitorizează înregistrările şi ţine un raport detaliat al sunetului. În practica filmelor americane, la începutul unei filmări, după ce regizorul secund (first AD) strigă 'Linişte' [Quiet on the set] şi 'Porniţi aparatul (Roll camera), cameramanul (camera operator) îi răspunde 'Rolling', iar înginerul de sunet porneşte instalaţia de înregistrare şi strigă ‘Speed'.
Production musician = muzician de repetiţie (faţă de recording musician - muzician de înregistrare); vezi Sideline musician
Production office coordinator = coordonatorul biroului de producţie; uneori poate fi denumit, mai formal, secretar de producţie (production secretary). El este important pentru că se ocupă cu pregătirea personalului în ceea ce priveşte siguranţa pe platou. În Statele Unite, organizaţia denumită Occupational Safety and Health Administration - OSHA - a revăzut şi cerut urmărirea procedurilor privind siguranţa la locul de muncă şi investigarea accidentelor de muncă. Aşadar tot personalul trebuie instruit din punct de vedere al protecţiei la locul de muncă pentru folosirea în condiţii de siguranţă a oricărui aparat sau obiect de lucru şi de acest aspect se ocupă coordonatorul Biroului de producţie (POC), el întocmind de asemenea şi documentele cerute de normele în vigoare.
Production overhead = cheltuieli generale (chirie birouri, salarii funcţii de conducere, consum curent electric, căldură, cheltuieli administrative) ale firmei de producţie
Production report = raport de producţie scris, bilanţul zilei care cuprinde în general raporturile asupra sunetului şi imaginii, comentarii asupra zilei de filmare (secvenţe filmate, minute utile sau metraj util de filmare, metri totali de peliculă filmat ş.a.). După caz, producătorul executiv, directorul de producţie sau regizorul secund pot face rapoarte complementare asupra filmării cu elemente legate de logistica filmării d.p.d.v al bugetului filmului. Vezi Line producer, Production manager
Production risk = pericolul ca un film să nu fie terminat în timp şi în bugetul alocat; vezi Completion bond
Production schedule = planul de producţie al unui film ce cuprinde durata filmării, locurile, zilele de filmare, pentru actori şi echipă
Production secretary = secretară de producţie
Production stillvezi Still
Production unit = echipă de filmare, constând din compartimentele regie, imagine, sunet, scenografie, costume, producţie etc., capabilă să funcţioneze independent,  ca o microîntreprindere, cu deosebirea că încheie activitatea la nivel de balanţă de venituri şi cheltuieli, bilanţul fiind întocmit de firma de producţie
Production value – 1) valoarea cinematografică; evaluarea efortului material şi uman care a contribuit la realizarea unui film sau program
                                 2) contribuţia unui element la valoarea unui film sau program; de ex: 'Am decis să filmăm scenele finale în Tibet datorită imaginii cu adevărat dramatice, care a avut o mare valoare de producţie pe ansamblul filmului'.
Professional budget = buget al unui film sau program expertizat
Profile – 1) [în audiomat] definiţia socio-demografică a audienţei
                2) profil moral al unei persoane
                3) faţada unui decor
Profit – [în general] diferenţa dintre rezultatul din vânzarea produselor şi serviciilor şi costul pentru producerea acestor produse sau servicii
  [în cinematografie] este suma rămasă după ce exploatantul, distribuitorul, producătorul
sau finanţatorul şi-a achitat cheltuielile
Profit margin = diferenţa între veniturile brute obţinute din încasări şi profitul net; vezi Net profit
Profit participation = procent de participare în mod obişnuit din profitul net, din încasările unui film, definit astfel în contractele de distribuţie; se plăteşte actorilor  ori altor participanţi la finanţarea producţiei filmului
Profit sharing = cotă parte din profiturile filmului; se poate acorda drept compensaţie persoanelor care au adus o contribuţie majoră la realizarea filmului sau persoanelor care au lucrat pe o remuneraţie redusă sau fără remuneraţie dar cu cotă de participare din profit
Proforma invoice = factură proformă; document financiar pe baza căruia se poate executa o plată înainte de a se emite factura fiscală – invoice
Program billing = poziţie în grilă, data şi ora de programare a unei emisiuni
grid = grilă de programe
Program director = director de programe, de programare (abr. PD)
Program fare = programare, stil de programare a unei grile; ofertă de programe
Program log – [în televiziune] registrul oficial de programe, de emisiuni, inclusiv publicitatea;   lista sistematizată a tuturor elementelor care trebuie să fie transmise cu indicarea duratei de transmisie. (este lista verificată de FCC în SUA)
Program outline – [în televiziune] lista de programe
Program superviser = funcţie în organigrama unui canal de televiziune, responsabil al unei unităţi de programe
Programmer = programator
Programming executives = personalul responsabil de programare
Progressive = de avangardă; [în radio] califică în general o emisiune axată pe muzica de ultima oră
Projected audience = numărul total de persoane care se estimează că vor viziona un film pe o piaţă specifică
Projected overage = previziunefăcută pe parcursul realizării unui film, care estimează cât de mult se vor depăşi costurile devizului aprobat şi a cheltuielilor neprevăzute; în asemenea situaţii un mare studio poate prelua producţia filmului pentru ca, împreună cu compania producătoare iniţială, să întocmească un plan de reducere a costurilor
Projection = proiecţie, ecran de proiecţie
Projectionist = proiecţionist
Projector = aparat de proiecţie a filmului
Prologue = discurs, prefaţă de introducere care precede acţiunea principală sau intriga filmului
Promovezi Promotion
Promotion = promovare, acţiune care are scopul favorizării vânzării unui produs
1) [în televiziune] publicitatea pe care un canal o face propriilor emisiuni
2) [într-o firmă de distribuţie sau un studio] este serviciul responsabil cu lansarea pe piaţă a filmelor sau programelor
3) Promotion kit = dosar promoţional al unui film sau program destinat distribuitorilor sau difuzorilor
Promotional quotes = extrase din critica elogioasă de specialitate, folosită în campania de promovare a unui film; sinonim cu blurb
Promotional tie-ins = campanie de promovare a unui film care îmbină promovarea cu un produs (băutură răcoritoare, pizza sau lansarea de tricouri, şepci, cărţi după scenariu, păpuşi cu eroii filmului etc.)
Property = bun intelectual; se spune oricărei opere de spirit luate în considerare d.p.d.v. al drepturilor de autor; se mai spune creative property, pentru a desemna o operă literară (roman, nuvelă, scenariu etc.), aflată la baza unui proiect de film sau a unui program
Property (prop) master = recuziter; este responsabil cu obţinerea şi plasarea tuturor obiectelor în decorul de filmare
Property buyer = merceolog/ achizitor/ responsabil cu procurarea recuzitei şi mobilierului pentru filmare
Property damage policy = asigurare ce acoperă riscurile de pagube materiale în urma filmărilor
Propman = recuziter
Props = recuzită; orice obiect 'care joacă' folosit într-o secvenţă sau care este menţionat în mod expres în scenariu; de ex. scaunul pe care stă regizorul este mobilier, dar dacă se vede în film sau se face ceva cu el pentru că aşa cere scenariul, atunci este recuzită
Props sets and wardrobe insurance = asigurare acoperind riscurile de pagube la decoruri şi costume
Prosthetic make-up artist = machior responsabil cu protezele
Protection (security) = copie de siguranţă a filmului, executată pentru cazul în care copia originală se distruge
Proxy = delegare de competenţă, procură, mandat
Proxy holder – cel care a fost abilitat să semneze sau să voteze în numele altuia
Prurient = lasciv, senzual, criteriu după care se determină caracterul obscen al unui material
PSAvezi Public Service Announcement
Psychographics – [în audiometrie] profil psihografic al unei audienţe (se referă la stilul de viaţă şi comportarea în societate) în contrast cu demographics; vezi Segmentation
Psycho killer = ucigaş psihopat, personaj aparţinând ficţiunii americane, lansat şi dezvoltat în filmele anilor '90
PTARvezi Prime time access rule
PTVvezi Public television
Public access = canal public. FCC îi obligă pe operatorii de cablu care au mai mult de 3500 de abonaţi să-şi rezerve măcar un canal pentru cetăţenii cu ocupaţii nelucrative, cu titlu de serviciu public (sinonim cu community access).
Public address – 1) sistem de alertare publică cu care trebuie să fie echipată orice reţea care numără peste 3500 de abonaţi
                             2) loudspeaker = sistem de alertare pe un platou de televiziune; se mai spune studio talkback
Public affairs = gen de emisiune consacrată întrebărilor de interes general, dezbaterilor politice
Public approval rating = indice de satisfacţie în audiomat
Public broadcaster = canal necomercial de televiziune, canal pentru serviciul public (abr. pubcaster); vezi Public Broadcasting System, Public television
Public Broadcasting System = organism public american - fondat în urma legii 'Public Broadcasting Act' - pentru a organiza producţia programelor canalelor necomerciale de televiziune şi a gestiona fondurile publice alocate acestui scop. De ex. staţiile necomerciale înseşi constituie un PBS. Notă: a) finanţarea provine 15 % de la Corporation for Public Broadcasting,  iar restul din finanţarea   staţiilor; această cooperativă de producţie, fiind considerată prea liberală, a scăzut în putere în timpul administraţiilor Nixon şi Reagan; b) reţeaua constituie un pionierat al relaţiilor prin satelit şi al subtitrării codate (closed caption); c) grila sa de programe este divizată în 3 tipuri de emisiuni: 'CC' (Children's and Cultural), 'N & P' (News and Public Affairs) şi 'Acquisitions' (programe cumpărate în întregime). Conform unor păreri ironice, sigla PBS ar însemna 'Plenty of British Shows' sau în altă versiune 'Petrolieum Broadcasting System' (datorită ponderii ridicate a pieselor de teatru englezeşti şi a mecenatului companiilor petroliere); vezi Station Program Cooperative
Public channel = canal public
Public domain = domeniu public; ansamblu de opere originale neprotejate de legea copyright-ului
Public exhibition = difuzarea unui film către un public larg
Public figure = personaj public, ale cărui notorietate şi activitate profesională publică fac obiectul unei atenţii speciale din partea mediei. Conform jurisprudenţei americane, PF poate invoca atingerea dreptului la viaţa privată. Vezi Invasion of privacy
Public interest review = anchetă de interes public la care apelează FCC, în momentul de reînnoire a licenţei de exploatare a staţiilor de difuzare a televiziunilor (din 5 în 5 ani)
Public relations = relaţii publice, gestiunea imaginii, efort promoţional destinat acţiunii de comunicare publică în mijloacele media a imaginii unei persoane sau a unei firme; vezi Image positioning, Publicity
Public relations officer = funcţie însărcinată cu relaţiile publice, ataşat de presă (sinonim cu press agent); vezi Unit publicist (în echipa de filmare)
Public service announcement = mesaj de utilitate publică
Public television = televiziune necomercială; ansamblu de reţele şi staţii cu activitate nelucrativă
Publicist = agent de publicitate/ relaţii publice
Publicity – 1) rezultat al acţiunii de relaţii publice
                    2) ceea ce a fost adus la cunoştinţă publică, ceea ce este comunicat public. A se face deosebire de 'advertisement' (reclamă) ce implică şi procesul de creaţie. În general publicitatea - ca factor promoţional - constă în achiziţionarea unui spaţiu într-o publicaţie sau mijloc media pentru a se aduce la cunoştinţă  publică noutatea despre un produs. Datorită uzanţei publicităţii în sistemul francofon termenul publicité a ajuns să definească întregul proces de promovare a unui produs. În cinematografia americană se face distincţie netă între cele 2 forme de promovare, publicitate (publicity) şi reclamă (advertisment).
Publicity material = material publicitar; ansamblu de elemente psihologice utilizate pentru promovarea unui film sau a unui program (afişe, fotografii, sinopsis etc.). Notă: contractele de distribuţie detaliază în general materialul publicitar care trebuie livrat în acelaşi timp cu elementele de exploatare propriu-zise. Vezi Elements, Materials
Publisher = editor
Puffed numbers = cifre umflate, rezultate exagerate
Puffery = publicitate flatantă, exagerată
Pull focussinonim cu rack focus
Pull the plug = a înceta susţinerea unui proiect, investirea în realizarea lui
Pullitzer Prize = Premiul Pulitzer, recompensă de renume acordată în fiecare an celor mai bune opere (scrise sau fotografice) ale jurnalismului contemporan. Notă: Joseph Pulitzer (1847 – 1911), patron al presei americane, este considerat drept creator al jurnalismului 'modern'. Fundaţia care îi poartă numele a creat în 1912 şcoala de jurnalism a Universităţii Columbia; premiile se acordă din anul 1917.
Punchline = remarcă amuzantă, hilară sau glumă ca deznodământ al unei scene; contrastează cu payoff
Pundit – [de obicei] expert, lider de opinie
Purchase order = ordin de achiziţie, comandă pentru achiziţionarea de materiale sau diverse obiecte. Aceasta se aprobă de factorii decidenţi, se trimite furnizorului, iar după ce se primeşte oferta de preţ persoana care se ocupă cu plăţile ataşează o copie a comenzii la ofertă şi o trimite şefului de departament pentru aprobare şi apoi directorului de producţie pentru aprobarea achiziţionării  respectivului obiect comandat.
Pure gross = încasările brute realizate de către distribuitorul unui film, înainte de orice deducere de taxe sau impozite, incluzând deducerile off the top
Pushover = persoană care este uşor de convins sau de îndepărtat
PUTvezi Person Using Television
PVTvezi Person Viewing Television